Tema 6. Managementul conflictelor şi arta negocierii
Tema 5. Managementul conflictului şi arta negocierii
Conflictologia, conflictul definiţie teorii ale conflictului.
Componentele conflictului.
Clasificarea conflictului. Tipuri de conflict.
Managementul conflictului.
Conflictologia, conflictul definiţie teorii ale conflictului.
1. Conflictologia este una dintre cele mai tinere ramuri ale obiectului
ştiinţific, dezvoltându-se pe joncţiunea mai multor ştiinţe în primul rând
– sociologie şi psihologie. Ea se distinge ca o direcţie individuală în
sociologie la sfârşitul anilor 50 ai sec. XX-lea, unde a şi primit
denumirea de „sociologia conflictului. Conflictologia este acel sistem de
ştiinţe despre legitate în mecanismele apariţiei şi dezbaterea
conflictelor, dar şi despre principiile şi tehnologiile de dirijare ale
acestora. Noţiunea de conflict poate fi abordată din perspectivă
filosofică, politică, sociologică, economică, psihologică, a ştiinţei
mediului, geografică; semnificaţia sa esenţială în toate cazurile se referă
la “o situaţie în care există o opoziţie asupra unor anumite probleme”. În
mod specific, conflictele există când două părţi aflate în interdependenţă
sunt aparent incompatibile din cauza percepţiei diferite a scopurilor, a
valorilor, a resurselor sau a nevoilor. Uzual, conflictele sunt deseori
asociate în mod automat cu certurile, cu conflictele de interese, cu
uzitarea puterii în toate formele ei sau cu uzul de violenţă. Cercetătoarea
Ulrike C. Wasmuth a atras atenţia asupra faptului că este important să
considerăm conflictele ca pe nişte simple fapte sociale, şi să nu le
confundăm cu formele sale mai avansate; conflictele nu trebuie să fie
limitate prin prisma unor evaluări concrete şi nu trebuie confundate cu
cauzele lor.
Dicţionarul explicativ al limbii române defieşte conflictul ca pe o
neînţelegere, ciocnire de interese, dezacord, antagonism, ceartă, diferend,
discuţie (violentă) (DEX, 2009). Conflictul este un fenomen psihosocial
tridimensional, care implică o componentă cognitivă (gândirea,
percepţia situaţiei conflictuale), o componentă afectivă (emoţiile şi
sentimentele) şi o componentă comportamentală (acţiunea, inclusiv
comunicarea).
99
Faptul că situaţiile conflictuale reprezintă o caracteristică a societăţii
este evidenţiat şi de diversitatea termenilor utilizaţi în limbajul curent:
neînţelegere, dispută, ciocnire de interese, dezacord, antagonism, ceartă,
diferend, contradicţie de interese, idei ori sentimente, ciocnire materială
ori morală, situaţie controversată, stare de duşmănie, divergenţă, litigiu,
controversă, contestare, situaţie încordată. Termenul de conflict a fost
definit într-o mare diversitate de moduri: L. A. Coser a avansat o
definiţie care a făcut carieră: „Conflictul este o luptă între valori şi
revendicări de statusuri, putere şi resurse în care scopurile oponenţilor
sunt de a neutraliza, leza sau elimina rivalii” iar John Burton defineşte
noţiunea ca fiind: "O relaţie în care fiecare parte percepe scopurile,
valorile, interesele şi conduita celuilalt ca antitetice alor lui".
Conflictul pe scurt îl putem defini ca o stare de nelinişte de
tensiune interioară ce se află în interiorul persoanei dar şi ca o
manifestare exterioară determinată de incompatibilitatea dorinţelor,
intereselor, valorilor sau reprezentărilor noastre despre noi sau despre lumea
înconjurătoare, este în ultimă instanţă o interacţiune socială între doi sau
mai mulţi indivizi.
În abordarea clasică Conflictul reprezintă o opoziţie deschisă, o
luptă între indivizi, grupuri, clase sociale, partide, comunităţi, state cu
interese economice, politice, religioase, etnice, rasiale etc. divergente sau
incompatibile, cu efecte distructive asupra interaţtiunii sociale (Zamfir,
E, 2004). Mai nou însă (abordarea modernă) (Conflictele şi
comunicarea, 1998): Conflictele există atunci când două părti (persoane
sau organizaţii) aflate în interdependenţă sunt aparent incompatibile din
cauza percepţiei diferite a scopurilor, valorilor, a resurselor sau a
nevoilor. Conflictele constituie o componentă naturală, inevitabilă a
vieţii sociale a fiecăruia dintre noi. Cei mai mulţi oameni consideră
conflictele ca fiind ciocniri distructive, ireconciliabile, în urma cărora
unii câştigă în defavoarea altora. Cercetarea ştiinţifică însă a dus la
dezvoltarea unor modele şi strategii de abordare eficientă şi
constructivă a conflictelor.
1.1. Ce este tipic pentru conflicte?
a). Comunicarea. Comunicarea nu este deschisă şi sinceră.
Informaţiile sunt insuficiente sau înşelătoare. Secretele sunt din ce în ce
mai multe, iar atitudinea nesinceră este tot mai prezentă. Ameninţările şi
presiunile iau locul discuţiilor libere.
b). Percepţia. Divergenţele de interese, opinii şi convingeri valorice
ies la iveală. Lucrurile care le despart, părţile sunt văzute mai clar decât
cele care le leagă. Gesturile de conciliere sunt interpretate ca fiind
100
tentative de disimulare, intenţiile acestuia sunt judecate ca fiind
duşmănoase şi rău-intenţionate, iar propriul comportament nu este văzut
decât printr-o singură perspectivă, deformată.
c). Atitudinea. Încrederea scade, neîncrederea creşte. Se dezvoltă
duşmănii ascunse dar şi deschise. Scade disponibilitatea de a acorda
ajutor. Creşte disponibilitatea de a se folosi şi de a-l înjosi pe celălalt.
d). Raportarea la sarcini. Sarcinile nu mai sunt recunoscute de părţi
ca fiind o responsabilitate comună, acestea pentru a fi eficiente, necesită
o împărţire a muncii, în care fiecare, după puteri, contribuie pentru
îndeplinirea scopului comun. Fiecare încearcă să facă totul de unul
singur: nici una dintre părţi nu mai trebuie astfel să se bizuie pe cealaltă,
raportul de codependenţă nu mai există; se evită astfel pericolul de a fi
exploatat. Conflictele sunt deseori percepute ca o luptă care trebuie
câştigată. Ele dezvoltă adesea o dinamică internă care îngreunează, dacă
nu chiar exclude, o reglementare paşnică, constructivă şi non-violentă.
Adevărata problemă a conflictelor este pericolul permanent ca acestea să
escaladeze: pe parcursul acestora se pune din ce în ce mai mult preţ pe
diferitele strategii de dobândire a puterii şi pe uzul violenţei. Conflictul
devine astfel din ce în ce mai greu de controlat, până când scapă de sub
control, trece pragul violenţei, cauzând distrugere şi suferinţă.
Convieţuirea este astfel îngreunată, dacă nu chiar imposibilă pe termen
lung.
Escaladarea conflictelor
Escaladarea conflictelor este periculoasă, pentru că:
* conflictele pot scăpa de sub control;
* din ce în ce mai puţine variante de acţiune stau la dispoziţie;
* violenţa este folosită din ce în ce mai mult;
* în prim-plan nu mai stau soluţiile comune, ci victoria sau
înfrângerea adversarului;
* are loc o personificare a conflictului;
* emoţiile devin mai importante decât raţiunea;
* distrugerea devine scopul principal al acţiunii.
Friedrich Glasl a formulat nouă etape ale escaladării conflictelor.
Obiectivul central din cadrul aplanării constructive a conflictelor este de
a confrunta escaladarea conflictelor cu etapele de de-escaladare, de a
găsi răspunsuri şi alternative pentru fiecare etapă, de a reduce
dimensiunile violenţelor sau de a le elimina cu totul şi de a ţinti
cooperarea şi soluţiile prin negociere.
1.2. Cele nouă etape ale escaladării conflictelor (Friedrich
Glasl).
101
1. Înăsprire: Punctele de vedere se calcifică şi se izbesc unele de
celelalte. Conştientizarea tensiunilor viitoare duce la încrâncenare. Cu
toate acestea, mai există încă convingerea că tensiunile pot fi rezolvate
la masa discuţiilor. Nu s-au format încă părţi sau tabere rigide.
2. Dezbatere: Are loc o polarizare a gândurilor, sentimentelor şi
voinţei. Apare gândirea pe criterii "alb-negru" şi atitudinea de
"superioritate-inferioritate".
3. Acţiuni: Credinţa că “nu mai ajută nici un fel de discuţii” creşte în
importanţă, urmărindu-se o strategie a faptelor deja făcute. Empatia cu
“celălalt” se pierde, creşte pericolul interpretărilor greşite.
4. Coaliţii/Images: “Bursa zvonurilor” este în fierbere, se
construiesc stereotipuri şi clişee. Părţile se manevrează reciproc în roluri
negative şi se combat. Are loc campania de strângere a susţinătorilor.
5. Pierderea bunului renume: Se ajunge la atacuri publice şi directe
(interzise), care vizează pierderea bunului renume de către adversar.
6. Strategii de ameninţare: Ameninţările reciproce iau amploare. Se
dau ultimatumuri, ceea ce amplifică procesul de escaladare a
conflictului.
7. Distrugeri limitate: Adversarul nu mai este văzut ca entitate
umană. Se face apel la unele acţiuni de distrugere limitată, ca răspuns
"potrivit". Inversarea valorilor: stricăciunile relativ mici sunt considerate
deja a fi câştiguri.
8. Disipare: Distrugerea sistemului inamic constituie scopul
principal.
9. Împreună în prăpastie: Se ajunge la o confruntare totală, fără cale
de întoarcere. Distrugerea adversarului cu preţul autodistrugerii este şi
ea luată în considerare.
1.3. Teorii ale Conflictului
Există o polaritate semnificativă în rîndul abordărilor teoretice: pe de
o parte există abordarea clasică iar pe de pe de altă partea o abordare
comportamentistă.
Cele mai interesante teorii ale conflictului sunt:
Teoriile etologice. Biologii şi psihologii behaviorişti au folosit
comportarea animalelor sau studii de etologie pentru a descrie
comportamentul uman şi deci apariţia conflictului. Oamenii ignoră
adesea faptul că noi suntem parte a regnului animal. Atât
comportamentul uman, cât şi cel animal sunt fenomene complexe care
implică factori ca "teritorialitatea, dominanţa, sexualitatea şi
supravieţuirea”.
Teoriile instinctuale sau înnăscute ale agresiunii. În primele
102
cercetări asupra fenomenului a fost postulată adesea ideea că există un
instinct înnăscut sau biologic care ar predispune oamenii spre agresiune.
Cercetări ulterioare au arătat în fapt că nu există nicio bază ştiinţifică
pentru a considera fiinţa umană drept animal cu agresivitate înnăscută,
inevitabil înclinată spre război datorită naturii biologice. Mai degrabă, au
spus ei, războiul este un rezultat al socializării şi condiţionării, un
fenomen al organizării umane, planificării, procesării informaţiilor care
acţionează asupra potenţialităţilor emoţionale şi motivaţionale.
Teoria frustrare-agresiune
Presupunerea de bază a teoriei frustrare-agresiune este aceea că orice
agresiune, fie ea interpersonală sau internaţională, îşi are cauzele
profunde în frustrarea unuia sau mai multor actori datorită neatingerii
scopului. Conflictul poate apare din neîndeplinirea obiectivelor personale
sau de grup şi din frustrarea rezultată. Întrucît cererea nevoilor de bază
depăşeşte întotdeauna posibilităţile de a fi satisfăcute, orice conflict uman
poate fi explicat de eşecul de a obţine ceea ce îi este necesar omului.
Teoria învăţării sociale. Teoria aceasta se bazează pe ipoteza că
agresiunea nu este înnăscută sau instinctuală, ci învăţată prin procesul de
socializare. Individul dobândeşte atribute agresive deoarece ele se învaţă
acasă, la şcoală şi prin interacţiunea sa cu mediul uman. Interacţiunea în
societate ajută la dirijarea şi focalizarea agresiunii stocate asupra
duşmanilor.
Alte teorii mai sunt: Teoria identităţii sociale (Social Identity
Theory - SIT), Teoria deciziei şi teoria jocului (Thomas C. Schelling),
Teoria sistemelor inamice (EST), Teoria trebuinţelor umane (HNT) şi
Teoria rezolvării conflictului a lui John Burton (CRT).
Aplicaţie: În cadrul grupului de studiu luaţi fiecare câte o teorie şi
aduceţi argumente pro şi contra?
Componentele conflictului
1. Structura conflictului. Vom utiliza aici două modele: primul este
propus de Johan Galtung respectiv Bernard Mayer. Cel mai influent
model al conflictului a fost propus de J. Galtung în 1969. El a vizualizat
conflictul ca pe un triunghi, cu contradicţia (C), atitudinea (A) şi
comportamentul (B) în unghiuri. Galtung vede conflictul ca pe un proces
dinamic în care cele trei componente se modifică permanent şi se
influenţează reciproc.
103
A. Atitudinea cuprinde elemente afective (emoţiile), elemente cognitive
(convingerile) şi elemente conative (voinţa). Ea presupune percepţii
corecte şi percepţii eronate despre celălalt şi despre sine; atât pozitive, cât
şi negative. Atitudinile sunt deseori influenţate de emoţii precum teama,
furia, amărăciunea şi ura.
B. Comportamentul poate include cooperarea sau coerciţia, concilierea
sau ostilitatea - ca extreme. Comportamentul violent în conflict este
caracterizat de ameninţări, coerciţie şi atacuri distructive.
C. Contradicţia semnifică situaţia conflictuală, care include
incompatibilitatea scopurilor, reală sau percepută. Tot triadică este şi
structura propusă de Bernard Mayer în anul 2000. El defineşte conflictul
ca pe un „un fenomen psihosocial tridimensional, care implică o
componentă cognitivă (gîndirea, percepţia situaţiei conflictuale), o
componentă afectivă (emoţiile şi sentimentele) şi o componentă
comportamentală (acţiunea, inclusiv comunicarea).
Componenta 1:Percepţia conflictului reprezintă modul în care îl
înţelegem şi cum îl evaluăm pe acesta. În afară de litigiul propriu-zis
(obiectul, motivul conflictului), persoana percepe, sesizează, observă
semnele conflictului în trei localizări:
- la sine („ Sunt indispus şi nu ştiu de ce”, „ Am ţipat la X şi nu ştiu
de ce”, sunt întrebări care duc la identificarea conflictului- „ Nu pot
termina lucrarea până la examen pentru că X nu m-a ajutat.”);
- la celălalt, unde luăm act de expresia, exteriorizarea de către
partener a stării de conflict (X e nervos/ nemulţumit/ dezorientat);
- în relaţia interpersonală („X nu mi-a răspuns la salut”, „ X îmi
critică orice cuvânt”).
Percepţia nu este întotdeauna rezonabilă sau realistă. Spre deosebire
de conflictul real, conflictul imaginar nu debutează numai când valorile
sau nevoile sunt realmente şi obiectiv incompatibile sau când conflictul
este exteriorizat în acţiune, ci şi când una sau mai multe părţi percep
existenţa lui, care cred în mod eronat că se află în faţa unui conflict.
Multe conflicte se dezvoltă din presupunerea despre ce ar putea să se
întâmple, dacă sau când una din părţi va face ceva. În mare măsură,
ostilitatea interpersonală este provocată de conflictele imaginate.
Componenta 2: Afectivitatea în conflict (emoţiile şi sentimentele).
Emoţiile sunt inerente conflictului. Ele pot fi cauză şi sunt de regulă
combustibilul desfăşurării conflictului, îl potenţează şi îl susţin, după
cum pot la fel funcţiona ca un mecanism de stingere a acestuia. Emoţiile
pot fi un simptom sau un indicator al conflictului pe care-l trăim noi
104
înşine sau partenerul. Conflictul implică o reacţie emoţională la o
situaţie, la o interacţiune sau o persoană, o reacţie care semnalează un
dezacord. Când apar emoţii precum teama, tristeţea, furia, amărăciunea,
neajutorarea sau un amalgan din acestea, simţim că avem un conflict,
care ajunge sa se exteriorizeze printr-un conflict real. Emoţiile reprezintă
forţa motrică, sursa energetică în desfăşurarea unui conflict. Descărcarea
emoţională se realizează prin confesare faţă de un ascultător activ, o
dezbatere publică, recunoaştere şi acceptare, confirmare a legitimităţii,
un proces în instanţa judecătorească sau prin alte mijloace de exprimare
şi eliberare a sentimentelor şi energiilor asociate cu conflictul.
Componenta 3: Acţiunea Comportamentul în conflict poate avea
două roluri: exprimarea conflictului, a emoţiilor implicate şi satisfacerea
nevoilor. Acţiunile pot îmbrăca o largă diversitate de manifestare,
pornind de la simpla încercare de a face ceva în dezavantajul altuia până
la exercitarea puterii, violenţă, distrugere sau, dimpotrivă, la caracterul
conciliant, constructiv şi prietenos. Acţiunea poate avea un caracter
constructiv /cooperant, ori dimpotrivă, distructiv /competitiv.
2.2. Factori declanşatori şi cauzele conflictului.
Cele mai multe conflicte au la bază motive mixte, în care parţile
implicate au atât interese de cooperare cât şi de competitivitate, interesele
de cooperare şi competiţie la părtile aflate în conflict şi modul în care
acestea variază, pe parcursul conflictului sunt principalii factori
determinanţi ai acestuia; în funcţie de aceştia se va decide în mare
măsura dacă rezultatele conflictului vor fi constructive sau distructive.
2.3. Cauzele conflictelor în organizaţii.
În organizaţii în schimb avem următoarele cauze ale conflictelor:
1. Comunicarea defectuoasă; se datorează informaţiilor insuficiente
sau trunchiate; în ambele cazuri cauza se află în stilul de management al
organizaţiei (comunicarea unidirecţională).
Întrebare: Dacă comunicarea este defectuoasă cum o putem
remedia?Arumentaţi răspunsul.
2. Sistemul de valori; acesta vizează aspectele etice, probitatea
morală şi corectitudinea; când nu se ia în calcul aceste sisteme de valori
se ajunge la un dialog al surzilor – cine nu e cu noi e împotriva noastră.
3. Existenţa unor scopuri diferite; grupurile tind să devină
specializate şi diferenţiate ca scop, obiective şi personal, ignorând scopul
organizaţiei în sine.
4. Stilurile manageriale şi ambiguităţile organizaţiei; dacă stilul
de conducere nu este adaptat realităţii socio-culturale a personalului,
105
atunci acesta va genera nemulţumiri şi stări de tensiune, putând să ia
forma unor conflicte.
5. Ambiguităţile decizionale se pot manifesta inegal în muncă şi în
recompensare, rezultând un dezechilibru – interrelaţionarea organizaţiei
ce poate facilita conflictul.
6. Dependenţa de resurse cu volum limitat; pretenţiile grupului
dintr-o organizaţie nu pot fi satisfăcute în totalitate, rezultând surse de
nemulţumiri. Dacă aceasta persistă în timp, conflictul poate să apară în
orice moment.
7. Nemulţumirea faţă de statutul profesional; este legată de
nivelul de aspiraţie al fiecărei persoane.
8. Diferenţe mari între tipurile de personalitate ce alcătuiesc
grupurile.
2.4. Consecinţele Conflictelor
Dacă conflictul este negat, reprimat, camuflat, sau soluţionat pe
modelul câştigător-învins, acesta poate avea o serie de efecte negative.
Există aşadar o serie de consecinţe negative printre care:
produc emoţii şi sentimente negative: furie, anxietate, teamă,
suferinţă şi agresiune; resentimente, tristeţe, stres; singurătate;
confuzie afectivă şi cognitivă;
îmbolnăviri psihice şi organice;
pot distruge coeziunea şi identitatea grupului;
risipă de timp;
privarea de libertate, etc.
scade implicarea în activitate;
diminuează sentimentul de încredere în sine;
polarizează poziţiile şi duce la formarea de coaliţii;
dileme morale;
dificultăţi în luarea deciziilor.
Conflictul nu presupune în mod obligatoriu aspecte negative:
tensiune, ceartă. El presupune şi o serie de efecte pozitive:
creşte motivaţia pentru schimbare/ri (personale, organizaţionale,
sociale), previn stagnarea;
îmbunătăţeşte identificarea problemelor şi a soluţiilor;
creşte coeziunea unui grup după soluţionarea comună a
conflictelor;
creşte capacitatea de adaptare la realitate;
oferă o oportunitate de cunoaştere şi dezvoltare personală;
106
dezvoltă creativitatea şi stimuleaza rezolvarea creativa a
problemelor
consolidează încrederea în sine şi stima de sine;
creşte calitatea deciziilor;
eficientizează activitatea;
încurajează intercunoaşterea, etc.
contribuie la autoevaluarea şi testarea abilităţilor
2.5. Sursele Conflictului
În conturarea sursei conflictului, se pot lua în considerare
următoarele patru perspective de analiză (I. O. Pânişoară, 2004):
- condiţiile anterioare (astfel, sărăcia resurselor pentru realizarea
unor anumite sarcini poate produce conflicte în cadrul unei echipe);
- stările afective (stresul, tensiunea, ostilitatea, anxietatea;
- stările şi stilurile cognitive ale indivizilor;
- existenţa "comportamentului conflictual” (anumite caracteristici
accentuat conflictuale la un comportament agresiv, de exemplu, centrat
pe ego-ul propriu, dar care poate fi şi o sumă a mai multor variabile, cum
ar fi partenerul, tipul de relaţie, situaţia).
A. Stoica- Constantin (2004) propune 11 surse ale conflictului:
- diferenţele şi incompatibilităţile între persoane (trăsături de
personalitate, opinii, atitudini, valori, nevoi, gusturi şi preferinţe).
- nevoile şi interesele umane (trebuinţe de fiziologice vitale, de
integrare socială- apartenenţă şi dragoste, trebuinţe de apreciere şi stimă,
de cunoaştere, estetice, de actualizare-autorealizare şi valorificare a
propriului potenţial, tendiţa spre ridicare socială, tendinţa normativă de
supunere la normele şi regulile sociale);
- comunicare precară, necorespunzătoare sau lipsa comunicării;
- lezarea stimei de sine prin contestare, minimalizare sau critica
din partea unei alte persoane, constrângerea sau persuadarea unei
persoane să acţioneze contrar conştiinţei sale;
- conflictul de valori;
- conflictul de norme;
- comportamente neadecvate (negative-antisociale, pozitive dar
atipice-nepotrivite contextului social, neadecvate situaţiei)
- agresivitatea
- absenţa competenţelor sociale, cum ar fi dispoziţia şi capacitatea
de a acorda gratificaţii (recompense) şi sprijin (ajutor) (e.g. empatia,
cooperarea, atenţia acordată celorlaţi);
107
- structura sau cadrul extern în care se desfăşoară o interacţiune
(e.g. constrângerile temporale, proximitatea persoanelor implicate într-o
dispută).
- alte cauze (e.g. status, putere, prestigiu).
Ghidul pentru formatori şi cadre didactice - Managementul
conflictului (M.E.C., 2001) propune şase surse fundamentale ale
conflictelor:
- nevoile fundamentale. Pentru a supravieţui oamenii au nevoie de
aer, apă şi hrană. Când aceşti factori vitali sunt insuficienţi apar
conflictele.
- valorile diferite. Oamenii fac parte din culturi diferite şi împărtăşesc
valori diferite, la care se raportează. Din această cauză pot izbucni
conflicte sângeroase.
-percepţii diferite. Situaţiile conflictuale pot apărea când oamenii văd
diferit un lucru, sau gândesc diferit despre el.
-interesele diferite, care determină preocupări diferite şi care duc
astfel la conflicte în familie, între colegi sau prieteni deoarece fiecare
consideră importantă o altă activitate
-resursele limitate ca banii şi cantitatea de bunuri;
-nevoile psihologice iubirea, libertatea, fericirea, respectul de sine şi
corectitudinea sunt nevoile psihologice de care depinde liniştea interioară
a fiecărui om. Când aceste nevoi sunt alterate, apar diferite tensiuni
interioare care pot provoca conflicte şi cu alţi actori sociali. După cum se
observă, sursele conflictelor pot fi ca număr, nelimitate. Din aceleaşi
surse însă, izvorăşte o mare varietate de conflicte: cu noi înşine, în
familie, cu prietenii, cu vecinii, la locul de muncă, în cadrul
comunităţilor sau între comunităţi.
Clasificarea conflictelor. Tipuri de conflicte
1. După criteriul numărului de subiecţi implicaţi avem
următoarele tipuri de conflicte:
a) conflictul individual intern; b) conflicte dintre indivizii din acelaşi
grup; c) conflicte individ şi grupuri; d) conflicte inter-grupuri; e)
conflicte între organizaţii.
a) Conflictul individual intern sau Conflictul intra-personal apare
la nivelul personalităţii. Sursele de conflict pot include idei, gânduri,
emoţii, valori, predispoziţii sau obiective personale care intră în conflict
unele cu altele. Efectele cele mai vizibile ale acestui tip de conflict sunt:
• afectarea satisfacţiei în muncă
108
• îndepărtarea subiectului de problemele organizaţiei
• dezechilibre de relaţionare, emoţionale (frustrări)
b) Conflictele dintre indivizii din acelaşi grup Conflictul interpersonal
apare între şefi şi subordonaţi, colegi de muncă etc., şi
caracterizează toate acele situaţiile când o persoană şicanează o alta în
atingerea obiectivului propus. Sunt generate de regulă, de diferenţele de
personalitate ale membrilor unui grup. Aplanarea acestui tip de conflict
vizează în principal, consilierea psihologică, iar atunci când aceasta nu
este posibilă, există cel puţin două soluţii:
- intermedierea dintre specialist şi grup prin-un lider informal şi,
- dizolvarea grupului în alte noi grupuri.
c) Conflictul dintre indivizi şi grup este o reflectare a modului în
care un individ recepţionează starea de presiune pe care grupul propriu
sau alte grupuri o exercită asupra sa. Efectul cel mai distructiv al acestui
tip de conflict este tendinţa de autodistrugere a grupului profesional.
d) Conflictele inter-grupuri este cel mai întâlnit tip de conflicte din
dinamica organizaţiei şi au la bază percepţia reală sau imaginară a unei
inechităţi, inegalităţi între statuturile grupurilor implicate.
e) Conflictele dintre organizaţii în general, acestea se manifestă sub
forma competiţiei. Nucleul conflictului este produsul respectivei
organizaţii.
Mai putem întâlni şi alte clasificări ale conflictului:
a). După poziţia ocupată de actorii implicaţi în conflict putem să
identificăm conflicte simetrice şi conflicte asimetrice.
b). După gradul de intensitate conflictele se deosebesc după mai
multe niveluri disconfort, incidente, neînţelegere, tensiune şi criză.
Despre disconfort putem spune că este cea mai uşoară formă a
conflictului. Persoana are acel sentiment că ceva nu este în ordine.
Tensiunea este similară disconfortului, dar mult mai intensă iar criza este
manifestarea cea mai evidentă a conflictului: are loc violenţa verbală sau
fizică.
c). În dependenţă de forma conflictului se diferenţiază conflicte
latente şi conflicte manifeste (concretizate în conflicte de muncă).
d). Din punct de vedere al duratei şi evoluţiei avem conflicte
spontane, acute şi cronice. Tot în baza acestui criteriu mai pot fi
deosebite conflicte pe termen scurt şi conflicte pe termen lung.
e). În funcţie de efectele sau rezultatele pe care le au în organizaţii se
disting conflicte funcţionale şi conflicte disfuncţionale.
109
f). După criteriul naturii conflictelor se evidenţiază: a) conflictul de
substanţă; b) conflicte afective; c) conflicte de manipulare
(pseudoconflicte) etc.
3.2. Semne de avertizare ale conflictului:
- Criza, în caz de criză normele obişnuite de comportament încetează
de a mai fi favorabile, oamenii devin capabili de a cădea în extreme,
uneori doar în imaginaţie, alteori şi în realitate;
- Confuzia e generată de faptul că o anumită stare de încordare
emoţională a unuia dintre participanţi, poate conduce la denaturarea
percepţiei.
- Incidentele luate ca un fleac uneori poate conduce la o iritare,
enervare temporară, incidentele se consumă de obicei rapid;
- Încordarea este o stare ce denaturează perceperea faptelor şi
acţiunilor altei persoane, încordarea devine o sursă de nelinişte continuă,
care adesea poate genera un conflict;
- Disconfortul o senzaţie neclară de frică şi nelinişte, ce nu poate fi
exprimată în cuvinte.
Participanţii la situaţiile de conflict recurg la diverse forme ale
comportamentului de apărare:
- Agresivitatea se manifestă în cadrul conflictelor pe „verticală", ea
poate fi orientată spre alte persoane şi spre interiorul persoanei ce o
manifestă (adesea poate fi sub formă de autoînjosire, de
autocondamnare);
- Protecţia (atribuirea propriilor neajunsuri altor persoane, întregii lumi,
este o metodă de degajare a surplusului de tensiune interioare);
- Fantezia (ce este imposibil de a realiza în realitate, se realizează în
vis, în fantezie);
- Regresia (modificarea scopurilor, coborârea nivelului cerinţelor,
motivele comportamentului rămânând aceleaşi);
- Înlocuirea scopului (încordarea psihică e orientată spre alte sfere de
activitate);
-Evitarea situaţiei neplăcute (persoana evită instinctiv o situaţie în
care a suferit cândva înfrângere sau care l-a dezamăgit).
Aplicaţie: Creaţi în grupul de lucru un tabel cu semne de avertizare
ale conflictului. Ce semne credeâi că apar primele? Argumentaţi-vă
poziţia.
Managementul conflictului
Managementul conflictului se referă tocmai la gestionarea
110
corespunzătoare a dezacordurilor, neînţelegerilor, situaţiilor
conflictuale, astefel încât să se valorifice potenţialul lor pozitiv.
Managementul conflictului este strategia de a face faţă tuturor
conflictelor, deci şi a celor fără rezolvare, de a idetifica şi beneficia de
efectele lor positive. În consecinţă, managementul conflictului presupune
educarea în spiritual păcii, al cooperării prin dezvoltarea atitudinilor
corespunzătoare faţă de ceilalţi şi faţă de conflict, deoarece "conflictul
poate să fie pozitiv sau negativ, costructiv sau distructiv, în funcţie de
ceea ce facem noi din el" (H. Cornelius, S. Faire, 1996). Managementul
conflictului are două accepţiuni majore: a) termen generic pentru toate
acţiunile de gestionare a conflictului (prevenţie /prevenire, rezolvare,
tratare a consecinţelor), dar şi b) strategii de control, sau reglare a
conflictelor de durată şi refractare la soluţiile pozitive, accepţiune care sa
impus puternic. De reţinut că prin managementul conflictului nu se
ajunge la rezolvare, ci doar la o atenuare a formelor violente ale unui
proces în desfăşurare, care ar putea să nu aibă niciodată o soluţie. Cu alte
cuvinte ca rezultat al managementului părţile continuă să se confrunte,
dar adoptă tactici mai puţin extreme, ceea ce înseamnă că se obţine o
“reducere a polarizării”.
Temă de reflecţie: Ce competenţe consideraţi că sunt necesare
tânărului inginer pentru a manageria eficient o situaţie conflictuală?
Termenii de management al conflictului şi soluţionarea conflictului
se folosesc în mod eronat ca sinonimi (M. Bocoş şi colab., 2008).
Soluţionarea conflictelor are o sferă mai restrânsă care descrie doar
demersul pentru atingerea formulei care dezamorsează un conflict.
Managementul conflictului însă are o accepţiune mai largă: deşi nu toate
conflictele au o soluţie, o rezolvare, ele au toate un potenţial pozitiv.
1. Strategii de prevenire şi reducere al Conflictului
1a. Strategii de preveire a conflictului I. O. Pânişoară (2004)
Strategiile de prevenire a conflictului pot conţine:
- focalizarea pe obiective, cu încercarea evitării conflictelor pe
obiective: studenţilor sau angajaţilor din microgrupuri le este mai uşor
dacă văd întreg tabloul acţiunii şi muncesc îmreună pentru a-l realiza;
-producerea unor sarcini stabile, bine structurate şi acceptate de
întregul grup;
-facilitarea comunicărilor;
-evitarea situaţiilor câştig-pierdere;
111
-utilizarea de către cadru didactic, managerul unei întreprinderi,
liderii echipelor a unor elemente aparţinând strategiilor de moderare a
activităţii. Dacă este bine condus, conflictul poate conduce la sporirea
comunicării de grup, la explorarea mai profundă a problematiciir
espective şi la optimizareaîntregii performanţe.
1b. Strategii de reducere a conflictului.
Câteodată conflictul aduce cu sine elemente negative care trebuie
înlăturate din experienţa de comunicare partenerilor pentru nu a umbri
relaţionarea dintre ei. Strategiile pentru reducerea conflictului apar ca
fiind utile atunci când un conflict a fost escaladat, tinzând să aibă mai
degrabă un efect negativ decât unul pozitiv în interiorul grupului. Astfel,
se pot propune două tipuri de abordări:
focalizarea pe schimbarea atitudinilor sau
centralizarea demersului pe schimbarea comportamentelor,
practic acest lucru se poate realiza prin:
a) utilizarea integratorilor (apelul la persoane cu influenţă în grup
poate reduce intensitatea unor conflicte);
b) rotirea persoanelor de la un grup la altul, rotirea
responsabilităţilor în grup;
c) în cazul conflictelor intergrupuri, identificarea unor obiective
supraordonate (propuse de o persoană cu autoritate-moderator, şef) care
să oblige grupurile să lucreze împreună.
Spre exemplu, K. Levin în I. O. Pânişoară (2004) menţionează că
oamenii fac faţă unor obiective conflictuale prin două tendinţe aparent
contradictorii: de abordare (desemnând ansamblul lucrurilor care ne plac)
şi de evitare (însumând lucrurile care nu ne plac). Din această perspectivă
se disting trei tipuri de comportamente (combinând cele două tendinţe):
- evitare-evitare, în care persoana trebuie să aleagă între două sau
mai multe activităţi, toate cu rezultate negative. Expresia din două rele îl
aleg pe cel mai mic vine din acest tip de comportament.
- evitare-abordare, unde trebuie făcută opţiunea pentru ceva care
implică atât rezultate pozitive cât şi rezultate negative;
- abordare-abordare, în care persoana trebuie să aleagă între două
sau mai multe activităţi ale căror rezultate sunt pozitive. Într-adevăr,
faptul că trebuie să alegem între mai multe lucruri pe care le dorim
conferă dificultate şi trimite această alegere spre un conflict interior.
În cadrul unui grup, ne vom găsi deopotrivă în faţa situaţiei de a
lăuda sau a critica pe cineva; modul prin care facem acest lucru
reprezintă un factor important pentru reducerea, respectiv escaladarea
112
unui conflict. Cu privire la critică, aceasta poate presupune contexte care
pot duce foarte uşor la escaladarea conflictului (persoana respectivă se
află într-o poziţie de inferioritate faţă de cel care o crittică, lucru care
poate să genereze reacţii la critică şi de frustrare. De aceea sunt utile
elementele de identificare a modalităţilor de utilizare a criticii în mod
pozitiv, care să nu alimenteze conflictul:
- locul: critica nu trebuie făcută de faţă cu alţii;
- timpul corect: presupune să nu treacă prea mult timp de la
comportamentul incriminant pentru ca situaţia să posede actualitate;
- termenii personali relevă faptul că începutul discuţiei cu persoana care
urmează să fie criticată este important;
- utilitatea presupune faptul că se va ţine cont dacă se repetă sau nu
comportamentul;
- relaţia presupune că atunci când cealaltă persoană răspunde violent
argumentelor noastre, înseamnă că a intrat în defensivă. De aceea este
important ca tot ceea ce este criticat să fie argumentat, iar persoana
criticată să înţeleagă şi să accepte critica;
- comportamentul relevă faptul că trebuie criticat comportamentul şi nu
persoana care are acel comportament, în integralitatea ei. De altfel,
trebuie spus că folosirea criticii trebuie să fie în strânsă relaţie cu
folosirea elementelor laudative. În ce măsură lauda confidenţială (între
cel care laudă şi cel lăudat), publică (cu unul sau mai mulţi martori), sau
simbolizatoare (când cel lăudat este ridicat la rangul de model
comportamental) este eficientă sau ineficientă în cadrul unei companii,
spre exemplu, este ilustrat selectiv în tabelul de mai jos (I. O. Pânişoară,
2004):
Lauda eficientă Lauda ineficientă
Este oferită neîntâmplător,
sistematic.
Este oferită la întâmplare şi
este nesistematică.
Specifică particularităţile
capacităţilor
Este limitată la o reacţie
pozitivă globală.
Arată spontaneitate, varietate şi
alte aspecte care o fac credibilă.
Arată o amabilitate uniformă,
care sugerează răspunsuri
condiţionate făcute cu un minim de
atenţie.
113
Recompensele sunt realizate în
urma unor criterii de performanţă.
Recompensează simpla
participare, fără considerarea
proceselor de performanţă şi a
rezultatelor.
Oferă informaţii despre
competenţa şi valoarea angajaţilor.
Nu oferă astfel de informaţii
sau le înlocuieşte pe acestea cu
informaţii despre status, despre
poziţia ocupată în ierarhia clasei.
Este oferită pentru
recunoaşterea eforturilor notabile
în sarcini dificile.
Este oferită fără legătură cu
efortul depus de către angajaţi.
În dinamica desfăşurării conflictului există o serie de faze.
1. Faza presupunerii, are legătură cu apariţia condiţiilor, în cadrul
căror pot apărea ciocniri de interese.
2. Faza de apariţie a conflictului, aici ciocnirea intereselor diferitelor
grupări sau persoane, apare atunci când satisfacerea intereselor unei părţi
poate li realizată doar pe seama ştirbirii intereselor celorlalte.
3. Faza de maturizare a conflictului, ciocnirea intereselor devine
inevitabilă; în cadrul acestei faze se formulează clar obiectivul psihologic
al conflictului. În cadrul acestei faze se materializează acea stare de
pregătire de luptă ce până la acest moment hiberna şi provoca persoanei
un disconfort a cărui sursă mocnea undeva în ascunzişurile sufletului. Ca
o scânteie neconştientizată această stare a încordării psihologice ne ridică
la „atac" sau ne îndeamnă la o „retragere" de la sursa retrăirilor
disconfortante.
4. Faza de conştientizare a conflictului, părţile implicate în conflict
încep a conştientiza, nu doar a intui ciocnirile de interese.
Strategii de rezolvare a conflictului
În ceea ce priveşte strategiile de rezolvare a conflictului. Acestea pot
să dezvolte o arie extrem de largă de condiţii practice, de la strategii
eficiente, la strategii eficiente de rezolvare a conflictlui. Steers (1988) în
I. O. Pânişoară (2004) sugerează câteva asemenea strategii folosite în
rezolvarea conflictelor, subliniind mai ales ceea ce nu trebuie făcut:
nonacţiunea presupune opţiunea uneia dintre părţi de a nu face
nimic pentru a rezolva acţiunea, ignorând-o;
traiectoriile administrative se obiectivizează prin puţinele acţiuni
în direcţia rezolvării problemei, de tipul o am în studiu;
114
tendinţa de a observa riscurile procedurilor de rezolvare a
conflictului este o opţiune de răspuns care oferă o falsă imagine că
persoanele respective sunt deschise spre rezolvarea problemei când de
fapt nu sunt;
secretizarea conflictului este o altă manieră ineficientă de
rezolvare a conflictului, conform strategiei ceea ce nu se ştie, nu răneşte;
culpabilizarea persoanei presupune că acela care reclamă
ndezirabilitatea unui fapt în grup, este o persoană problemă. Se încearcă
astfel discreditarea respectivului membru al echipei, izolarea şi
stigmatizarea sa, consideraând că astfel, problema va fi rezolvată.
Helena Corneliu şi Shoshana Faire (1996) şi Evert Van de Vliert
(1997) propune următoarele etape de rezolvare a conflictului:
Victorie-victorie (fiecare învinge) / Cooperare şi Colaborare /
Rezolvarea problemei. Se consideră în mod eronat că dacă există un
câştigător în mod necesar trebuie să existe şi un învins. Avantajele
abordării „victorie-victorie" sunt acelea că descoperă soluţii mai bune:
relaţiile se îmbunătăţesc şi se consolidează, ambele persoane. Abordarea
„victorie-victorie" ne poziţionează în poziţii de apropiere şi nu de
adversari. Stilul de cooperare implică o comunicare deschisă şi totală.
Compromisul este demersul spre un rezultat reciproc acceptat, in
care fiecare parte face anumite concesii. Este prezent oriunde, in toate
relatiile sociale si in mare parte din comportamentul social. Scopul este
de a găsi o soluţie rapidă, reciprocă avantajoasă sau săsatisfacă parţial
ambele părţi. În functie de cele doua componente ale negocierii, exista
doua tipuri de compromis: asertiv sau revendicativ si comercial.
a). Negocierea revendicativă (Claim-negociation). Este o negociere
a criteriilor pe baza carora vor fi repartizate rezultatele.
b). Negocierea comercială [târguiala] este o metodă de a obţine
compromisul prin realizarea unui schimb de beneficii sau costuri pe care
le posedă parţile (bani pentru bunuri, absolvirea de datorii în schimbul
sprijinului politic, ostateci în schimbul eliberarii unor deţinuţi).
Victorie-înfrângere (fiecare învinge)/ Lupta.
Acest stil este adesea rezultatul unei tendinţe inconştiente de a vă
proteja de durerea eşecului, „victorie-înfrângere" este o confruntare de
forţe, în care una din părţi ajunge deasupra. Întrucât există multe forme
de putere, şi formele de luptă sunt diverse.
a) Lupta indirecta. Este un tip de luptă în care fiecare manevrează
regulile şi agenda în propriul său avantaj. Sunt evitate contactele faţa-înfaţă
în vreme ce fiecare obstrucţionează planul celuilalt, se vorbeşte pe la
spate sau se formează alianţe ascunse cu terţe părti. Au fost distinse trei
115
tipuri de luptaă indirectă sub ideea de rezistenţă pasivă sau ascunderea
informaţiei: negativismul - persoana manifestă dezacord sau suferinţă,
noncomplianţa - de la simpla lipsa de cooperare la sabotarea şi stânca -
refuzul de a comenta sau de a accepta o acţiune sau afirmaţie.
b) Lupta/fairplay. Este acea situaţie în care combatanţii respectă
regulile care stabilesc comportamentul corect şi incorect (o competiţie
sportivă). Unii autori au sugerat următoarele criterii: onestitatea,
deschiderea, egalitatea şi reciprocitatea. Scopul trebuie să fie relaţiile
reciproce mai bune.
Reprimarea. Refuzul de a lua act de existenţa unui conflict este
comportamentul la care recurgem când avem nevoie de pace cu orice
preţ. Reprimarea este judicioasă, totuşi atunci când o confruntare pe tema
unui dezacord fără importanţă ameninţă prea mult o relaţie sau când
oamenii nu sunt pregătiţi să audă ceea ce ai tu de spus. A reprima un
conflict puternic înseamnă a nu vorbi despre aspectele sale importante.
Abandonul/Acomodarea/Retragerea. Individul îşi neglijează
propriile interese pentru a le satisface pe ale celuilalt. Persoana este de
acord cu toate propunerile, pretenţiile, învinuirile, tinde să-l susţină pe
altul să nu-i atingă sentimentele. Unul renunţă în favoarea celuilalt.
Evitarea conflictului presupune ignorarea acestuia în speranţa că va
dispare de la sine. Conflictul însa nu dispare, ci ramîne în stare latentă. El
poate reizbucni cu o intensitate mult mai mare dacă situaţia care a
generat conflictul este deosebit de importanta pentru organizaţie.
Competiţia sau Confruntarea. Urmărirea propriilor scopuri,
neţinând cont de nevoile celuilalt, dominare, folosirea diferitor metode
pentru tensionarea oponentului (inclusiv psihologici). Persoana care
alege această strategie percepe situaţia ca victorie sau înfrângere, ocupă o
poziţie ferm fixată.
Aplanarea. Aplanarea conflictului se întâlneşte atunci când una
dintre părţi este dispusă sa satisfacă interesele celeilalte parţi să-şi atingă
scopurile, în dauna propriilor sale interese, fie pentru a obtine un credit
din partea celorlalti, fie pentru ca armonia si stabilitatea este vitala în
organizatie.
Forţarea este utilizata îndeosebi în cazul în care conducătorul
doreşte, cu orice pret, obţinerea rezultatelor, fară a avea consideraţie faţă
de aşteptările, nevoile şi sentimentele celorlalţi.
Confruntarea este o abordare a conflictului care ia în considerare
atât nevoia de rezultate, cât şi relaţiile cu subordonaţii. Aceasta
constituie, probabil, singura cale de rezolvare definitivă a conflictului în
mediul organizaţional şi este utilizată în cazul în care se acceptă
116
diferenţele legitime dintre părti, cheia soluţionării conflictului fiind
recunoaşterea onestă a diferenţelor.
4.3.1. Das Institut für Friedenspädagogik Tübingen e.V." a formulat
10 reguli pentru soluţionarea constructivă al conflictelor acestea
fiind:
1. Renunţarea la uzul de forţă. Când un conflict ameninţă să
escaladeze sau a escaladat deja, părţile trebuie să renunţe la actele ce
ameninţă integritatea corporală sau la ameninţarea adversarului.
2. Schimbarea de perspectivă Atribuirea unilaterală a vinei
împiedică o prelucrare constructivă a conflictelor. În momentul în care
conflictul este recunoscut ca fiind o problemă comună, se deschid şi noi
perspective.
3. Disponibilitatea de a discuta
Lipsa contactelor cu cealaltă parte conflictuală duce la închiderea
căilor de aplanare a conflictului. Discuţiile pot face posibilă o primă
definire a obiectului conflictului. Ocazie importantă: Pericolul unor
neînţelegeri scade.
4. Capacitatea de dialogare
Prin dialog, adversarii învaţă să se înţeleagă unul pe celălalt ca
partener de conflict. De abia atunci creşte şi disponibilitatea de a găsi o
soluţie comună.
5. Mediere Chiar şi atunci când nu se poate ajunge la un dialog,
situaţia nu este încă pierdută. Un ajutor nesperat poate veni de la o "parte
terţă" care să medieze.
6. Încredere Aplanarea unui conflict presupune încredere. De aceea,
orice acţiune unilaterală trebuie să înceteze, propriile demersuri trebuind
să fie transparente.
7. Fairplay Pentru aplanarea conflictelor trebuie să existe reguli
comune. Aceste reguli vor viza toate aspectele cooperării. Este nevoie de
încredere. Încrederea creşte atunci când partenerii de conflict acţionează
în spirit de fair-play.
8. Empatie Dialogul sau medierea sunt proceduri prin intermediul
cărora se descoperă atitudinile, nevoile şi interesele partenerului.
Descoperindu-le, toate acestea vor fi luate în seamă în propriile acţiuni.
Mai mult, va creşte şi disponibilitatea de preluare a răspunderii pentru
propria parte din conflict.
9. Aspecte comune Aspectele comune şi nu doar cele diferite vor fi
recunoscute din ce în ce mai mult de partenerii de conflict. Va avea loc o
apropiere faţă de convingerile şi valorile celuilalt.
117
10. Echilibrarea intereselor şi concilierea Se dezvoltă o nouă
relaţie între părţile implicate în conflict. În cazul ideal se va găsi o
soluţie, care va satisface, măcar parţial, interesele ambelor părţi şi
concilierea va fi astfel posibilă.
Întrebare: Ce metodă de stingere a conflictului folosiţi d-voastră?
Care sunt avantajele şi dezavantajele metodei aplicate?
4.3.1. Mituri despre conflict: Cele mai frecvente convingeri
eronate sau mituri despre conflicte sunt:
- conflictul se rezolvă de la sine, cu trecerea timpului;
- confruntarea cu o problemă sau într-o dispută este întotdeauna
neplăcută;
- conflictul este întotdeauna negativ şi distructiv;
- conflictul nu se rezolvă decât prin compromis, cineva trebuie să piardă;
- a avea un conflict înseamnă un semn de slăbiciune sau vulnerabilitate
- conflictul este simptomul unei relaţii bolnave;
- relaţiile fără conflict sunt cele mai solide.
Tactici folosite în conflict. Generalităţi.
Câteodată, într-un conflict, cei cu care interacţionăm folosesc
anumite tactici care ne pot manipula să ne dăm acordul în favoarea celui
ce foloseşte astfel de modalităţi. Există un evantai extrem de cuprinzător
de tactici folosite în conflict, dar folosirea lor depinde de o multitudine
de variabile, ca: stilul, compoziţia personală, desfăşurarea acţiunii,
influenţele de putere, obiectivele urmărite, valoarea recompenselor ce
urmează rezolvării conflictului. Niciuna dintre aceste tactici nu este în
sine rea sau buna, fiecare se potriveşte unei anumite situaţii. Astfel, se
pot menţiona selectiv:
• tehnica ingraţierii (flatării oponentului). Flatarea dă naştere unei
identităţi valoroase a celui flatat, iar cel care flatează dobândeşte o
identitate de persoană demnă să fie ascultată. O astfel de abordare
flexibilizează poziţia celeilalte părţi, fără a fi nevoie să se apeleze la un
comportament coercitiv (mai costisitor în planul relaţiilor
interpersonale);
• găsirea unei modalităţi de a crea confuzie, prin introducerea unei
ruperi de ritm în tempo- ul adversarului, rupere care poate genera un
decalaj de aplicare a structurilor acţionale;
• tehnica salamului (sau a mozaicului) porneşte de la idea că
niciodată nu veţi obţine tot ce vreţi dintr-o dată. Dacă la început cereţi
118
mai puţin, este posibil să nu fiţi refuzaţi; în următorii paşi, întreg salamul,
felie cu felie va trece în posesia negociatorului care foloseşte o astfel de
tactică;
• tehnica amortizorului presupune o diminuare a poziţiei celuilalt
prin folosirea unei strategii de reducere la tăcere a acestuia. Spre
exemplu, o persoană izbucneşte în plans pentru a o face pe cealaltă să
încerce comportamente pozitive pentru a o linişti;
• metoda faptului împlinit este un mod riscant ce poate genera
probleme, negociatorul prezintă problema celeilalte părţi, cerându-i să
accepte condiţiile sale, pentru că acţiunea în cauză s-a produs deja;
• practica standard, o parte cere altei părţi să-i accepte modul de a
privi lucrurile, deoarece există multe cazuri similare;
• disimularea presupune prezentarea alto obiective decât cele
urmărite în realitate;
• retragerea aparentă, în ipostaza aparentei retrageri de la masa de
discuţii, cu toate că rămâne interesat de problemă;
• omul bun/omul rău. Unul din membrii echipei adoptă o linie
dură, inflexibilă, pe când celălalt rămâne deschis pentru negociere
• frontal rusesc, când se oferă două alternative ale problemei,
dintre care una este atât de rea încât partenerul ar face orice să o evite;
• tehnica kamikaze este folosită de negociatorul care, în situaţii de
criză, dacă cererile nu-i sunt satisfăcute, preferă să distrugă tot decât să
cedeze;
• tehnica obligaţiilor irevocabile. Ideea acestei tehnici este de a
arunca întreaga responsabilitate pe umerii celuilalt, deoarece doar acesta
poate face ceva ca să salveze situaţia.
Bibliografie selectivă
1.Cornelius, H., Faire, S., Ştiinţa rezolvării conflictelor, Editura Ştiinţă şi
Tehnică, Bucureşti, 1996
2. Pânişoară, I.O., Comunicarea eficientă, Editura Polirom, Iaşi, 2004.
3. Petelean A., Managementul conflictelor. Forme viciate în negocierea
conflictelor, Tg.-Mureş, 2005.
4. Stoica-Constantin A. Conflictul interpersonal, prevenire, rezolvare şi
diminuarea efectelor, Polirom, Iaşi, 2004
5. Stoica-Constantin, Ana & Neculau, A. (coord.), Psihosociologia rezolvării
conflictului , Iaşi, Polirom, 1998
6. M.E.C. Consiliul Naţional pentru Pregătirea Profesorilor, Managementul
conflictului- Ghid pentru formatori şi cadre didactice, Seria Calitate în Formare,
Bucureşti 2001