Topic outline

  • General

    Ghidarea

    Luni, 18:30-19:30, s.i.

  • Tema 1. Comunicarea -paradigmă structural - expresivă a ființei umane

    Unități de conținut:

    1.Obiectul de studiu, funcțiile comunicării.

    2.Originile și conceptele de bază ale comunicării

    3. Comunicarea ca expresie a organizării interne a psihicului.

    4. Inteligența emoțională în procesul comunicării

    5. Comunicarea și cunoașterea.

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie 

    să cunoască:

    -        explice obiectul de studiu al disciplinei;

    -        descrie originile conceptului de comunicare din perspectivă  filosofică, psihologică, sociologică, neurolingvistică;

    -        analizeze bariarele în comunicare;

    să fie capabil:

    -        propună exemple aplicare a axiomelor comunicării în practică;

    -        argumenteze rolul comunicării ca expresie a organizării interne a psihicului;

    -        demonstreze relația dintre calitățile personale și comunicare, emoție și comunicare;

    -        stabilească legătura dintre aspectul informativ  și relațional al comunicării;

    -         formuleze idei evidențiind gândirea în comunicare ca efect pozitiv;

    -        elaboreze un microeseu argumentând rolul Școlii semiotice /Palo Alto  în comunicare

    -        stabilească consecințe comunicării defectuoase;

    -        compare cuvânul putere și cuvântul fragilitate în diferite context.

     

    Sarcina de seminar nr. 1: Propuneți exemple de Bariere de comunicare. Analizați aceste bariere.

    Sarcina de seminar nr. 2: Analizați și exemplificați axiomele comunicării.

  • Tema 2: Abordarea sistemică a comunicării

    Unități de conținut:

    1. Tipuri de comunicare

    2. Comunicare orală

    3. Comunicare scrisă

    4. Comunicare nonverbală

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

    să cunoască:

    - descrie tipurile de comunicare;

    - selecteze stilul de vorbire în dependență de situația propusă:

    -descrie caracteristicile comunicării verbale, nonverbale și paraverbale;

    să fie capabil:

    - stabilească trăsăturile caracteristice ale textului oficial;

    - estimeze rolul mijloacelor non-verbale în comunicarea umană

    - stabilească importanța deținerii competenței de comunicare scrisă;

    - redacteze textul propus după stilul oficial;

    - argumenteze importanța comunicării asertive în comunicare.

    - estimeze rolul comunicării orale în a fi eficient.

    Sarcina de seminar nr. 3: Discursul public

    Important! Discursul se va prezenta în fața grupei. Este una din sarcinile obligatorii de realizat.

    Tematica:

    • Rolul produselor alimentare pe înțelesul copiilor.​
    • Creativitatea este în școală?​
    • Valoarea educației pentru o societate.​
    • Puterea vulnerabilității.​
    • Secretul fericit pentru o muncă mai bună.​
    • Modul în care gândim despre caritate este complet greșit sau este adevărat?​
    • Rolul surprinzător al motivației.​
    • Deținem control asupra propriilor decizii?​
    • Despre pasiune și muzică.​
    • De ce suntem fericiți?​
    • Liderii inspiră încredere pentru acțiune?​
    • Vrei să ajuți pe cineva? Taci si asculta!​
    • Cum să găsești și să faci munca pe care o iubești?

    Condiții de prezentare: 

    1. Timpul de prezentare: 6-7 minute

    2. Structura discursului:

    - Introducerea

    a) Salutăm publicul și ne prezentăm;

    b) Captăm atenția publicului (o glumă, o statistică recentă, o imagine interesantă etc.);

    c) Precizăm cât mai clar subiectul discursului;

    d) Prezentăm o hartă a discursului (de ex.: astăzi am să vorbesc despre...);

    - Cuprinsul discursului:

    a) Expune logic ideile principale, argumentele, informațiile relevante pentru fiecare idee;

    b) Înainte de a trece de la o idee la alta, rezumă măcar într-o frază ideea principală pe care tocmai ai expus-o;

    c) Folosește expresii specifice în trecereea de la o idee la alta (Voi începe întâi să vorbesc despre..., apoi despre..., și voi termina prezentând...);

    d) Optează pentru un discurs mai scurt decât unul lung și plictisitor;

    - Încheierea:

    a) Prezintă din nou harta discursului și încearcă să faci o concluzie generală;

    b) Mulțumește pentru atenția acordată;

    c) Acordă timp pentru întrebări din partea publicului;

    d) Fă comparații puternice și trage anumite concluzii.

    Exemple de discursuri:

    1. Rolul cuvintelor în educație | Paul Olteanu: https://www.youtube.com/watch?v=oRupMth5WMY

    2. De la conflict la conectare | Gaspar Gyorgy: https://www.youtube.com/watch?v=D9N-x6UKbMY

    3. Cum să-ți faci gândirea vizibilă | Urania Cremene: https://www.youtube.com/watch?v=F9tEGKpUvO4

    4. Fricile care ne blochează | Simona Tache: https://www.youtube.com/watch?v=_H26OMDeClE

    5. Ce ti se intampla cand nu "citesti": Razvan Crisan: https://www.youtube.com/watch?v=NLh6ca7zUUQ

    Susținerea discursului:

    MN-231

    18.03
    Bagrin Dan 

    Coadă Dan

    Darii Dumitru

    Todica Toma

     

    01.04

    Dragan Andrei 

    Undelemn Adrian

     

    15.04

    Leu Pantelimon

    Lungu Liviu

    Mîţu Dumitru

    Mudrea Alexandru 

    Bîrlădeanu Cristian

    Isac Mariana 

     

    29.04
    Petrov Marcel

    Poberejnic Evgheni

    Scripnic Andrei

    Secu Laurian

    Focşa Cristian

    Josan Gabriel

     

    EA-231

    18.03

    Bulibaş Andrei 

     

    15.04

    Jalba Ion

    Malîi Sergiu

    Cataraga Dumitru

     

    29.04
    Ţugulschi Daniel

    Veveriţă Anatolie

    Chiriac Alexandr

    Ciloci Antonii

     

    IBM-231

    21.03

    Alexanean Daria

    Boian Cătălin

    Cadinuc Gabriel 

    Ursati Daniel

     

    04.04

    Cebotari Laurenţiu

    Cojocari Maria

    Mândrescu Ştefan

     

    18.04

    Mocreac Bogdan

    Motuzco Oleg 

    Postovan Alex 

     

    02.05

    Puică Dumitru

    Racu Mihail

    Radul Leonardo

     

    16.05

    Solonaru Marius

    Spînachi Inga 

    Suşiţcaia Elena 

     

     

    RM-231

    25.03
    Caranfil Dumitru

    Cervinschii Chiril 

    Culev Veaceslav

    Dodon Cristin 

    Donesco Alina

    Gospodarenco Gheorghe

    Gîrbu Mihai 

    Vulpe Daniil

     

    08.04

    Iachim Sergiu

    Josan Nicolae

    Lozinschi Andrei

    Lungu Bogdan 

    Marinov Nicolai

    Muntean Victoria

    Panteleiciuc Cornel

     

    22.04
    Popuşoi Victor 

    Prepeliţă Cătălin 

    Procopciuc Daniel

    Saca Adrian 

    Secrieru Maxim

    Şevciuc Roman 

    Vasiliev Maxim

     

    CR-231

    22.03

    Bivol Daniel

    Buga Pavel

    Burlea Vladislav

    Căpăţînă Andrei

    Untila Maxim 

     

    05.04

    Cojocari Gabriel 

    Dadu Alexandru 

    Deleu Mihaela

    Furtuna Rodion

    Verejan Eugeniu

     

    19.04

    Găină Ştefan

    Malai Veaceslav

    Maleru Alexandru

    Maleţchi Mirela

    Zaharenco Mihail

     

    03.05
    Mihalachi Cristian 

    Mocreac Cristian

    Munteanu Maxim

    Pavalache Victor

     

    17.04

    Pricop Alexandru

    Sofronovici Petru

    Ţurcan Victor

    Ungureanu Vlad

     

     

    CR-232

    21.03

    Abdulbari Hamza

    Arabadji Igor

    Balanel Lucian

    Başchirov Rodion

    Bîcov Victor

     

    04.04

    Chirilov Mihail 

    Cocieru Dragoş 

    Cotoman Vadim 

    Covalciuc Veaceslav 

    Cruc Maxim

     

    18.04

    Cuciuc Maxim 

    Cuturov Oleg

    Garştea Daniel 

    Gluhu Marius 

    Ignat Vasile

     

    02.05

    Muştuc Gabriel 

    Rusanovschi Vladimir

    Sevastopolscaia Anastasia 

    Spinei Daniele

    Sturza Grigore

     

    16.05
    Tărîţa Alexandru 

    Tihon Victor

    Tulei Mihail-Gheorghii

    Ţepordei Tudor 

    Vlas Radu 

     

    Sarcina nr. 4: Explicați, analizați și exemplificați ascultarea activă, ascultarea pasivă și arta de a pune întrebări.

  • Tema 3. Paradigma formal -tranzacțională și relațional sistemică a comunicării

    Unități de conținut:

    1.Analiza sistemică a comunicării prin intermediul tranzacțiilor.

    2. Dimensiunea relațională a comunicării

    3. Comunicarea în organizații

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

    să cunoască:

    - evidențieze aspecte ale ascultării active;

    - determine nivelul de comunicare în organizație prin exemplele propuse;

    să fie capabil:

    - estimeze rolul dimensiunii relaționale a comunicării în organizație;

    - propună întrebări din perspectivă științifică, familială, publicistică;

    - analizeze tipuri de comunicări în organizații.

     

    Sarcină de seminar obligatorie: Dezbaterea. Temele vor fi anunțate la fiecare seminar.

    Scopul organizării acestei activități ține de formarea abilităților de argumentare și a competențelor de a munci în echipă.

    Repartizările:

    MN-231, EA-231

    01.04.2024: Echipa Pro - Bagrin Dan, Bîrlădeanu Cristian, Coadă Dan, Darii Dumitru, Ţugulschi Daniel; Echipa Contra - Dragan Andrei, Focşa Cristian, Isac Mariana, Josan Gabriel, Veveriţă Anatolie.

    15.04.2024: Echipa Pro - Leu Pantelimon, Lungu Liviu, Mîţu Dumitru, Mudrea Alexandru; Echipa Contra - Petrov Marcel, Poberejnic Evgheni, Scripnic Andrei, Secu Laurian.

    29.04.2024: Echipa Pro - Todica Toma, Undelemn Adrian, Bulibaş Andrei, Cataraga Dumitru; Echipa Contra - Chiriac Alexandr, Ciloci Antonii, Jalba Ion, Malîi Sergiu.

    IBM-231

    04.04.2024: Echipa Pro - Alexanean Daria, Boian Cătălin, Cadinuc Gabriel, Cebotari Laurenţiu; Echipa Contra - Cojocari Maria, Mândrescu Ştefan, Mocreac Bogdan, Motuzco Oleg .

    18.04.2024: Echipa Pro - Postovan Alex, Puică Dumitru, Racu Mihail, Radul Leonardo Leon; Echipa Contra - Solonaru Marius, Spînachi Inga, Suşiţcaia Elena, Ursati Daniel.

    RM-231

    08.04.2024: Echipa Pro - Caranfil Dumitru, Cervinschii Chiril, Culev Veaceslav, Dodon Cristin, Donesco Alina, Şevciuc Roman; Echipa Contra - Gospodarenco Gheorghe, Gîrbu Mihai, Iachim Sergiu, Josan Nicolae, Lozinschi Andrei, Vulpe Daniil.

    22.04.2024: Echipa Pro - Lungu Bogdan, Marinov Nicolai, Muntean Victoria, Panteleiciuc Cornel, Popuşoi Victor; Echipa Contra - Prepeliţă Cătălin, Procopciuc Daniel, Saca Adrian, Secrieru Maxim, Şevciuc Roman.

    CR-231

    05.04.2024: Echipa Pro - Bivol Daniel, Buga Pavel, Burlea Vladislav, Căpăţînă Andrei, Cojocari Gabriel, Untila Maxim; Echipa Contra - Dadu Alexandru, Deleu Mihaela, Furtuna Rodion, Găină Ştefan, Malai Veaceslav, Verejan Eugeniu.

    19.04.2024: Echipa Pro - Maleru Alexandru, Maleţchi Mirela, Mihalachi Cristian, Mocreac Cristian, Munteanu Maxim, Zaharenco Mihail ; Echipa Contra - Pavalache Victor, Pricop Alexandru, Sofronovici Petru, Ţurcan Victor, Ungureanu Vlad.

    CR-232

    04.04.2024: Echipa Pro - Abdulbari Hamza, Arabadji Igor, Balanel Lucian, Başchirov Rodion, Vlas Radu ; Echipa Contra - Bîcov Victor, Chirilov Mihail, Cocieru Dragoş, Cotoman Vadim.

    18.04.2024: Echipa Pro - Covalciuc Veaceslav, Cruc Maxim, Cuciuc Maxim, Cuturov Oleg; Echipa Contra - Garştea Daniel, Gluhu Marius, Ignat Vasile, Muştuc Gabriel.

    02.05.2024: Echipa Pro - Rusanovschi Vladimir, Sevastopolscaia Anastasia, Spinei Daniele, Sturza Grigore; Echipa Contra - Tărîţa Alexandru, Tihon Victor, Tulei Mihail-Gheorghii, Ţepordei Tudor.

  • Tema 4. Dimensiunea persuasivă a comunicării

    Unități de conținut:

    1.Retorica și persuasiune

    2. Argumentarea ca element fundamental al comunicării

    3. Pregătirea și susținerea prezentării în public

    4. Organizarea unui seminar, conferințe.

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

    să cunoască:

    - explice noțiunile retorică, persuasiune;

     - descrie modele de influență și manipulare din diferite situații contextuale;

    - analileze componentele structurale ale argumentației;

    să fie capabil:

    - să formuleze mesaje evidențiind aspecte ale persuasiunii ca elemente în de context situational de comunicare;

    - explice metodele neargumentative de influență asupra auditoriului;

    -  formuleze critica constructivă la o încălcare a unui angajat;

     - propună modele de argumentație simplă și argumentație complexă în comuncare;

     - elaboreze o prezentare publică a unei lucrări științifice cercetate.

     - organizeze o conferință seminar/ conferință științifică studențească.

  • Tema 5. Scrierea academică. Structura conceptuală a textului științific

    Unități de conținut:

    1.Principiile scrierii academice

    2. Condițiile originalității rezultatelor cercetării științifice

    3. Tipurile de lucrări științifice

    4. Premise etice și normative ale procesului de cercetare științifică

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

    să cunoască:

    - descrie principiile scrierii academice;

    - caracterizeze tipurile de lucrări științifice;

    -analizeze condițiile originalității rezultatelor cercetării științifice

    - formuleze idei cu character științific evidențiind originalitatea rezultatelor

    să fie capabil:

    - analizeze actele normative și standard actuale de elaborare a tezei de licență.

    - să stabilească impactul publicației științifice

    - să propună modalități de citări bibliografice după condițiile tehnice a diferitor reviste.

     

  • Tema 6. Etapele de elaborare a lucrării științifice

    Unități de conținut:

    1.Valori tematice în cercetarea științifică

    2. Etapele scrierii academice. Importanța formulării problematicii, problemei, întrebării

    3. Organizarea conceptuală a textului științific

    4. Concluzia științifică ca finalitate a procesului de cercetare

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

    să cunoască:

    - descrieți structura tezei de licențe/articol;

    -  definiți conceptele domeniului de cercetare;

    -analizeze fragmente din literatura de specialitate evidențiind problema cercetării;

    să fie capabil:

    - formuleze titlul, problema, actualitatea și caracterul inovativ a problemei cercetate;

    - formuleze concluzie științifică ca finalitate a procesului de cercetare;

    - clasifice publicațiile științifice după diferite criterii;

    - disimineze rezultatele științifice în cadrul diferitor conferințe științifice studențești.

  • Tema 7. Conceperea și elaborarea lucrărilor științifice

    Unități de conținut:

    1. Planificarea lucrării știinţifice și identificarea publicaţiilor de specialitate adecvate și relevante pentru diseminarea rezultatelor cercetărilor realizate. Identificarea cerințelor pentru publicare

    2.Elaborarea articolului științific

    3.Elaborarea, și redactarea tezei de licență

    4.Susținerea tezelor de licență

    Identificarea cerințelor pentru publicare

    2. Elaborarea structurii publicației științifice. Pregătirea materialului pentru publicare

    3. Elaborarea și redactarea tezei de licență

    4. Ghidul privind elaborarea și susținerea proiectelor/tezelor de licență UTM

    5. Consecințele încălcării integrității scrierii academice

    În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

    să cunoască:

    - să identifice site-uri cu reviste, lucrări de specialitate ;

    - analizeze regulamentele naționale și internaționale de elaborare a lucrărilor științifice;

    - compare cerințele pentru publicare în conformitate cu clasificarea publicației științifice;

    să fie capabil:

    - elaboreze un articol științific respectând structura publicației;

    -redacteze lucrarea științifică în conformitate cu recomandările / ghidurile propuse de instituție;

    - analizeze ghidului privind elaborarea și susținerea tezelor de licență;

    - redacteze proiectul:Teza de an, conform structurii propuse în Ghid.

    • Tema 8. Integritatea scrierii academice

      Unități de conținut:

      1.Principiul integrității - element esențial al activității de cercetare.

      2. Acțiuni de încălcare a integrității scrierii academice.

      3. Consecințele încălcării integrității scrierii academice .

      În rezultatul însuşirii temei studentul trebuie:

      să cunoască:

      -        descrie esența conceptului de integritate;

      - evidențieze principiul de integritate în activitatea de cercetare;

      să fie capabil:

      - aplice principiul integrității în activitatea de cercetare;

      - analizeze acțiunile de încălcare a integrității scrierii academice;

      - deducă consecințele plagiatului, autoplagiatului, fabricarea sau alterarea voită a datelor experimentale în cercetare.

       

      • Lucrul individual/sarcini de seminar

        Link către evaluarea la curs/seminar: https://www.canva.com/design/DAFcE5dBCHs/q6LK2mZWLhqN4OHmJlD2Cg/edit?utm_content=DAFcE5dBCHs&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

        Susținerea lucrului individual:

        MN-231

        01.04 - Bagrin Dan, Bîrlădeanu Cristian, Coadă Dan, Darii Dumitru

        15.04 - Isac Mariana, Todica Toma, Focșa Cristian, Petrov Marcel, Undelemn Adrian

        RM-231

        25.03 - Cervinschii Chiril, Donescu Alina, Josan Nicolae, Procopciuc Daniel, Secrieru Maxim

        08.04 - Șevciuc Roman, Vasiliev Maxim, Marinov Nicolai, Muntean Victoria, Culev Veaceslav, Lungu Bogdan, Panteleiciuc Cornel

        EA-231

        29.04 - Chiriac Alexandr, Jalba Ion, Veveriță Anatolie, Malîi Sergiu, Cataraga Dumitru

        CR-231

        05.04 - Furtuna Rodion, Malețchi Mirela, Deleu Mihaela, Burlea Vlad, Malai Veaceslav

        19.04 - Verejan Eugeniu, Cojocari Gabriel, Ungureanu Vlad, Munteanu Maxim, Maleru Alexandru

        03.05 - Căpățână Andrei, Pavalache Victor, Zaharenco Mihail, Pricop Alexandru, Mocreac Cristian

        IBM-231

        04.04 - Sușițcaia Elena, Radul Leonardo Leon, Cadinuc Gabriel, Motuzco Oleg, Cojocari Maria

        CR-232

        04.04 - Muștuc Gabriel, Vlas Radu, Chirilov Mihail, Bălănel Lucian, Sturza Grigore

        18.04 - Bîcov Victor, Cotoman Vadim, Cruc Maxim, Tihon Victor, Ignat Vasile, Bașchirov Rodion

        02.05: Alexanean Daria, Spinachi Inga, Cibotari Laurentiu, Ursati Daniel, Mocreac Bogdan

        Susținerea lucrului individual în timpul ghidării pentru studenții din diferite grupe:

        15.04, ora 18:45 - Lozinschi Andrei (RM-231), Cuciuc Maxim (CR-232), Dodon Cristin (RM-231), Gospodarenco Gheorghe (RM-231), Sevastopolscaia Anastasia (CR-232)

        04.04, ora 13:30 - Cocieru Dragoș (CR-232), Spinei Daniele (CR-232), Buga Pavel (CR-231), Tulei Mihail-Gheorghii (CR-232), Gluhu Marius (CR-232)

      • Testările

        Testarea nr. 1

        Tema 1: Comunicarea - paradigmă structural - expresivă a ființei umane

        Forma de desfășurare a testării: oral.

        Important: Testarea se va baza pe conținutul din slideuri cu desfășurarea în cărțile atașate.

        Subiecte pentru testare:

        1. Explicați teoriile comunicării
        2. Analizați motivele constituirii comunicării ca obiect de cercetare
        3. Definiți comunicarea
        4. Identificați și explicați obiectul de studiu al comunicării
        5. Determinați funcțiile comunicării
        6. Stabiliți caracteristicile comunicării
        7. Evidențiați originile de bază ale comunicării
        8. Caracterizați comunicarea ca expresie a organizării interne a psihicului
        9. Definiți elementele comunicării
        10. Identificați mărci ale puterii/influenței specifice poziției de emițător
        11. Relatați despre tipuri ale reacției din partea receptorului
        12. Comparați conceptele de exprimare ale unui conținut
        13. Deosebiți între redundanță și feedback
        14. Explicați tipurile de feedback
        15. Definiți inteligența emoțională conform următorilor factori: autocunoașterea, conștiința socială, stăpânirea de sine și gestionarea relațiilor

        Testarea nr. 2

        Testarea nr. 2 constă în elaborarea unui articol până la 2 pagini pe una din temele recomandate/aveți posibilitatea să formulați și singuri o temă care să aibă legătură cu scopul cursului Comunicare și scriere academică și domeniul vostru de studiu.

        Sunt atașate și criteriile de elaborare ale articolului care au fost discutate în timpul seminarului.

        IMPORTANT!

        Termenul de prezentare este 29 aprilie, în timpul cursului.

        Testarea se prezintă în format fizic cu indicarea numelui, prenumelui, grupei.

      • Frecvența redusă

        Consultație: 30.03.2024, ora 10:00-13:00
        Ghidarea: 30.03.2024, ora 13:00-15:00
        Consultație: 18.05.2024, ora 10:00-13:00
        Ghidarea: 18.05.2024, ora 13:00-15:00
        Lucrul individual este alcătuit dintr-un pachet de documente:
        1. CV-ul europass
        2. Cererea de angajare (numele, prenumele, funcția, departamentul de angajare, alte detalii relevante)
        3. Scrisoarea de intenție (document care se prezintă la angajare): care va fi contribuția dvs. ca angajat în dezvoltarea companiei (până la o pagină)
        4. Recomandare (se cere la angajare, prezentată de fostul angajator, sau la depunerea pentru o bursă, internship) (până la o pagină): cine recomandă, cu ce scop.
        5. Raport de activitate (luați ca exemplu activitatea ca student, ca angajat - dacă lucrați, ca voluntar într-un ONG etc.) (până la 2 pagini)
        6. Proces verbal (al unei ședințe, până la 3 pagini): pe internet găsiți ședințe ale primăriei Chișinău, ale Parlamentului sau alte structuri. 
         
        Fie în aceste documente prezentați datele personale sau le inventați.
         
        Termen limită de prezentare: cu 2 săptămâni până la examen.

        Sarcini de seminar

         Se alege una dintre aceste teme și se prezintă în power-point/prezi, canva etc.

        S1.Comunicarea -paradigmă structural - expresivă a ființei umane

        1. Axiomele comunicării. 
        2. Modalități de dezamorsare a barierelor în comunicare. 

        3. Calitățile personale și comunicarea.

        1. 4.  „Cuvântul” ca putere și fragilitate

         

        S. 2    Abordarea sistemică a comunicării

        1. Vocabularul transformațional 

        Ascultarea activă

        Arta de a pune întrebări

        2. Elementele comunicării nonverbale 

         

        S3. Dimensiunea persuasivă a comunicării

        1. Comunicarea intrapersonală și interpersonală: stima de sine și inteligența emoțională

        2. Tehnici de formare și menținere a comunicării în grup

        3. Pregătirea și susținerea unei prezentări publice

        4. Critica și combaterea în procesul argumentației

        5. Organizarea unui seminar, conferințe

         

        S5. Conceperea și elaborarea lucrărilor științifice

        1.Identificarea cerințelor pentru publicare

        2. Elaborarea structurii publicației științifice. Pregătirea materialului pentru publicare

        3. Elaborarea și redactarea tezei de licență

        4. Ghidul privind elaborarea și susținerea proiectelor/tezelor de licență UTM

        5. Consecințele încălcării integrității scrierii academice