Material suplimentar
2.1. Particularităţile comportamentului etic
Etica în contextul competenţei şi măiestriei profesionale
Factorii ce favorizează comportamentul etic
Dimensiuni de bază ale personalităţii şi caracteristici
specifice ce influenţează comportamentul etic
Consecinţele unui comportament contrar eticii
La sfârşitul cursului studenţii vor fi capabili:
· să identifice factorii ce favorizează comportamentul etic;
· să determine competenţele profesionale ale specialistului în baza
codului deontologic;
· să compare consecinţele comportamentului neetic;
· să analizeze dimensiunile de bază ale personalităţii şi relaţia lor cu
un comportament etic;
· să caracterizeze modelul personalităţii specialistului în dependenţă
de competenţa profesională şi comportament;
· să analizeze tipuri de coduri deontologice;
· să elaboreze codul deontologic al profesiei sale;
· să propună strategii de adaptare la codul deontologic al profesiei
sale;
· să propună un model de specialist care va avea succes în viitor.
Cuvintecheie:
competenţă, măiestrie profesională, cod deontologic.
Etica în contextul competenţei şi măiestriei profesionale
Termenul măiestrie presupune îndemânare desăvârşită într-o activitate,
dibăcie deosebită în executarea unui lucru, iscusinţă.
Competenţa este Aptitudine + Capacitate + Abilitate. E o rezultantă
a cunoştinţelor, aptitudinilor, capacităţilor, abilităţilor şi trăsăturilor
caracterial temperamentale care conduc la performanţe în diferite
domenii.
În orice profesie sunt identificaţi maeştri. Măiestria profesională
se întemeiază pe o profundă înţelegere a psihologiei colectivului, pe
priceperea de a aplica adecvat şi în spirit creator procedeele de lucru şi
metodice, pe capacitatea de a analiza rezultatele aplicării lor şi de a întrevedea
etapele desfăşurării procesului de lucru, ca şi eficienţa acestui
26
proces, ţinând seama de particularităţile de vârstă şi cele individuale
ale persoanelor cu care lucrează.
În acest sens, profesiilor le sunt necesare coduri etice. Pentru ca
aceste coduri să deţină o autoritate morală, trebuie să prezinte consimţământul
tacit sau explicit al fiecărui membru. Acest consimţământ
este cerut la intrarea într-o profesie şi, în lipsa lui, persoana nu este
acceptată sau, dacă încalcă principiile-cadru, este exclusă. Există cazuri
în care anumiţi practicanţi ai unei profesii pun un monopol absolut pe
regulile şi codul acesteia, ajungându-se la ceea ce se poate numi „mafie
a prototipului unei profesii”. Profesioniştii unui domeniu care îşi exercită
rolul în mod responsabil, cât mai aproape de aceste cerinţe, dobândesc
un statut recunoscut. Aceasta este proba că ei dau dovadă de
ceea ce este considerat drept profesionalism.
Profesionalismul este considerat o ideologie relevantă pentru cei
care lucrează în acelaşi domeniu. Prin exercitarea rolului de coagulare
a cerinţelor comune ale unei profesii, se consolidează identitatea şi
creşte stima faţă de sine a membrilor unui grup profesional.
Problema centrală a relaţiei dintre client şi profesionist este cea a
alocării responsabilităţii şi autorităţii. La modul ideal, între cei doi se
stabileşte un contract. În acest contract, în principiu, alocarea se conduce
de următoarele supoziţii:
1) clientul are mai multă responsabilitate şi autoritate;
2) cei doi contractanţi sunt aproximativ egali;
3) responsabilitatea şi autoritatea principală revin profesionistului.
Prima supoziţie, clientul are mai multă responsabilitate şi autoritate,
derivă din ideea că profesionistul este angajat de client şi acţionează
pentru acesta. Prin urmare, profesionistul este partizanul scopurilor
clientului său (am angajat un avocat, medic, arhitect, profesor,
deci acea persoană nu mai poate să fie neutră şi detaşată, ci ataşată
scopurilor mele în calitate de client).
Profesioniştii au obligaţia „celei de-a treia persoană”, care limitează
normativ acţiunea clienţilor. O astfel de abordare se potriveşte mai
mult profesiilor în care clientul trebuie apărat (de exemplu, avocaţii),
dar şi în acest caz profesioniştii trebuie să acţioneze în limite legal permise
şi moral corecte. Profesioniştii nu sunt simpli executanţi ai ordinelor
clienţilor, ei au expertiza, au autoritate epistemică, discernământ
profesional. Cu anumite excepţii (urgenţe medicale, de exemplu), un
27
profesionist îl poate refuza pe client. Pentru ca profesioniştii să fie
responsabili, ei trebuie să fie liberi moral (autonomi).
A doua supoziţie este cea a egalităţii şi reciprocităţii contractuale.
Contractul cuprinde obligaţii şi drepturi reciproce, prin urmare, autoritatea
şi responsabilitatea sunt egal împărţite (acest model este utilizat
în abordările liberale ale libertăţii şi egalităţii de şanse). După aplicarea
unui astfel de model, deşi dezirabilă, între părţi există cel mai adesea
inegalitate de negociere. Sunt situaţii în care profesioniştii au mai mult
acces la clienţi decât clienţii la profesionişti (cazurile de monopol profesional
sau chiar şi cazul funcţionarilor publici). Sunt situaţii în care
clientul are mai multă putere decât profesionistul. Există uneori presupunerea
că între client şi profesionist se instalează relaţii de prietenie
şi grijă. Relaţia se bazează pe cooperare, încredere reciprocă, parteneriat.
Totuşi, relaţia rămâne asimetrică. Doar una dintre părţi ia
grijile celeilalte pe umerii săi (profesionistul). Această grijă este de
fapt un serviciu plătit, nu o gratuitate amicală. Cerinţa prieteniei este
adesea distorsionantă.
A treia supoziţie este cea a responsabilităţii şi autorităţii profesionistului
în raport cu a clientului. Profesionistul acţionează pentru
binele clientului, are autoritatea profesională ca să cunoască binele
acestuia. Clientul nu are baze pentru un consimţământ deplin, în consecinţă,
poate să fie manipulat din lipsa autodeterminării; clientul nu
este suficient de bine informat, nu are experienţă şi nu poate decide în
cunoştinţă de cauză (analog relaţiei părinte-copil).
Valorile democratice ar trebui să fie în centrul oricărui cod etic al
celor care lucrează pentru public sau pentru clienţi. Nesubordonarea
este acceptată ca legitimă în cazul în care conflictul este derivat din
motive de încălcare a principiilor de bază ale democraţiei.
Interesul public poate să devină adeseori o simplă lozincă invocată
de complezenţa faţă de valorile acceptate. Uneori, profesioniştii
accentuează excesiv asupra componentei de obiectivitate şi neutralitate
politică. Alteori, pur şi simplu, nu-şi dau seama că politica este o
cauză importantă a deciziilor profesionale. În acelaşi context, problema
centrală a managerilor din diferite comunităţi este cum să utilizeze
puterea pe care o au, astfel încât să satisfacă: cerinţele legale, contribuabilii,
clienţii, guvernanţii etc.
28
Factorii ce favorizează comportamentul etic
Comportamentul etic, atât în societate, cât şi în organizaţii, este
reglementat de un şir de factori, dintre care menţionăm:
Legislaţia de stat care orientează, atât la nivel individual, cât şi
organizaţional, spre îndeplinirea unor legi care sunt reglementate de
stat. Legislaţia de stat apără drepturile cetăţenilor ţării respective, dar
stipulează şi obligaţiile lor, menţionând, totodată, că încălcarea legislaţiei
de stat este pedepsită în conformitate cu articolul şi alineatul respectiv
din lege.
Codul deontologic sau codul de etică poate fi definit în diferite
moduri:
1) un ansamblu de precepte, prescripţii de conduită pentru diverse
aspecte ale valorii morale de drept, socioprofesionale;
2) o declaraţie formală care constituie un ghid etic pentru modul
în care oamenii dintr-o organizaţie trebuie să acţioneze şi să ia decizii;
3) un ghid al practicilor de afaceri care direcţionează comportamentele
umane individuale şi de grup;
4) un document formal care statuează normele şi credinţele, reflectă
valorile obiective şi principiile promovate de o firmă, reflectând
gradul de cultură al firmei.
Exemple de documente cu rol de reglementare: Codul lui Hammurabi
(sec. XVIII-XVII), aparţinând Regatului vechi babilonian,
reprezentă o culegere de legi; Codul lui Manuc (sec. XIII-XVI) din
India antică era un ansamblu de legi civile şi religioase; Decalogul
sau cele 10 porunci din Vechiul testament (sec. XI î.Ch.), relevate lui
Moise pe Muntele Sinai; Jurământul lui Hipocrat (sec. V-IV) etc.
Majoritatea codurilor etice identifică comportamentele scontate
în cadrul relaţiilor sociale, recomandă evitarea acţiunilor improprii şi
ilegale în munca desfăşurată şi recomandă relaţii bune cu clienţii. În
majoritatea sondajelor de opinie adresate firmelor care au coduri etice
scrise, întrebările vizează în special aspecte legate de: diversitatea forţei
de muncă, practici ca mituirea şi înşelăciunea, susţineri ale partidelor
politice, onestitatea înregistrărilor contabile, relaţiile cu clienţii/
furnizorii, confidenţialitatea informaţiilor.
Un cod etic formulează idealuri, valori şi principii după care este
guvernată o organizaţie. Dincolo de aceste elemente, codurile etice
29
abordează aşa probleme, cum ar fi: conflictele de interese, concurenţii,
caracterul privat al informaţiilor, oferirea cadourilor etc.
Un cod de etică trebuie să prevadă:
- modul în care membrii unei organizaţii să acţioneze într-o
situaţie dată;
- modul în care membrii organizaţiei ar trebui să gândească şi să
se comporte;
- probleme cum ar fi: conflicte de interese, concurenţă, caracterul
privat al informaţiilor, oferirea cadourilor, oferirea/primirea
sponsorizărilor politice;
- concurenţa dintre membrii unei profesiuni;
- conflictele dintre membri;
- relaţiile dintre profesionişti şi clienţi, consumatori, surse de
aprovizionare sau beneficiari;
- relaţiile angajaţilor cu superiorii;
- relaţiile dintre practicieni şi specialişti într-o profesiune etc.
Prin codurile etice se încearcă rezolvarea unor conflicte de interese
în mediul intern şi în relaţiile externe ale organizaţiei respective, statuarea
unor principii şi cerinţe care să-i facă pe manageri mai sensibili
la problemele etice. Ele nu conţin precepte pur teoretice, ci stabilesc
semnificaţii practice, utile pentru toţi membrii organizaţiei. Aceasta nu
înseamnă că un cod de etică asigură automat un comportament moral
sau că poate acoperi toate situaţiile întâlnite în viaţa organizaţională.
Limita de acţiune a codurilor etice constă în formularea lor în termeni
generali tocmai pentru că, la început, managerii şi subordonaţii lor se
află în incapacitatea de a identifica toate problemele etice care pot
apărea. Universităţile şi-au creat propriile coduri deontologice.
În acest sens, Vl.Guţu, prof. univ., a elaborat Codul deontologic
universitar - factor al integrităţii academice, în care a propus pentru
profesia de cadru didactic un al treilea model ,,simbolul autorealizării
depline pe plan moral şi profesional”.
Principalele caracteristici ale unui cod de etică sunt:
· să fie riguroase, să prevadă clar idealurile şi/sau obligaţiile;
· nu trebuie folosite în interes propriu; nu vor servi unei profesiuni
în defavoarea interesului public;
· trebuie să protejeze interesul public;
· să fie specifice şi oneste;
30
· trebuie să prevadă şi pedepse, penalizări;
· trebuie să stabilească anumite priorităţi, adică adevăratele valori
ale firmei;
· să provină de la o autoritate legitimă;
· să nu contravină altor legi (ex. Constituţia);
· să fie posibile din punct de vedere fizic şi moral;
· să fie cât mai simple şi accesibile.
Problemele creării unor astfel de coduri sunt de tipul: cum ar putea
să coexiste bine şi armonios într-o anumită instituţie sau organizaţie,
indiferent de credinţele religioase, de principiile şi obişnuinţele
morale ale fiecăruia dintre noi?
Elaborarea codurilor se face, de obicei, în echipă. Obiectivele
organizaţiei sunt stabilite de către conducere. Tot conducerea numeşte,
de regulă, un colectiv de lucru. Acest colectiv pune în comun valorile
împărtăşite de membri, informaţii despre coduri similare cu obiective
similare.
Normele, credinţele sunt în general propuse, discutate şi definite
de manageri şi un colectiv de lucru, iar apoi publicate şi distribuite
angajaţilor, ţinându-se cont de nevoile şi specificul organizaţiei.
Specialiştii în domeniu fac următoarele sugestii legate de felul în
care poate să fie scris un bun cod de etică pentru o anumita profesie:
a)Obiectivele trebuie formulate în mod clar, astfel încât să existe
siguranţa că ele vor fi susţinute şi de către ceilalţi. Echipa de elaborare
a codului etic trebuie să se asigure în mod particular de acceptul conducerii;
b) Stabilirea unui termen realist pentru dezvoltarea şi
introducerea codului;
c) Conştientizarea costurilor de implementare a codului
şi previzionarea acestor costuri pe termen scurt şi lung;
d) Codul trebuie să fie deschis spre schimbări dacă apar
situaţii noi;
e) Codul trebuie orientat către problemele cu care se
confruntă profesia pentru care se realizează codul;
f) Codul trebuie să ia în considerare în mod corect
legislaţia şi reglementările aplicate profesiei pentru care se
31
realizează codul;
g) Echipa trebuie să consulte un jurist pentru partea de
acoperire legală a codului;
h) Referitor la felul în care trebuie promovat codul şi
influenţaţi angajaţii şi clienţii, este recomandat sfatul
experţilor;
i) Codul nu trebuie să creeze celorlalţi aşteptări
nerealiste;
j) Exprimările utilizate în cod trebuie să fie simple şi
clare, fără expresii sau cuvinte tehnice, de specialitate;
k) Managerul trebuie să-şi asume personal obiectivitatea
şi responsabilitatea codului;
l) Managerul trebuie să aleagă pe cineva care să administreze
competent şi integru codul etic.
Modul în care codul etic este transpus în practică rămâne, până la
urmă, la latitudinea managerilor şi a subordonaţilor. Codul etic
rămâne valabil dacă toţi membrii organizaţiei îl respectă; când
managerul nu acordă importanţă acestuia, cu siguranţă nici angajaţii
nu vor urma prevederile sale.
De obicei, difuzarea codurilor etice are loc în mai multe moduri:
· mese rotunde de sensibilizare,
· anunţarea codului în preliminariile concursului de angajare,
· anexarea codului la contractul de muncă şi semnarea unei adeziuni.
În privinţa obiectivelor unui cod, există un consens de opinii că
prin formalizarea etică se încearcă promovarea virtuţilor şi valorilor
profesionale. Pe lângă acest deziderat, S.Mercier a remarcat şi alte
obiective:
· încheierea unui contract moral între beneficiari şi organizaţie, respectiv
între cei care fac parte din aceeaşi organizaţie;
· protejează organizaţia de comportamente necinstite sau oportuniste;
· promovează o imagine pozitivă a organizaţiei;
· oferă un mijloc de reglementare a adeziunii şi a devotamentului
colaboratorilor;
· creează (ca şi cultura organizaţională) sentimentul de unicitate şi
apartenenţă pentru membrii grupului;
32
· indică un angajament de principiu al managerilor;
· relaţii contractuale ce se bazează pe încredere şi responsabilitate;
· ghidează comportamentul în caz de dileme etice.
Avantajele elaborării codurilor de etică:
- formulează experienţa matură a unei profesiuni;
- încearcă să echilibreze interesul colectiv cu cel personal;
- pot oferi un ghid pentru persoanele tinere care intră în profesiune;
- pot constitui bazele unei acţiuni disciplinare împotriva
abaterilor;
- poate fi un mijloc de aliniere la normele profesiunii a celor ce
se abat de la ele;
- ajută la rezolvarea eficientă a problemelor de discriminare, a
dilemelor etice în general;
- este un mijloc de încurajare a practicilor etice în organizaţii;
- creşte loialitatea şi implicarea conducerii şi a salariaţilor;
- are loc îmbunătăţirea selecţiei, formării, promovării personalului
etc.;
- sporeşte încrederea şi cooperarea în echipă: iniţiativele personale
se îndreaptă către interesul general;
- deciziile adoptate vizează dreptatea, eficienţa şi nediscriminarea
etc.
Dimensiuni de bază ale personalităţii şi caracteristici
specifice ce influenţează comportamentul organizaţional
Oamenii sunt unici şi complecşi. Psihologii au descoperit, însă, că
există 5 dimensiuni de bază, dar generale care descriu personalitatea:
1. Extraversiunea - reprezintă gradul în care cineva este sociabil,
cordial, sigur de sine. Extraverţii se simt bine în situaţii sociale, căutând
senzaţii şi emoţii pozitive, în timp ce acei care se situează la nivelul
de jos pe această dimensiune (introverţii) le evită. În dependenţă de
nivelul dimensiunii se determină comportamentul etic al persoanei în
organizaţie.
2. Stabilitatea emoţională - măsura în care o persoană are un nivel
corespunzător de control emoţional, echilibrare, încredere în forţele
proprii. Cei cu o stabilitate emoţională redusă tind spre şovăială şi
deprimare.
33
3. Agreabilitatea - măsura în care o persoană este prietenoasă.
Persoanele agreabile se caracterizează prin încredere, loialitate, altruism,
colaborare, modestie, atenţie faţă de ceilalţi. Iar cei mai puţin
agreabili sunt, distanţi.
4. Conştiinciozitatea - gradul în care o persoană este responsabilă
şi orientată spre realizări. Oamenii mai conştiincioşi sunt de nădejde,
motivaţi pozitiv, competenţi, ordonaţi, autodisciplinaţi, au dezvoltat
simţul datoriei, dorinţa de reuşită şi capacitatea de reflecţie. Oamenii
mai puţin conştiincioşi nu sunt cea mai bună achiziţie pentru organizaţie.
5. Deschiderea la nou - măsura în care o persoană gândeşte flexibil
şi este receptivă la idei noi. Oamenii mai deschişi tind spre activitate
şi inovare, cei mai puţin deschişi, deseori, se opun schimbărilor.
Aceste dimensiuni sunt relativ independente, s-a demonstrat că fiecare
din ele are legătură cu performanţa în muncă. De exemplu, pentru
manageri şi personalul de vânzări este importantă o extraversiune
mare, iar conştiinciozitatea are performanţă pentru toate ocupaţiile.
Conştiinciozitatea este un antidot important în cazul comportamentelor
contraproductive, cum ar fi furtul, absenteismul şi problemele disciplinare.
Aceste dimensiuni, însă, pot fi orientate spre modificare, adică
educaţia etică îşi poate spune cuvântul. Atunci când persoana ştie că
are de pierdut, că nu va avea succes atât în plan intern (satisfacţie,
încredere în sine etc.), cât şi extern (carieră, prieteni, material etc.), îşi
modifică comportamentul printr-un şir de acţiuni:
Locul controlului - un set de convingeri referitoare la controlul
comportamentului realizat în principal de către forţele exterioare
sau interioare. La un capăt al axei se află interniştii, care cred că şansa
de a-şi controla comportamentul se află în ei înşişi. La celălalt capăt
se află externiştii, care cred că forţele externe le determină comportamentul.
În contradicţie cu interniştii, externiştii văd lumea ca fiind
imprevizibilă, un joc al norocului, în care şansa, soarta şi cei puternici
le controlează destinul. Interniştii tind să vadă legături puternice între
efortul pe care îl depun în munca lor şi nivelul de performanţă pe care
îl ating, în plus, ei percep într-o măsură mai mare decât externiştii
faptul că organizaţia nu va lăsa neobservată performanţa înaltă şi o va
recompensa. Deoarece interniştii cred că recompensele pe care le vor
primi vor fi influenţate de comportamentul lor legat de muncă, ei vor
34
fi mult mai probabil atenţi la informaţia care îi va face capabili să lucreze
mai bine şi o vor fructifica. Localizarea controlului influenţează
comportamentul etic organizaţional într-o mare varietate de ocupaţii.
Interniştii par mai degrabă să acţioneze mai bine în munci care
necesită iniţiativă şi inventivitate, în timp ce externiştii se descurcă
mai bine în cazul sarcinilor de rutină. Astfel, vom căuta să angajăm un
internist pentru o operaţiune aflată la început şi un externist pentru a
ocupa un post existent de mai mult timp, bine stabilit. Externiştii preferă
o supraveghere mai directivă, pe când participarea şi autoconducerea
par să fie mai potrivite pentru un subordonat internist.
Automonitorizarea - măsura în care oamenii observă şi reglează
aparenţa şi comportamentul lor în cadrul social şi în relaţiile umane.
Există un contrast în materie de automonitorizare, adică cunoaştem
persoane care fac ceea ce cred şi spun ceea ce gândesc fără a ţine cont
de contextul social. Pe de altă parte, există oameni care sunt mult mai
atenţi la împrejurările sociale, mult mai preocupaţi să potrivească ceea
ce spun şi ceea ce fac cu natura acelor împrejurări, indiferent de ceea
ce simţeau sau gândeau în realitate. Ceea ce avem aici este un contrast
în materie de automonitorizare. Cei cu automonitorizare înaltă se comportă
ca nişte actori, iar cei cu un nivel redus de automonitorizare nu sunt
aşa de preocupaţi de a se supraveghea şi de a se adapta la cei din jur.
Anumite roluri, însă, solicită oamenilor să acţioneze împotriva curentului,
sau să apere ceea ce cred cu adevărat. Astfel, cei cu automonitorizare
înaltă tind să fie inovatori slabi şi să reziste dificil la presiunea socială.
Stima de sine - gradul în care o persoană se autoevaluează pozitiv.
Oamenii cu un înalt grad de respect de sine au imagini favorabile
despre ei înşişi. Oamenii cu o scăzută stimă de sine au o imagine nefavorabilă
despre ei înşişi, sunt nesiguri în corectitudinea propriilor
opinii, atitudini şi comportamente. Oamenii cu un respect de sine scăzut
sunt mai susceptibili la influenţe externe şi sociale decât cei care
au o stimă de sine înaltă.
În general, nu există o relaţie consistentă între stima de sine şi performanţă.
Totuşi, angajaţii cu un grad redus de stimă faţă de sine tind să
reacţioneze mai rău la feedback-ul negativ - acesta le scade performanţa
ulterioară. Oamenii cu o stimă de sine redusă nu reacţionează favorabil
la situaţii ambigue şi stresante. Fiind foarte sensibili la mediul lor
35
social, ei tind să perceapă un stres mai mare şi să se descurce mai dificil
cu el, deci, trebuie evitată plasarea lor în posturi cu roluri concurente.
Consecinţele unui comportament contrar eticii
În cadrul afacerilor, nu de puţine ori, se adoptă un comportament
neetic. Cunoaşterea cauzelor comportamentului neetic poate ajuta la
prevenirea lui.
Dintre cauzele comportamentului neetic amintim1:
1. Câştigul (dorinţa de obţinere a profitului maxim) duce la numeroase
tentaţii, mai ales atunci când se anticipează un câştig consistent.
2. Conflictul de roluri - multe dileme etice care apar în organizaţii
sunt în realitate forme ale conflictului de roluri care ajung să fie rezolvate
neetic. De exemplu: „rolul birocratic” al angajatului într-o organizaţie
intră în contradicţie cu rolul de „membru al unui corp profesional”.
3. Competiţia puternică pentru obţinerea de resurse deficitare
poate stimula un comportament neetic, atât prin stimularea jocului de
afaceri, cât şi prin acte ilegale reale în care se constată delicte de comerţ,
cum ar fi, de exemplu, fixarea preţurilor şi încălcarea prevederilor
de monopol. Şi în cazul în care practic nu există competiţie puternică,
există totuşi o mare tentaţie spre adoptarea deciziilor neetice,
pentru că tentaţia unor mari câştiguri este foarte mare.
4. Personalitatea. Oamenii puternic orientaţi spre valorile economice
sunt mai expuşi la un comportament neetic decât ceilalţi. În plus,
în abordarea chestiunilor morale de către oameni, există puncte de
vedere diferite. În condiţii normale, este raţional să ne aşteptăm ca
oamenii ce sunt mai conştienţi de problemele morale să fie tentaţi să
evite deciziile neetice, iar cei cu o mare putere personală (machiavelici)
vor fi mai dispuşi să ia decizii neetice, folosindu-şi puterea pentru
promovarea interesului personal mai degrabă decât pentru binele întregii
organizaţii.
5. Cultura organizaţiei şi a domeniului de activitate. În acest sens,
s-a constatat o mare disponibilitate de încălcare a normelor în diferite
domenii. Avem de-a face aici cu aşa-zisele culturi caracterizate de
sloganul „Succes cu orice preţ!”, ale căror manageri, aflaţi în ierarhiile
superioare, par să fie neştiutori în privinţa „lapsusurilor etice” ale subordonaţilor.
1 Ionescu C., Cauzele comportamentului neetic (vezi Bibliografia recomandată,
p.5).
36
Factorii de influenţă a comportamentului neetic, rezultaţi în urma
unor studii realizate în marile corporaţii, sunt:
· afirmarea obiectivelor corporaţiei, conform cărora sistemele de
evaluare şi climatul organizaţional susţin profitul ca fiind singurul
obiectiv al organizaţiei;
· acceptarea de către management a legii, ca fiind unicul standard
pentru politicile şi acţiunile corporaţiei;
· promovarea unei politici ambigue a corporaţiei, astfel ca managerii
să poată presupune că politica este formulată ca o oglindă falsă
care nu reflectă adevărul; managementul inadecvat, când managerii
de la baza ierarhiei pot încălca standardele în scopul realizării
unor vânzări şi profituri mai mari, în folosul personal;
· eşecul managementului de a înţelege interesele etice ale publicului,
rezultat din izolare şi lipsa unei comunicări reale cu interesaţii
externi.
Utilizând anumite practici neetice, o organizaţie sau o persoană
poate obţine câştiguri, însă doar pe termen scurt. O cultură atât organizaţională,
cât şi individuală care promovează comportamentul etic nu
va fi doar compatibilă cu valorile culturale predominante, ci, totodată,
va da un sens „bun” (corect) afacerilor şi carierei.
Sociologia postulează că în ceea ce fac agenţii economici există o
raţiune care trebuie găsită şi care permite explicarea unor comportamente
incorecte. Agenţii economici nu fac acte gratuite, nemotivate.
Comportamentul uman are, cu adevărat, drept scop, un rezultat. Agenţii
economici sunt puternic marcaţi de scopurile lor, de profituri maxime
etc. Totul este raportat la scopuri economice, de eficienţă şi eficacitate.
Un succes obţinut prin înşelăciune, de cele mai multe ori are ca
rezultat:
· risipă de energie pentru a nu se afla despre aceasta, a nu fi prins, a
nu fi şantajat;
· păstrarea atentă a unor documente secrete, găsirea unor ascunzişuri
sigure;
· existenţa unor conversaţii telefonice periculoase, înregistrate;
· speranţe că organele fiscale nu vor afla, nu vor sesiza;
· obligarea unor oameni de a le păstra secretele etc.
Consecinţele unui comportament neetic, pentru firmă, pot fi:
· pierderea încrederii partenerilor şi angajaţilor, comunicare redusă,
37
lipsă de implicare, loialitate scăzută;
· pierderea reputaţiei: vestea despre un produs prost se răspândeşte
mai repede decât cea despre un produs bun;
· pierderea renumelui, a imaginii firmei, a clienţilor şi colaboratorilor
valoroşi;
· pierderea unor sume imense pentru avocaţi, procese, daune, litigii;
· scăderea vânzărilor şi a profiturilor etc.
Consecinţele unui comportament neetic, pentru un individ (angajat),
pot fi:
· pierderea unor promovări, avantaje, premii, aprecieri;
· pierderea locului de muncă, a unor procente din salariu;
· pierderea încrederii, a respectului şi demnităţii;
· retrogradări;
· pierderea aprecierilor din partea şefului, prietenilor, colegilor,
familiei etc.
În consecinţă, un comportament contrar eticii dăunează grav şi societăţii,
în ansamblu, ducând la apariţia unor flageluri create de viaţa
modernă (crimă, abuzuri, discriminări, trafic de droguri, trafic de influenţă,
corupţie etc.), la agresiuni împotriva persoanei (suferinţe, boli
etc.), la prejudicierea condiţiei umane (mizerie materială şi sufletească)
etc. Pentru înlăturarea comportamentelor neetice, companiile ar
trebui să dezvolte programe care să cuprindă proiecte de educaţie formală
în etică, care să producă un impact pozitiv asupra atitudinilor
etice în organizaţii.
Activităţi:
IMPLICĂ-TE!
· Aminteşte-ţi de mai multe profesii în care se
observă pronunţat respectarea unui cod de etică
profesională.
· Identifică ce calităţi trebuie să posezi tu pentru a
respecta codul deontologic al profesiei.
INFORMEAZĂ-TE ŞI PROCESEAZĂ INFORMAŢIA!
38
· Aplicând metoda brainstorming-ului, defineşte
noţiunea de cod deontologic.
· Determină principala caracteristică a codului
deontologic.
· Determină raţionamentele necesităţii unui cod de
etică profesională.
COMUNICĂ, DECIDE!
· Analizează, discută cu colegii şi decide ce
principii ai pune la baza elaborării unui cod
deontologic.
· Formulează 2 întrebări pe baza materialului
studiat.
EXPRIMĂ-ŢI ATITUDINEA!
· Ce înseamnă pentru tine cod deontologic?
· Argumentează necesitatea respectării codului deontologic
al profesiei.
· Scrie un eseu prin care să prezinţi cauzele şi efectele
respectării codului deontologic (scrie un eseu
prin care să prezinţi cauzele şi efectele nerespectării
codului deontologic).
ACŢIONEAZĂ
· Elaborează codul deontologic al profesiei tale.
· Elaborează un program de dezvoltare şi implementare
a codului deontologic în UTM şi în viitoarea
profesie. Stabileşte în ce situaţii te vei încadra
pentru a-ţi realiza scopurile propuse.
· Elaborează concluzii în urma comparaţiei codului deontologic
elaborat de tine cu un cod deontologic elaborat de un coleg.
Expune ce puncte sunt asemănătoare şi ce puncte sunt diferite.
Din ce motiv ar diferenţia?
Bibliografie recomandată:
1. Christians C., Etica mass-media, Iaşi, Editura Polirom,
2001.
39
2. Cozma C., Elemente de etică şi deontologie, Iaşi, Ed. Univ.
„Al.I. Cuza”, 1997.
3. Baldrige L., Codul manierelor în afaceri, Business Tech
International, Bucureşti, 1997.
4. Bellu N., Sensul eticului în viaţa morală, Bucureşti, Editura
Paideia, 1999.
5. Ionescu C., Cauzele comportamentului neetic.
www.despresuflet.ro/.../ cauzele-comportamentului-neetic-in-afacerit1846.
html - ⁄
6. Gary J., Comportament organizaţional, Bucureşti, Editura
Economică, 1996.
7. Guţu Vl., Codul deontologic universitar - factor al
integrităţii academice, Ziarul „Universitatea”, 26 octombrie, 2010, nr.3
(114).
8. Keith Blois, Ethics in Business, în Peters Lawrence, Ken
Elliot, Introducting Management, London, Penguin Books, 1985.
9. Offen Neil, Commentary on Code of Ethics of Direct Selling
Association / În vol. The Ethical Basis of Economic Freedom, Chapel
Hill, NC, American Viewpoint, Inc, 1976.
10. Mercier Samuel, L’étique dans les entreprises, Paris,
Editions La Decouverte et Syros, 1999.
2.2. Sistemul de autoreglare a comportamentului etic
Legităţi şi principii ale comportamentului etic
Analiza sistemului de principii ale eticii profesionale
Tipuri de principii etice
Studiind acest modul, studentul va fi capabil:
· să identifice principiile etice,
· să proiecteze comportamente etice în baza principiilor etice;
· să raporteze principiile eticii profesionale la cazuri reale din
colectiv, şcoală, familie;
· să estimeze rolul principiilor etice în procesul de lucru;
· să propună căi de înlăturare a obstacolelor pentru îndeplinirea
principiilor eticii profesionale;
· să prevadă consecinţele comportamentului fără respectarea
principiilor eticii;
· să direcţioneze comportamentul în baza principiilor etice;
40
· să orienteze comportamentul în dependenţă de codul
deontologic al profesiei.
Termenicheie:
principiu, categorie etică, devotament, patriotism,
solidaritate, umanism, tact, obligaţie, demnitate, autoritate.
Legităţi şi principii ale comportamentului etic
Literatura ştiinţifico-filozofică din ultimele decenii ale secolului
al XX-lea ne-a demonstrat fidel necesitatea acută a reconstruirii (transformării)
radicale a gândirii etice, a realizării unui reviriment adecvat
şi concret în interpretarea obiectului eticii, a metodologiei ei, mai întâi
de toate. Omenirea a păşit în al treilea mileniu, în epoca tehnologiilor
globale avansate, dar discuţiile despre aceea cum trebuie să fie etica,
în ce limite ale realităţii obiective ar fi logic să se desfăşoare influenţa
ei, ce se cuvine să facă filozoful pentru a implementa mai efectiv teoria
etică în practică, care este adevărata funcţie a moralei ş.a., nu numai
că nu încetinesc, însă iau amploare şi au un caracter tot mai acut. Aceasta
are loc din mai multe motive, dar principala cauză constă în apariţia
problemelor cu caracter planetar ce ţin de condiţiile supravieţuirii
omenirii, de depăşirea crizei antropoecologice planetare. În consecinţă,
au apărut probleme etice netradiţionale, ce se rotesc în jurul
unor întrebări, la care omenirea aşteaptă un răspuns adecvat. Printre
ele pot fi evidenţiate următoarele: ce-i mai superior - valoarea omului
sau a biosferei?; ce-i mai important - valoarea omului sau a mediului
înconjurător? (etica ecologică); ce-i mai merituos - valoarea speciei
umane sau a individului? (etica medicală); ce-i mai semnificativ -
valoarea planetei sau a omului? (etica planetară); ce-i mai prestigios -
valoarea omului sau a tehnicii create de el? (etica tehnico-inginerească
şi informaţional-computerizată) ş.a. Anume răspunsurile la aceste întrebări
au devenit esenţiale în dezvoltarea gândirii etice la etapa contemporană
a evoluţiei societăţii, iar soluţionarea lor necesită o nouă
interpretare, o nouă metodologie a acesteia.
Drept moment iniţial pentru selectarea interpretărilor netradiţionale
în teoria moralei serveşte reevaluarea principiilor teoretico-metodologice
fundamentale, care ar determina dezvoltarea eticii la diverse etape,
mai ales în ultimele decenii ale secolului trecut şi începutul secolului
al XXI-lea. Referindu-ne la bazele existenţei Homo Sapiens-ului,
41
problemele menţionate şi altele nu se încadrau în limitele analizei
conceptuale. Acestea au impus interesul faţă de etica normativă şi,
respectiv, de metodologia normativă adecvată. Ultima, spre deosebire
de metodologia conceptuală şi-a pus scopul principal nu de a studia
noţiunile, ci de a elabora principiile şi normele morale ce stau la baza
determinării şi soluţionării şirului larg de probleme, de care ar fi necesar
să se ocupe etica. Etica normativă avea obligaţia, conform părerii
adepţilor săi, de a contribui la autoreflecţia personalităţii privind identitatea
propriilor probleme, de a-i dezvolta capacitatea de a acţiona
bazându-se pe principiile morale conştient comprehensibile şi liber
alese.Spre sfârşitul anilor ’70, începutul anilor ’80 ai secolului trecut,
etica normativă nu a fost capabilă să indice modalitatea în care principiile
iniţiale teoretico-metodologice şi morale, şi în special cerinţele
(imperativele) dreptăţii, suveranităţii, „fă bine”, „nu dăuna” ş.a. ale
eticii să fie utilizate în practică. Această problemă rămânea una dintre
cele mai importante, din momentul ce ea necesită o soluţionare.
Unii cercetători considerau că nu-i cazul implementării unei noi
metodologii, unei noi etici în depăşirea rupturii dintre teoria etică,
principiile ei teoretico-filozofice de bază şi practică. Pentru aceasta,
afirmau aceşti autori, este suficient de a îmbina analiza sistemelor
normative, din lucrările privind compartimentului eticii, cu modul
adecvat al problemelor contemporane morale şi, mai apoi, de a arăta
modalitatea utilizării principiilor moral-teoretice în diferite şcoli.
Mai târziu şi alţi cercetători, cum ar fi K.E. Gudpaster, M. Singer
ş.a., au înaintat ideea creării unei noi etici, cu o metodologie neordinară
şi cu noi principii ştiinţifice, legând această interpretare de extinderea
acţiunii noţiunii de „morală” şi asupra naturii vii.
Aspectul etic al acestor procese este evident şi drept consecinţă e
necesar de a-l analiza. Faptul menţionat este clar, pentru că fenomenele
menţionate (cercetările ş.a.) practic în toate situaţiile şi în toate
timpurile au o legătură strânsă cu omul, cu sănătatea şi viaţa lui. În
asemenea situaţie, fără îndoială, urmează de a avea anumite imperative
(principii morale) ale cunoştinţelor etice care ar oferi posibilitatea
de a proteja integral nu doar omul, viaţa lui, dar şi animalele şi plantele.
Analiza sistemului de principii ale eticii profesionale
42
Principiile generale ale eticii. Principiile reprezintă norme cu
valoare strategică şi operaţională, care trebuie respectate în vederea
asigurării eficienţei activităţilor proiectate la nivel organizaţional.
1. Principiul egalităţii în faţa normelor. Morala există nu pentru
eroi şi sfinţi, nici pentru genii, ci pentru oamenii obişnuiţi. Aceasta nu
înseamnă că eroii, sfinţii şi geniile nu trebuie să se supună normelor
morale, ci subliniază doar faptul că morala este regula şi nu excepţia.
Când este vorba despre egalitatea între oameni, nu ne referim la
egalitatea lor intelectuală, biologică, estetică, ci la egalitatea lor în faţa
principiilor şi a normelor morale şi la egalitatea în faţa legii, tot aşa
cum, din punct de vedere religios, ne referim la faptul că, în faţa lui
Dumnezeu, toţi suntem egali. Pentru ca o astfel de egalitate să fie
posibilă, principiile şi normele morale trebuie să fie înţelese,
indiferent de gradul de educaţie al persoanei şi, în acelaşi timp, ele
trebuie să fie practicabile.
Prin urmare, conţinutul moralei vizează în cea mai mare măsură
dilemele de zi cu zi şi se adresează celor care se confruntă cu astfel de
dileme inserate în termenii a ceea ce am numit mai sus - probleme
morale.
2. Principiul clarităţii şi clarificării (conceptelor, poziţiilor). Într-o
societate deschisă, pluralistă, oamenii pot sa-şi enunţe clar poziţia faţă
de o problemă morală şi, în consecinţă, să acţioneze. De exemplu,
dacă un medic este de părerea că avortul este imoral (e crimă), nu are
decât să lucreze într-o clinică în care nu se fac avorturi sau să rămână
doar obstetrician. Dacă o persoană nu este interesată să acţioneze pentru
binele public, moral ar fi să nu se implice în politică sau în administraţia
publică. În aceste cazuri este evidentă şi atitudinea diferită faţă de
anumite poziţii fundamentaliste: o religie este impusă ca morală de
stat şi transferată integral, sau aproape integral, în legislaţie.
Etica nu invocă adevăruri absolute, ci poziţii diferite faţă de problemele
de alegere morală. Etica studiază standardele generale care se
aplică celor mai mulţi oameni, în cea mai mare parte din viaţa lor. De
aceea rareori ea ţine cont de particularităţi cum ar fi: sexul, rasa, capacităţile
şi talentele, statutul unei persoane. Eventual, aceste particularităţi
sunt tratate în context tematic (drepturi, dreptate, egalitate de
şanse pentru membrii grupurilor defavorizate: drepturile femeilor, ale
minorităţilor rasiale, etnice, religioase, sexuale). Principiile generale
43
ale eticii tind să depăşească orice fel de diferenţe (chiar dacă această
posibilitate este adesea pusă sub semnul întrebării).
3. Principiul relativismului şi absolutismului. Problemele din care
derivă relativismul şi absolutismul, obiectivismul şi subiectivismul,
sunt de tipul: Cine sunt eu (sau oricare om) să-i judec pe alţii? Ce îmi
dă mie dreptul să impun propriile standarde altor oameni? Ce le dă
altor oameni dreptul să îmi impună principiile lor despre bine sau rău,
dreptate sau nedreptate? (Aceste întrebări vizează legitimitatea normatorului).
Oamenii sunt făcuţi pentru principii şi reguli sau regulile sunt
făcute pentru oameni? (Întrebarea respectivă vizează legitimitatea
normei). Acest mod de a aborda morala intră în conflict cu caracteristicile
considerate substanţiale oricărei morale: universalitatea, caracterul
absolut şi obiectivitatea. Normele ar trebui să aibă un caracter
absolut şi obiectiv: să nu depindă de credinţe, sentimente, obiceiuri
particulare, nici de voinţa arbitrară a cuiva aflat în posesie de putere
normativă. În interiorul unei comunităţi principiile şi normele anume
aşa şi sunt interpretate: morala acelei comunităţi este Morala, iar binele
ei este Binele tuturor.
Relativismul susţine că nu există standarde absolute, universale.
Ele diferă în funcţie de comunitate şi istorie. Pentru a fi moral, trebuie
să trăieşti în acord cu codul comunităţii tale şi să-l respecţi pe cel al
altora. Problema toleranţei absolute faţă de alte coduri creează situaţii
uneori inacceptabile. Naziştii aveau codul lor moral, dar nu putem
spune că respectăm dreptul la genocid, fiindcă purificarea rasială era
cerută de un astfel de cod. Nu se poate afirma că, în numele respectului
pentru multiculturalitate şi toleranţă putem accepta, de exemplu,
sclavia, sexismul (discriminarea pe baza apartenenţei la un sex), eugenia
spartană, arderea văduvei (în India).
Nu există standarde morale dincolo de coduri particulare, nimic
nu e nici absolut, nici universal. Absolutiştii cred că standardele trebuie
să fie accesibile universal şi se sprijină în această idee pe asemănările
dintre normele diferitelor comunităţi, de exemplu: respectul faţă
de părinţi, prohibirea incestului. Aceste standarde vin din intuiţie, conştiinţă,
revelaţie divină.
Tipuri de principii ale eticii pedagogice
44
Totalitatea cerinţelor de baza care reglează activitatea morală şi
raporturile dintre pedagog şi elev/student alcătuiesc esenţa principiilor
eticii profesionale:
1. Patriotismul şi conştiinţa civică. A fi patriot înseamnă a munci
conştiincios la locul de muncă, cu tragere de inimă şi dăruire de sine.
Pedagogul se conduce, în special, de acelaşi principiu, şi are datoria de
a cultiva această atitudine conştiincioasă şi responsabilă faţă de îndatoririle
sale şi faţă de elevi/studenţi - viitori profesionişti. Prin controlul
sistematic al îndeplinirii obligaţiilor sale de către elev/student,
aceste capacităţi devin o obişnuinţă pentru toată viaţa. Patriotismul
profesionistului se manifestă şi prin dragostea de ţară, neam, când prin
ceea ce el produce contribuie la sporirea nivelului de trai al cetăţenilor,
fiind, totodată, demn de a reprezenta ţara la diferite foruri. Pedagogul
va căuta modalităţi de a-i familiariza pe elevi/studenţi cu trecutul ţării,
cu personalităţile neamului, trezindu-le interesul de a afla cât mai
multe despre ţara noastră, le va educa mândria faţă de acest popor,
mândria că vorbeşte limba maternă, convingându-l pe fiecare că are
anumite obligaţii faţă de ţară, neam şi de a o iubi aşa cum este. Totodată,
pedagogul îi va educa şi instrui cu grijă şi responsabilitate pe
toţi elevii, atât dotaţi, cât şi mai puţin dotaţi, îndeplinind, astfel, porunca
marelui pedagog Comenius, care considera că cei mai puţin inteligenţi
trebuie instruiţi, pentru a scăpa de acest viciu, iar cei deştepţi –
pentru a-i feri de vicii, deoarece mintea lor este ca un lan mănos pe
care, dacă nu-l îngrijiţi, cresc buruiene. Pedagogul patriot este devotat
muncii sale, adică este ataşat sincer de profesie şi o serveşte cu dăruire
de sine în orice împrejurare.
2. Devotament. Acest principiu trebuie respectat de toţi care sunt
implicaţi în formarea viitorului cetăţean. Pedagogul trebuie să activeze
creativ, educaţia nu este un şablon, reproducere neschimbată sau mecanică
a recomandaţiei metodice şi a conţinutului manualului sau lecţiilor
profesorului, ci permanent creează, fiind în căutare îşi sacrifică
timpul pentru perfecţionarea activităţii profesionale. În relaţia cu
elevii, pedagogul devotat profesiei este ca un părinte, un model de
pedagog devotat. Pestalozzi mărturiseşte următoarele: din zori şi până
în noapte eram singur printre ei, inima mea era în inima lor, ochii mei
priveau în ochii lor, lacrimile mele ajungeau împreună cu lacrimile lor
şi zâmbetul lor însoţea zâmbetul meu, eu nu aveam nimic: nici casă,
nici prieteni – îi aveam pe ei. Pedagogul devotat profesiei va ţine la
45
onoarea şi demnitatea profesiei ca la propria onoare şi demnitate.
Ţinând la colectivul în care lucrează ca la propria sa familie, succesele
sale vor fi şi succesele elevilor/studenţilor, colectivului şi invers.
3. Solidaritate şi colectivism profesional. Profesorul care dă dovadă
de solidaritate profesională va ţine cont de observaţiile elevilor/
studenţilor, va interveni când va observa nereguli în activitatea lor, le
va da sfaturi utile acelor tineri, împărtăşindu-le experienţa sa de lucru,
se va bucura de succesul fiecărui membru sau se va nelinişti de insuccese,
căutând soluţii pentru situaţiile create.
4. Umanism şi democratism. Pedagogul umanist în relaţie cu
elevii/studenţii va da dovadă de demnitate, de respect a drepturilor şi
libertăţii elevului, va contribui la lărgirea orizontului intelectual, îi va
ajuta elevilor să pătrundă în tainele ştiinţelor şi să înţeleagă frumosul
în relaţiile dintre oameni. Astfel, elevul/studentul va avea un model,
care îi va trezi dorinţa de a se comporta uman în viaţă, adică va fi capabil
să aibă o atitudine pozitivă faţă de sine, să iubească şi să respecte
oamenii, să ramână om, indiferent de atitudinea celor din jur, să colaboreze
cu colegii învăţând de la ei, va fi capabil să înţeleagă că pentru
obţinerea succesului trebuie să depună mari eforturi. Aceste deprinderi
le sunt formate de către pedagog prin relaţia sa cu elevii. Un pedagog
poate fi numit umanist atunci când el va ţine cont de părerea studenţilor
şi de faptul că nota nu este un mijloc de pedeapsă etc. Principiul
umanismului poate fi realizat, dacă pedagogul dă dovadă de o atitudine
democratică în relaţia cu elevii. Democratismul presupune recunoaşterea
elevilor/studenţilor ca parteneri egali în procesul de învăţământ, le
stimulează iniţiativa şi gândirea independentă.
5. Principiul optimismului şi pozitivismului. Acest principiu prevede
o atitudine de încredere în ceva bun. Optimismul dă putere de a
munci cu elan, cu entuziasm, deşi rezultatele nu se văd imediat, deoarece
ele se văd doar atunci când elevii s-au format ca personalitate.
Recunoştinţa elevilor/studenţilor pentru munca depusă ajunge la pedagog
târziu sau poate niciodată. Optimismul îl susţine pe învăţător.
El trăieşte cu speranţa şi încrederea că discipolii lui vor deveni oameni
demni, iar cele învăţate le va ajuta să se orienteze în viaţă. Optimismul
conduce la formarea încrederii în propriile forţe, trezind interesul pedagogului
faţă de activităţile şcolare, astfel el descoperă aptitudinile
elevilor, calităţile lor, pe baza cărora îi va antrena în activităţi în care
46
se vor putea afirma, insuflându-le încredere în forţele proprii.
Principiul pozitivismului este expus şi în tratatele filozofice antice,
în care se sugera educatorilor să-l găsească pe cel mai dezordonat om
şi prin influenţe pozitive, să-l readucă în societate ca pe o persoană cu
o integritate morală pozitivă.
Principiul pozitivismului presupune:
- evidenţierea calităţilor pozitive ale celor mai dezordonaţi
elevi;
- sprijinul calităţilor bune, care lipsesc la unii elevi;
- cultivarea germenilor pozitivi în conştiinţa şi conduita
elevilor, dezvoltându-le deprindere şi obişnuinţă;
- stimularea pe diferite căi a renunţului la deprinderi
negative;
- observarea atentă a schimbărilor intervenind în cazurile
când elevul întâmpină greutăţi.
Aceste principii permit pedagogului să intervină în destinul elevilor,
asemenea medicului, care îl întoarce la viaţă pe pacient.
6. Principiul toleranţei. Acest principiu este relativ nou pentru cei
care au fost educaţi într-un regim totalitar. Sensul cuvântului a tolera
este „a îngădui, a admite o situaţie neplăcută, a permite, a suporta, şi a
îndura”. Toleranţa este unitatea de măsură a disponibilităţii unor membri
ai societăţii de a accepta persoane, grupuri, idei sau activităţi pe care
le dezaprobă din motive morale, estetice, spirituale, religioase etc.
Toleranţa în instruire şi educaţie prevede:
1. Să se dea dovadă de o atitudine de respect faţă de opinia
celui educat.
2. Să se accepte dreptul de a greşi.
3. Să se renunţe la stereotipul de a eticheta.
4. Să nu fie lăudaţi unii în defavoarea altora, şi să nu fie
criticaţi în public pentru insuccese sau greşeli.
Toleranţa, ca şi medicamentul, contribuie la tămăduirea unor răni
făcute de viaţă din următoarele considerente:
1. Operaţiile profesionale ale managerului sunt puse în faţa lui
indiferent dacă doreşte sau nu. Îndeplinirea datoriilor profesionale
depinde de personalitatea fiecăruia, de motivaţie. Motivaţia îndeplinirii
obligaţiilor profesionale este: „îndeplinesc datoriile ca să nu fiu
47
dezaprobat, condamnat”.
2. Ca să fie aprobaţi de colegi şi lăudaţi de conducători.
3. Pentru că îndeplinirea datoriilor este cerută de administraţie.
4. Obişnuinţa de a îndeplini ceea ce se cere.
5. Plăcere, satisfacţie morală şi fiindcă există o înaltă conştiinţă
pedagogică.
Un alt grup de principii care necesită a fi evidenţiate sunt principiile
practice ale eticii în afaceri. Implementarea în tema respectivă
este condiţionată de faptul că universitatea, prin funcţiile sale, prestează
servicii de educaţie, iar marketingul său trebuie să aibă la bază
câteva principii etice:
1. Respectarea confidenţialităţii informaţiilor: de către salariat -
faţă de firmă; de către furnizor - faţă de clienţi; de către negociator -
faţă de parteneri străini etc.
2. Sensibilitatea faţă de conflictele de interese.
3. Respect faţă de regulile de drept.
4. Conştiinţă profesională, profesionalism.
5. Loialitate şi bună credinţă.
6. Simţul responsabilităţii.
7. Respectarea drepturilor, libertăţilor celorlalţi.
8. Respectarea fiinţei umane etc.
Este recunoscut de întreaga umanitate că în conţinutul celor 10
porunci biblice sunt tot atâtea legi etice universal valabile şi verificate.
Din această perspectivă s-a instituţionalizat practica generală, conform
căreia oamenii care încalcă preceptele etice absolute trebuie să fie
pregătiţi să suporte consecinţele, indiferent dacă aceste precepte au
fost evidenţiate şi sistematizate în coduri etice sau sisteme legale sau
acţionează în mod spontan, prin tradiţiile culturale ale colectivităţii
umane. Sistemele etice absolutiste promovează întotdeauna principii
democratice: bine, libertate, echitate.
În realitate nu există o graniţă distinctă între aceste abordări, ele
realizându-se împreună şi fiind strâns legate, dar în practică fiecare se
sprijină pe principiile ce le caracterizează.
Activităţi:
48
IMPLICĂ-TE!
· Caracterizează principiile eticii. Care sunt avantajele
respectării lor?
· Aminteşte-ţi de cunoştinţele din viaţă primite de la
părinţi, educatori, profesori. Ce principii au respectat
ei atunci când ofereau sfaturi de conduită.
Care au fost acestea?
· Realizează o scriere liberă la subiectul comportamentul etic al
profesorilor/părinţilor mei.
· Determină cele mai frecvente cauze care duc la încălcarea
principiilor etice la universitate, la locul de muncă.
INFORMEAZĂ-TE ŞI PROCESEAZĂ