Tema 5. Etica conducerii.
Tema 4. Etica conducerii
Tipurile de conducători. Funcţiile şi obligaţiunile
conducătorului
Calităţile conducătorilor: personale, profesionale,
organizatorice
Stiluri de conducere
Etica relaţiilor între conducător şi subalterni. Subalternii şi
obligaţiunile lor
Tipurile de conducători. Funcţiile şi obligaţiunile conducătorului
Împreună cu colectivul de muncă în cadrul organizaţiei se
evidenţiază şi personalitatea celui care are misiunea de a conduce,
organiza, reprezenta în mediu intern şi extern toată organizaţia, este
vorba despre conducător. În literatura de specialitate putem găsi un şir de
concepte prin care se evidenţiază acest subiect al conducerii: conducător,
lider (formal), manager, elită.
La momentul actual se impun cerinţe ridicate faţă de gradul de
pregătire profesională, nivelul moral a conducătorilor, specializaţi într-un
domeniu sau altul. Orice conducător indiferent de domeniul de activitate
ale organizaţiei, trebuie să posede abilităţi de a lucra, interacţiona cu
personalul, întotdeauna să ia în considerare factorul uman în luarea
deciziilor de ordin administrativ, să posede competenţe profesionale, să
posede o conştiinţă morală.
Etica conducerii analizează, fundamentează calităţile morale ale
conducătorului, indiferent de mecanismele mentale (stereotipurile de
conducere, deprinderi profesionale, necesităţi, sentimente). Etica
conducerii clarifică: valoarea morală a deciziilor care se iau în procesul
conducerii; implicarea anumitor motive subiective în stabilirea acţiunilor
şi interacţiunilor cu caracter moral din cadrul colectivului de muncă;
influenţa normelor morale în determinarea stilului de conducere etc.
În linii generale am putea defini etica conducerii ca fiind - un sistem
de norme şi principii morale care determină comportamentul
conducătorului în conducerea şi organizarea activităţii colectivului de
muncă şi a organizaţiei în întregime.
71
Determinarea conceptuală
Este evident faptul că, este imposibil de a realiza funcţiile de
conducere în lipsa unei organizări calitative. Prin conducere vom
subînţelege – influenţa exercitată asupra indivizilor, care generează un
comportament şi activitate conştientă şi activă, în corespundere cu
interesele conducătorului. Actul de conducere, presupune un proces, de
influenţă socială ce implică organizarea întregii activităţi a grupului de
muncă, exercitată de conducător în baza puterii legale.
Conducătorul premeditat influenţează asupra subalternilor pentru a
structura activitatea şi relaţia lor în grup. Astfel, conducătorul este un
atribut esenţial şi necesar în apariţia şi funcţionarea unei organizaţii care
acţionează legal (este purtătorul drepturilor şi obligaţiilor legale) în
procesul gestionării activităţii organizaţiei. Conducătorul, reprezintă
grupul în ambianţa externă. El stabileşte obiective de grup pe baza
intereselor subiective şi obiective. Pe lîngă caracterul legal exercitat de
conducător, el trebuie să-şi asigure pe baza calităţilor personale şi
susţinerea necondiţionată a colectivului de muncă. Astfel conducătorul
devine posesorul caracterului legal cît şi a factorului legitim exptimat
prin susţinerea, primirea, acceptarea de către colectivul de muncă a
personalităţii conducătorului.
Tipurile de conducători
Un rol special în evidenţierea caracterului de manifestare actului de
conducere, ţine de determinarea tipurilor de conducători. Prin tip vom
subînţelege: individ (exemplar, obiect, fenomen) care întruneşte anumite
trăsături reprezentative, esenţiale pentru un grup întreg de indivizi (de
exemplare, de obiecte, fenomene, etc.); om care iese din comun prin
comportamentul său original; persoană de o mare originalitate; personaj
care întruneşte trăsăturile comune, caracteristice tuturor indivizilor din
categoria pe care o reprezintă.
Nu putem evidenţia un tip unic de conducător. Diversitatea tipurilor
este condiţionată de diferenţieri de ordin: situaţional; valoric; complexul
de capacităţi, competenţe şi abilităţi pe care le posedă conducătorul;
nivelul de cunoştinţe; temperamentul şi caracterul său; concepţia sa
despre lume; maturitatea morală; experienţa personală, etc. În linii
generale literatura de specialitate evidenţiază următoarele tipuri de
conducători:
Conducătorul carismatic: se distinge printr-un talent nativ deosebit,
printr-o mare capacitate de a lua decizii. El totalmente este deplasat în
72
relaţiile cu oamenii, este respectat, atât la nivele superioare, cât şi
inferioare. Se bucura de un înalt prestigiu şi de o mare autoritate (acest
tip este solicitat în toate cazurile, mai ales în situaţii deosebite, datorita
competenţei, capacităţii de a reuni oamenii şi de a-i determina să se
implice în acţiuni dificile). Liderul charismatic este neconvenţional,
articulează puternic viziunea sa şi motivaţia de a conduce. Baza sa de
putere este puterea personală (bazată pe experienţă, respect şi admiraţie).
Fiind elitist, antreprenorial şi exemplar el transformă personalul pentru a
accepta schimbările radicale în orice situaţie.
Conducătorul constructor: se caracterizează prin echilibru între
calităţile native (înnăscute) şi cele formative (superioritate având cele
formative). Este meticulos şi pedant în tot ceea ce întreprinde, fiind
preocupat de fundamentarea deciziei fără fisuri. El evită riscurile şi
preferă stabilitatea faţă de schimbări (este preferat în condiţii de
normalitate, de stabilitate, şi de dezvoltare a organizaţiei).
Conducătorul distrugător: este înclinat spre distrugerea structurilor
existente. Este preferat în condiţiile înlăturării structurii învechite, care
nu mai corespund condiţiilor noi apărute în viata social-economică. Este
privit ca un reformator.
Conducătorul inovator: este acel conducător, care posedă abilităţi
şi înclinaţii deosebite către inovaţie. Introduce noul, se orientează spre
schimbări care se datorează cerinţelor reale ale vieţii socio-economice.
Este conducătorul care simte spiritul viitorului prin prezent (este în
corespundere cu progresul tehnico-ştiinţific, fiind ghidat de spiritul
invenţie şi inovaţie).
Conducătorul populist: la el domină prioritatea rezolvării
pretenţiilor salariale. El tergiversează disponibilizările de personal, este
preocupat pentru personal creând relaţii cordiale.
Conducătorul incompetent: se manifestă prin - absenţa unei
strategii viabile; lipsa de iniţiativă, de curaj în asumarea unor riscuri;
nesiguranţa în activitatea organizatorică, în plus este uşor coruptibil.
Deficitul esenţial îl constituie lipsa unei practici de conducere, cea ce
cauzează fisuri în procesul luării deciziilor.
Conducătorul profesionist: este calm, optimist, ponderat şi prudent.
Percepţia sa este axată pe viitorul imediat, pe achiziţia de rezultate
concrete. Nu se lasă sedus de aspectele privind sarcinile imediat
următoare. Nu permite abordarea unor proiecte care nu sunt bine
structurate şi bine argumentate. O asemenea atitudine reprezintă o buna
garanţie pentru organizaţie, cu atât mai mult cu cât reuşeşte să antreneze
subalternii în realizarea obiectivelor pe termen scurt sau mediu pe care şi
73
le asumă. Consideră că obiectivele pot fi realizate prin tehnica paşilor
medii, astfel încât nu expune organizaţia unor eşecuri imediat previzibile.
Are capacitatea de a da încredere salariaţilor şi de a le asigura nevoia de
securitate.
Conducătorul reconciliator: se manifestă printr-o strategie de
supravieţuire de pe o zi pe alta. Posedă abilităţi de soluţionare a
conflictelor. Rezolvă dezacordurilor şi menţine moralul subalternilor.
Este o persoană care se bucură de încredere.
Conducătorul funcţional: răspunde pentru organizarea şi
supravegherea activităţilor specifice unui anumit domeniu specializat.
Conducătorul general: este responsabil pentru toată activitatea
organizaţiei. Statutul acestora diferă de la director de divizie la
preşedinte. Este de precizat faptul că o firmă de dimensiuni mari, poate
avea mai mulţi directori generali.
Conducătorul de proiect: are responsabilitatea coordonării
activităţii personalului din departament, care lucrează la realizarea unui
anumit proiect.
Conducătorul autoritar: el determină întreaga activitate a
organizaţiei. Hotărăşte de unul singur, adică centralizează deciziile. Îşi
exercită influenţa prin constrângere, şi realizează corecţia abaterilor prin
sancţiuni. Limitează libertatea de gândire şi acţiune a subalternilor.
Conducătorul democratic: colaborează cu membrii colectivului săi
în luarea deciziilor, în alegerea tehnicilor de lucru şi de evaluare a
performanţelor. Are o mare încredere în subordonaţi, stimulează
formularea de sugestii şi propuneri de către subordonaţi. Încurajează
comunicarea pe verticală şi pe orizontală între lucrători, compartimente,
subdiviziuni şi niveluri ierarhice. Se bazează pe autoritatea personală.
Conducătorul laissez-faire (liberal, permisiv): îşi asumă doar rolul
de consultant în diverse momente. Ponderea libertăţii de decizie şi
acţiune revenind echipei. Conducătorul permisiv se caracterizează prin
lipsa totală de participare la activitatea organizaţiei, iar rezultatele pot fi
dezordinea şi anarhia.
Conducătorul transparent: este convins că auto-conducerea, este
operantă doar atunci când toţi membrii colectivului au acces la
informaţiile necesare privind vânzările, salariile, planurile strategice ale
organizaţiei.
Conducătorul renascentist: manifestă convingerea că un bun
organizator poate conduce orice afacere, mergând de la o firmă de
asigurări până la o firmă industrială. Urmăreşte să-şi asigure o gamă
largă de competenţe, asimilând cunoştinţe referitoare la diferite funcţiunii
74
ale departamentelor de desfacere, marketing, producţie, şi finanţe. Poate
fi considerat un manager în sensul pur al cuvântului.
Conducătorul radical: consideră că una dintre principalele calităţi
de care trebuie să dea dovadă un lider este capacitatea de a “crea afaceri”
în ritmul extrem de rapid impus de dinamismul pieţelor.
Conducătorul uman: apreciază că, într-o lume aflată în permanentă
transformare, conducătorul trebuie să echilibreze cerinţele profesionale
cu celelalte aspecte ale vieţii personale.
Conducătorul birocrat: este preocupat de randament. Respectă
ordinele, regulamentele, normele, considerându-le dogme ale
organizaţiei. Nu influenţează aplicarea deciziilor, nu are încredere în
proiectele pe termen lung. Este un tip de conducere eficient dar dificil.
Conducătorul manipulator: singur stabileşte regulile şi
reglementările de etichetă oficială. De multe ori pretenţiile sale sunt
instabile şi în afara logicii. În ciuda faptului că un astfel de conducător nu
prevede legalizarea propriilor reguli, toată echipa trebuie să le intuiască
şi să le respecte. În relaţiile cu subalternii tinde să încurajeze relaţiile
interpersonale şi să stimuleze interacţiunea lor.
Conducătorul patriarh: pentru el, o importanţă specială, o au
relaţiile interpersonale şi mai apoi relaţiile profesionale. Este specific
pentru conducerea unui colectiv mic, unde toţi membrii au o atitudine de
respect şi simpatie pentru conducător. Are nevoie de atenţie şi onoruri
speciale: felicitări, cadouri şi măgulire.
Conducătorul artist: acesta trece cu uşurinţă de la stări de exaltare
la stări depresive, de la stări de bucurie, în caz de reuşită, la stări de
mâhnire, în caz de eşec. De regulă, este optimist, dar, neavând simţul
detaliilor, nu poate anticipa efectele unor proiecte pe care doreşte să le
pună în practică, astfel încât rezultatele finale nu au şanse sigure de
succes. Nu se străduieşte să conjuge eforturile subalternilor. Fiind
ambiţios şi onest, reuşeşte să înveţe atât din succese, cât şi din greşeli.
Conducătorul situaţional: are o flexibilitate maximă, îşi adaptează
comportamentul la combinaţia de factori care influenţează situaţia
curentă. Acest stil reprezintă de fapt mai mult un proces de adaptare a
stilurilor anterior menţionate la situaţiile noi ivite. Putem vorbi în cazul
dat de un stil liber de conducere.
Din cele menţionate evidenţiem următoarele concluzii: tipul de
conducere reprezintă personalitatea conducătorului; tipurile de
conducători variază în funcţie de criteriile specifice care stau la baza
delimitărilor lor; nu putem afirma că există un tip de conducere
extraordinar sau ideal. Pot fi acceptate combinarea diferitor tipuri de
75
conducători care tind să rezolve rezolve o problemă specială sau să
corespundă unei situaţii specifice.
Funcţiile şi obligaţiunile conducătorului
Un rol important în înţelegerea esenţei, specificului valorii
conducătorului în cadrul organizaţiei îl constituie determinarea funcţiilor
sale. Sunt evidenţiate următoarele funcţii ale conducătorului:
Funcţia de planificare. Planificare - activitate administrativă care
prevede întocmirea unui plan, programe, sau prevede actul de a organiza,
a conduce pe bază de plan; a organiza o activitate, întocmind planul după
care să se desfăşoare fazele ei. Conţinutul de planificare, ca funcţie a
conducerii presupune determinarea în mod rezonabil a principalelor
direcţii strategice, a proporţiilor de dezvoltare a productivităţii
organizaţiei. În sarcinile planificării ale conducătorului intră: asigurarea
dezvoltării organizaţiei ca un tot întreg; orientarea timpurie şi
recunoaşterea problemelor de dezvoltare; coordonarea activităţilor de
departamente cu cele ale angajaţilor organizaţiei; crearea unei baze
obiective pentru un control eficient; stimularea activităţii de muncă a
salariaţilor; informarea subalternilor. Drept rezultat a procesului de
planificare este planul. Planul prevede cine, ce sarcină, în ce perioadă de
timp şi ce resurse trebuie să utilizeze în procesul soluţionării sarcinii şi
atingerii obiectivelor organizaţiei. Planificarea, poate fi strategică (pe o
perioadă mai mare de 5 ani), de durată medie (1-5 ani), operativă sau de
rutină (curentă şi până la un an).
Funcţia de organizare. Organizare - activitatea de conducere, prin
care sistema de conducere se adaptează pentru a îndeplini sarcinile
stabilite în etapa de planificare; a face ca un grup social, o instituţie etc.
să funcţioneze sau să acţioneze organic; a stabili şi a coordona mijloacele
tehnice, economice, administrative, astfel încât să permită executarea în
condiţii optime a unui proces. Conţinutul organizării ca funcţie a
conducerii este de a stabili relaţii permanente şi temporare între toate
unităţile companiei, în plus determinarea procedurii şi condiţiilor de
funcţionare a întreprinderii. Organizarea ca funcţie a conducerii se
realizează prin: conducerea administrativ-operativă (este departamentul
central al conducerii organizaţiei) şi conducerea operativă.
Funcţia de regulare. Regulare – activitate administrativă care
vizează eliminarea devierilor, abaterilor de la regimul prestabilit a
modului de funcţionare a organizaţiei. Regularea ca funcţie a conducerii
presupune redistribuirea resursele materiale, sociale, tehnice şi
financiare, de către conducerea operativă în cadrul procesului de
76
producţie. Regularea presupune procesul de elaborare şi punere în
aplicare a acţiunilor de corijare a activităţii organizaţiei sau/şi realizarea
deciziilor organizaţional-tehnologice, economice şi tehnice care asigură
îndeplinirea în timp util şi necondiţionat a planului strategic. Sarcina
regulării constă în intervenţia întreprinsă de către conducător în vederea
atingerii scopurilor şi a misiunii organizaţiei.
Funcţia de coordonare. Coordonare – actul de a pune de acord
părţile unui întreg. Coordonarea ca funcţie a conducerii presupune
asigurarea coerenţei diferitelor unităţi de producţie şi departamentelor
funcţionale ale companiei în procesul îndeplinirii obiectivelor, sarcinilor
planificate. Coordonarea ca funcţie de conducere este luarea măsurilor în
timp util pentru a asigura procesul de producţie (ea elimină blocajele care
stau în calea îndeplinirii planului).
Funcţia de motivaţie. Motivaţie – este un proces care determină
comportamentul subalternilor în atingerea obiectivelor şi scopurilor
definite pe baza unui stimul. Motivaţia ca funcţie a conducerii presupune
utilizarea de către conducător a totalităţii motivelor sau mobilurilor
(conştiente sau nu) care determină subalternul să efectueze o anumită
acţiune sau să tindă spre anumite scopuri. Ea poate fi materială,
spirituală, etc. Motivaţia mai presupune scăderea la subalterni a
insatisfacţiei faţă de procesul de muncă şi a diferitelor situaţii legate de
acesta.
Funcţia de conducere. Conducere - activitate ce presupune,
asigurarea bunei desfăşurări a proceselor de producţie şi organizare.
Conţinutul actului de conducere presupune faptul că conducătorul
influenţează subalternii, astfel încât decizia lui este acceptată şi pusă în
aplicare. În realizarea acestui scop, conducătorul are nevoie de putere -
adică capacitatea de a influenţa comportamentul altora. Actul de
conducere se realizează prin deciziile care sunt luat de către conducător.
Funcţia de control. Controlul - verificare, analiză permanentă sau
periodică a unei activităţi pentru a urmări mersul ei şi pentru a lua măsuri
de îmbunătăţire. Ca funcţie a conducerii controlul presupune sistemul de
monitorizare, observare şi verificare a funcţionării şi implementării
corespunzătoare a deciziilor de conducere. Controlul ca activitate
administrativă evidenţiază starea îndeplinirii deciziilor conducătorului de
către subalterni într-un moment exact în vederea determinării abaterilor
de la obiective, regulamente, standarde, etc. Controlul constituie o
funcţie complexă, ce include funcţia de evidenţă, evaluare, analiză.
Funcţia de analiza. Analiza - activitate ce asigură identificarea
cauzelor abaterilor de la starea dorită de dezvoltare a sistemului,
77
incluzând determinarea măsurilor de a remedia deficienţele identificate.
Conţinutul analizei ca funcţie de conducere, este de a studia performanţa
sistemului, eficienţa utilizării resurselor sociale, materiale şi financiare.
Funcţia de expert. Conducătorul, de multe ori este o persoană,
căreia i se adresează ca unui specialist calificat în domeniu, sau pur şi
simplu pentru sfaturi practice legate de procesul de muncă.
Funcţia reprezentativă. Conducătorul, în vederea statutului ocupat
în organizaţie se poziţionează ca fiind o persoană care reprezintă
organizaţia în plan extern (partenerii de afaceri, instituţii civice şi de stat,
etc.). În acest fel, el este identificat cu toţi membrii grupului, este
purtătorul inteligenţei şi a valorile colective. El asigură comunicarea
bidirecţională: mediu-organizaţie, organizaţie - mediu.
Funcţia emoţional - regulativă. Conducătorul, este un regulator al
relaţiilor interpersonale din cadrul grupului de muncă, unde trebuie să
asigure climatul moral şi psihologic adecvat în colectivul de muncă.
Funcţia de stabilire a normelor şi valorilor. Conducătorul, este în
mare măsură creatorul şi sursa normelor de grup, cât şi etalonul
comportamentului interpersonal. În aceste sens conducătorul se prezintă
ca un educator sau un model al comportamentului uman pentru subaltern.
Funcţia simbolică. Colectivele de muncă cu un grad ridicat de
coeziune tinde spre diferenţiere de alte colective de muncă din ambianţă.
Aceste grupuri produc diverse distincţii în vestimentaţie, comportament,
comunicare, etc. De multe ori, lideri, fiind nucleul unor astfel de grupuri,
însuşi îndeplineşte funcţia de simbol.
Funcţia de comunicare. Comunicarea în cadrul organizaţiei
presupune transmiterea de informaţii pe orizontal (subaltern-subaltern) şi
pe vertical (subaltern-conducător). Comunicarea este privită ca un
mecanism indispensabil în funcţionarea optimă a organizaţiei.
Comunicarea în cadrul organizaţiei vizează schimbul de mesaje,
informaţii în vederea realizării misiunii, obiectivelor individuale şi de
grup în cadrul organizaţiei. În cadrul organizaţiei se stabilesc comunicări:
interne, formale, informale, ascendente şi descendente, orizontale,
verticale, externe, etc.
Funcţia de previziune. Constă în ansamblul proceselor de muncă
prin intermediul cărora se stabilesc obiectivele organizaţiei, resursele şi
mijloacele necesare realizării acestor obiective. Previziunea se realizează
prin intermediul diagnozei, prognozei, planificării şi programării
activităţilor din cadrul organizaţiei.
78
Funcţiile sus menţionate au o importanţă şi valoare identică faţă de
diverse grupe profesionale. Îndeplinirea lor conştiincioasă va asigura
viabilitatea, progresul şi dezvoltarea organizaţiei; va permite evitarea
conflictelor ce pot apărea pe parcursul funcţionării organizaţiei.
Atenţie: Determinaţi cauzele cu caracter intern şi extern care pot
împiedica îndeplinirea atribuţiilor funcţionale de către conducător.
Calităţile conducătorilor: personale, profesionale şi
organizatorice
Pentru a îndeplini funcţiile conducerii, conducătorul în linii generale,
trebuie să corespundă anumitor cerinţe, standarte, percepţii ce vin din
parte subalternilor şi să deţină anumite performanţe, întâlnite în literatura
de specialitate sub diferite denumiri: competenţe, abilităţi, calităţi,
cunoştinţe, talente, aptitudini, deprinderi, însuşiri, comportamente, etc.
A deveni un bun conducător este rezultatul unui proces de
transformare personală. Dimensiunile activităţii de conducere privesc, în
primul rând, fiecare om. În activitatea de conducere, un rol important îl
are comportarea conducătorilor faţă de oameni (comportamentul unui
conducător este rezultatul influenţei a doua grupe de factori: interni şi
externi). Există conducători cu o bună pregătire profesională, dar care nu
ştiu să se comporte cu oamenii, manifestând lipsa de tact, de politeţe, de
calm, de respect faţă de subalterni. Alţi conducători, deşi poate mai puţin
valoroşi din punct de vedere profesional, dar prin tact, inţelegere şi
politeţe faţă de oameni, obţin rezultate mai bune, iar colaboratorii şi
subalternii îi sprijină, susţin în activitatea de conducere. Alţi conducători,
probabil valoroşi din punct de vedere a calităţilor personale sau valoroşi
prin competenţe profesionale, dar care pot avea carenţe în procesul de a
conduce, căci nu este deajuns să posezi caracteristici personale sau
cunoştinţe profesionale trebuie să poţi să le utilizezi eficient şi oportun în
cadrul organizaţiei.
La momentul de faţă se atestă o gamă largă de variabile în baza
cărora sunt clasificate calităţile şi abilităţile necesare unui conducător,
printre acestea se numără: Calităţi intelectuale (cognitive); Abilităţi
antreprenoriale; Abilităţi strategice; Abilităţi organizaţionale; Abilităţi
socio-emoţionale; Abilităţi umane, interpersonale; Trăsături etice;
Abilităţi tehnice; Calităţi psihofiziologice.
Sunt propuse următoarele variabile în determinarea calităţilor unui
conducător: personale, profesionale şi organizatorice.
79
1. Calităţi personale
Calităţile unui bun conducător nu se definesc întotdeauna prin
inteligenţă, carismă sau aspect fizic. Oamenii au nevoie de o persoană pe
care să o urmeze de buna-voie, iar acest lucru nu ţine neapărat de
performanţe în domeniu profesional, ci de modul în care liderul
relaţionează şi se comportă cu cei din jur. Natura acestor calităţi ar fi de
dorit să fie nu verosimile, ci real atribuite personalităţii conducătorului
Iată unele din calităţile pe care trebuie să le posede un conducător, astfel
încât să obţină respectul şi devotamentul angajaţilor săi:
Inteligenţa – reprezintă o cerinţă necesară oricărei profesiuni, dar
indispensabilă conducătorilor, deoarece ea presupune garanţia alegerii,
din mulţimea alternativelor posibile, a variantei optime pentru rezolvarea
problemelor complexe ce apar în producţie.
Memoria – este aptitudinea de a păstra şi a reproduce diferite noţiuni
sau fapte. Memoria mecanică se referă la redarea unor elemente fără a le
pătrunde sensul, iar cea logica presupune şi înţelegerea fenomenelor.
Conducătorii trebuie sa posede mai ales o memorie logica.
Spiritul de observaţie – este indispensabil unui conducător, constă în
capacitatea de a sesiza esenţa fenomenelor.
Capacitatea de concentrare – reprezintă posibilitatea de orientare
selectivă a cunoştinţelor dintr-o anumită sferă de activitate spre
rezolvarea unor probleme specifice. În condiţiile unităţilor de producere
unde se desfăşoare simultan foarte multe procese, conducătorii trebuie să
se concentreze şi să sesizeze uneori semnale foarte slabe, dar cu
repercusiuni negative şi grave asupra întregii activităţi.
Viziunea de perspectiva – este o calitate absolut necesara mai ales
conducătorilor de la nivelurile ierarhice superioare, deoarece cunoscând
problemele noi care apar în orientarea politica, în domeniul de
specialitate şi în ştiinţa conducerii, trebuie să-şi formeze o imagine clară
şi corectă în ceea ce priveşte dezvoltarea unităţii economice şi a propriei
persoane. Un lider cu o anumită viziune are o imagine clară a
rezultatului, dar şi un plan al modului în care poate atinge succesul. Nu
este însă suficient să ai o viziune, dacă nu ştii să îţi împarţi aspiraţiile cu
angajaţii şi mai ales, dacă nu ştii să îi motivezi pe aceştia astfel încât toţi
să posede acelaşi ţel. De asemenea, modul în care îţi expui viziunea
trebuie să fie accesibil pentru oricine, pentru că toate acţiunile vor avea
ca scop atingerea acestei viziuni.
Flexibilitatea gândirii – este absolut necesară conducătorului creator,
pentru evitarea activităţii de rutina, în vederea aplicării principiilor şi
metodelor ştiinţifice.
80
Vârsta – fără a fi o calitate sau un factor restrictiv profilului psihosocio-
profesional al conducătorului, determină robusteţe psihica şi
rezistenţă fizică. În munca de conducere s-a constatat că la vârsta de 35-
45 de ani, conducătorii posedă maximum de resurse fizice, psihice şi
experienţa suficientă. În acest interval de vârsta se realizează echilibrul
optim între energie, entuziasm şi prudenţă.
Experienţa conducătorului – contribuie la integrarea capacităţii de
conducere, deoarece arta conducerii se desprinde în condiţii concrete, nu
poate fi învăţată numai din cărţi.
Aprecierea meritelor - un lider va şti întotdeauna să împartă laurii
succesului cu angajaţii şi membrii echipei sale, însă în acelaşi timp, îşi va
asuma responsabilitatea proprie pentru eşecuri. Acest lucru îi va face pe
angajaţi să se apropie mai mult unii de ceilalţi, să se simtă apreciaţi şi în
consecinţă, să lucreze mai bine în echipa din care fac parte.
Corectitudine - unul dintre cele mai importante calităţi ale unui lider.
Corectitudinea înseamnă rezolvarea situaţiilor într-un mod just, ascultând
toate argumentele înainte de a emite o concluzie. Mulţi angajaţi se simt
nedreptăţiţi şi de aceea încep să îşi piardă încrederea în lider şi să îi
molipsească şi pe ceilalţi membri ai echipei cu atitudinea lor. Un lider
corect evită să tragă concluzii bazate pe supoziţii sau jumătăţi de adevăr.
Atunci când oamenii sunt trataţi corect, îl răsplătesc pe lider cu loialitate,
devotament şi atitudine constructivă.
Integritatea lăuntrică – conducătorul este un om cu o virtute
lăuntrică deosebită, care ar trebui să posede o idee clară despre cine este
ca persană. Cu cât se va situa mai sus în plan ierarhic, cu atât va fi mai
supus încercărilor, pe care le va putea depăşi numai prin conştientizarea
responsabilităţii, sincerităţii, adevărului, dreptăţii, adică printr-o
integritate lăuntrică deplină. Integritatea lăuntrică probabil este un
atribut, o singura calitate care validează valorile, determină Ego şi Superego.
Este acel pilon al caracterului uman care şi diferenţiază liderul de
ceilalţi oameni. Integritatea lăuntrică ţine de ceea ce eşti tu atunci când te
confrunţi cu sinele, eul propriu. Un conducător trebuie să câştige
încrederea celor din jur, iar o persoană care prezintă consecvenţa în
valorile morale, modul în care se comportă şi în care tratează personalul
şi problemele de serviciu trece drept un om integru şi de încredere în faţa
angajaţilor.
Sensibilitatea sufletească - presupune capacitatea conducătorului să-i
vadă pe oameni cu ochii sufletului. Oamenii trebuie să fie priviţi cu
sufletul (adică, presupune felul în care conducătorul se comportă şi îi
vede pe ceilalţi). Felul în care sunt văzuţi, modul în care sunt percepuţi
81
determină succesul sau eşecul conducătorului. Este evident că actul de
conducere implică în primul rând legătura cu ceilalţi, unde conducătorul
trebuie să se implice cu sufletul, deoarece asigură o mai bună comunicare
cu ceilalţi.
Un bun conducător este un bun psiholog - conducătorul trebuie să
posede forţa de pătrundere psihologică. Puterea de pătrundere
psihologică este esenţială pentru el. Un conducător eficient trebuie să-i
influenţeze pe oameni. Calea de a-i influenţa este să înţeleagă tainele din
adâncul sufletului lor, modul lor de gândire, să le înţeleagă concepţiile,
nevoile emoţionale, sensul pe care ei îl dau vieţii, să le înţeleagă
aspiraţiile, să le înţeleagă sensibilităţile şi preferinţele.
Puterea de persuasiune - ca să influenţeze oamenii cel care conduce
trebuie să fie capabil să intre în gândurile lor, să sesizeze ce se petrece în
interiorul lor, să le oferi o nouă înţelegere a lucrurilor. Iar găsirea unui
punct de vedere comun este prima verigă care facilitează apropierea de
ei. Eficienţa unui conducător este influenţată de capacitatea lui de a le
impune celorlalţi punctul său de vedere într-un mod atât de eficient încât
ei să fie convinşi de justeţea celor expuse. Un bun conducător trebuie să
deţină acea putere de persuasiune cu ajutorul căreia să stabilească un
punct de vedere comun cu oamenii pe care-i conduce şi să-i convingă pe
aceştia că ei sunt de fapt baza schimbărilor prezente pentru un viitor mai
bun.
Măreţia sufletească - ca să te bucuri de prestigiul şi recunoştinţa
oamenilor nu-i de-ajuns să fii bun, trebuie să fii mare. Un om cu un suflet
mare nu poate rămâne indiferent la suferinţele altora. Măreţia unui
conducător nu constă în fericirea personală, ci în fericirea pe care o
împarte cu ceilalţi. Un conducător trebuie să se implice cu tot sufletul în
realizarea nevoilor şi aşteptărilor subalternilor.
Devotamentul absolut - datoria unui conducător este să fie mereu
alături de oameni, în mijlocul lor, să-i sprijini şi să-i ajute în momentele
dificile. Oamenii trebuie să vadă în el salvarea. El nu trebuie să fie doar
călăuză în toate dându-le ordine şi instrucţiuni, dar trebuie să posede şi
un suflet bun, să-i asigure cu prietenia sa pentru ca ei să-i fie mereu
recunoscători (trebuie să-i trateze cu bunăvoinţa şi înţelegere, să aibă
grijă de ei ca de proprii săi copii, ca de propria sa familie). Un lider
inspiră devotamentul angajaţilor prin propriul exemplu şi face orice îi stă
în putinţă pentru a obţine rezultatele dorite.
Intuiţia şi viziunea pătrunzătoare - reprezintă sistemul care ghidează
conducătorul, nelăsându-l să se abată de la drumul cel mai bun. Ele
acordă posibilitatea de a conduce, de atingea scopurilor.
82
Spontaneitatea - a fi spontan înseamnă să iei rapid cele mai bune
decizii în avantajul tău şi să acţionezi rapid pentru a-ţi asigura reuşita.
Conducătorul trebuie să-şi sporească capacitatea sa de decizie. Această
trăsătură presupune rapiditatea cu care se acţionează adecvat atunci
situaţia o impune, fără să tărăgăneze lucrurile, fără să mai piardă nici o
secundă. Lipsa de spontaneitate poate fi cauza eşecului. Un conducător
care pierde prea mult timp cu manevre pregătitoare, în loc să fie spontan,
poate să piardă o bătălie şi ca final susţinerea celor din jur.
Creativitatea - presupune deschiderea la un nou mod de a gândi şi în
esenţă la un nou fel de a vedea lucrurile. Un lucru cert este că un
conducător trebuie să-şi dezvolte creativitatea sa, adică un mod de
gândire foarte diferit de al celorlalţi. Este nevoie de efort şi de imaginaţie
pentru a depăşi toate barierele care pot împiedica un conducător să-şi
atingă scopurile propuse. În acest sens un conducător trebuie: să combine
idei noi cu cele vechi, să facă conexiuni între lucruri diferite, să creeze
legături între aspectele opuse, incompatibile ale lucrurilor, să fie atent la
detaliile mărunte, să ia în calcul orice variantă de ieşire dintr-un impas şi
să analizeze tacit ideile respinse sau aparent fără însemnătate.
Deschidere pentru lucruri noi - un conducător trebuie să aibă
abilitatea şi deschiderea de a asculta idei noi, chiar dacă în mod normal
aceea nu ar fi tocmai opţiunea pe care ar alege-o. Un lider apreciat este
capabil să accepte o idee mai bună decât a sa, chiar daca aceea îl scoate
din zona sa de confort. De aceea, o astfel de atitudine îi aduce liderului
respectul şi încrederea angajaţilor şi îi menţine pe aceştia alerţi, activi,
ştiind că vor găsi apreciere pentru munca bine făcută.
Inspiraţia - oferă dovada că sistemul de valori şi convingeri ale
conducătorului funcţionează corect. Acesta trebuie să fie dezirabile,
imperative, solicitate de către personal. Conducătorul trebuie să
demonstreze că este un om care este însufleţit de idealuri înalte, care
încearcă să-şi depăşească limitele şi să se ridice la înălţimea pretenţiilor
sale. El trebuie să posede intuiţie, să fie plin de inspiraţie, să fie ingenios,
inventiv, creativ, ca să poată rezolva problemele cu care se confruntă şi
să depăşească momentele de cumpănă ale vieţii. Un om inspirat este un
om câştigat, pentru că îşi face alegerea singur şi urmează de bunăvoie.
Inspiraţia este magica sclipire care pătrunde în sufletul subalternilor şi le
atrage simpatia. Inspiraţia îl ajută pe conducător să iasă din cele mai
dificile situaţii.
Responsabilitatea - un conducător trebuie să ţină cont permanent de
potenţialul său în funcţie de natura atribuţiilor, responsabilităţilor pe care
le are. Un conducător trebuie să-şi asume integral responsabilitatea
83
pentru orice decizie pe care o ia, pentru orice acţiune pe care o
întreprinde, pentru modul în care îşi face datoria, pentru rezultatele pe
care le obţine, pentru orice probleme şi pentru orice greşeli.
Credinţa - conducătorul trebuie să se depăşească pe sine însuşi dacă
doreşte să facă saltul la un nivel superior. Oamenii de rând îşi cunosc
limitele şi slăbiciunile sale, sunt deprimaţi şi dezamăgiţi, gata să facă un
pas înapoi la orice greutate (nu mai au putere fizică, tărie morală
suficientă, le este frică). Conducătorul în schimb are un vector - înainte,
tot înainte şi numai înainte, nici un pas înapoi. Credinţa aprinde în
sufletul omului o flacără puternică, o dorinţă intensă şi hotărâtă de
victorie, de care au dat dovadă marii conducători.
Curajul - nu poate exista un lider temător, fără încredere că poate
reuşi în ceea ce îşi propune. E adevărat că fiecare persoana îşi are
temerile, însă un lider trebuie să găsească tăria, curajul şi încrederea să
facă orice îşi pune în gând.
Încrederea - încrederea presupune credibilitate, şi este strâns legată
de construirea relaţiilor. Cel mai important indicator în stabilirea
relaţiilor îl constituie încrederea. Un lucru extrem de important în
procesul conducerii este abilitatea conducătorului de a înţelege valorile
oamenilor şi de a le întări încrederea în ele. Identificarea unor lucruri,
scopuri, idealuri comune, inclusiv realizarea unei bune comunicări între
conducător şi subalterni se prezintă ca fiind prima condiţie care trebuie
îndeplinită pentru stabilirea relaţiilor de prietenie şi colaborare. A fi
demn de încredere şi corect în relaţiile cu ceilalţi reprezintă cele mai
importante caracteristici ale credibilităţii. Oamenii au încredere numai în
cineva care investeşte în dezvoltarea lor. Încrederea în sine îi permite
conducătorului să îndepărteze hotarul posibilităţilor sale şi să
dobândească noi experienţe.
Perseverenţa şi voinţa fermă de a învinge - conducătorul prin aceste
calităţi demonstrează faptul că rămâne fidel convingerilor şi ideilor sale.
Reuşita le este garantată numai oamenilor perseverenţi. În faţa unor
provocări numai un om deosebit de perseverent se poate impune.
Conducătorul trebuie să fie perseverent şi hotărât în deciziile şi acţiunile
sale, astfel va reuşi să atingă orice scop. Voinţa fermă de a învinge,
caracterizează un conducător, ca cel care reuşeşte întotdeauna, cu multă
abilitate şi fermitate, să depăşească toate primejdiile, piedicile şi
necazurile. Oamenii cu o voinţă şi o tenacitate ieşită din comun sunt
capabili să transforme în realitate ceea ce pentru subalterni este doar o
iluzie. Modestie - un conducător modest va recunoaşte că nu este mai bun
sau mai rău decât ceilalţi membri ai unei echipe. Un conducător modest
84
nu va începe să se laude pe sine, ci va încerca să îi impulsioneze pe
ceilalţi. De asemenea, oamenii apreciază un om care nu face abuz de
funcţia în care se afla şi de asemenea, care nu preia o atitudine superioara
faţă de ceilalţi, tocmai pentru că se află în acea poziţie.
Simţul umorului - simţul umorului se poate dovedi vital pentru
eliminarea tensiunii şi înlăturarea plictiselii, dar şi pentru detensionarea
anumitor ostilităţi între membrii unei echipe. De asemenea, umorul
acordă posibilitatea de control asupra mediului în care se lucrează,
ajutând la relaţionarea într-un mod mai personal cu angajaţii.
Independenţa - un lucru esenţial este că conducătorul trebuie să
posede viziunea sa asupra problemelor emergente. Nu contează cât de
bine sunt pregătiţi adjuncţii şi consilieri, indiferent de calitatea sfaturilor
primite, în ultima instanţă ultima decizie îi aparţine lui. Evident că
această calitate necesită un anumit control, o anumită limită, dincolo de
care se manifestă în tiranie sau voluntarism, care subminează eficienţa
activităţilor sale de gestiune şi creează o atmosferă tensionată în
organizaţie.
Echilibrul emoţional şi stabilitatea faţă de stres - conducătorul
trebuie să controleze trăirile sale emoţionale. Cu toţi cei care îl
înconjoară, el este obligat să construiască relaţii echitabile. Este dovedit
faptul că, în cele mai multe cazuri, dezechilibru emoţional reduce
încrederea unei persoane (a conducătorului) în abilităţile sale, şi astfel, în
activitatea sa de conducere. În situaţii dificile conducătorul trebuie să
servească drept etalon pentru subalterni. În plus conducătorul trebuie să
ţină cont de efectul contaminării psihologice, atunci când stabilitatea faţă
de stres cu caracter intelectual, volitiv şi emoţional poate fi transmis de la
el subalternului.
Buna sănătate - sănătatea se consideră o calitate indispensabilă
pentru un conducător. Prin sănătate vom înţelege – activitatea corectă şi
normală a organismului, bunăstarea lui fizică şi psihică. Un om sănătos
este cel care cel puţin poate adecvat să soluţioneze probleme
profesionale, familiale şi personale.
Este evident că deficitul de timp, excesul de informaţie şi necesitatea
ei de prelucrare, presiunea care vine din mediul extern şi subalterni,
necesitatea de a merge la riscuri, soluţionarea concomitentă a unor
sarcini în ansamblu, etc., duc la erodarea sănătăţii fizice, psihice şi
spirituale a conducătorului. Sănătatea fizică deseori este legată de vârsta
persoanei şi presupune funcţionalitatea stabilă a organismului care
include criteriul morfologic, funcţional şi biochimic. Sănătatea psihică a
conducătorului este legată de procesul de: adaptare (atitudinea conştientă
85
faţă de funcţiile organismului său, capacitatea de a regula procesele
psihice, procesul de adaptare la condiţiile geo-sociale, etc.); socializare
(perceperea celorlalţi, recunoaşterea existenţei normelor sociale,
adaptarea omului la habitusul social), individualizare (conştientizarea
propriei unicităţii şi individualităţi). Sănătatea spirituală (presupune
perceperea vieţii ca o valoare, atitudinea umană faţă de sine şi cei din jur
şi unitatea lumii interne).
Atenţie: Determinaţi care sunt factorii car pot să contribuie la
înrăutăţirea stării de sănătate a unui conducător contemporan (tempoul
ascendent de dezvoltarea a RTŞ, ritmul înalt de viaţă, supra sarcină cu
caracter informaţional şi emoţional, factorul ecologic, etc).
Competenţa comunicativă - presupune capacitatea de a construi rapid
şi eficient contact cu subalternii, cu mediul extern organizaţiei. Abilitatea
comunicaţională permite conducătorului să se simtă încrezut în sine în
raport cu ceilalţi. Unii cercetători afirmă că conducătorul risipeşte ¾ din
timpul său pentru procesul comunicaţional. Se consideră pe bună
dreptate, că bariera principală care împiedică creşterea în carieră sau
avansarea ierarhică a conducătorului este comunicarea şi interacţiunea
ineficientă în relaţiile cu subalternii, colegii, partenerii de afaceri
(deoarece o decizie şi acţiune eficientă presupune o informare calitativă).
Abilitatea de a prezenta şi apăra interesele grupului în instanţele
externe - conducătorul trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru
activităţile de grup. Conducătorul este un fenomen social, care se
poziţionează ca reprezentantul colectivului de muncă. El trebuie să
posede spiritul sensibilităţii faţă de interesele, necesităţile altor oameni.
Evident că conducătorul care tinde să devină şi lider trebuie să fie
orientat spre oameni, cu oameni şi pentru oameni, căci cea mai valoroasă
resursă este omul.
În plus, pe lângă acele calităţi personale menţionate sus, se pot
evidenţia următoarele calităţi: rezistent la efort intelectual şi stres,
energic şi perseverent, hotărât, vizionar, altruist, loial, cult, optimist,
deschis şi entuziast, să fie un bun ascultător, intuiţie, punctualitate;
amabilitate. Conducătorul trebuie să caute întotdeauna moduri de a face
lucrurile să funcţioneze în favoarea sa şi a celorlalţi, trebuie să acţioneze
prompt şi eficient, arătându-le celor din jur că este un om al viitorului,
adică un om competent şi inteligent.
86
2. Calităţi profesionale
Cealaltă grupă de calităţi necesare unui conducător sunt cele
profesionale. Aceste calităţi presupun competenţe – adică sistema de
cunoştinţe şi abilităţi cu caracter special, acumulate pe cale practică.
Competenţa merge dincolo de cuvinte, ea trebuie demonstrată. Un
conducător trebui sa fie într-un continuu proces de învăţare, dezvoltare
profesională. Competenţa profesională reprezintă capacitatea de a aplica,
a transfera şi a combina cunoştinţe şi deprinderi în situaţii şi medii de
muncă. În plus competenţa profesională este capacitatea unei persoane de
a interpreta un fenomen, de a soluţiona o problemă, de a lua o decizie sau
de a îndeplini o sarcină, rezultantă a cunoştinţelor, deprinderilor,
priceperilor, aptitudinilor profesionale de care dispune. Pregătirea
profesională este realizată prin studiile de specialitate, pe baza cărora
sunt însuşite cunoştinţele teoretice şi experienţa practică a diferitelor
domenii de activitate.
În scopul unei conduceri competente conducătorului îi este necesar
să cunoască toate condiţiile procesului de producţie, să posede o
competenţă profesională corespunzătoare, chiar dacă el poate fi ajutat în
munca sa de un colectiv de specialişti foarte buni şi colaboratori care
furnizează şi analizează informaţiile necesare procesului de producţie.
Este evident faptul că competenţele profesionale sunt în strânsă
legătură cu domeniul de activitate şi specificul de muncă. Printre
abilităţile şi competenţele profesionale pe care trebuie să le posede un
conducător (inginer) în linii generale pot fi menţionate următoarele:
să fie competent prin diapazonul şi profunzimea cunoştinţelor cu
caracter aplicativ în cea în ce este implicat. În plus un conducător inginer
nu se opreşte de învăţat niciodată, el are grijă să rămână tot timpul la
curent cu ultimele trenduri şi inovaţii din domeniul sau de activitate.
Schimbările tehnologice la momentul de faţă în majoritatea sferelor
inginereşti au loc rapid şi inginerii de succes au grijă să ţină pasul cu
noile idei, metode şi tehnologii din domeniu;
să fie competent să utilizeze softuri necesare din domeniul
activităţii profesionale. Conducătorul inginer trebuie să înţeleagă limbaje
de operare şi programe de calculator sau alte sisteme care sunt utilizate în
mod obişnuit în timpul unui proiect de inginerie;
competenţe analitice şi de cercetare sunt necesare în orice
profesie. Conducătorului inginer îi este recomandabil: să ştie să evalueze
o situaţie, să colecteze şi să analizeze informaţii, să abordeze mai multe
perspective;
87
abilitatea de a optimiza un proces, o situaţie, de a gândi strategic,
sunt abilităţi proprii profesioniştilor care evoluează rapid în cariera;
un conducător trebuie să-şi asume riscul, orice afacere presupune
risc şi acesta trebuie acceptat. Conducătorul trebuie să ştie să înveţe din
greşeli;
dorinţa de autodepăşire este motorul care întreţine performanţa.
Ceea ce îl face pe un conducător să fie excepţional este dorinţa de se
autodepăşi, de a fi întotdeauna mai bun. Niciodată un conducător nu va
reuşi să-şi menţină poziţia în grup, autoritatea profesională dacă nu
munceşte enorm, dacă nu urmăreşte zi de zi să se perfecţioneze şi să se
autodepăşească. Cel ce nu se implică în realizarea obiectivelor carierei
sale, în dezvoltarea sa personală şi profesională, cel ce nu se strădui să fie
mai creativ, inovator, mai productiv, mai eficient în ceea ce face, va fi
tentat să renunţe şi să fie depăşit. Cel ce vrea să obţină rezultate
extraordinare nu poate să se menţină la un nivel al performanţei scăzute.
Conducătorul trebuie să posede dorinţa şi să servească drept un model
pentru toţi ceilalţi, trebuie să fie cât mai bun în tot ceea ce face, în
practicile pe care le utilizează, în regulile pe care le stabileşte, în deciziile
şi alegerile pe care le ia şi le face;
Competenţele şi aptitudinile profesionale cu caracter tehnic se
referă la capacitatea de a mânui echipamente şi maşini, altele decât
calculatoarele sau la cele dintr-un domeniu specializat (industrie
manufacturieră, sănătate, domeniul bancar etc.) în acest sens
competenţele şi aptitudinile tehnice pot fi: o bună cunoaştere a proceselor
de control al calităţii etc.;
conducătorul inginer prezintă o atenţie la detalii: el le acordă o
atenţie meticuloasă. Cea mai mică greşeală poate duce la colapsul unei
întregi structuri, astfel încât fiecare detaliu trebuie să fie prevăzut,
revizuit în detaliu pentru finalizarea cu succes a unui proiect;
abilitatea de a utiliza şi traduce limbajul tehnic complex într-unul
pe înţelesul tuturor, de asemenea, să comunice eficient verbal cu clienţii
şi alţi ingineri cu care lucrează împreună la un proiect;
are abilitatea de a gândi logic: el este capabil să proiecteze şi să
înţeleagă modul de funcţionare al unui sistem, astfel încât să anticipeze
posibilele probleme care pot apărea pe parcurs;
este creativ şi ingenios: prin creativitatea sa conducătorul inginer
poate gândi asupra noilor modalităţi inovatorii pentru a dezvolta noi
sisteme şi de a face ca lucrurile deja existente să aibă un randament mult
mai bun;
88
un conducător inginer, posedă competenţa de adaptare şi
capacitatea de soluţionare a problemelor în timp record. Un inginer este
frecvent chemat doar pentru a rezolva probleme apărute în procesul
tehnologic, iar acesta trebuie să îşi dea seama care este sursa problemei
inginereşti şi care este cea mai potrivită soluţie pentru remedierea ei;
un conducător din domeniul ingineresc trebuie să posede
competenţe de proiectare, coordonare şi conducerea proiectelor şi
lucrărilor inginereşti;
conducătorul trebuie să posede abilităţi de consultanţă, verificare
şi expertiză tehnică în domeniul ingineresc.
3. Calităţi organizaţionale
A treia grupă de calităţi necesare unui conducător sunt cele
organizaţionale. Aceste calităţi reflectă în mod special cultura de
organizare a conducătorului. Conducătorul trebuie să cunoască, să posede
şi să înveţe tehnologia activităţii de conducere. Conducătorii trebuie să
posede cunoştinţele oferite care sunt furnizate de ştiinţa managerială.
Aceasta presupune învăţarea, prin mijloace organizate de formare şi
perfecţionare sau prin auto-perfecţionare, a teoriei ştiinţei
managementului şi a modului de aplicare a acestei teorii.
Organizarea este un atribut al conducerii, iar capacitatea, abilitatea
organizatorică a conducătorului se dezvoltă şi se consolidează în
activitatea practică. Conducătorul trebuie să cunoască şi să găsească cele
mai eficiente modalităţi de repartizare şi combinare a resurselor materiale
şi umane pentru realizarea misiunii şi obiectivelor organizaţiei. Această
abilitatea poate fi însuşită şi ea reflectă rolurile, competenţe, capacităţile,
cunoştinţele, deprinderile, abilităţile necesare pentru a aplica un
management de calitate la nivelul unităţii, organizaţiei. În acest sens sunt
evidenţiate următoarele competenţe:
Orientarea spre viitor şi determinarea perspectivei - ca un
conducător să poată ghida un grup, el trebuie singur să ştie încotro să
meargă. Astfel, el trebuie să vadă perspectiva activităţii grupului şi să-l
orienteze spre realizarea sarcinilor, obiectivelor şi misiunii organizaţiei;
Intuiţia situaţională şi flexibilitatea comportamentului - conducătorul
de obicei este membrul unui proces complex în care acţionează un şir de
forţe care de multe ori scapă sub incidenţa şi controlul său. Astfel,
perceperea momentului, a sensibilităţii situaţiei acordă posibilitatea de a
se orienta efectiv în situaţia creată şi de a lua decizia corectă;
Capacitatea de a crea o echipă - o calitate importantă a
conducătorului, este abilitatea de a atrage pe alţii (realizată prin programe
89
creative, idei, idealuri) cea ce prevede în ultima instanţă crearea unei
echipe de susţinători. Formarea obiectivelor, valorilor organizaţiei
precum şi controlul adeziunii subalternilor faţă de acestea, constituie o
funcţie a conducătorului. Conducătorul colectivului de muncă trebuie să
faciliteze contribuţia membrilor echipei la luarea deciziilor, ca să se
asigure de susţinerea, adeziunea şi loialitatea subalternilor;
Abilitatea de a organiza grupul în vederea realizării sarcinilor
propuse - aceasta abilitate este una fundamentală pentru conducător,
deoarece include în sine capacitatea de a repartiza funcţii între membrii
colectivului de muncă, inclusiv posibilitatea de ai motiva, inspira în
vederea realizării sarcinii;
Conducătorul trebuie să posede o gândire strategică asupra
organizaţiei ca întreg – în procesul luării deciziilor conducătorul trebuie
să privească înainte ca să vadă şi apoi să determine strategia de
dezvoltare a organizaţie. Această strategie este completată armonios
ulterior de tactica necesară. Obiectivul fiind încrederea şi orientare către
calitate totală;
Conducătorul organizaţiei trebuie să-şi asume riscurile în
elaborarea deciziilor tactice, strategice şi de rutină;
Conducătorul organizaţiei trebuie să posede tehnica managerială -
exprimată prin: selectarea, repartizarea şi utilizarea cadrelor. În acest
sens el trebuie să perceapă natura fiecărui subaltern şi să poată să-l
influenţeze ca acesta să-şi motiveze activitatea sa prin ridicarea
randamentului de activitate;
O competenţă organizatorică vitală pentru conducător este:
elaborarea normelor, normativelor şi regulamentelor organizaţiei.
Elaborarea planurilor personale, a activităţii subdiviziunilor, planurilor
operative, planului – grafic de petrecere a evenimentelor în cadrul
organizaţiei;
Alte competenţe şi aptitudini organizatorice ale conducătorilor se
referă la capacitatea de a coordona, administra şi controla: colectivul de
muncă, proiecte şi bugete în timpul activităţilor profesionale, problema
de instructaj, etc..
Toate aceste calităţi, cunoştinţe, aptitudini şi trăsături definesc
profilul psiho-socio-profesional al conducătorului. Ca cerinţe, ele pot fi
exprimate în trei grade de necesitate: absolut necesare, necesare, de dorit.
După cum am văzut aceste calităţi îşi păstrează specificul său, altele se
intersectează, unele pot fi dobândite în procesul instruirii, altele sunt
native.
90
Stiluri de conducere
Un interes special acordat sferei conducerii este problema stilurilor
de conducere. Stilului de conducere i-au fost consacrate o multitudine de
cercetări teoretico-metodologice menite să-i evidenţieze rolul, utilitatea şi
importanţa, atât asupra climatului psihologic, socio-afectiv, relaţional din
cadrul organizaţiilor cât şi asupra productivităţii muncii. Prin stil de
conducere vom subînţelege o sistemă stabilă de modalităţi, mijloace,
metode şi forme de influenţe a conducătorului, care evidenţiază
specificul, individualitatea comportamentului conducătorului. Stilul de
conducere are un rol deosebit într-o organizaţie, cel puţin din următoarele
considerente: influenţează relaţiile interpersonale; are posibilitatea
extinderii prin imitare de la niveluri ierarhice; influenţează climatul
organizaţional; determină metodele de conducere ce vor fi folosite. Stilul,
este felul propriu de a se exprima al unei persoane, o metoda sau o
maniera de lucru, modul său general de a fi. Stilul de conducere
însumează toate particularităţile, caracteristice conducătorului reflectate
prin intermediul comportamentului.
În literatura de specialitate, se atestă un număr mare de tipologii ale
stilurilor de conducere. Abordările de clasificare acordate de către autori
este variată şi nu există o unitate de păreri în această problemă. La baza
clasificării lor stau numeroase puncte de vedere şi criterii. Prezentăm
următoarele stiluri de conducere, evidenţiate în funcţie de criterii de
grupare.
I. Clasificarea stilului de conducere în funcţie de autoritatea
conducătorului.
Cea mai cunoscută şi reprezentativă tipologie a stilului de
conducere aparţine lui Kurt Lewin şi colaboratorilor săi, R. Lippitt şi
R.K.White (1939). Cercetările sale cuprind perioada sfârşitul anilor 30
începutul anilor 40 a sec. XX. Domeniul de analiză fiind fenomenele
socio-psihologice a vieţii de grup. Un loc special în acest domeniul îl
ocupa problema locului, rolului şi importanţei conducătorului în
diverse procese de grup. Drept obiect de studiu pentru cercetare,
serveau copii cuprinşi între vârsta de 11-12 ani, care în relaţiile cu cei
maturi erau puşi în diferite situaţii experimentale. Reişind din
rezultatele primite în urma experimentului, K. Lewin a determinat 3
stiluri de conducere: autoritar (în anumite lucrări apare cu variantele
autoritar-exploatator, autoritar-binevoitor, autoritar-restrictiv sau
91
directiv); democrat (numit şi participativ); liberal (numit şi permisiv,
anarhic, neutral, laissez-faire).
stilul autoritar se caracterizează prin: determinarea scopurilor şi
luarea deciziilor sunt îndeplinite de către conducător; deciziile sunt
laconice, fără multe explicaţii; decizia este adusă la cunoştinţă prin ordin,
ca o cerinţă categorică; activitatea subalternilor este reglementată la un
nivel înalt; procesul de comunicare între conducător-subalterni este
realizată într-o formă laconică cu un ton distanţat şi imparţial, ţine
distanţa; în regularea comportamentului şi activităţii subalternilor se pune
accent pe pedeapsă; atitudinea conducătorului faţă de iniţiativa
subalternilor este lipsită de atenţie şi încredere; climatul, atmosfera
morală în organizaţie este tensionată şi încordată; controlul este total,
mobilitatea subalternilor este ridicată; poziţia conducătorului este în afara
grupei; scade procesul de auto-regulare a grupului, subalternii aşteaptă
decizii, nu se implică, nu se creează o gândire colectivă, apare apatia.
Planificarea activităţii organizaţiei este realizată în detaliu; în situaţie de
criză acest stil determină o ordine şi structurare; asigură realizarea uni
volum mare de lucru, prin inhibarea lenei.
stilul democratic se caracterizează prin: determinarea scopurilor şi
luarea deciziilor sunt îndeplinite de către conducător, dar nu înainte de a
se consulta cu subalternii; deciziile sunt explicate în detaliu; decizia este
adusă la cunoştinţă prin propunere, rugăminte, recomandare; activitatea
subalternilor este reglementată de către normele formale; procesul de
comunicare între conducător-subalterni este realizată într-o formă
deschisă, bidirecţională; în regularea comportamentului şi activităţii
subalternilor se pune accent pe stimularea, motivarea activităţii lor, este
introdus spiritul concurenţial; atitudinea conducătorului faţă de iniţiativa
subalternilor este susţinută dacă este în interesul atingerii scopului;
climatul, atmosfera de ordin moral în cadrul colectivului de muncă este
favorabilă; controlul se înscrie în limita funcţionalităţii conducătorului;
mobilitatea subalternilor este scăzută; conducătorul se poziţionează în
colectiv; grupul se auto-regulează, subalternii se implică în activitatea
organizaţiei; este stimulată dorinţa subalternului la autocunoaştere; acest
stil este eficient într-o organizaţie cu o structură slab dezvoltată.
Planificarea activităţii organizaţiei este realizată în grup şi la momentul
necesar; în situaţie de criză acest stil determină o panică, posibil
frustrare; responsabilitatea o poartă tot colectivul de muncă; subalternul e
capabil să se auto-dirijeze, tinde spre responsabilitate, dispune de
sentimentul de raţionalitate şi vrea să muncească.
92
stilul liberal se caracterizează prin: luarea deciziilor este realizată în
mare măsură de către subalterni şi impuse conducătorului; conducătorul
de jure este înstrăinat de la actul conducerii acordând libertatea deplină
subalternilor; aici conducătorul se limitează la asigurarea direcţiilor şi
orientărilor generale ale organizaţiei; conducătorul se poziţionează mai
degrabă ca un membru a grupului; lasă angajaţilor o mare libertate de
acţiune; se pune accentul pe conducerea spontană; decizia este adusă la
cunoştinţă prin rugăminte, sfat; activitatea subalternilor este slab
reglementată de către normele formale, subalternul are o libertate mare în
acţiune; conducătorul poate să nu intre în comunicare, dacă nu este
iniţiativa subalternului; se abţine asupra regulării comportamentului şi
activităţii subalternilor; atitudinea conducătorului faţă de iniţiativa
subalternilor este una de supraapreciere a rolului subalternului în
organizaţie; climatul, atmosfera de ordin moral în cadrul colectivului de
muncă este unul instabil; controlul din partea conducătorului lipseşte;
grupul se auto-regulează, subalternii se implică în activitatea
organizaţiei; eficacitatea acestui stil creşte când subalternii sunt înalt
calificaţi.
Este evident că clasificarea stilurilor de conducere după Kurt Lewin
este una clasică, dar este relativ strictă şi precisă în delimitarea sa. În
realitate însă unui conducător nu i se poate atribui un stil exact (acesta
depinde de un şir de factori), astfel unii autori propun variante cu
variabile mixte. În plus un stil concret nu poate să cuprindă toate
caracteristicile pozitive, el neapărat va cuprinde şi ceva negativ şi invers.
II. Clasificarea stilului de conducere în funcţie de atitudinea faţă
de responsabilităţii.
În cadrul acestei clasificări putem distinge următoarele tipuri de stil:
stilul repulsiv – conducătorul se manifestă cu o anumită repulsie faţă
de sarcinile ce îi revin, evită responsabilităţile; preferă spontaneitatea şi
flexibilitatea în luarea deciziilor, în detrimentul unei fundamentări
corespunzătoare a activităţii; are complexe de inferioritate şi încredere
redusă în forţele proprii, astfel ia decizii puţin eficiente.
stilul dominant – aici conducătorul este o persoană dinamică, activă,
exigentă, agitată care totuşi poate influenţa apariţia unui climat negativ,
favorabil conflictelor. În cazul unui eşec va căuta un vinovat, în
asemenea situaţii subalternii mai sensibili îşi pierd confortul psihologic,
apar sentimente de insecuritate. Astfel, oamenii îşi pierd treptat iniţiativa
personală, apare formalismul şi supunerea în muncă, care duc la scăderea
93
performanţelor. Conducătorul refuză alte puncte de vedere; acţionează cu
fermitate şi perseverenţă în sensul atingerii scopurilor fixate.
stilul indiferent – se caracterizează prin lipsa de interes faţă de orice
intervenţie în organizarea şi conducerea colectivului; nu oferă sprijin
moral şi afectiv subalternilor, dar nici nu le controlează rezultatele.
III. Clasificarea stilului de conducere în funcţie de starea psihică,
de tonusul general al conducătorului:
stilul conducătorului încordat - caracterizat prin precauţie,
îngrijorare excesivă, el ea măsuri de siguranţă, supraapreciază situaţiile
cu care se confruntă şi subapreciază propriile posibilităţii de răspuns la
aceste situaţii. Acest tip de conducător va crea nelinişte, agitaţie şi teama
în grupul de munca, ducând la epuizarea treptată a acestuia.
stilul de conducere relaxat - se caracterizează printr-o insuficientă
mobilizare în scopul valorificării pregătirii sale profesionale şi în practica
conducerii instituţiei.
IV. Clasificarea stilului de conducere în funcţie de direcţia de
orientare a activităţii de conducere:
stilul de conducere orientat spre sarcină - descrie un tip de
comportament centrat în mod exclusiv pe îndeplinirea riguroasă a
misiunilor încredinţate. Se axează pe executarea sarcinilor şi atribuţiilor
funcţionale ţinând cont de termenele şi de standardele calitative stabilite,
ignorând factorul uman, căruia îi acorda mai puţină încredere şi mai
puţine posibilităţi de exprimare.
stilul de conducere orientat spre problematica umana - îl
caracterizează pe acel lider centrat pe relaţiile interpersonale, interesat de
stabilirea şi ameliorarea acestora, respectă ideile şi părerile angajaţilor şi
valorizează armonia grupului.
stilul de conducere echilibrat – este orientat în mod echitabil atât pe
îndeplinirea sarcinilor de lucru, cât şi pe problematica umană. Acest
conducător va şti să-şi stimuleze şi să-şi motiveze angajaţii, le va acorda
încredere, le va respecta drepturile şi opiniile, va veghea îndeplinirea
obiectivelor grupului sau instituţiei pe care o conduce.
În final concluzionăm următoarele idei: nu vom putea evidenţia un
stil de conducere pur şi universal, unul bun sau rău, deoarece eficacitatea
conducerii depinde de flexibilitatea conducătorului de a utiliza
componentele pozitive ale stilului şi de a neutraliza efectele negative pe
care le posedă. Este evident faptul că cel mai bun stil abordat de un
conducător este cel care se potriveşte situaţiei.
94
Etica relaţiilor între conducător şi subalterni. Subalternii şi
obligaţiunile lor
La momentul de faţă se constată importanţa şi rolul crescut a culturii
conducerii, culturii relaţiilor oamenilor în procesul activităţii în cadrul
serviciului. Astfel, o atenţie specifică este acordată interacţiunilor între
conducător şi subaltern. De obicei conducătorul este figura principală în
cadrul organizaţiei. A fi un bun conducător înseamnă a avea relaţii bune
cu subalternii.
Sistemul de regulare a comportamentului subalternului în colectivul
de muncă, este unul complicat. Fiecare conducător, utilizează un
mecanism specific de regulare a comportamentului subalternilor, adică
utilizează multitudinea de mijloace şi metode cu ajutorul cărora va
orienta, coordona comportamentul subalternilor. Liderul în procesul de
conducere trebuie să ţină cont de tot sistemul de regulatori în cadrul
organizaţiei. Aici putem menţiona: deciziile conducătorului; legislaţia în
domeniului muncii; normele etice; tradiţiile; opinia publică; convingerile
proprii; valori individuale şi colective, etc. Un rol special şi specific în
regularea comportamentului subalternilor îl ocupă normele etice.
Normele etice ca regulatori ai comportamentului, creează atmosfera care
va acorda organizaţiei posibilitatea de atinge misiunea sa.
Prin norme ale comportamentului etic a conducătorului faţă de
subalterni vom subînţelege – totalitatea regulilor bazate pe cunoştinţe şi
competenţe etice, care determin atitudinea conducătorului faţă de
subaltern sau mediului ambiant. În această ordine de idei menţionăm, că
conducătorul trebuie să servească drept model al comportamentului etic,
atât în activitatea profesională cât şi cea socială. El, trebuie să dea dovadă
şi să se comporte în organizaţie după cele mai înalte standarde etice. Nu
trebuie să uităm că conducătorii sunt responsabili pentru perspectiva de
dezvoltare a organizaţiei. În acest sens ei trebuie să informeze subalternii
despre intenţiile sale. Conducătorul va crea o atmosferă favorabilă
dezvoltării personalităţii subalternului şi a creativităţii sale, va crea o
orientare pozitivă la subaltern în vederea realizării sarcinilor sale.
În determinarea comportamentului conducătorului faţă de
subordonaţi, se depistează un şir de principii, care stau la baza relaţiilor
între ei. În comportamentul faţă de subalterni, conducătorul trebuie să fie
principial, să nu favorizeze pe unii în defavoarea altora, să respecte strict
legile, să nu încalce reglementarile cu privire la promovarea şi incadrarea
în muncă, la retribuirea personalului. Conducătorul trebuie să ţină cont de
faptul că subalternul este inclus în sistemul relaţiilor de acţiune şi
95
interacţiune socială, adică el este reprezentantul şi exponentul acestor
relaţii. În plus subalternul fiind în aceste relaţii se află în diferite stări
emoţionale, intelectuale, fizice, motivaţionale, etc. Astfel, aprecierea de
către conducător a activităţii subalternului (prin crearea unor stereotipuri,
clivaje) nu trebuie să fie definitivă şi categorică, deoarece orice om este
într-un stadiu al dezvoltării, transformării, schimbându-şi caracteristicile
şi modul de a fi în dependenţă de factorii interni şi externi.
Succesul dezvoltării organizaţie în mare măsură depinde de acel set
de norme şi principii etice de care se va ţine cont în stabilirea relaţiilor
între conducător şi subaltern. Raportul dintre conducător şi subaltern
afectează întreaga organizaţie şi determină în mare măsură climatul
moral şi psihologic, deoarece în lipsa normelor morale în colectiv se
creează o atmosferă încordată, incertă. Pot fi menţionate următoarele
principii şi norme morale care se referă la comportamentul etic al
conducătorului:
• Se străduie să transforme organizaţia într-o echipă unită, cu standarde
morale înalte. Ataşează pozitiv angajaţii faţă de misiunea şi obiectivele
organizaţiei. Subalternul se va simţi confortabil, din punct de vedere
moral şi psihologic doar atunci când se va identifica cu colectivul de
muncă.
• În procesul depistării unor probleme şi dificultăţi legate de lipsa de
onestitate la subaltern, trebuie să se afle cauzele acesteia.
• În cazul în care un angajat nu a îndeplinit ordinul, el trebuie să ştie că
conducătorul este la curent. Mai mult decât atât, în cazul în care
conducătorul nu a avertizat subalternul despre cunoaşterea acestui caz, el
pur şi simplu nu şi-a îndeplinit funcţia sa.
• Nota efectuată de conducător faţă de subordonat trebuie să corespundă
standardelor etice. Este necesar să se adune toate informaţiile cu privire
la caz. Se va alege forma corectă de comunicare. Iniţial se cere explicaţii,
motivele neefectuării sarcinii de către angajat. Conducătorul va ţine cont
de necesitatea de a respecta demnitatea şi sentimentele umane ale
subalternilor.
• Conducătorul va critica acţiunile şi faptele subalternului şi nu
identitatea sa.
• Conducătorul va critica acţiunile şi faptele subalternului tete-a-tete, dar
lauda o va acorda în public.
• Conducătorul va utiliza metoda „sandwich“ - ascunderea criticii între
două complimente. Se va încheia conversaţia pe o notă prietenoasă.
• Conducătorul nu va acorda subalternului sfaturi legate de viaţa sa
personală.
96
• Conducătorul va trata toţi angajaţii ca fiind membri egali. Nu va crea
favoriţi.
• Conducătorul nu le va acorda angajaţilor posibilitatea să observe că el
nu controlează situaţia.
• Conducătorul va respecta principiul justiţiei distributive: cu cât este mai
mare aportul sau contribuţia subalternului, cu atât este mai mare
recompensa.
• Conducătorul va încuraja colectivul chiar şi atunci când succesul a fost
realizat în principal de către el.
• Conducătorul va întări încrederea şi simţul demnităţii în subaltern. Un
lucru bine făcut merită nu numai o recompensă materială, ci şi una
morală. Subalternul va fi lăudat de fiecare dată.
• Conducătorul va avea încredere în angajaţi şi va recunoaşte propriile
greşeli.
• Conducătorul va proteja angajaţii şi le va fi loial.
• Conducătorul va stima subalternii săi.
• Conducătorul va recunoaşte individualitatea subalternilor.
• Conducătorul va respecta confidenţialitatea informaţiei.
• Conducătorul nu va bârfi, nu va înşela, nu va utiliza forţa.
• Conducătorul va fi alături de subalterni. Va asculta observaţiile, fie ele
pozitive sau negative.
• Conducătorul va genera şi va promova în rândul subalternilor o stare de
entuziasm, siguranţă de sine şi mândrie.
• Conducătorul nu va face predici, ci va da exemplu personal.
Regulile de comportament de care se ghidează conducătorul sunt în
dependenţă de calităţile sale morale, dar şi de comportamentul şi
moralitatea subalternilor. Latura morală a comportamentului
subalternilor este caracterizată prin conceptul de etica subalternului.
Cercetările în domeniu evidenţiază următoarele calităţi pe care trebuie să
le posede subalternul: disciplina, diligenţa, responsabilitatea, onestitatea,
conştiinciozitatea, sociabilitatea, spiritul colectivist, independenţa,
iniţiativa, sinceritatea, încrederea, respectul pentru superiori şi colegi,
sârguinţa, respectul de sine, etc. Subalternul eficient se strădui să
stabilească cu conducătorul relaţii pe baza încrederii şi respectului
reciproc. Ca rezultat fiecare parte întăreşte poziţia şi influenţa pozitivă în
organizaţie. Putem evidenţia următoarele principii ale
comportamentului etic a subalternului în organizaţie:
Nu sunt situaţii în cadrul întreprinderii prin care subalternul ar avea
drept moral să ascunde de la conducător orişicare informaţie cu caracter
organizaţional.
97
Subalternul se va strădui să creeze o atmosferă benefică dezvoltării
organizaţiei. Atmosfera creată trebuie să contribuie la tendinţa subiecţilor
(conducător - subaltern) să îndeplinească misiunea organizaţiei.
Subalternul nu va încerca să dirijeze, comande, să impună opinia
proprie conducătorului. În discuţii cu conducătorul nu va utiliza un ton
categoric. Va fi amabil şi predispus spre deschidere, relaţionare.
Subalternul va fi devotat şi de încredere.
Subalternul va contribui cu toată facultatea sa spre dezvoltarea
organizaţiei. Această dăruire de sine faţă de organizaţie va fi răsplătită
cu: crearea unor principii morale de comportament; cunoaşterea şi
perfecţionarea sinelui; creşterea nivelului de profesionalism; creşterea
nivelului autorităţii personale în colectiv şi în final evident remunerarea
salarială.
Subalternul va înainta în situaţii în care conducătorul se retrage.
Conducătorul are nevoie de devotamentul subalternilor.
Subalternul nu va idealiza personalitatea conducătorului şi nu va
ascunde opinia proprie, care poate fi contrară celei exprimate de către
lider. Atenţie: Determinaţi cauzele cu caracter intern şi extern care pot
împiedica determinarea unui comportament moral la subaltern.
Bibliografie
Mielu Zlate, Leadership si management, Ed. Polirom, Iasi 2004;
Mihaela Vlasceanu, Psihologia organizatiilor si conducerii, Ed. Polirom, Iasi 2005;
Gary Johns, Comportament organizational, (cap. Leadership) Ed. Ec, Buc. 1998;
Mihai Milca, Psihologia conducerii – curs universitar -, Şcoala Naţionala de Studii
politice şi Administrative, Buc. 2010.
Babonea Adina – Psihosociologia conducerii, Editura Fundaţia România de Mâine,
Bucureşti, 2011
Gary Johns, Comportament administrativ. Studiu asupra proceselor de luare a deciziilor
in structurie administrative, Ed. Stiinta, Chisinau, 2004
Игебаева Ф.А. Стиль управления – главная характеристика деятельности
менеджера //Наука сегодня: теоретические аспекты и практика применения: сб.
статей. Международной научно-практической конференции в 9 частях. Часть 8. –
Тамбов: Изд-во ТРОО «Бизнес-Наука-Общество», 2011. – 344с.
Маусов Н.И. Менеджмент персонала – ключевое звено внутрифирменного //
Проблемы теории и практики управления. М.: Аспект Пресс.- 2000.
Семенов А.К., Маслова Е.Л. Психология и этика менеджмента и бизнеса. – М.
Аспект Пресс, 2010.
http://conferinta.academiacomerciala.ro/CD2014/articole/5/LIDER%20SAU
%20MANAGER.pdf; http://neculaifantanaru.com/calitatile-unui-lider.html
http://www.feani.org/site/index.php