Tema pentru acasă
Etica în soluţionarea conflictelor
Delimitări conceptuale
Cauze de apariţie a conflictelor
Dinamica procesului conflictual
Modalităţi de soluţionare a conflictului
Reguli de soluţionare constructivă a conflictelor
Comportamentul conflictual tipic şi alternative de acţiune
Studiind acest modul, studentul va fi capabil:
· să identifice factorii determinanţi ai conflictului în organizaţie,
· să analizeze dinamica procesului conflictual;
· să determine modalităţile de soluţionare a conflictului în diferite
situaţii de caz;
· să argumenteze importanţa conflictului pozitiv;
· să propună reguli de soluţionare constructiva a conflictelor;
· să propună forme de intervenţie în situaţii de conflict;
· să planifice căi de soluţionare a conflictului;
95
· să direcţioneze conflictul spre generarea de alternative referitoare
la o decizie.
Termenicheie:
conflict pozitiv
Delimitări conceptuale
Conflictul este o neînţelegere între două sau mai multe persoane.
Noţiunea de conflict se referă atât la conflictul cu efecte negative
(neproductiv), cât şi la conflictul pozitiv (productiv). Conflictul pozitiv
poate testa ideile, poate stimula generarea de alternative referitoare
la o decizie, precum şi împiedică luările de decizii pripite, poate ridica
nivelul de conştientizare a problemelor, poate stimula interesul, gândirea
creativă, deci şi calitatea deciziilor.
Conflictul poate exista la nivel intrapersonal şi interpersonal, la
nivel de intergrupe şi de organizaţie unde se urmăresc obiective diferite,
se apăra valori diverse, se promovează interese opuse, chiar
urmărind aceleaşi obiective, dar pe căi diferite sau în mod competitiv.
Corelaţia dintre conflict şi comunicare
Există o corelaţie strânsă între conflict şi comunicare. Comunicarea
poate determina cauza conflictului, simptomatica conflictului sau
poate conduce la rezolvarea conflictelor. În baza aceasta se pot trage
următoarele concluzii:
1. Numai prin comunicare părţile în conflict pot accepta o
soluţie care să ţină cont de obiectivele ambelor părţi.
2. Există pericolul ca incertitudinea, nesiguranţa şi informaţia
ambiguă generată de o comunicare defectuoasă să fie cauza percepţiei
când obiectivele se exclud reciproc.
3. Deoarece diferenţele dintre sistemele de valori induc diferenţe
între percepţii, acestea pot constitui o sursă de conflicte.
4. Apelarea la comunicarea pozitivă, ascultarea empatică (a te
pune în locul celuilalt) pot conduce la stabilirea unei baze comune de
dispute, de interese, la împărtăşirea în comun a unor valori.
5. Comunicarea precisă reduce diferenţele perceptuale şi scade
în acest mod probabilitatea de apariţie a conflictului.
Cauze de apariţie a conflictelor
96
- opinii diferite privind obiectivele organizaţionale prioritare (chiar
dacă toţi membrii organizaţiei sunt de acord cu obiectivele organizaţionale
şi sunt motivaţi corespunzător, totuşi scopurile individuale,
precum şi rolurile pe care se aşteaptă să le revină, vor fi într-o anumită
măsură divergente);
- lipsa de comunicare sau un tip de comunicare defectuoasă, incompletă,
care are drept consecinţă anumite neînţelegeri (fiecare acţiune
şi orice tip de activitate se construieşte pe tot ce înseamnă comunicare,
limbaj, interrelaţionare);
- diferenţe în modul de percepere sau în sistemul de valori (majoritatea
conflictelor apar din cauza modului diferit în care oamenii percep
şi îşi reprezintă realitatea sau modalităţile în care înţeleg şi îşi
exercită puterea);
- puncte de vedere diferite asupra metodelor folosite (deşi obiectivele
sunt comune, de multe ori grupul şi indivizii manifestă opinii diferite
privind modul de îndeplinire a acestora);
- competiţia pentru supremaţie (se manifestă atunci când o persoană
încearcă să întreacă sau să eclipseze o altă persoană pentru a
promova sau pentru a obţine o poziţie influentă în cadrul aceleiaşi
organizaţii);
- ambiguitatea în stabilirea scopurilor şi obiectivelor organizaţionale,
a criteriilor de performanţă, în transmiterea deciziilor sau prezentarea
deformată a realităţii;
- interdependenţele dintre posturi, funcţii şi compartimente ale
structurii formale;
- agresivitatea şi încăpăţânarea unor membri ai organizaţiei s.a.
Cercetările de psihologie socială au scos în evidenţă faptul că managerii
sunt mult mai expuşi efectelor conflictului de rol, în comparaţie
cu executanţii (de exemplu, un director de departament trebuie să
urmărească îndeplinirea sarcinilor, a obiectivelor departamentului pe
care îl conduce, iar, pe de altă parte, trebuie să se preocupe de bunăstarea
subalternilor săi).
Cauze generatoare de stres manifestate la nivelul managerilor:
- Complexitatea, diversitatea şi caracterul de noutate frecventă a
sarcinilor cu care se confruntă managerul. Solicitările contradictorii
provin din gradul ridicat de dificultate şi urgenţă al sarcinilor şi din
lipsa de timp şi/sau de cunoştinţe profesionale actualizate necesare
pentru rezolvarea sarcinilor.
97
- Responsabilităţile ridicate pe care le presupun funcţiile de management,
caz în care presiunile pot apare din dorinţa de a împăca interesele
organizaţiei cu cele ale diferitelor categorii de persoane, precum:
acţionari, angajaţi, clienţi, furnizori etc. De multe ori un manager este pus
să aleagă şi să sacrifice unele interese în favoarea altora, toate aceste
responsabilităţi fiind întotdeauna însoţite de emoţii şi sentimente puternice.
- Preocuparea pentru viitorul organizaţiei. În majoritatea timpului
său, managerul trebuie să rezolve într-un timp scurt o serie de
probleme complexe şi foarte importante. Se poate observa cu uşurinţă
faptul că unii manageri au tendinţa de a se lăsa copleşiţi de o serie de
probleme cotidiene urgente, dar care nu au o foarte mare importanţă şi
care, pentru a fi rezolvate, consumă nejustificat de mult timp în dauna
preocupărilor pentru problemele de perspectivă.
- Presiunea exercitată de schimbările frecvente din mediu, care
conduc la tot mai multe situaţii în care luarea deciziilor se face în ritm
alert. Starea de stres poate să apară, în acest caz, prin conştientizarea
posibilelor efecte ale unei decizii insuficient argumentate.
- Stilul de management neadecvat, fapt ce reflectă conflictul existent
între tipul de manager care utilizează un anumit stil de conducere
şi caracteristicile diferite fie ale activităţii, fie ale grupului pe care îl
conduce.
- Centralizarea excesivă a autorităţii. Stresul este generat de conflictul
dintre dorinţa de a dirija şi controla cât mai multe activităţi şi
capacităţile fizice, psihice, intelectuale şi resursele de timp limitate
pentru realizarea acestei dorinţe.
- Existenţa unor subordonaţi slab pregătiţi din punct de vedere
profesional. În această situaţie, stresul se datorează conflictului dintre
dorinţa de realizare a obiectivelor grupului şi lipsa autorităţii necesare
pentru selectarea sau concedierea subordonaţilor.
- Prelungirea programului de lucru datorită apariţiei unor situaţii
de genul: termene scadente, schimbări frecvente în priorităţile organizaţiei
etc.
Dinamica procesului conflictual
Conflictul evoluează trecând prin 5 etape care se interpătrund:
1.Apariţia sursei generatoare de conflict şi conturarea conflictului
latent (ascuns, care apoi izbucneşte)
2.Intuirea pe căi diferite a conflictului (ceva nu este în regulă).
98
3.Exteriorizarea clară a unor semne caracteristice stării de conflict
(şeful nu m-a anunţat că trebuie să vin la şedinţă).
4.Manifestarea unor acţiuni deschise menite să declanşeze conflictul.
5.Apariţia consecinţelor şi a acţiunilor întreprinse (şeful nu doreşte
să participe la luarea unor decizii, deci voi sabota /bloca, nu voi
fi de acord, nu voi recunoaşte implementarea acestora)
Etapa conflictului perceput (2) este caracterizată de apariţia unor
componente emoţionale [încep să se simtă ostili, tensionaţi, anxioşi
(fricoşi)]. În cazul conflictului pozitiv se simte entuziasm, ambiţie,
dorinţa de a porni la acţiune.
Conflictul simţit (3) este personalizat prin următoarele caracteristici:
tipul individului, ca formă, are manifestări defensive şi agresive,
moralul lui este scăzut şi pune accentul pe acţiuni neproductive. Conflictul
manifest (4) constituie o comportare observabilă, alimentată de
percepţie şi sentimente latente, şi poate lua calea fie a luptei deschise,
care va duce spre situaţia de învingător şi învins, fie spre stabilirea
unor obiective comune.
Exista trei forme de intervenţie în situaţii de conflict manifest:
1.Negocierea, care are ca scop să ajungă la o înţelegere, iar dacă
negocierea nu rezolvă conflictul, se recurge la mediere.
2.Medierea este forma de intervenţie prin care se promovează
explicarea, interpretarea punctelor de vedere pentru a fi înţelese corect
de ambele părţi, fiind, de fapt, negocierea unui compromis între puncte
de vedere, atitudini ostile sau incompatibile, ea presupune existenţa a
unei a treia părţi pentru a interveni între părţile în dispută cu scopul de
a ajunge la o decizie pentru ambele părţi. Dacă nici medierea nu rezolvă
conflictul, se recurge la arbitraj.
3.Arbitrajul constă în audierea şi definirea problemei conflictuale
de către o persoană de specialitate sau desemnată de o autoritate, arbitrul
acţionează ca un judecător şi are putere de decizie.
Modalităţi de soluţionare a conflictului
În cazul în care se doreşte să existe succes în organizaţie sau în
relaţiile cu subordonaţii, se pot contura 5 moduri de abordare a conflictului:
99
1.Retragerea presupune preocuparea insuficientă de succes şi
relaţii. Cel ce foloseşte această strategie pierde speranţa de a soluţiona
conflictul, încearcă să evite frustrarea şi stresul, se retrage din conflict,
eschivându-se prin schimbarea subiectului, ignorarea unor afirmaţii,
prin readresarea responsabilităţilor altor persoane, amânarea deciziilor
mizând pe faptul că conflictul va dispărea de la sine. Dezavantajul
acestei abordări rezidă în faptul că se ignoră condiţiile ce au generat
conflictul, care trece într-o stare latentă. Această abordare poate fi
avantajoasă dacă conflictul nu are importanţă.
2.Aplanarea - se încearcă a aborda conflictul satisfăcându-i pe
toţi. Când tensiunea creşte, aplanarea se realizează prin folosirea umorului
sau prin chemarea la o cafea, prin explicaţii făcându-i pe ceilalţi
să ajungă la înţelegere, deşi această metodă poate reduce conflictul pe
un termen scurt. Aplanarea poate fi utilă atunci când problema este
lipsită de importanţă sau cei implicaţi nu vor să cadă de acord.
3.Forţarea - este o abordare a conflictelor în care se încearcă a
realiza cu orice preţ obiectivele legate de productivitate, fără a se lua
în considerare părerea sau acordul celorlalţi, nevoile şi sentimentele
lor. Se vor utiliza acţiuni de constrângere prin mijloace financiare sau
intelectuale, bazate pe atribuţiile funcţiei.
4.Compromisul - se plasează între forţare şi aplanare; constă în
rezolvarea problemelor prin concesii reciproce, ambele părţi obţinând
satisfacţie.
5.Confruntarea - este abordarea constructivă a conflictului, fiind
unica metodă care conduce la rezolvarea lui definitivă.
Cercetările arată că cele mai eficiente abordări sunt obţinute în
următoarea ordine:
- se începe prin abordare, prin confruntare, se continuă prin cea
de aplanare, compromis, forţare şi, în cel mai rău caz, prin retragere.
Cei mai puţin competenţi evită confruntarea, preferă
forţarea, însă recurg ulterior la retragere, aplanare şi compromis.
Reguli de soluţionare constructivă a conflictelor
1.Renunţarea la uzul de forţă (ameninţări, bătăi etc.).
100
2. Schimbarea de perspectivă în momentul în care conflictul este
recunoscut ca fiind o problemă comună ceea ce deschide noi perspective.
3.Disponibilitatea de a discuta: discuţia defineşte obiectul conflictului
şi pericolul unor neînţelegeri scade.
4. Capacitatea de dialogare: se învaţă să se înţeleagă unul pe altul,
astfel găsind o soluţie comună.
5.Mediere - o parte terţă îi împacă pe ceilalţi. Ca să existe mediere,
trebuie să existe încredere.
6. Încredere - propriile demersuri trebuie să fie transparente.
7. Fair play (joc cinstit) - trebuie să existe reguli comune, este
nevoie de cooperare şi încredere ca să existe un joc cinstit.
8. Empatie (să simtă ceea ce simţi tu) - presupune atitudine şi
descoperă interesele. În aşa fel vor fi luate în seamă propriile acţiuni
ce vor duce la o preluare a răspunderii pentru partea sa din conflict.
9.Aspecte comune - dacă sunt recunoscute de ambele părţi, va
avea loc o apropiere faţă de convingerile şi valorile celuilalt.
10. Echilibrarea intereselor şi conflictelor – există atunci
când se dezvoltă o nouă relaţie între părţile implicate în conflict.
Comportamentul conflictual tipic şi alternative de acţiune
Mijloace de presiune Alternative
1) îi atac pe ceilalţi;
2) privesc negocierile ca pe o
competiţie;
3) am chiar de la început o
singură opinie de neclintit;
4) îmi rezum opţiunile la varianta
„ori/ori”;
5) încerc să-i fac pe ceilalţi să
renunţe la cererea lor;
6) îi supun presiunilor pe ceilalţi
şi îi privez de posibilitatea de
a devia.
1) mă ocup de problemă;
2) văd negocierile ca pe o cale
comună de soluţionare a
problemei;
3) sunt deschis la argumente ce
m-ar putea convinge;
4) încerc să identific interesele
celorlalţi;
5) propun opţiuni, variante;
6) încerc să-i conving pe ceilalţi
cu argumente juste;
7) ofer posibilităţi de
compensare.
Activităţi:
101
IMPLICĂ-TE!
· Ce înseamnă pentru dvs. conflict?
· Ce rol joacă conflictul în viaţa dvs.?
· Cine/ce vă determină să intraţi în conflict cu cineva/
ceva? (ce atitudini, sentimente, cuvinte, imagini,
gânduri)?
· Cum vă autodiminuaţi stările conflictuale?
· Ce metode personale de rezolvare a conflictelor folosiţi?
· Ce fel de conflicte se pot naşte în legătură cu cariera dvs.? (rolul
de student, viitoarea carieră).
· Vă implicaţi? Căutaţi soluţii de rezolvare? Care sunt acestea?
INFORMEAZĂ-TE ŞI PROCESEAZĂ INFORMAŢIA!
· Determină conceptul de conflict, corelaţia dintre conflict şi
comunicare şi principalele cauze ale conflictelor.
· Identifică care sunt cauzele generatoare de stres manifestate la
nivelul managerilor. Argumentează.
· Propune forme de intervenţie în situaţii de conflict şi reguli de
soluţionare constructivă a conflictelor.
COMUNICA, DECIDE!
· Comentează următoarea idee: „Secretul şi farmecul lucrului
nostru sănătos nu rezidă în lipsa unui conflict, ci în hotărârea şi
priceperea noastră de a-l rezolva”.
EXPRIMĂ-ŢI ATITUDINEA!
· Exprimă-ţi atitudinea personală faţă de
rezolvarea conflictelor.
Scenariul activităţii: „Se ştie că uneori, sau de
cele mai multe ori, conflictele pot fi şi pozitive.
Cu toate acestea, puţini dintre noi conştientizăm
acest lucru. Descoperă.
De studiat informația de la curs!