Tema 4 Grupul de muncă
Tema 6. Grupul şi colectivul de muncă
Grupul şi dinamica grupului. Colectivul de muncă ca grup social.
Problema adaptării tânărului inginer la colectivul de muncă.
Personalitatea umană. Motivaţia şi motivarea personalului.
Creativitatea. Aptitudinile şi Atitudinile.
Grupul şi dinamica grupului
Colectivul de muncă ca grup social
I.1. Grupul definiţie: caracterizare generală.
Etimologic, termenul apare în a doua jumătate a secolului al XVIIIlea,
adus de pictorii din Italia. El provine de la termenul tehnic gruppo -
preluat din artele frumoase, desemnând nişte figuri aranjate simetric
alcătuind subiectul operei. Grupul apare ca o unitate socială constând
dintr-un număr de indivizi care se găsesc unii cu alţii în relaţii de status şi
de rol stabilite după o perioadă de timp şi care posedă un set de valori
sau norme ce reglează comportarea reciprocă cel puţin în problemele ce
privesc grupul. Grupul reprezintă cadrul firesc de viaţă şi de activitate a
omului, nevoia se afiliere fiind unul din motivele fundamentale ale
conduitei umane. Grupul dezvoltă norme şi valori care reglează
comportarea comună.
Un grup există atunci când sunt 2-3 sau mai multe persoane ce se
află în relaţii de faţă în faţă, în relaţii de interacţiune şi dependenţă
reciprocă, mediată de inplicarea într-o activitate comună pentru a
atinge un obiectiv comun.
Grupul nu este pur şi simplu un fenomen aditiv, un agregat de
persoane aflat doar în relaţii de proximitate fizică. În cadrul scopului
comun apar obiective ajutătoare rezultând o aliniere sau o armonizare per
ansamblu. Relaţiile reciproce se stabilesc atât pe baza emoţiilor cât şi pe
bază funcţională ex: grup de studenţi, profesori etc.
Turner vorbeşte chiar de un proces de influenţă referenţială. Acest
concept presupune în principiu trei faze:
1). Individul se recunoaşte ca membru al unei categorii sociale
distincte. Influenţă referenţială- societatea este formată din diferite
categorii [intelectuali, muncitori, ţărănime, etc.; pe vârste: copii, tineri,
vârstnici, etc.] Fiecare dintre noi face parte din una dintre ele.
120
2). Pentru aceasta el dispune de o reprezentare colectivă fixată în
stereotip care determină modalităţile comportării acelei categorii (eu sunt
student, dispun de anumite informaţii; trebuie să frecventez orele
bibliotecii), toate acestea sunt norme.
3). Urmează influenţa referenţială care se bazează pe autoatribuirea
acestor caracteristici fixate în stereotip; (am intrat la facultate sunt
student, cunosc normele). În această a treia fază normele
comportamentale le îndeplinesc, fiind membru al acestei categorii. Pe
baza stereotipului se formează imaginea de sine, bărbaţii au un anumit
comportament, femeile altul, încă de mici se învaţă fiecare cu
comportamentul său, noi ne identificăm cu grupul de care aparţinem etc.
Dacă facem parte dintr-un grup avem tendinţa de a minimaliza valorile
altui grup (ne arătăm superioritatea).
Apartenenţa afectivă la un grup sau categorie socială aduce cu sine
două aspecte:
a). Grupul propriu este diferit de alte grupuri.
b). Apar tendinţe de privilegiere a grupului propriu, creditul de
pozitivitate este acordat acestuia.
1.2. Statusul şi Rolul / Structura Grupului
Statutul şi rolul persoanei reprezintă două noţiuni corelative, mult
utilizate în psihologia socială, exprimând aspecte ale dinamicii
comportamentale generate de relaţia dintre persoană şi situaţie.
Variabilele cele mai semnificative ale structurii grupului sunt
statutul şi rolul.
1. Statusul. - Acesta desemnează ansamblul atributelor legate de
poziţia unui individ într- un sistem cultural sau într-un grup dat. Status-ul
este deci poziţia socială pe care o ocupă o persoană în societate ex:
mamă, fiică, preşedinte etc. Statutul implică un joc previzibil şi defineşte
relaţiile cu ceilalţi. Se poate face distincţie între statutul impus de la
naştere (sex, vârstă, etnie etc.) şi statutul dobândit ce depinde în mare
măsură de acţiunea individuală a subiectului, de eforturile sale, de
iniţiativa sa (profesie, prestigiu, putere etc.). Cunoscând faptul că aceeaşi
persoană cumulează mai multe statute, relaţiile statutare se supun unei
complexităţi deosebite.
Distingem: (Golu, P., 1974).
a. statute prescrise - vârstă (statut de copil, adolescent, adult), gen
(statut de femeie sau bărbat).
b. statute câştigate - lider al grupului de muncă.
121
2. Rolul. - Acestea se referă la comportamentele legate de un anumit
statut. Rolurile reprezintă partea dinamică a statutului. Este vorba de
punerea în practică de către individ a unui ansamblu de comportamente
legate de poziţia socială pe care o ocupă (părinte, şef de serviciu, director
etc.). Rolurile sunt interdependente în interiorul unui grup determinat şi
se definesc unele prin altele (fiu - tată; şef - subordonaţi; soţ - soţie etc.).
Orice rol se joacă într-o interacţiune cu mai multe roluri complementare.
Rolul este comportamentul pe care îl efectuează o persoană conform
statutului. O persoană poate avea mai multe status-uri şi conform lor mai
multe roluri ex: fiică, studentă, mamă, colegă, prietenă. Fiecărui status îi
corespunde un anumit rol; cu cât statutul este mai mare, cu atât rolul este
mai restrâns şi invers; cu cât statusul este mai mic cu atât rolul este mai
mare. Rolurile pot fi: (Golu, P., 1974).
a. ideale (prescrise) - desemnează, la modul ideal, contribuţia pe care
un individ trebuie să o aducă la relaţia comportamentală, mulându- se
perfect pe prescripţiile rolului (de exemplu, în relaţia de cuplu, afecţiunea
şi fidelitatea).
b. emergente - descriu regularitatea reală a comportamentului nostru
în ceea ce priveşte interpretarea respectivului rol, apropiindu-ne mai mult
sau mai puţin de prescripţiile aferente.
1.3. Structura şi formarea grupurilor.
Vom trece în revistă în cele ce urmează câteva din răspunsurile
oferite până în prezent de de multitudinea de studii ce cercetează această
problemă.
1. Atingerea unor scopuri complexe, realizarea unor sarcini dificile,
imposibile pentru membrii grupului luaţi separat. Urmând acest motiv de
structurare a grupurilor, apar grupurile de muncă, grupurile centrate pe
rezolvarea unui set de probleme, grupurile legislative.
2. Atracţia interpersonală
Variabile precum similaritatea dintre membrii grupului, atractivitatea
fizică, proximitatea fizică pot duce atât la constituirea grupului, cât şi la
dezvoltarea lui.
Conform lui Cartwright şi Zander grupurile care se formează având
la bază atracţia interpersonală dintre membrii acestora, foarte frecvent se
formează spontan (ex. grupurile de prieteni, bandele de stradă, cluburile
sociale).
3. Nevoia de apartenenţă la grup (satisfacerea nevoii de apartenenţă).
Grupurile satisfac nevoile emoţionale şi sociale ale membrilor
independent de sarcinile realizate, scopurile pe care grupul le are etc. Aşa
122
cum arată Festinger nevoia comparaţiei sociale, nevoia de a ne compara
cu ceilalţi (ca abilităţi, resurse etc.) este una din sursele posibile de
formare a grupurilor. Schachter consideră că grupurile se constituie pur şi
simplu pentru a satisface nevoia de afiliere.
Formarea Grupurilor
Formarea şi funcţionarea unui grup e un proces stadial. Două din cele
mai citate clasificări ale etapelor de formare a grupurilor sunt propuse de
Burton şi Tuckman.
Burton identifică 4 etape principale în formarea grupurilor:
1. Acceptarea mutuală care presupune cunoaşterea interpersonală,
împărtăşirea de informaţii, discutarea unor subiecte nerelaţionate cu
sarcina pe care grupul o are de îndeplinit, testarea reciprocă a reacţiilor,
cunoştinţelor şi experienţei pe care o au membrii grupului.
2. Comunicarea şi actele decizionale care presupun expunerea
atitudinilor relaţionate unei probleme, stabilirea normelor, scopurilor şi
discutarea sarcinilor pe care grupul le are de îndeplinit.
3. Motivaţia şi productivitatea care presupun cooperarea şi munca
în echipă pentru îndeplinirea scopului comun.
4. Controlul şi organizarea care implică munca independentă a
membrilor grupului în concordanţă cu propriile abilităţi şi aptitudini.
Cele mai multe publicaţii însă invocă pentru explicarea procesului de
formare a grupului modelul elaborat în 1965 de Bruce W. Tuckman.
Conform acestui model, grupurile se formează pe parcursul a 5 etape:
Cele cinci stadii (etape) sunt:
1. Formarea (forming) Este primul stadiu al constituirii grupului,
când membrii grupului încep să se cunoască, fac schimb de informaţii şi
în acelaşi timp se testează reciproc. De obicei în acest stadiu membrii
grupului sunt anxioşi şi nesiguri în legătură cu rolurile pe care le au, cu
cine îi va conduce şi coordona.
2. Tranziţia (storming) Este o etapă în care membrii grupului
testează cunoştinţele conducătorului, strategiile lui de control şi
conducere. De obicei acest al doilea pas se cristalizează ca o perioada
conflictuală intensă în care fiecare membru al grupului încearcă să ocupe
o poziţie privilegiată şi să participe semnificativ la construirea sistemului
normativ al grupului.
3. Normarea (norming). De cele mai mute ori grupurile trec peste
etapa a doua propunându-şi să rezolve deschis conflictele care se ivesc.
Începe să se dezvolte un simţ al individualităţii şi apare nevoia stabilirii
unui set de reguli de comportament care în timp se cristalizează în
norme.
123
4. Performanţa (performing). Grupul începe să rezolve probleme
cheie în acest stadiu. De obicei membrii grupului interacţionează optim şi
se susţin reciproc pentru îndeplinirea scopului comun, conflictele sunt
rezolvate constructiv.
5. Destrămarea (adjourning). membrii grupului se distanţează unii
de alţii şi reduc activităţile din cadrul grupului. Această etapă are loc
atunci când ei consideră ca beneficiile de a rămâne în grup sunt mai mici
decât costurile.
Deşi acest model prezintă o succesiune coerenta de etape în
dezvoltarea unui grup, nu toate grupurile trec cu necesitate prin toate
aceste etape. Este mai degrabă un model general care arată care sunt
procesele prin care un grup se dezvolta pe parcursul timpului.
1.4. Caracteristicile generale ale grupurilor. Una dintre
dimensiunile fundamentale ale existenţei sociale este dată de sistemul
complex de interacţiuni dintre diferitele categorii de grupuri uman, de o
mare varietate tipologică. Există o gamă largă de caracteristici
(parametri) prin care grupurile pot fi particularizate:
Tipul grupului: rezultă în urma aplicării unui set de criterii de
clasificare ţinând de modul de formare, numărul de membri, relaţiile
dintre aceştia, natura activităţii desfăşurate ş.a.
Mărimea: este dată de numărul de membri pe care îl poate avea
grupul, acest parametru influenţând sensibil alţi indicatori ţinând de
performanţă, creativitate, intimitatea relaţiilor interpersonale etc.: de
exemplu,
- diada-include două persoane;
- triada: cea de-a treia persoană conferă mobilitate structurală;
a. în cazul unei tensiuni sau conflict ea poate avea un rol de
mediator;
b. poate utiliza situaţia în beneficiul propriu,
c. poate determina în anumite condiţii coalizarea celor doi împotriva
sa (odată cu creşterea numărului de persoane în grup coeziunea scade,
cresc tensiunie în grup, puterea se poate limita la câteva persoane).
Compoziţia: reflectă caracteristicile psihosociale ale membrilor
grupului, sub aspectul vârstei, sexului, etniei, nivelului de instrucţie,
stării civile, statutului profesional ş.a.
Structura: constă din modul de configurare a relaţiilor interpersonale
dintre membrii (relaţii socioafective, de comunicare, influenţă,
coordonare, control etc.), respectiv din distribuţia rolurilor şi funcţiilor în
cadrul grupului.
Sarcina grupului: constă din obiectivul care trebuie realizat în urma
124
activităţii comune a membrilor, obiectiv care are atât o componentă
obiectivă, cât şi una subiectivă (48, 68); acest parametru are o deosebită
funcţie structurantă asupra întregii vieţi de grup.
Coeziunea: este dată de ansamblul forţelor care menţin unitatea
grupului şi circumscrierea limitelor sale, fiind o rezultantă a relaţiilor
intra şi extragrupale, caracteristicile psihosociale ale membrilor, natura
sarcinii, contextul în care se desfăşoară activitatea de grup ş.a.
Nivelul de integrare: este expresia gradului de maturizare a relaţiilor
psihosociale din cadrul grupului, a gradului de elaborare a normelor şi
valorilor comune care structurează viaţa de grup, a măsurii identificării
membrilor cu grupul din care fac poate şi a participării la diferite aspecte
ale vieţii colective; indirect, nivelul de integrare exprimă şi gradul de
elaborare a conştiinţei colective, element de fond al coeziunii grupale.
Vechimea grupului: este dată de timpul scurs din momentul
constituirii sale; prin corelare cu nivelul de integrare şi performanţă
rezultă un parametru derivat, care exprimă viteza de maturizare şi
structurare a grupului.
Eficienţa: exprimă sintetic parametru calitativi şi cantitativi de
realizare a sarcinii, dar şi pe cei care se referă la menţinerea grupului şi
satisfacerea trebuinţelor membrilor săi.
Un alt factor de coeziune a grupurilor este similaritatea şi
diversitatea membrilor: persoanele cu trăsături de personalitate
asemănătoare, interese similare participă mai intens la viaţa grupului;
diversitatea poate duce la apariţia conflictelor, tensiunilor şi doi: când
complexitatea sarcinilor creşte, diversitatea asigură într-o măsură mai
mare atingerea scopurilor.
1.5. Clasificări ale grupurilor
Există numeroase soluţii pentru clasificarea grupurilor. Prezentăm, în
continuare, câteva din cele mai importante criterii de clasificare a
grupurilor, din punct de vedere al conducerii lor.
Astfel, în funcţie de:
1. tipul de relaţii existente între indivizii care compun grupul
(personale, afective, formale, contractuale) distingem:
grupuri primare - orientate spre un sistem închis de relaţii
interpersonale, predominant personale, afective. Au un număr redus de
indivizi având fiecare o percepţie individualizată asupra celorlalţi: relaţii
afective intense şi solidaritate, au interacţiuni frecvente, diferenţiere de
roluri între membri şi construirea în comun a normelor şi credinţelor
comune.
125
grupuri secundare - cu un sistem mai deschis de relaţii
interpersonale în care relaţiile afective nu mai joacă nici pe departe
acelaşi rol (de exemplu: grupurile de muncă).
2. tipul de normativitate pe care-l presupune organizarea lor:
formale - grupuri instituţionalizate care, implicit, funcţionează în
conformitate cu reguli şi norme prevăzute în regulamente, normative şi
chiar legi; sunt, de regulă, grupurile (compartimente, colective etc.) din
care este compusă o organizaţie;
nonformale - se constituie pentru realizarea unei sarcini sau sunt
centrate pe îndeplinirea unor obiective imediate după care, de regulă, se
dizolvă; sunt mai flexibile şi puţin încadrate în norme fixate anticipat (de
exemplu, comisiile, comitetele etc.);
informale - se constituie fie ca subgrupuri ale celor formale, fie în
afara lor. În primul caz, reflectă nevoile unei exprimări mai libere a unei
părţi din grupul de lucru, de exemplu, mai ales când normele sunt impuse
imperativ şi nu-i recompensează pe cei care le respectă.
3. mărimea este, de asemenea, un criteriu frecvent utilizat atunci
când sunt sunt studiate grupurile:
grupuri mari - poporul, naţiunea, masele populare, clasele sociale
sunt cele mai cercetate "grupuri mari", mai ales de antropologie,
psihologia colectivităţilor şi sociologia clasică a comunităţilor;
grupurile mici - sunt cele care, de fapt, fac obiectul studiului nostru,
realizându-se, prin intermediul lor, scopurile iniţial stabilite ale
organizaţiei, pe baza unor norme şi a activării unor modele de
comportament proprii grupului.
4. modul de interacţiune între membri generează grupuri:
interactive -în care componenţii grupului sunt direct şi reciproc
implicaţi în forme şi tipuri de relaţii extrem de variate;
nominale - acestea presupun existenţa unor intermediari cu ajutorul
cărora se realizează schimburile, indiferent de forma lor, între membrii
grupului.
5. durata existenţei:
permanente - nu necesită comentarii;
temporare - de regulă, au fost create pentru îndeplinirea unor
obiective nepermanente.
6. motivul primar al creării grupului. Din punct de vedere al
demersului nostru reprezintă cea mai interesantă clasificare a grupurilor.
Distingem următoarele tipuri, pe care le vom descrie prin intermediul
caracteristicilor lor:
126
de comandă, cu următoarele caracteristici:au în componenţă un
superior şi toţi subordonaţii săi direcţi; relaţiile dintre membri sunt
definite prin structura organizatorică; sunt responsabile de îndeplinirea
unei anumite sarcini sau activităţi;
de răsplata formală, respectiv sancţiunea, se folosesc pentru a
evidenţia contribuţia fiecărui individ la realizarea obiectivelor
organizaţiei.
de sarcină, care are drept caracteristici; sunt, de obicei, mai mici
decât precedentele; sunt alcătuite din indivizi care trebuie, pentru a putea
să realizeze o sarcină dată, să interacţioneze. Relaţiile dintre membri
sunt, de obicei, definite de organizaţie: acestea pot cuprinde roluri
superioare sau subordonate, precum şi diferite grade de responsabilitate
şi autoritate în organizaţie. Durata de existenţă a grupului poate depinde
de natura şi complexitatea sarcinii de îndeplinit, în acest sens ele pot fi
permanente (linia de asamblare) sau temporare (grup de analiză,
marketing etc.).
De prietenie, cu caracteristicile: se formează pe baza unor criterii
sociale comune (vârstă, etnie, idei, statut marital, sex); integrarea în grup
este consecinţa satisfacţiilor derivate din interacţiunea de grup;
apartenenţa la grup este informală şi nu este definită prin structura
organizatorică; grupurile pot avea obiective diferite de cele ale
organizaţiei; structura grupului poate să nu semene cu cea a unei ierarhii
formale organizaţionale.
De interese, ale căror caracteristici sunt:
se bazează pe percepţia că un interes sau o dorinţă comună pot fi mai
bine şi mai uşor îndeplinite printr-o acţiune de grup; se sprijină pe "forţa
celor mulţi"; obiectivul grupului este de a obţine o anumită stare sau
condiţie în organizaţie (salarii, condiţii de muncă etc.);
• pot fi formale (de exemplu, uniunile profesionale) sau informale
(sindicate).
1.6. Dimensiunile Grupului
Dimensiunea grupului. - Numărul indivizilor ce compun un
grup determină într-o mare măsură activităţile posibile ale acestui grup şi
tipul de relaţii inter-personale ale membrilor săi. Dacă avem în vedere
doar cantitatea interacţiunilor posibile putem considera că dificultăţile de
interacţiune cresc odată cu numărul membrilor din grup.
Dimensiunea instrumentală-reprezintă coordonarea membrilor
către un scop comun şi eficientizarea comunicării în vederea fluidizării
informaţiilor.
127
Dimensiunea relaţională-relatează despre gestionarea
obiectivelor şi modul în care se articulează acestea cu aşteptările şi
disponibilităţile membrilor, contribuind la dezvoltarea de relaţii sociale
care să convină actorilor sociali implicaţi.
Contextuală, locul pe care–l ocupă grupul într-un cadru socio-istoric,
într-un anumit context dat.
1.7. Funcţiile Grupului
Grupurile îndeplinesc multiple şi complexe funcţii, derivate din tripla
lor calitate de mediu natural şi imediat al existenţei individuale, verigă
de legătură dintre individual şi social, element bazal al diferitelor tipuri
de structuri şi formaţiuni sociale.
realizarea sarcinii în condiţii de eficienţă care să corespundă
unor criterii de optimalitate grupală şi socială, sarcina având şi rolul de
principal factor constitutiv pentru grup.
satisfacerea trebuinţelor psihologice ale membrilor grupului,
precum şi rezolvarea unor probleme psihologice cu care aceştia se
confruntă în plan intrasau extra-grupal;
asigurarea şi menţinerea coeziunii, coerenţei şi limitelor
grupului ca sistem, pe fondul realizării sarcinii sale constitutive, acestea
fiind totodată şi condiţiile esenţiale ale existenţei sale;
reglementarea raporturilor dintre grup şi alte grupuri,
organizaţii şi instituţii sociale, precum şi dintre acestea şi persoanele
aflate sub incidenţa lor formală sau informală.
Funcţiile pe care la indeplineşte grupul sunt determinate de
structura acestuia, de sarcină şi de tipul de organizare. (1) Sintetizând
grupul are următoarele funcţii:
→ de integrare. (Anne Ancelin Schützenberg)
→ de securitate.
→ de reglementare a relaţiilor interindividuale.
→ realizarea sarcinii. (Adrian Neculau)
→ de comunicare.
→ afectiv apreciativă.
→ de influenţă.
→ schimbare (Vera Aebischer şi Dominique Oberle)
→ diferenţiere
→ reproducere a ideilor.
Indiferent de definiţia acceptată, rolul grupurilor poate fi sintetizat
astfel:
realizează practic obiectivele organizaţiilor din care fac parte;
128
asigură cadrul necesar modelării şi structurării personalităţilor;
oferă premisele satisfacerii unor trebuinţe specifice (de siguranţă,
apartenenţă, recunoaştere, utorealizare);
constituie veriga prin intermediul căreia membrii societăţii
influenţează societatea în conformitate cu nevoile, aspiraţiile şi valorile
specifice lor.
1.8. Factorii ce influenţează grupul.
Evidenţiem 3 situaţii de relaţii:
A) individ - individ Se caracterizează prin aceea că asupra individului
inclus într-o activitate se duc observaţii asupra calităţii activităţii de către
un alt individ sau grup fără evaluare. Performanţele persoanelor incluse
în activitate rămân aceleaşi.
B) individ - grup Se caracterizează prin aceea că asupra individului
inclus într-o activitate se duc observaţii asupra calităţii activităţii de către
un alt individ sau grup dar cu evaluare.
C) grup Activitatea este îndeplinită de toţi membrii grupului; în acest
caz performanţele sunt înalte şi chiar mai mari decât la a şi b.
1.9. Dinamica Grupului
Dinamică vine de la cuvântul grecesc care înseamnă ”forţă„
-dinamica grupurilor, forţele care acţionează în interiorul unui grup.
Cercetarea „ dinamicii grupurilor” studiază cum aceste forţe apar, se
nasc, ce modificări ulterioare suferă, cum acţionează ele, care sunt
consecinţele acţiunii lor.
Dinamica grupurilor este astăzi constituită din două mari părţi:
A). Ansamblul fenomenelor psihosociale ce se produc în grupurile
primare şi legile care le reglementează.
Aceste fenomene sunt:
1). Relaţiile ce se stabilesc între mediul primar şi mediul său.
2). Influenţa exercitată de un grup primar asupra membrilor săi
pentru care constituie o realitate şi o valoare, o influenţă generatoare de
climat psihologic.
3). Viaţa afectivă a grupului şi evoluţia sa în diverse circumstanţe.
4). Factorii coeziunii şi disociaţiei.
B). Dinamica grupului ca ansamblul metodelor de acţiune asupra
personalităţii prin grup şi a metodelor de acţiune acestor grupuri asupra
grupurilor mai largi.
Aici se includ:
1). Studiul proceselor de schimbare, -atitudini, sentimente, percepţia
de sine şi de altul -, prin grup, adică a tehnicilor de manipulare a
grupurilor.
129
2). Utilizarea metodelor de grup pentru tratarea tulburărilor de
personalitate.
3). Studiul schimbărilor sociale prin grupurile mici.
Kurt Lewin înţelegea prin dinamică un ansamblu de schimbări
adaptative care se produc în structura grupului prin acţiunile întreprinse
de către o parte din grup având ca efect redistribuirea forţelor în
interiorul acestuia şi reinstalarea într-un nou echilibru. Studierea relaţiilor
din cadrul grupului s-a făcut la început în condiţii de laborator având la
bază trei sintagme:
1). Action Research (cercetare-acţiune) –expresia poate desemna fie
studiul raţional, controlul efectului acţiunii, fie găsirea celui mai bun
comportament sau mod de acţiune în vederea atingerii unui obiectiv, fie o
intervenţie la nivel global vizând organizarea unei strategii de acţiune
pentru a atinge scopurile propuse.
2). Plannend Change (schimbarea voluntară, planificată) –accentul
cade pe cooperarea actorilor sociali în identificarea problemelor pe
centrarea asupra sarcinii şi a realităţii din interiorul sistemului, pe
funcţiile educative şi / sau terapeutice ale grupului pentru participanţii la
procesul de schimbare şi pe rezolvareaefectivă a problemelor comune.
3). Trainning group-ul aceasta înseamnă că nevoile membrilor
grupului cad pe faza de recunoaştere, de integrare, de afirmare şi statut
social. Membrii grupului sunt invitaţi să realizeze ¸¸ ce se întâmplă ’’, ¸¸
ce se poate face’’, urmărindu-se ca prin discuţii să se ajute reciproc, să se
vadă aşa cum îi văd alţii, să înţeleagă ce se aşteaptă din partea lor. Grupul
este orientat spre formare reciprocă, antrenament şi învăţare prin
cooperare.
Grupurile de muncă
2.1. Conceptul şi caracteristicile generale ale grupurilor de
muncă.
Grupurile sunt elemente şi verigi ale structurii care nu numai că
mijlocesc raportul dintre individ şi întreprindere, ci constituie chiar
cadrul fundamental şi necesar în care se constituie şi se manifestă active
personalitatea umană, iar relaţiile sociale care se dezvoltă în interiorul
acestora nu constituie doar condiţiile externe ale procesului de formare a
personalului, ci reprezintă chiar esenţa ei.
Şi totuşi, asimilarea şi exercitarea asupra individului a presiunii
ansamblului de valori, norme şi modele comportamentale specifice
organizaţiei nu se realizează în mod automat, prin simpla lor existenţă în
cultura organizaţională a sistemului social care le promovează.
130
Pentru realizarea acestui proces, extrem de complex, este necesar să
fie îndeplinite două condiţii minimale:
1. individul să facă parte din grupuri în cadrul cărora să se dezvolte
relaţii interpersonale specifice (de comunicare, socio-afective, de
influenţă etc.);
2. grupurile de apartenenţă să se afle sub incidenţa unor organizaţii
care, preluând şi îndeplinind anumite funcţii ale sistemului social, într-o
formă explicită sau implicită, fac posibilă transmiterea efectivă a
sistemului de valori, norme şi modele comportamentale pe care le
promovează la nivelul membrilor ei.
Existenţa unui grup este condiţionată de:
-un număr redus de membri - face posibilă percepţia interpersonală
directă şi reciprocă, ceea ce permite numeroase alte conexiuni
interindividuale (informaţionale, de atitudini etc.);
-relaţii afective foarte strânse (simpatie, antipatie etc.);
-o foarte intimă interdependenţă a membrilor grupului, născută
în contextul acţiunilor comune şi având la bază sentimentul de
solidaritate al acestora;
-diferenţierea rolurilor între membrii grupului;
-existenţa unor scopuri şi valori comune, pe fondul cărora se
desfăşoară relaţii interpersonale între membrii grupului.
Dat fiind faptul că o bună parte din factorii menţionaţi au fost trataţi,
ne propunem să analizăm, pe scurt, doar grupul, fiind unul din cei mai
relevanţi factori cu o puternică influenţă asupra eficienţei prin: mărimea
sa, caracteristicile membrilor din care este compus, obiectivele
indivizilor şi stadiul de evoluţie în care se află grupul.
A. Mărimea grupului de muncă
Există două tendinţe conflictuale în ceea ce priveşte mărimea
grupului:
a) cu cât grupul este mai mare, cu atât este mai largă diversitatea
talentelor, capacităţilor şi cunoştinţelor;
b) cu cât grupul este mai mare, cu atât şansele de aport ale unui
individ la hotărârile grupului sunt mai reduse, însă şansele de participare
nu se reduc în mod uniform. Indivizii au praguri diferite de participare,
unii vorbesc mai uşor decât alţii în grup. Pe de altă parte, studiile au
demonstrat că, în cadrul unui grup, influenţa cea mai mare o au cei care
participă la discuţii într-o mare măsură. Un grup format din 5-6 persoane
pare a fi optim, totuşi pentru obţinerea nivelului cerut de cunoştinţe,
experienţă şi de reprezentare, mărimea grupului poate fi substanţial mai
mare; în acest caz însă, conducătorul acestuia trebuie să fie deosebit de
131
conştient de problemele ridicate de raportul dintre participarea la discuţii
şi influenţa în grup. Ţinând cont de toate considerentele de mai sus, se
apreciază că grupurile pot avea până la maximum 20 membri.
B. Caracteristicile membrilor grupului de muncă.
Cercetările de specialitate au demonstrat, fără dubii, rolul deosebit pe
care-l joacă caracteristicile membrilor asupra eficienţei cu care
acţionează grupul. Sunt de relevat câteva cerinţe privind alcătuirea, din
acest punct de vedere, a grupului.
1. Membrii grupului trebuie să posede caracteristicile şi aptitudinile
pe care le presupune activitatea desfăşurată atât de grup, cât şi de fiecare
în parte
2. Grupul trebuie să fie în aşa fel constituit încât să fie: omogen din
punct de vedere al aptitudinilor, valorilor şi convingerilor, ceea ce
conduce la formarea unor colectivităţi stabile, durabile în timp, şi la
satisfacţie în rândul componenţilor ca urmare a apartenenţei la grup;
eterogen din punct de vedere al unor caracteristici specifice, cum ar fi:
radicalism, aventurism, capacitate de înţelegere etc.
3. Grupurile în care există o mare diferenţiere a influenţelor între
membrii săi au moralul mai ridicat şi performanţe mai bune. S-a dovedit
că echipele ai căror membri se consideră la fel de influenţi sunt mai puţin
satisfăcute şi obţineau rezultate mai slabe decât echipele ai căror membri
recunoşteau că unii dintre ei erau mai influenţi decât alţii.
4. Cu cât scopul unui grup este mai complex, cu atât se pune mai
acut problema compatibilităţii între membri. Pentru scopuri liniare, de
rutină, caracteristicile indivizilor pot fi oricât de eterogene, nepunându-se
problema compatibilităţii între indivizi, care se poate obţine pe mai multe
căi:
(1) - un lider dornic de afirmare cu colaboratori dependenţi conduce
la crearea de la început a unui grup compatibil;
(2) - un grad înalt de afecţiune între membrii grupului;
(3) - existenţa consensului asupra persoanei liderului.
C. Obiectivele individuale
Firesc, atunci când toţi membrii au aceleaşi obiective grupul va fi
eficient. Practic însă, oamenii au, ca membri ai grupurilor, şi obiective
nedeclarate, personale, ascunse (care s-ar putea să nu aibă nimic comun
cu obiectivele declarate, publice, ale grupului); cele mai des întâlnite
sunt: protejarea intereselor subgrupului propriu; impresionarea şefului;
eliminarea unui oponent; realizarea unei anumite alianţe; ascunderea
erorilor anterioare.
132
I.3. Grupurile formale şi Grupurile informale
Grupurile formale Orice organizaţie se confruntă cu o serie de
probleme specifice şi generează output-uri operaţionalizabile în produse,
prestări servicii, informaţii, etc. Grupurile formale sau grupurile de
muncă sunt acele unităţi instituite de organizaţii, cum ar fi
departamentele, secţiile sau echipele de muncă. Ele sunt constituite fie
pentru o perioadă scurtă de timp (în special cele care au ca scop
îndeplinirea unei sarcini ţintă) fie permanent (cum sunt spre exemplu
grupurile de comandă sau alte grupuri cu un statut funcţional bine stabilit
în organizaţie). Un tip particular de grup formal care se poate dezvolta
într-o organizaţie este echipa. În principiu, echipa, poate fi definită ca un
grup formal temporar sau permanent orientat spre îndeplinirea unei
sarcini specifice. Vorbim despre o echipă permanentă atunci când avem
de-a face cu un grup de persoane cu o poziţie clar stabilită într-o
organizaţie cu structură fixă şi care îndeplinesc sarcini precise.
Grupurile informale. Grupurile informale nu sunt exclusiv un
fenomen organizaţional, ele se formează şi evoluează într-o manieră
naturală, dincolo de interesele comunităţii sau ale organizaţiei. Oamenii
se organizează în grupuri informale datorită intereselor şi preocupărilor
comune, a nevoilor sociale sau pur si simplu din prietenie. Funcţiile
individuale ale grupurilor informale sunt mult mai evidente decât cele
organizaţionale, care după cum am arătat mai sus sunt context specifice.
În mediul organizaţional există cel puţin 5 funcţii mari pe care le
îndeplinesc grupurile pentru indivizi:
1. Satisfac nevoia de protecţie împotriva ameninţărilor externe
(posibilitatea de a fi concediat, ameninţările venite de la superiori etc.).
Grupurile informale sunt principala sursa de securitate în faţa acestor
ameninţări.
2. Satisfac nevoia de interacţiune şi apartenenţa (şi în general nevoile
sociale care au un rol cheie în adaptarea individuală).
3. Conferă suport, dezvoltă şi menţin un nivel adecvat al stimei de
sine (se ştie cât de importantă este mândria de a fi membru al unui grup
prestigios).
4. Facilitează satisfacerea intereselor financiare individuale. În acest
sens se cunoaşte eficienţa şi importanţa grupurilor de presiune şi a
sindicatelor.
5. Satisfacerea intereselor comune fie că ele sunt legate de petrecerea
timpului liber, divertisment, fie că vizează poziţia în organizaţie, salariile
sau alte aspecte.
133
3.1. Procesele şi fenomene de grup.
Pentru înţelegerea comportamentului de grup trebuie cunoscute, în
prealabil, conceptele utilizate în descrierea proceselor de grup, respectiv:
normele de grup şi conformarea la ele, coeziunea de grup, rolurile şi
statu-sul şi, în fine, gândirea de grup.
A. Normele de grup. Apariţia normelor de grup şi a conformării la
acestea reprezintă unul dintre cele mai previzibile efecte ale constituirii şi
existenţei unui grup. Acceptarea de către un individ a statutului de
membru al unui grup implică, în primul rând, recunoaşterea faptului că
nu va mai fi posibil să se comporte complet liber în acest mediu pentru că
fiecare grup, datorită atât a obiectivelor sale, cât şi a caracteristicilor
indivizilor care-l compun, va stabili anumite modele de comportament,
(norme de grup). Acestea definesc comportamentul membrilor grupului
în diferite situaţii date. Rezultă că normele de grup definesc modele
comportamentale pe care grupul le consideră acceptabile şi cărora
membrii grupului trebuie să li se conformeze.
Conformarea la normele de grup este definită ca fiind orice
schimbare a ideilor sau a comportamentului individual, consecinţă a
adaptării la normele grupului, ca urmare a unei presiuni imaginare
sau reale. Ea poate fi: normativă sau "de suprafaţă", atunci când
comportamentul individual, în cadrul grupului, conform normelor
acestuia, este o alterare, o schimbare a comportamentului firesc care are
loc doar în grup, şi prin acceptare personală, intimă, atunci când norma
de grup devine un comportament permanent" al individului, care aderă
fără rezerve la aceasta.
3.2. Fenomenele de grup sunt:
Facilitarea socială este tendinţa persoanelor de a îndeplini mai
bine activităţile în prezenţa altor persoane. Prezenţa celorlalţi
influenţeaza performanţa.
Lenea socială înseamnă tendinţa oamenilor de a depune mai
puţin efort ca urmare a creşterii numerice a grupului.
Conformismul este rezultatul unei influenţe în care subiectul
cedează presiunii grupului este conduita de supunere şi urmare a
prescripţiilor normei de grup.
Inovarea înseamnă schimbarea de către un individ a normelor
unui grup. Pentru a schimba norma grupului de apartenenţă trebuie mai
întîi să i te comformezi.
Excluziunea socială se traduce prin respingerea de către grup a
unor membri ai săi. Respingerea este determinată de caracteristicile
grupului sau de carcteristicile persoanei.
134
Întrebare: Care dintre fenomenele de grup enumerate mai sus
consideraţi că au un impact mai mare asupra dinamicii grupului? Cum
d-voastră aţi combate efectele lor?
3.3. Relaţii de status-rol în cadrul grupului.
Conceptele de status şi de rol sunt concepte relaţionale; ele nu au
sens în afara relaţiilor din grup. Fiecare poziţie presupune un termen
complementar (sef - subaltern), după cum fiecare rol comportă un contrarol
(profesor-elev, medic-pacient etc). Aşadar statusul apare ca fiind
poziţia unui individ în ierarhia relaţiilor de putere în cadrul unei unităţi
sociale, poziţie măsurată prin latitudinea de a avea efectiv iniţiative, de a
controla activităţile şi deciziile din interiorul grupului şi de a aplica
sancţiuni în caz de neparticipare şi nesupunere. Rolul se referă - după
acelaşi autor- la forme de comportare reciprocă, la moduri caracteristice
de “a da” şi “a primi” în cadrul activităţilor de grup. Diferenţierea
statusurilor are efecte pozitive: determină oamenii cu status inferior să
muncească mai bine, să se perfecţioneze pentru a cuceri un status mai
înalt, dar au şi certe efecte negative. Astfel, mai ales cei cu status înalt se
comportă în aşa fel încât să menţină diferenţele de statusuri existente şi
orice comportament care tinde să le modifice este considerat şi evaluat
drept ameninţător şi perturbator al activităţilor.
3.4. Rolurile în grupuri.
Comportamentul fiecărui membru influenţează funcţionarea globală
a grupului. După o perioadă, grupul se va aştepta la anumite
comportamente de la fiecare membru. Acest comportament aşteptat este
definit ca rolul jucat de o persoană în cadrul grupului, respectiv
modelele comportamentale dorite şi aşteptate de la fiecare membru al
grupului.
Fiecare angajat joacă concomitent roluri multiple care, mai ales în
cazul cadrelor de conducere, se pot afla, adesea, în conflict; de exemplu,
în rolul de şef (al colectivului din care face parte) trebuie să reprezinte şi
să susţină interesele colaboratorilor lui, să le satisfacă nevoile, dar în
rolul de colaborator răspunde în faţa şefului ierarhic direct de atingerea
unor obiective, de realizarea unui anumit nivel de profit etc. Acest al
doilea rol poate veni în conflict cu primul. Dacă un cadru de conducere
este şi coleg, dar şi membru al familiei atunci stresului va creşte şi vor
apărea conflicte mult mai des.
Ambiguitatea rolului este definită ca fiind absenţa certitudinii
privind modul cum trebuie să acţioneze şi să se comporte un membru
al unui grup prin prisma celorlalţi membri (din punctul lor de vedere).
135
Ambiguitatea are mai multe efecte, dintre care cele mai importante, din
punct de vedere al conducerii resurselor umane, sunt: scăderea
satisfacţiei muncii, fluctuaţia şi absenteismul, apariţia unei stări de
tensiune asociată muncii şi a stresului. Totuşi trebuie observat că, adesea,
ambiguitatea rolului este consecinţa lipsei de precizie în elaborarea
structurilor organizatorice, mai ales a definirii sarcinilor şi a fişelor de
posturi.
3.5. Gândirea de grup
O disfuncţie a grupurilor înalt coezive, în mod deosebit a grupurilor
de decizie, care în ultimul timp a atras atenţia cercetătorilor, este
"gândirea de grup" care se defineşte ca o "deteriorare a eficienţei
mentale, a percepţiei realităţii şi a judecăţii morale ca rezultat al
presiunii exercitate în interiorul grupului".
Simptome ale gândirii de grup
1) iluzia vulnerabilităţii; grupul este caracterizat de un optimism
excesiv, asumându-şi riscuri insuficient analizate;
2) apariţia unor raţionamente ale membrilor grupului în care nu-şi
găsesc loc semnalele de avertizare ale unor eventuale pericole;
3) existenţa unei încrederi totale în moralitatea intrinsecă a
grupului;
grupul ignoră semnele de întrebare apărute cu privire la etica sau
morala membrilor, deci a grupului;
4) membrii care se opun gândirii de grup sunt catalogaţi
răuvoitori, "slabi" din punct de vedere al tăriei de caracter sau de-a
dreptul stupizi;
5) apare o presiune directă asupra oricărui membru care ar pune în
discuţie stereotipurile. Sunt consideraţi membri loiali doar aceia care nu
pun la îndoială direcţia în care este condus grupul;
6) autocenzurarea oricărei deviaţii de la consensul aparent al
grupului;
7) iluzia unanimităţii; tăcerea este interpretată drept consimţământ;
8) există, în mintea tuturor membrilor grupului, bariere autoimpuse
în calea unor informaţii adverse grupului.
3.6. Eficienţa grupului de muncă
În ce constă şi de ce depinde eficienţa grupului sunt probleme
fundamentale ale utilizării teoriei grupurilor mici în conducere. În ceea
ce priveşte eficienţa, putem puncta câteva dintre aspectele esenţiale:
1. Grupurile produc, în total, mai puţine idei decât dacă indivizii din
care sunt compuse ar lucra separat, dar, deşi mai puţine, ideile sunt mai
bune în sensul că sunt mai bine evaluate şi mai profund gândite.
136
2. În mod surprinzător grupurile adoptă decizii mai riscante decât cei
mai temerari membri ai lui. Această constatare se explică fie datorită
faptului că grupurile oferă adăpostul unei responsabilităţi colective, fie
pentru că, în anumite limite, asumarea unor riscuri este considerată un
lucru bun.
3.7. Clasificarea şi caracterizarea generală a mulţimilor.
Dacă grupurile sunt formaţiuni sociale în care indivizii
interacţionează direct pe baza unor reguli acceptate şi se recunosc ca
membri ai unei entităţi distincte, într-un anumit moment şi loc atunci
mulţimea reprezintă o reuniune de indivizi, oarecare, indiferent de
naţionalitate, profesie sau sex; oricare ar fi întâmplările care-i adună la un
loc.
Pentru o mai bună circumscriere conceptuală este necesar să
identificăm principalele tipuri de mulţimi întâlnite în viaţa socială.
Astfel, pe baza teoriei şi practicii sociale propunem următoarea
clasificare:
1. În funcţie de participarea conştientizată în timp şi spaţiu la
desfăşurarea unor evenimente, vom face distincţia între: a) Mulţimile
reale, fizic constituite pe o anumită perioadă şi într-un anumit loc,
datorită unor circumstanţe determinate; este cazul întrunirilor publice,
mitingurilor, participanţilor la un spectacol sportiv sau aglomeraţiile
umane determinate spontan de o anumită cauză; b) Mulţimile virtuale,
dispersate fizic în spaţiu şi timp, dar ai căror membri sunt legaţi prin
anumite caracteristici comune, care îi fac să dezvolte sentimente,
atitudini sau comportamente similare, în raport cu anumiţi factori sociali;
membrii unor asemenea mulţimi nu îşi conştientizează reciproc prezenţa
decât în mod indirect, dar în anumite împrejurări se pot constituii foarte
rapid ca mulţimi reale (prin convocare, producerea unui eveniment de
interes general care le reclamă prezenţa într-un anumit loc etc.).
2. Un al treilea criteriu de clasificare a mulţimilor se referă la
omogenitatea acestora. Astfel vom avea: a) mulţimi eterogene, formate
din persoane având caracteristici psihoindividuale şi psihosociale foarte
diferite, iară semnificaţie în producerea fenomenului de mulţime; acestea
pot fi anonime (mulţimea dintr-o piaţă, de exemplu), sau nominale
(adunările parlamentare, juriile sau participanţii la o manifestaţie cu un
obiectiv precis); b) mulţimi omogene, formate din persoane cu unele
caracteristici comune, cu valoare determinantă pentru apartenenţa sau
includerea în respectivul grup social; dintre acestea amintim sectele
religioase, partidele politice, castele şi clasele sociale .
137
Mijloacele de impunere ale conducătorilor în mulţime sunt:
afirmaţia, repetiţia, contagiunea. Dacă opiniile propagate prin afirmaţie,
repetiţie şi contagiunea au o mare putere este pentru că dobândesc acea
putere misterioasă numită prestigiu, admiraţie, teamă; un fel de fascinaţie
pe care o exercită asupra spiritului nostru un individ, o operă, o doctrină.
I.4. Colectivul de muncă
Oamenii nu muncesc, de regulă, singuri ci împreună, in grupuri.
Colectivul de muncă nu reprezintă numai o entitate tehnicoadministrativă,
adunând împreună un număr de persoane ce colaborează
intr-un proces de muncă necesar, cu relaţii tehnic determinate, ci
constituie totodată o entitate socială distinctă, cu logica sa proprie, avand
numeroase consecinţe atat pentru performanţele membrilor săi, cat şi
pentru satisfacţia lor in muncă. Colectivul însă este o "colecţie" de
oameni care au un scop comun dar şi relaţii de oponenţă. (Artur
Petrovschi psiholog rus). Colectivităţile au la bază aceeaşi recunoaştere a
unor norme şi principii comune, dar nu presupun interacţiuni directe între
membri (este cazul etniilor, sau credincioşilor unui anumit rit, de
exemplu). Organizaţiile mai mari ca colectivităţile sunt formaţiuni
deliberat constituite în vederea atingerii unui anumit scop, prin folosirea
explicită a unor strategii de decizie şi control.
Caracteristic unui coletiv de muncă este faptul că el reprezintă un
număr oarecare de persoane care interacţionează relativ intens şi direct,
datorită cadrului tehnologic al muncii, avand probleme comune de
muncă. Specific este deci interacţiunea directă şi intensă in procesul
muncii. Colectivul de muncă are o relativă autonomie funcţională.
4.1. Funcţiile colectivului de muncă.
Colectivul de muncă îndeplineşte două tipuri mari de funcţii:
a) funcţii productive
b) funcţii sociale.
Funcţiile productive se referă la modul în care grupul de muncă
funcţionează ca entitate în cadrul mai larg al procesului de producţie.
Pentru realizarea activităţii productive este nevoie de o serie de operaţii
de tip social: diviziunea muncii, distribuirea ,,rolurilor”, sarcinilor,
coordonarea activităţilor şi controlul realizării acestora. Două funcţii
distincte pot fi desprinse în procesul activităţii colective: funcţii de
execuţie – realizarea de către fiecare participant a rolului sarcinilor care îi
revin în acest ansamblu – şi funcţii de conducere şi coordonare –
organizarea muncii comune, coordonarea şi conducerea ei, controlul
activităţilor individuale.
138
Conducerea colectivă sau autoconducerea se caracterizează prin
faptul că funcţiile de conducere sunt larg difuzate in cadrul grupului de
muncă.
Problema adaptării tânărului inginer la colectivul de muncă.
Începutul unui nou loc de muncă e mereu pentru orice persoană
extrem de important. Partea cea mai grea a adaptării nu este însă
întotdeauna relaţia directă cu noul şef, ci mai degrabă cea cu noii colegi,
atitudinea acestora vis a vis de noul-venit fiind cea care va influenţa de
cele mai multe ori, hotărator şi atitudinea şefului, fie în aceeaşi direcţie,
fie într-o direcţie total opusă. Colegii au puterea de a ajuta un nou angajat
să se integreze în companie sau îl pot elimina fără prea multe explicaţii.
De asemenea contează să găseşti şi să ai alături colegi înţelegători, care
au trecut asemeni ţie printr-o perioadă de adaptare. Aceştia îţi pot fi
alaturi în lungul drum al succesului profesional şi nu te vor izola. Iar dacă
eşti tânăr specialist şi ai în subordine un grup mai în vârstă şi mult mai
bine sudat lucrurile inevitabil tind să se complice nepermis. Nu dispera.
Dacă te comporţi cuviincios şi-i respecţi pe cei de lângă tine lucrurile vor
intra pe făgaşul lor. Statiscile, arată că cele mai frecvente motive
pentru pierderea job-ului sunt problemele de adaptare, acestea
afectând aproape 50% dintre noii angajaţi care îşi pierd locul de
muncă după mai puţin de un an şi jumătate. Firmele mari sunt mai
bine organizate decât cele mici, au proceduri bine puse la punct de
evaluare periodică a integrării noilor veniţi şi personal calificat pentru a
ajuta integrarea sau tranziţia la noul loc de muncă. O altă parte dintre
firme e posibil să deţină un ghid al noului venit, care i se inmânează la
angajarea pe noul post şi în care i se explică totul, de la valorile firmei, la
strategie, obiective, la cine sunt acâionarii şi managerii, istorie,
performanţe, regulamente interioare, ce are voie sa faca si ce nu are etc.
Este necesară deasemenea o buna cunoaştere a companiei, a serviciilor
sau produselor oferite de aceasta. Cunoaşterea şefilor, a directorilor sau
partenerilor importanţi, a modului în care departamentele cooperează pot
fi de asemenea de mare ajutor în adaptarea la locul de muncă.
Sugestii pentru tânărul specialist; ce poate şi ce nu are voie să facă:
1. Ascultă şi învaţă, mai bine decât să vorbeşti întruna, observă şi
pune întrebări inteligente decât să cauţi să-i convingi pe ceilalţi că ştii
multe şi că eşti important.
139
2. Fii drăguţ în mod egal cu toată lumea. Curierul se poate dovedi
într-o bună zi a-ţi fi cel mai bun prieten. Un tânăr din administraţie, din
biroul vecin, pe care-l crezi nu prea important, într-o bună zi ţi-ar putea
deveni şef.
3. Nu te pripi să faci aprecieri despre cine-i drăguţ, cine-i important,
cine-ţi va fi prieten. Pe parcurs se schimbă părerea. Încearcă să-ţi păstrezi
mintea clară şi lasă judecata pentru mai târziu.
4. Invită-ţi colegii la masă, unul câte unul. Caută să-i cunoşti în mod
neoficial. Convinge-i că ai nevoie de ajutorul lor pentru a te integra în
echipă, vei vedea că te vor ajuta, doar că trebuie să fii modest şi nu
arogant.
5.Nu pune întrebări cu caracter personal despre cei din birou. Dacă
încerci să afli bârfele, curând te vei bucura de reputaţia ce nu ţi-o doreşti.
Vei fi considerat ca făcând parte din tagma bârfitorilor, ca o persoană în
care nu poţi avea încredere.
6. Poartă-te bine cu personalul începând cu cel de la secretariat până
la cel de funcţionari. Dacă-i tratezi cu consideraţie şi prietenie, ei vor fi
gata oricând să te ajute. Mulţumeşte-le întotdeauna pentru orice serviciu
bine făcut.
7. Iniţiază o discuţie în particular cu fiecare inginer mai în vârstă din
subordine.
Deasemenea:
-comunică şi nu comunica inoportun,
-empatizează şi fii un bun ascultător,
-comportăte natural şi nu bârfi,
-nu face cereri exagerate sau nefondate şi nu afişa o atitudine agresivă.
Temă de reflecţie: Ce calităţi consideraţi că îi sunt necesare
tânărului inginer pentru a se integra la noul loc de muncă?
Aplicaţie: Creaţi în cadrul grupului dumneavoastră un joc: un coleg
să joace rolul unui şef iar ceilalţi colegi rolul unor angajaţi; formulaţi
un set de întrebări pe care angajatorul să i leadreseze angajatului. Ce
întrebări poate adresa şi noul specialist. Evaluaţi situaţia şi încercaţi
să veniţi cu sugestii.
Personalitatea umană. Motivaţia şi motivarea personalului.
Creativitatea. aptitudinile şi Atitudinile
140
3.1 Tipuri de personalităţi şi influenţe ale acestora asupra
procesului muncii.
Principalul element constitutiv al oricărei societăţi umane este
persoana, înţeleasă ca un subsistem relaţional bazal având o anumită
identitate şi poziţie socială, cu drepturi, obligaţii şi funcţii specifice în
cadrul sistemului social real. Diversitatea raporturilor dintre individual şi
social, aşa cum apar acestea la diferitele niveluri ale structurilor sociale,
este relevată de o serie de concepte adiacente: individ, individualitate,
persoană, personaj, personalitate, statut, rol, joc de rol. Personalitatea,
într-o accepţie curentă, desemnează persoana maximal valorizată social,
recunoscută ca atare prin performanţă, ţinută morală sau profesională
exemplară, rolul deosebit jucat în anumite situaţii importante pentru
comunitate etc. Individul reprezintă entitatea biologică a fiinţei, în ceea
ce are ea generic la nivelul speciei din punct de vedere strict material.
Individualitatea este expresia individului diferenţiat în plan biologic
şi psihologic. Calitatea de „individualitate" este dată de acele
caracteristici fizice, psihice şi psihofiziologice unice, irepetabile, care
particularizează individul concret, pe fondul unor mecanisme şi forme
proprii de adaptare şi manifestare comportamentală.
Persoana desemnează sistemul de însuşiri, relaţii şi calităţi
psihosociale care dau identitate socială individului. Persoana trebuie
înţeleasă atât ca nucleu relaţional în cadrul oricărui subsistem social
(familie, grup, organizaţie, instituţie), având anumite determinaţii de
ordin sociocultural (statut, etnie, religie ş.a.), cât şi ca o individualitate
conştientă de sine şi recunoscută de ceilalţi ca având o identitate anume
în cadrul relaţiilor şi structurilor sociale ale grupurilor şi comunităţii.
Personajul este persoana aflată în împrejurări concrete, îndeplinind
anumite funcţii publice şi fiind implicată activ într-un contezt relaţional
determinat. Personajul implică adoptarea unor atitudini şi conduite
specifice rolurilor sociale pe care le joacă, acestea căpătând caracterul
unor „măşti“ sociale prin care persoana se metamorfozează în personaj.
Personalitatea este calitatea acelui om care:
este capabil de a concepe scopuri şi modalităţi de desfăşurare a unei
activităţi;
are propria conştiinţă a faptului ce se întâmplă cu sine;
are întotdeauna o atitudine faţă de lucrurile ce-l înconjoară, fără însă
a exagera;
îşi însuşeşte rolurile şi regulile sociale fără a abuza de ele;
stabileşte şi determină relaţii cu semenii în vederea creşterii în planul
personalităţii. Este empatic. Omul este tratat ca subiect şi nu ca obiect.
141
3.2. Structura personalitătii
Structura personalitătii include:
Subsistemul de orientare al personalităţii (motive, interese, aspiraţii,
înclinatii, convingeri, idealul de viaţă);
Subsistemul bioenergetic al personalităţii - Temperamentul;
Subsistemul instrumental al personalităţii -Deprinderi, priceperi,
obişnuinţe, aptitudini si capacităti, creativitatea si potentialul creativ;
Subsistemul relational valoric şi de autoreglare- Caracterul
Cunoaşterea trăsăturilor de personalitate implicate în desfăşurarea
activităţilor de muncă este necesară pentru a stabili acordul dintre om şi
muncă, a constata în ce măsură individul răspunde solicitărilor activităţii
de muncă, dar şi consecinţele pe care abaterile acestora de la normale au
pentru procesul muncii.
Dintre trăsăturile de bază ale personalităţii cu rol important în
obţinerea succesului profesional la locul de muncă menţionăm:
3.3 Aptitudinile sunt însuşiri fizice şi/ psihice cu un anumit grad de
dezvoltare care se bazează pe predispoziţii ereditare dar se formează şi se
dezvoltă în cursul unei activităţi, în funcţie de mediu şi educaţie.
Aptitudinile condiţionează performanţa şi succesul în muncă.
Aptitudinile sunt generale şi speciale. Aptitudinile generale sunt însuşiri
ale personalităţii necesare în cele mai variate forme de activitate, inclusiv
cea de muncă cum ar fi: memoria, atenţia, spiritul de observaţie,
inteligenţa. Aptitudinile speciale sunt însuşiri psihice care condiţionează
succesul în domenii de activitate specializate: muzică, pictură, tehnică,
matematică, etc., ca de exemplu: aptitudini tehnice, aptitudini psihomotorii,
aptitudini senzoriale (muzică, pictură), aptitudini de conducere şi
organizare etc.
Clasificarea aptitudinilor.
A. După gradul de complexitate:
1. simple (acuitatea vizuală, olfactivă, simţul ritmului, memorie
muzicală); se sprijină pe un tip omogen de operare sau funcţionare;
mijlocesc acţiunile şi condiţionează eficienţa în anumite laturi ale
activităţii.
2. complexe (simţul ritmului & memoria muzicală & auz muzical);
sunt formate din aptitudini simple, dar nu prin însumare, ci ca sinteză.
B. După sfera de aplicabilitate, aptitudinile complexe pot fi:
1. speciale (sportive, muzicale, tehnice etc.)
2. generale (spiritul de observaţie, inteligenţa) cele utile pentru mai
multe sau pentru toate domeniile; aptitudinile generale nu pot înlocui
142
aptitudinile speciale, ci doar le pot compensa într-o anumită măsură;
există domenii unde primează aptitudinile speciale, cele generale nefiind
obligatorii la nivel înalt.
C. După natura proceselor psihice prin care se exprimă:
1. aptitudini senzorial – perceptive (ex. vederea spaţială)
2. aptitudini psihomotorii (ex. coordonarea manuală)
3. aptitudini intelectuale (ex. inteligenţa).
3.4. Atitudinile sunt stări de pregătire mentală şi morală, facilitate
prin experienţă şi care exercită o influenţă dinamică şi directoare asupra
comportamentului persoanei în diferite situaţii, constituindu-se într-un
mecanism de reglaj prin componentele cognitive şi afective.
Factorii care determină o atitudine pozitivă faţă de muncă sunt:
> sexul
> vârsta
> nivelul cultural şi ocupaţional
> caracteristicile locului de muncă şi instituţiei
> poziţia ocupată de muncă în sistemul de valori ale persoanei.
3.5. Caracterul reuneşte însuşiri sau particularităţi privind relaţiile pe
care le întreţine subiectul cu lumea şi valorile după care el se conduce.
Este în principal un ansamblu de atitudini-valori.
3.6. Temperamentul este latura dinamico-energetică a personalităţii
cu bază fiziologică care se manifestă pregnant în conduită (în mişcări,
trăiri afective, în viteza şi ritmul vorbirii, mimică, în conduite voluntare,
în procesul de comunicare etc) încă de la naştere.”
Sunt zeci de tipologii ale temperamentului însă noi ne vom referi în
acest caz la varianta clasică de altfel aceasta fiind şi cea mai des întîlnită;
Hipocrate defineşte 4 tipuri de temperamente:
Sangvinicul: se caracterizează prin rapiditate, vioiciune, instabilitate
a intereselor şi înclinaţiilor, adaptare maximă, rezistentă, restructurare
facilă a dificultăţilor, menţinere a echilibrului psihic, stăpânire de sine
etc. Tipul de personalitate sangvinică are o mare rezistenţă în activitatea
de muncă. Sangvinicul acţionează prompt pentru găsirea de soluţii,
pentru depăşirea dificultăţilor şi învingerea obstacolelor, dar măsurile
luate de el în acest sens au adesea un caracter de moment, nu sunt de
durată şi profunzime în schimb au o bună adaptabilitate şi stăpânire de
sine. În relaţiile interpersonale se remarcă ca o persoană agreabilă,
deschisă sufleteşte, cu valenţe pentru integrarea în grup şi închegarea de
prietenii. Tiul acesta de temperament este puternic-mobil-echilibrat.
Colericul se caracterizează prin nestăpânire, impulsivitate, agitaţie,
nerăbdare, explozivitate emoţională, trec cu uşurinţă de la entuziasm la
143
pesimism, înclinaţie spre stări de angoasă şi alarmă; Tipul de
personalitate colerică are o rezistenţă inconstantă în activităţile de
muncă datorită consumului energetic neeconomic, colericul acţionează
cu toată energia de care dispune la un moment dat fără să-şi dozeze
eforturile în funcţie de mărimea dificultăţilor sau a obstacolelor. Din
această cauză curba randamentului la coleric are numeroase neregularităţi
prin intersectarea cu curba oboselii. Neliniştiţi, agitaţi, plini de elan,
acţionează sub impulsul momentului fiind oamenii marilor iniţiative şi
având o mare capacitate de mobilizare proprie şi a altor persoane.
Datorită însă a oboselii sau a plictiselii survenite prin scăderea
caracterului de noutate, al acţiunilor întreprinse, colericul abandonezaă
activitatea înainte de a o finaliza. Caracteristica generală a acestui tip de
temperament este puternic-neechilibrat-excitabil.
Flegmaticul se caracterizează prin calm, lentoare, reactivitate slabă,
meticulozitate, răbdare, sentimente durabile şi profunde; Tipul de
personalitate flegmatică are şi el o mare rezistenţă în activităţi, însă
întregul său comportament este dominat de inerţie. Reacţiile lui sunt
lente însă adecvate. Este înclinat spre meditaţie, spirit analitic şi înzestrat
cu multă răbdare, flegmaticului i se pot încredinţa lucrări de anvergură,
care se pot realiza în tempoul propriu şi nu presat de termene scurte.
Cântăreşte mult până să adopte o decizie. Schimbă greu activitatea, sunt
ataşaţi de ceea ce fac şi sunt disciplinaţi. Se adaptează greu la situaţii noi.
De regulă au sentimente foarte durabile şi stabile. Tip de temperament
puternic-echilibrat-inert.
Melancolicul: se caracterizează prin rezistenţă neorupsihică mică,
obosesc uşor, sunt susceptibili la stări depresive; în condiţii de
suprasolicitare sau conflict manifestă o mare sensibilitate, tinzând spre
interiorizare şi reverie. Tipul de personalitate melancolică este puţin
rezistent din punct de vedere nervos. Persoanele aparţinând acestui tip
obosesc uşor şi sunt susceptibile la stări depresive în condiţii de
suprasolicitare, sau stări conflictuale. Este un excelent muncitor pentru
activităţile de rutină, desfăşurate în condiţii cunoscute şi obişnuite, care
nu necesită decizii prompte şi reacţii rapide, ei putând desfăşura activităţi
de mare fineţe, dar fără presiune exterioară. Înzestrat cu multă răbdare,
melancolicul are înclinaţie spre analiză, precizie şi minuţiozitate. El
trebuie încurajat chiar prin supraestimarea calităţilor sale pentru a putea
face faţă muncii şi problemelor care apar. Tip de temperament slab.
Ca o caracteristică generală: Tipul de personalitate extrovertită se
caracterizează prin expansivitate, sociabilitate, tendinţe spre relaţionare şi
contact, comunicativitate, etc. Persoanele aparţinând acestui tip de
144
personalitate lucrează bine în grup şi îşi asumă cu uşurinţă
responsabilităţi sociale. Preferă mişcarea, au un control redus al
sentimentelor, sunt optimişti, veseli şi au un simţ practic deosebit. Pe
când în cazul tipului de personalitate introvertită; persoanele care fac
parte din această categorie sunt introspectivi, liniştiţi, rezervaţi, distanţi.
Au o lume interioară foarte bogată. Ei evită riscurile şi responsabilităţile
sociale. Serioşi, exigenţi, îşi controlează bine sentimentele şi atitudinile.
Întrebare: Ce tip de temperament vă caracterizează şi care credeţi că
sunt avantajele şi dezavantajele acestuia?
3.7. Creativitatea presupune un nivel superior al gândirii manifestat
prin căutarea şi găsirea de soluţii eficiente, prin stabilirea unor relaţii
între obiecte şi fenomene. Performanţele creative se corelează cu o serie
de trăsături de personalitate şi însuşiri psihice dintre care mai importante
sunt: curiozitatea, nonconformismul, flexibilitatea gândirii, capacitatea
combinatorie şi de transfer a informaţiilor, capacitatea de a empatiza cu
persoane cu idei divergente, stil cognitiv analitico-sintetic şi convergentdivergent
etc. Creativitatea are 4 etape clar şi bine delimitatea. Acestea
sunt: prepararea, incubaţia, iluminarea şi verificarea.
3.8. Motivaţia poate fi un factor care contribuie la succesul
profesional. Dintre factorii motivaţionali amintim: salariul, condiţiile de
muncă, facilităţile, climatul psihosocial, cadrul organizatoric etc.
Termenul „motivaţie” provine de la cuvântul latin movere şi înseamnă
mişcare. Motivaţia reprezintă ansamblul de factori sau forţe interne sau
externe care determină indivizii umani să se comporta e într-un anume
fel, să pună în practică un comportament orientat spre satisfacerea unor
variate motive, acestea din urmă stând la baza motivaţiei. Motivaţia
poate fi: a. Motivaţie extrinsecă şi motivaţie intrinsecă b. Motivaţia
pozitivă şi motivaţia negativă c. Motivaţia cognitivă şi motivaţia
afectivă
Structuri ale motivaţiei.
Trebuinţele (nevoile) reprezintă structuri motivaţionale fundmentale
ale personalităţii, reflectând în modul cel mai pregnant echilibrul
biopsihosocial al individului în condiţiile solicitării mediului extern. Ele
semnalizează cerinţe de reechilibrare sub forma unor stări şi imbolduri
specifice. În funcţie de geneza şi conţinutul lor, trebuinţele pot fi
clasificate în trebuinţe primare (înnăscute, cu rol de asigurare a
integrităţii fizice a organismului) şi trebuinţe secundare (formate în
decursul vieţii, cu rol de asigurare a integrităţii psihice şi sociale a
individului).
145
Motivele, ca structuri motivaţionale, reprezintă reactualizări şi
transpuneri în plan subiectiv ale stărilor de necesitate. Nu toate motivele
sunt însă conştiente. Există unele motive inconştiente, al căror substrat nu
este clar delimitat, dar care îndeplinesc un rol important în activitatea
oamenilor.
Interesele reprezintă orientări selective, relativ stabilite şi active spre
anumite domenii de activitate. Interesele sunt formaţiuni motivaţionale
mai complexe decât trebuinţele şi motivele, deoarece implică organizare,
constanţă şi eficienţă. În structura lor psihică intră elemente cognitive,
afective şi volitive.
Convingerile, ca structuri motivaţionale, reprezintă idei adânc
implantate în structura personalităţii, puternic trăite afectiv, care împing,
impulsionează spre acţiune. Nu orice idee este o convingere, ci doar
aceea care reprezintă pentru individ o valoare, o certitudine subiectivă,
care îl ajută să stabilească ceea ce este valabil, optim necesar, să distingă
între bine şi rău, frumos şi urât, adevăr şi minciuna. O convingere
reprezintă o adevărată idee-valoare care se contopeşte cu trebuinţele şi
dorinţele individului, cu aspiraţiile sale si cu trăsăturile lui de
personalitate. Convingerile intră în funcţiune în împrejurări de alegere
sau conflict valoric. Dacă sunt foarte puternice, ele pot acţiona chiar şi
împotriva instinctului de conservare. Alături de structurile motivaţionale
prezentate, mai pot fi amintite idealurile şi concepţia despre lume,
ambele reflectând şi formându-se pe baza atât a experienţei proprii, cât şi
a experienţei semenilor, şi fiind influenţate de cultură şi educaţie. Între
ele există o strânsă interdependenţă, împreună constituind un complex
motivaţional foarte important.
Bibliografie recomandată
1.Adrian Neculau coordonator, Manual de psihologie socială. Iaşi, Editura Polirom, 2003.
2. Allport G.W., Structura si dezvoltarea personalitătii, E.D.P., Bucureşti, 1991.
3. Cristea Dumitru, Tratat de psihologie socială, Bucureşti, Ed. ProTransilvania, 2000.
4. De Visscher, Pierre, Dinamica grupurilor. Texte de bază, Iaşi, Editura Polirom, 2001.
5. Golu, P., Psihologie sociala, E.D.P., Bucuresti, 1974.
6. Prutianu, Ştefan, Comunicare şi negociere în afaceri, Iaşi, Editura Polirom, 1998.
7. Zlate, Mielu, Tratat de psihologie organizaţional managerială, Iaşi, Editura. Polirom,
2004.