Topic outline

  • GENERAL










    Actualmente, domeniul electronicii, microelectronicii, nanotehnologiilor resimte necesitate în specialişti de o calificare net superioară cu cunoștințe de bază în electronica pentru automobile, capabili în termeni scurţi să proiecteze un sistem minimal de gestiune a funcțiilor de monitorizare ale parametrilor motoarelor legate de controlul electronic al sistemelor de pe automobile şi care să poată prelua şocul înaltei tehnologii în una din ramurile economice cu cea mai înaltă rată de dezvoltare şi de inovare, având una din cele mai mari pieţe din domeniul sistemelor electronice. Industria electronicii, microelectronicii și a nanotehnologiilor întrunesc soluții complexe a problemelor de ordin rapiditate (frecvența de lucru), tehnic, ecologic, economic etc. găsite în procesul de elaborare a circuitelor electronice de control, de putere, etc. pentru automobile, în corespondenţă cu cerinţele impuse.


  • TEMA 1. MOTOARE CU APRINDERE PRIN SCÂNTEIE.CONSTRUCŢIE, CARACTERISTICI, PROCESE.

    Conținut:

    Noţiuni specifice.  Funcţionarea motorului în patru timpi. Câteva aspecte ale umplerii. Condiţiile impuse sistemului de formare a amestecului. Procese de ardere şi de aprindere. Arderea normală în motorul cu aprindere prin scânteie. Dozarea combustibilului. Probleme legate de poluarea mediului.

  • TEMA 2. STRUCTURI DE CONTROL PENTRU MOTOARELE CU APRINDERE PRIN SCÂNTEIE.

    Conținut:

    Structuri clasice de control. Structuri de control în buclă închisă. Structuri evoluate de control.

  • TEMA 3. CONTROLUL ELECTRONIC AL APRINDERII.

    Conținut:

    Declanşarea electronică a aprinderii. Declanşarea aprinderii de tip inductiv. Declanşarea aprinderii folosind generator Hall. Comutarea electronică a curentului primar din bobina de inducţie. Schema bloc a sistemului. Circuitul electronic al aprinderii. Controlul electronic al unghiului Dwell. Limitarea curentului primar. Deconectarea la motor oprit. Controlul electronic al avansului la aprindere. Unitatea de control al avansului la aprindere. Controlul electronic al detonaţiei.

  • TEMA 4. CONTROLUL ELECTRONIC AL INJECŢIEI DE BENZINĂ ÎN MOTOARELE CU APRINDERE PRIN SCÂNTEIE.

    Conținut:

    Probleme generale ale utilizării injecţiei de benzină. Sisteme de formare a amestecului. Aspecte ale utilizării injecţiei electronice de benzină. Structura sistemelor de injecţie electronică de benzină. Sistemul de alimentare cu aer. Filtre de aer. Compresoare de supraalimentare. Controlul aerului din admisie. Controlul electronic al mersului în gol. Controlul electronic al clapetei de acceleraţie (ETC). Controlul electronic al amplificării presiunii. Recircularea gazelor de evacuare (EGR). Controlul emisiilor de vapori. Galeria de admisie cu lungime variabilă. Componente ale sistemului de alimentare cu benzină. Dozarea benzinei. Adaptarea la condiţiile de funcţionare.

  • TEMA 5. TEHNICI DE EVACUARE A GAZELOR.

    Conținut:

    Probleme generale. Arderea. Compoziţia gazelor de evacuare netratate. Controlul Lambda în buclă închisă. Sensorul Lambda. Modul de funcţionare a controlului în buclă închisă. Convertorul catalitic. Norme europene privind poluarea.

  • TEMA 6. CONTROLUL ELECTRONIC AL MERSULUI ÎN GOL.

    Conținut:

    Probleme generale. Funcţionarea unităţii de control al mersului în gol în buclă închisă. Controlul electronic al mersului în gol cu acţionarea obturatorului.


  • TEMA 7. CONTROLUL FRÂNĂRII.

    ABSConținut:

    Introducere. Elemente fundamentale ale frânării vehiculelor. Interfaţa anvelopă-drum. Dinamica vehiculului în timpul frânării. Componentele sistemului de frânare. Sistemul de frânare antiderapaj (ABS). Obiective. Componenetele sitemului antiblocare. Bazele logice ale controlului antiblocare. Câteva aspecte economice. Un exemplu de sistem ABS.

  • TEMA 8. SISTEMUL DE PROTECŢIE PASIVĂ CU AIR-BAG ŞI CENTURĂ DE SIGURANŢĂ CU PRETENSIONARE.

    Conținut:

    Introducere. Părţile componente şi circuitul electronic. Air-bagul. Lampa de avarii. Comutatorul pentru scaunul din dreapta. Dispozitivul pirotehnic de umflare şi electrodul de aprindere. Câteva aspecte privind reacţiile chimice din generatorul de gaz. Sensorul de distrugere. Unitatea electronică de control. Dispozitivul de pretensionare a centurii de siguranţă. Elemente auxiliare. Funcţionarea sistemului. Unităţi electronice de control. Sisteme de sesizare electromecanice multipunct sau sisteme distribuite pentru air-bag. Sisteme cu sesizare electronică într-un singur punct sau sisteme air-bag central. Accelerometru micromecanic. Caracteristici generale. Descriere generală. Funcţionare. Funcţia auto-test. Perspective de dezvoltare.

  • TEMA 9. CONTROLUL REGIMULUI DE CROAZIERĂ.

    Conținut:

    Cerinţe în funcţionare. Modul de utilizare a sistemului. Părţile componente. Dispozitivul de acţionare. Comutatorul principal şi lampa de avarii. Comutatoarele fixare (set) şi reluare (resume). Comutatorul pentru frână. Comutatorul pentru ambreiaj sau cutie de viteze automată. Sensorul de viteză. Unitatea electronică de control. Un exemplu de sistem de control. Structura sistemului de control. Funcţionarea sistemului de control. Unitatea de control. Funcţionarea unităţii de control. Consideraţii asupra siguranţei în funcţionare. Controlul adaptiv al regimului de croazieră.

  • TEMA 10. COMPUTERUL DE BORD (“DE CĂLĂTORIE”) – TRIP COMPUTER.

    Conținut:

    Introducere. Configuraţiile de bază ale sistemului. Computer de bord Bosch. Componentele sistemului. Funcţionare. Microcomputerul.

  • TEMA 11. CONTROLUL ELECTRONIC AL ÎNCĂLZIRII HABITACLULUI.

    Conținut:

    Introducere. Structura sistemului de control. Funcţionarea sistemului de control. Unitatea de control.

  • TEMA 12. SISTEME DE CONDIŢIONARE ŞI ÎNCĂLZIRE A AERULUI CU CONTROL ELECTRONIC.

    Conținut:

    Introducere. Principiul refrigerării. Un exemplu de sistem de aer condiţionat. Sistemul de ciclare a ambreiajului electromagnetic. Agentul de refrigerare (refrigerantul). Compresorul. Condensatorul. Tubul (orificiul) de expansiune. Evaporatorul. Acumulatorul. Comutatorul de ciclare a presiunii. Comutatorul de deconectare la înaltă pesiune a compresorului. Interconectarea sistemului de răcire cu sistemele electrice de comandă.

  • TEMA 13. SISTEME ELECTRONICE PENTRU MOTOARE DIESEL.

    Conținut:

    Motorul Diesel. Formarea amestecului. Injecţia directă. Sisteme cu cameră de ardere divizată. Procese de ardere. Probleme şi limite ale procesului arderii. Emisiile de evacuare. Controlul formării amestecului. Începutul alimentării şi începutul injecţiei (sincronizare). Durata injecţiei şi intensitatea procesului de descărcare. Presiunea de injecţie. Direcţia injecţiei şi numărul de jeturi. Factorul execesului de aer (raportul aer-motorină). Controlul electronic al preîncălzirii amestecului la motoarele Diesel. Sistemul cu bujii incandescente. Bujia cu flacără. Modul de utilizare a sistemelor de preîncălzire. Controlul electronic al motorului Diesel (EDC). Controlul electronic în buclă deschisă şi în buclă închisă. Procesarea datelor. Controlul electronic al motorului Diesel cu pompă de injecţie în linie (PE). Controlul electronic (EDC). Pompă de injecţie în linie cu manşon de control. Duze şi injectoare. Injecţia Diesel cu sistem cu injector unitar/sistem cu pompă unitară. Principiul de funcţionare. Sistemul de injecţie de motorină cu acumulator rampă comună (Common-Rail). Pompa de înaltă presiune. Sensorul de presiune din rampă. Regulatorul de presiune. Injectorul. Unitatea electronică de control. Posibilităţi de reducere a emisiilor motorului Diesel. Recircularea gazelor de evacuare.

  • LUCRUL INDIVIDUAL

    În cadrul unității de curs Electronica pentru automobile lucrul individual este axat pe :

    -          prelucrarea și însușirea materialului teoretic în conformitate cu curriculumul disciplinei, după note de curs şi alte tipuri de literatură;

    -          studiul literaturii şi a surselor informaționale electronice în cadrul unei teme individuale cu pregătire unei prezentări de grup;

    -          elaborarea referatelor în scopul aprofundării cunoştinţelor teoretice, pe următoarele tematici: Motoare cu aprindere prin scânteie; Controlul electronic al aprinderii; Controlul frânării; Sisteme de condiţionare şi încălzire a aerului cu control electronic; Sisteme electronice pentru motoare Diesel.