Tema 3. Cultura organizaţională.
Tema 3. Cultura organizaţională
Cultură organizaţională - definiţie, particularităţi, premise
Modalităţi de manifestare a culturii organizaţionale
Funcţiile culturii organizaţionale
Tipologia culturii organizaţionale
Modelul de dezvoltare a culturii organizaţionale.
Responsabilitatea socială a organizaţiei
Cultura unei organizaţii afectează modul în care se comportă
colectivele şi trebuie să fie luată în considerare ca un prim factor în orice
activitate ca un fundament în cunoaşterea mecanismelor de aplicare a
cunoştinţelor teoretice din domeniul Eticii profesionale şi a abilităţilor
practice din domeniu profesional. E importantă atât pentru angajator, cât
şi pentru angajat, indiferent că e la prima experienţă la locul de muncă
sau deja îşi antrenează noi ucenici. Fiecare specialist trebuie să
inteleagă corect conceptul de cultură organizaţională, modul în care
aceasta afectează organizaţiile, climatul psihologic la locul de muncă şi
cum poate fi gestionată pentru performanţe.
Cultură organizaţională - definiţie, particularităţi, premise
O condiţie a evoluţiei umane este apartenenţa individului la un grup
social. Oamenii au necesitatea de a se organiza, pentru a activa în cadrul
unor relaţii interdependente. Prin organizare înţelegem totalitatea de
procese şi acţiuni orientate spre formarea şi perfecţionarea legăturilor
dintre părţile sistemului social. Mecanismul care asigură această
organizare este instituţionalizarea, formalizarea şi standardizarea
relaţiilor interumane şi a comportamentului indivizilor, fără de care
societatea nu poate exista. Esenţa instituţionalizării constă în instituirea
anumitor legităţi, norme de activitate şi în asigurarea respectării lor.
Organizaţiile, înfăptuind anumite scopuri ale societăţii, sunt
importante ca instituţii sociale, deoarece reflectă o serie de nevoi şi
valori, acceptate din punct de vedere cultural. Nici un om nu se poate
forma sau realiza ca individ şi nici nu poate participa la viaţa grupurilor
49
sau a societăţii în afara organizaţiilor cu profiluri diverse. Organizaţia
este constituită dintr-un grup social care acţionează conform unei
anumite baze normative în vederea realizării unor scopuri şi obiective.
Un alt element este Cultura unei organizaţii. Conform Dicţionarului
explicative al limbii române (2016) cuvântul cultura are următorul sens:
- ansamblul de cunoştinţe ale unui individ;
- ansamblul activităţilor care fac obiectul normelor, modelelor
sociale şi istorice de comportament transmise prin educaţie, deţinute de
un anumit grup social;
- ansamblul normelor de conduit adoptate de către individ şi
manifestate îm cadrul unui grup social.
Deci, cultura ca fenomen al conştiinţei colective, acţionează ca
model de acţiune şi intervine pentru a corecta modul individual de
acţiune. Anume prin cultură se reglementează acţiunile indivizilor uniţi
în diferite grupuri sociale. Mecanismul nemijlocit care asigură această
organizare este instituţionalizarea relaţiilor şi a comportamentului
indivizilor, datorită căreia acţiunile sunt programate şi coordonate. În
orice situaţie individul trebuie să presupună acţiunile altor indivizi,
incluşi în sfera acestor relaţii.
Orice organizaţie are o cultură proprie, care reflectă istoria ei, modul
de abordare a problemelor, practicile de conducere ale activităţilor, stilul
managerial, atitudinea faţă de risc, competiţie, consumatori şi, desigur, de
salariaţi. Cultura organizaţională poate fi definită doar plecând de la om,
deoarece fondatorii şi purtătorii culturii organizaţiei sunt oamenii.
Sistemul de simboluri, tradiţii, ritualuri, valori şi norme de comportament
împărtăşite de cea mai mare parte a personalului unei organizaţii, modul
de gândire şi de acţiune, care stă la baza activităţii organizaţionale,
modalitatea de integrare internă şi de adaptare la mediul extern constituie
cultura organizaţională.
Încă de la apariţia sa, acest concept de cultură organizaţională1, a
cunoscut o evoluţie interesantă:
- abordarea organizaţiei ca organism social, evidenţiind impactul
culturii organizaţionale asupra performanţei organizaţiei (Anthony Jay e
1 Noţiunea de „organisational culture”, folosită în Marea Britanie, de „culture
organisationnelle” şi „culture d`entreprise”, în Franţa şi de „corporate culture” în S.U.A. sunt adesea
utilizate ca noţiuni sinonime.Totodată, în cadrul unei organizaţii coexistă atât o cultură
organizaţională, cât şi o cultură a organizaţiei, care pot fi separate doar relativ. Termenii de „cultura
organizaţiei”, „cultura întreprinderii” sau „cultura firmei” au acelaşi înţeles. Noţiunea de „cultură
organizaţională” este mai complexă, fiind orientată atât spre studiul mediului intern al organizaţiei,
cât şi al mediului ei extern.
50
pioner în domeniu prin lucrarea Management and Machiavelli: An
Inquiry into the Politics of Corporate Life, New York, 1967);
- abordarea firmei ca identitate culturală, în Franţa în anii 70 se
potrivea perfect pentru a descrie nevoia de atunci a întreprinderilor de a
mobiliza personalul întreprinderii şi de a-l face să adere la identitatea
unică a organizaţiei.
- şcoala managemntului cultural, în 1981 Harvard University
introduce primul curs de Cultură Organizaţională. Totodată, au aparut
primele căţi dedicate culturii organizaţionale cunoscute în plan modnial,
precum “In search of Excellence” de Thomas J. Peters şi Robert H.
Waterman2, cât şi “Corporate Culture” de Terrence E. Deal şi Allen A.
Kennedy.
Astfel, deşi caracterizează din totdeauna organizaţiile, cultura
organizaţională a devenit subiect de dezbatere de numai 30 ani, datorită
interesului faţă de elementele ce fac diferenţa între succesul şi falimentul
organizaţiei. Astăzi, cultura organizaţională este unul dintre conceptele
de largă utilizare, beneficiind de o continuă dezvoltare. Chiar dacă
specialiştii încearcă să explice şi să demonstreze cu succes rolul culturii
organizaţionale în creşterea eficienţei, performanţei şi competitivităţii
organizaţiei, termenul de cultură organizaţională este dificil de definit şi
nu există o viziune unanimă, fiind utilizaţi şi alţi termeni asemnători
( cultura corporativă, cultura afacerilor, cultura indistrială, cultura
managerială, cultura profesională), cât şi climat organizaţional.
Cultura organizaţiei constă dintr-un set de reguli, norme şi valori
împărtăşite de către angajaţi şi are drept finalitate definirea profilului
cultural specific organizaţiei, se axează pe studiul organizaţiei ca grup
sau colectivitate, accentul punându-se pe cercetarea caracteristicilor
interne ale întreprinderii.
2 T.Peters şi R.Waterman în lucrarea In Search of Excellence ( 1982) ilustrează corelaţia
dintre cultura organizaţională şi caracteristicile modului de conducere şi organizare a întreprinderilor
care au obţinut performanţe apreciabile. Ei consideră cultura organizaţională ca fiind „rezultatul
efortului managerilor de orientare a personalului în spiritul excelenţei”. Modelul „7- S” (structure,
strategy, systems, skills, staff, style, shared values) evidenţiază şapte variabile organizaţionale:
structură, strategie, sistem, competenţe, salariaţi, stil de conducere, valori comune. În centrul
modelului se află valorile comune, care constituie elementul cel mai important. Acţiunile oamenilor
sunt determinate de doi factori: necesitatea de adaptare şi necesitatea de a păstra particularităţile lor
individuale. Companiile care au obţinut performanţe asigură satisfacerea acestor două necesităţi ale
membrilor lor. Cele mai importante criterii ale performanţei sunt calitatea şi orientarea spre
consumator, însă accentul principal se pune pe modernizarea şi simplificarea organizaţiilor, iar
viitorul performant al întreprinderilor depinde de oameni. Astfel conducerea eficientă a oamenilor
trebuie să se bazeze pe un control indirect, pe stimularea creativităţii.
51
Cultura corporativă este caracteristică companiilor mari, care
desfăşoară activităţi internaţionale. Cultura afacerilor reprezintă
fundamentul gândirii, sentimentelor şi acţiunilor întreprinzătorilor, folosit
cu referire la un sistem de consens, sau o înţelegere împărtăşită de
oamenii de afaceri. Termenul de cultura industrială evidenţiază
specificul ramurii industriale sau al unor subramuri: industrie uşoară,
industrie grea etc. Cultura managerială adesea se referă la manageri, la
sistemul de valori, la credinţele, aspiraţiile, aşteptările şi
comportamentele managerilor, este orientată spre realizarea obiectivelor
de care sunt responsabili managerii. Cultura profesională se referă la
modul în care persoana este educată, pregătită şi motivată pentru muncă.
Cultura organizaţională rezidă în „ansamblul valorilor, credinţelor,
aspiraţiilor, aşteptărilor şi comportamentelor conturate în decursul
timpului în fiecare organizaţie, care predomină în cadrul său şi-i
condiţionează direct şi indirect funcţionalitatea şi performanţele”, iar
climatul organizaţional „exprimă starea de spirit a personalului, ce tinde
să prevaleze într-o anumită perioadă, reflectare atât a culturii
organizaţionale, cât şi a evoluţiilor recente ale organizaţiei, în special
economice şi manageriale”. Din cele expuse mai sus rezultă că cultura
organizaţională şi climatul organizaţional reprezintă variabile care se
influenţează şi se completează reciproc.
Cultura organizatională poate fi abordată sub aspecte diferite, însă
vom evidenţia următoarele:
- e un sistem de valori împărtăşite de grup;
- ce scoate în evidenţă nivel de dezvoltare al organizaţiei;
- fiind principala resursă strategică a companiei;
- este purtătoare de schimbări organizaţionale, fiind decisivă
pentru succesul sau eşecul organizaţiei.
Şi poate fi caracterizată prin următoarele:
- reprezintă un adevărat mod de viaţă pentru membrii organizaţiei şi
devine evidentă doar când comaparam cu alte organizaţii şi atunci când
este supusă schimbării.
- cultura tinde să devină stabilă în timp dearece implică valori şi
credinţe de bază.
Formarea integrităţii sociale, a unui sistem de valori, a misiunii
organizaţiei, planificarea strategică, orientarea spre un termen lung de
activitate, reprezintă părţi constitutive ale culturii organizaţionale. În
acelaşi timp, conţinutul lor este diferit, adică în fiecare organizaţie
valorile au specificul lor, misiunea, stilul de conducere şi abilităţile
personale ale membrilor organizaţiei sunt diferite. Modul în care se
52
realizează activitatea antreprenorială în organizaţie imprimă acesteia un
colorit individual, o personifică, adică fiecare organizaţie este individuală
şi irepetabilă după structura sa. Din acest punct de vedere cultura
organizaţională poate fi caracterizată ca fiind una specifică, drept un
sistem de relaţii, acţiuni şi interacţiuni, care se realizează în cadrul unei
activităţi antreprenoriale concrete, totodată, însăşi cultura organizaţională
este o noţiune mai vastă decât ceea ce constituie structura unei
organizaţii.
Formarea valorilor comune sau a principiilor activităţii
organizaţionale are drept obiectiv principal crearea unei imagini a
organizaţiei în societate şi educarea sentimentului de „noi” colectiv.
Aceste principii se proclamă în cuvântările fondatorilor ori ale
managerilor, în diferite documente informaţionale, materiale de reclamă,
denumiri de firmă etc., de exemplu, „calitate înainte de toate”, „preţuri
competitive pentru o calitate ireproşabilă” ori „IBM înseamnă deservire”.
Misiunea şi imaginea organizaţiei se pot referi la tehnologia înaltă,
calitatea superioară, mândria de a fi în frunte pe piaţa economică, dorinţa
de a se menţine standardul etic al serviciilor, spiritul inovator, tendinţa
spre iniţiativă etc. Reunite în sistem, toate acestea determină un „credo”
al organizaţiei.
Modalităţi de manifestare a culturii organizaţionale
Cultura organizaţională reprezintă personalitatea organizaţiei şi
cuprinde atât aspectul spiritual al vieţii organizaţionale, cât şi material,
fiind elemental de identificare a unei organizaţii. Ea reprezintă un sistem
de simboluri, ritualuri, valori şi norme de comportament, acceptate de
membrii colectivului, care au aceeaşi opinie despre ceea ce reprezintă
organizaţia, conştientizează care este rolul ei economic şi social, ce
poziţie ocupă faţă de concurenţii săi, care sunt angajamentele faţă de
clienţi, standardele de calitate a producţiei etc. În cadrul grupului se
creează un climat psihologic deosebit, caracteristic anume pentru această
organizaţie, ceea ce o personifică, o face să difere de altele.
Toate organizaţiile au propria lor cultură organizaţională.
Identificarea şi interpretarea modalităţilor de manifestare a culturii
organizaţionale presupune, în primul rând, o interferenţă personală
(individuală) cu aspectele observabile ale culturii, cît şi normele şi
valorile distinctive.
Modalităţile concrete prin care cultura organizaţională îşi
exteriorizează prezenţa şi influenţează organizaţia se manifestă prin
53
următoarele elemente: produsele artificiale fizice, simbolurile,
istorioarele şi miturile, ritualurile şi ceremoniile, limbajul, statutul şi rolul
salariatului, cît şi filosofia după care se ghidează politica organizaţională
în privinţa angajaţilor şi clienţilor. Nici una din aceste componente, luate
individual, nu reprezintă cultura organizaţiei, doar abordate împreună, ele
reflect şi dau claritate conceptului de cultură organizaţională.
Produsele artificiale fizice sunt componentele cele mai tangibile ale
culturii organizaţiei: mijloacele materiale, utilajele, obiectele de inventar,
instalaţiile, aparatele, mijloacele fixe, arhitectura, designul, mobilierul,
vestimentaţia, figuri şi obiecte care reprezintă anumite semnificaţii.
Simbolurile culturale servesc pentru exprimarea anumitor concepţii
şi promovarea anumitor valori în cadrul întreprinderii. Ele pot oferi
semnificaţii sau înţelesuri comune asupra unor elemente organizaţionale
de interes comun, sub diferite forme, cum ar fi un obiect, un eveniment, o
formulă, semne distinctive de statut, stiluri vestimentare, recompense,
activităţi, expresii verbale etc., care transmit un mesaj. Prin simboluri
culturale se transmit sensuri ce relevă valorile, idealurile, credinţele şi
aşteptările acceptate de salariaţii organizaţiei. Simbolurile sunt
configurate în idei, sentimente, trăiri şi imagini despre sine şi despre
fenomene din organizaţie şi care se manifestă în viaţa cotidiană.
Miturile organizaţionale pot fi: 1) istorice, care ţin de fondatorii
întreprinderii sau de evenimentele strategice, excepţionale; 2)
raţionaliste, ce stabilesc relaţia cauză-efect a unei acţiuni trecute şi oferă
legitimitate unor acţiuni asemănătoare în viitor. În organizaţiile cu o
anumită tradiţie istorioarele relatează despre o succesiune de evenimente
desfăşurate în organizaţie la un moment dat. Aceste istorioare au un sens
simbolic prin abordarea sau soluţionarea unor situaţii umane cu implicaţii
majore pentru întreprindere, iar povestirea lor în mod repetat contribuie
la întipărirea în memoria salariaţilor a aşteptărilor care se degajă din
cuprinsul acestora. Prin conţinutul lor, miturile oferă modele de
comportament pentru salariaţii întreprinderii.
Ritualurile - sunt elemente care exprimă valorile promovate în
organizaţie. Ritualurile definesc anumite activităţi sistematice şi
programate după un anumit model. Acestea pot fi cotidiene - momente
petrecute împreună de membrii organizaţiei, forme de salut, modalităţi de
manifestare a respectului - sau pot fi ritualuri excepţionale, de primire a
noilor membri în colectiv, de promovare sau pensionare. Multe companii
folosesc ritualuri pentru a sărbători anumite realizări. Cele mai multe
ritualuri se încheie cu ceremonii. Ceremonia reprezintă un montaj artistic
de grup, al cărui mod de desfăşurare s-a conturat în timp. Deşi
54
considerate activităţi colective, care menţin coeziunea grupului, nu toţi
membrii unii organizaţii aderă la ele, considerându-le inutile.
Limbajul - prin limbaj oamenii îşi exprimă gândurile, sentimentele
şi dorinţele. Este un sistem de comunicare alcătuit din cuvinte, fraze şi
expresii tipice, folosite de oameni pentru a se referi la ei, la alţii, la
evenimente sau la organizaţie în ansamblu.
Statutul şi rolul salariatului - definesc poziţia şi prestigiul pe care
salariatul le are în cadrul întreprinderii. Statutul are o triplă determinare:
1) funcţională - profesia şi tipul de activitate fac departajarea între
diferitele categorii de salariaţi; 2) ierarhică - postul ocupat de către
salariat, sfera competenţelor şi a responsabilităţilor atribuite lui; 3)
personală - defineşte cunoştinţele, calităţile şiabilităţile membrilor
organizaţiei în îndeplinirea sarcinilor de muncă şi în relaţiile cu cei din
afara organizaţiei. Potrivit acestor determinări, un salariat poate avea un
statut superior sau unul inferior în raport cu altă persoană din cadrul
întreprinderii. Statutul unei persoane determină rolul pe care aceasta îl
joacă în cadrul întreprinderii.
Cultura organizaţională reflectă istoria organizaţiei, tradiţiile şi
obiceiurile prin care se afirmă continuitatea valorilor, stabilirea şi
persistenţa unor valori. Ansamblul caracteristicilor organizaţiei, ceea ce îi
dă specificitate, stabilitate şi coerenţă, reprezintă identitatea organizaţiei.
Cultura şi identitatea dau legitimitate grupului social constituit în
organizaţie. O importanţă deosebită pentru răspândirea principiilor
fundamentale ale culturii organizaţiei o are studierea istoriei
organizaţiei şi promovarea acesteia. Apelând la istorie, la tradiţiile şi
obiceiurile din trecut, se motivează activitatea personalului în prezent.
Cunoaşterea istoriei le permite angajaţilor să se adapteze la condiţiile
contemporane de funcţionare a organizaţiei, excursul în istorie” explică
de ce se petrec lucrurile aşa şi nu altfel. Istoria creării şi dezvoltării
organizaţiei dezvăluie împrejurările în care a fost fondată întreprinderea,
date şi evenimente mai importante, personalităţi care s-au remarcat în
trecut. Un loc important se atribuie descrierii evoluţiei activităţii de
producţie, articolelor care s-au bucurat de mai mult succes etc.
Cultura organizaţională nu are o istorie independentă de cultura
societăţii din care face parte. Fiind caracterizată ca un sistem de
conexiuni, acţiuni, interacţiuni şi relaţii, realizate în cadrul organizaţiei,
specifice anume acesteia, în acelaşi timp, ea este un atom, o părticică a
culturii naţional-statale. Fiecare societate îşi constituie propriul sistem de
valori culturale. Schimbările din cultura mai cuprinzătoare a societăţii
55
influenţează modelele culturale dominante din organizaţie, în sensul că
solicită adaptări, modificări şi ajustări.
Deci, cultura organizaţională nu se formează în mod artificial sau
întâmplător, ci drept rezultat al activităţii practice, din interacţiunea
relaţiilor dintre membrii organizaţiei şi ca un răspuns la problemele ce
apar în mediul intern şi în cel extern. Un rol major în formarea sau
transformarea culturii organizaţionale îl au conducătorii organizaţiei, care
acceptă anumite valori şi le promovează în colectiv. Dacă la început
valorile poartă un caracter declarativ, pe parcursul unei perioade de timp,
mai mult sau mai puţin îndelungate, ele se pot transforma în valori, care
posedă o anumită forţă motivaţională. Structurându-se, valorile creează
imaginea integrală a organizaţiei. Acest proces de asimilare şi structurare
în conştiinţa indivizilor a unor anumite reprezentări şi valori este
determinat de tendinţa acestora de a scăpa de incertitudine în viaţa
cotidiană. Astfel, cultura organizaţională cuprinde următoarele elemente:
Sistemul de valori constituie elementul esenţial al culturii
organizaţionale. Sub acest aspect cultura organizaţională este definită ca
un sistem de valori-cheie, de concepţii, modalităţi de înţelegere şi norme
stabilite pentru membrii unei firme. Sistemul de valori îşi pune amprenta
asupra concepţiei organizaţiei privind etica afacerilor, care se referă la
comportamentul agenţilor economici, al angajaţilor, patronilor şi
managerilor3.
Regulile instituţionale pot fi: formale, implementate prin
reglementări oficiale, de natură organizatorică (regulamentul de ordine
interioară, de organizare şi funcţionare, descrierile funcţiilor şi
posturilor), şi informale, care, deşi nu sunt consemnate în nici un
document, au o mare influenţă asupra comportamentului în organizaţie.
Regulile instituţionale reglementează relaţiile între indivizi şi se aplică
3 Valorile îşi găsesc raţiunea în contextul individului sau al grupului, dar nu sunt simple
împrumuturi. Ele se aseamănă cu atitudinile, fiind un element evident al personalităţii. Aceste
atitudini îşi au originile în subconştientul membrilor organizaţiei, pentru că au fost interiorizate mai
înainte, apoi integrate în organizaţie. D.Pemartin şi J.Legres au elaborat un set de valori profesionale
cu şase trepte:
• Salariul - banii sunt consideraţi motiv esenţial al conduitei.
• Libertatea – autonomia - independenţa, dorinţa de a nu fi supus unei ierarhii.
• Prestigiul - nevoia de a fi admirat; atributele puterii (uniformă, birou luxos, maşină etc.).
• Stabilitatea - pentru a o obţine, individul acceptă o muncă care nu-l interesează, o ambianţă
negativă.
• Organizarea - pe prim plan sunt puse planificarea, ordinea, regulamentul.
• Soluţionarea problemelor - din nevoia de a-şi exprima potenţialul intelectual, salariatul
rezolvă problemele cu care se confruntă în modul cel mai eficace.
56
tuturor membrilor organizaţiei în cadrul activităţii cotidiene. Acestea sunt
reguli, care definesc apartenenţa la o organizaţie şi corespund cerinţelor
obiective ale specificului organizaţiei.
O componentă a culturii organizaţiei îl reprezintă sistemul de
cunoştinţe şi abilităţi pe care le folosesc indivizii pentru a-şi rezolva
problemele cu care se confruntă. Ea include atât teoriile, cât şi practicile,
regulile cotidiene şi indicaţiile pentru acţiune. Deşi se bazează pe date şi
informaţii, cunoaşterea este legată întotdeauna de persoană. Datele şi
informaţiile reprezintă componentele de bază utilizate în procesul de
acumulare a cunoştinţelor. Modelele cognitive stau la baza acţiunilor
indivizilor. Procesul de dobândire a cunoştinţelor este un proces lent,
care evoluează în timp şi care are atât o dimensiune individuală, cât şi
una colectivă. Informaţia existentă într-o organizaţie este stocată în
memoria, experienţa, talentele, abilităţile individuale ale angajaţilor.
Organizaţiile moderne recunosc rolul cunoştinţelor în obţinerea
succesului, de aceea tot mai mult se preocupă de depistarea şi menţinerea
persoanelor talentate, competente. Succesul activităţii depinde de
capacitatea de combinare a abilităţilor, competenţelor şi talentelor
persoanelor deţinătoare de cunoaştere.
Comportamentele etice, care reprezintă valori culturale dobândite
prin tradiţie şi educaţie, au un rol important în constituirea profilului etic
al organizaţiei atât datorită efectului de demonstrare a atitudinii
managerilor, cât şi necesităţii de promovare a lor ca o cerinţă de bază a
convieţuirii sociale. Contribuind la definirea evenimentelor şi
comportamentelor, valorile orientează, de semenea şi conduita, dirijează
eforturile pentru a crea diferite tipuri de situaţii, înlesnind stabilirea unor
anumite relaţii, acceptate sau evitate. Ele sunt imagini directoare, scopuri
pozitive şi abstracte, pe care subiectul sau grupul tind să le atingă. Se va
încerca apropierea de performanţa personală, căreia diferiţi indivizi îi dau
accepţii diferite. Comportarea socială a personalităţii este determinate de
dialectica interacţiunii personalităţii cu societatea.
Cunoaşterea culturii organizaţionale este necesară şi utilă, fiind cel
mei important element, pe termen lung, al organizaţiei, în special în
momentele de adaptare, schimbare şi transformare a organizaţiei.
Funcţiile culturii organizaţionale
Cultura organizaţională, chiar dacă nu este vizibilă în mod direct, are
implicaţii profunde asupra performanţelor organizaţiei. Ea prezintă un
model de orientare care influenţează puternic activitatea zilnică. Tradiţia
culturală nu este învăţată întrun mod conştient, ci este transmisă în
57
procesul de socializare a noilor membri ai organizaţiei, fiind promovată
de toţi membrii organizaţiei şi are rădăcini adânci în istoria organizaţiei.
O organizaţie se caracterizează printr-un sistem de valori care
alcătuiesc profilul cultural al acesteia. Fiecare organizaţie este fondată
pentru realizarea unui anumit scop, acţiunea umană fiind orientată spre
un scop bine definit. Scopurile au prioritate în faţa celorlalte componente
ale organizaţiei, întrucât doar prin raportare la ele se proiectează structura
organizaţiei. Ele sunt considerate fundamentul activităţilor de muncă,
respectiv al responsabilităţilor asociate sarcinilor concrete de muncă.
Descrierea funcţională a culturii organizaţionale completează
definirea acesteia ca mod de gândire şi de acţiune a unui grup uman.
Funcţiile principale ale culturii organizaţionale4 sunt:
Funcţia cognitivă a culturii organizaţionale concentrează în sine
experienţa socială a grupului. Cultura are capacitatea de a acumula
cunoştinţele despre modul de efectuare a activităţii, face posibilă
cunoaşterea caracteristicilor acesteia. Fără îndoială, informaţia şi
cunoaşterea implică, în mod complementar, dimensiunea educativă, de
instruire, ceea ce înseamnă că aspectele explicative sunt însoţite mereu
de aspecte valorizante, evaluative. Pentru a-şi realiza scopurile şi
obiectivele, organizaţia utilizează cunoştinţele şi abilităţile salariaţilor
Sistemul de valori formează individului anumite orientări valorice.
Omul apreciază conform unor criterii valorice acţiunile, evenimentele,
relaţiile sociale sau interumane şi optează corespunzător acestor criterii
pentru ca viaţa lui să capete temeiuri puternice. Păstrarea şi transmiterea
valorilor şi tradiţiilor organizaţiei reprezintă funcţia axiologică a culturii
organizationale, care, adeseori, este subapreciată sau neglijată. Cultura
organizatională este principala depozitară a valorilor şi tradiţiilor
specifice fiecărei organizaţii, ea fiind conturată în decursul timpului.
Important este, mai ales, atunci când se schimba generaţiile în cadrul
organizaţiei, ca acestea să se menţină.
Valorile şi normele de comportament, care caracterizează o anumită
societate, pot intra în contradicţie cu scopurile organizaţiei, de aceea este
necesară funcţia de menţinere a unui model sociocultural moral pozitiv
pentru organizaţie şi societate, prin intermediul păstrării şi transmiterii
valorilor şi tradiţiilor benefice atât organizaţiei, cât şi societăţii în
general.
4 Analiza funcțiilor se realizează după Angela Zelenschi, în lucrarea Cultura Organizațională și
rolul ei în managementul modern. Chișinău, 2004
58
Funcţia de integrare a angajaţilor în cadrul organizaţiei reflectă
procesul prin care cultura organizaţională sintetizează interesele tuturor
indivizilor, creează sentimentul de identitate. Aceasta permite fiecărui
salariat să conştientizeze scopurile organizaţiei, să aibă o viziune clară
despre ea, să se simtă o părticică a unui sistem, percepând rolul şi
responsabilitatea lui faţă de organizaţie. Funcţia principală a culturii
organizaţionale este de a forma tuturor membrilor colectivului
sentimentul de identitate, de apartenenţă la organizaţie, imaginea de
„noi” colectiv.
În afară de formarea opiniei comune, cultura organizaţională asigură
armonizarea intereselor individuale şi colective. Fiecare membru al
organizaţiei conştientizează rolul său în sistem, ceea ce se aşteaptă de la
dânsul şi cum ar putea el să răspundă la aceste aşteptări în cel mai reuşit
mod. De asemenea, individul ştie că va fi remunerat, dacă îşi va îndeplini
conştiincios sarcinile. În sfârşit, fiecare ştie că dacă încalcă regulile scrise
sau nescrise ale întreprinderii va fi pedepsit şi această ameninţare vine nu
numai din partea conducerii, ci şi din partea colegilor. Sistemul de valori
apare ca o condiţie de menţinere a echilibrului intern al grupului uman.
Astfel, cea mai dinamică şi complexă funcţie a culturii organizationale
este funcţia de direcţionare a salariaţilor spre realizarea sarcinilor
întreprinderii. „Menirea ei este de a contribui la declanşarea energiilor
latente ale salariaţilor în vederea realizării anumitor acţiuni desfăşurate în
anumite condiţii economice, astfel încât obiectivele cuprinse în strategiile
şi politicile firmei să fie îndeplinite”.
Cultura organizaţională îndeplineşte funcţia de reglementare şi
conţine atât legi formale, cât şi informale, care indică cum trebuie să se
comporte omul în procesul muncii. Aceste legi determină modul de
acţiune curent în organizaţie: succesiunea proceselor de efectuare a
muncii, caracterul contractelor de muncă, forma schimbului de
informaţie etc. Astfel, procesul muncii capătă un caracter sistematizat.
De asemenea, conform ei sunt elaborate normele de comportament cu
partenerii de afaceri, care presupune responsabilitate morală.
Funcţiile de integrare şi de reglementare înlesnesc creşterea
productivităţii muncii în organizaţie, deoarece sentimentul de identitate
şi perceperea valorilor sporesc perseverenţa în urmărirea scopurilor şi în
îndeplinirea sarcinilor. Datorită existenţei normelor informale, care
reglementează activitatea organizaţiei, sunt înlăturate acţiunile
necoordonate, se economiseşte timp şi resurse în diferite situaţii
economice.
59
Deoarece în urma activităţii economice cultura organizaţională
înlesneşte ridicarea calităţii produselor şi serviciilor propuse de
organizaţie, calitatea muncii se transformă în calitatea producţiei, prin
aceasta realizându-se funcţia de conducere a calităţii.
Funcţia de adaptare a organizaţiei la mediul extern. Contextul
economic, social, politic, ştiinţific, juridic etc. încorporează evoluţii care
pot afecta atât pozitiv, cât şi negativ comunitatea angajaţilor din cadrul
organizaţiei. Există ameninţări de ordin: economic - dacă nu te schimbi,
rişti să te elimini din afaceri, să pierzi poziţia pe piaţă; politic - un grup
mai puternic poate avea anumite avantaje; tehnologic - poţi rămâne în
urmă; legal - amenzi, privaţiune de libertate; moral - poţi fi considerat
iresponsabil social.
Funcţia de legitimare a activităţii organizaţionale - este una dintre
cele mai importante funcţii ale culturii organizaţionale din punctul de
vedere al formării ei, deoarece explică modul de activitate în organizaţie
şi modul de comportament al salariaţilor din întreprindere. La nivelul
organizaţiilor o importanţă majoră are nu numai cultura naţională, iar în
unele cazuri cultura instituţională poate fi mai puternică decât cultura
naţională, de aceea companiile, care funcţionează în cadrul unei culturi
naţionale, nu sunt toate la fel de eficiente. De exemplu, compania Sony
are rezultate mai bune decât Matsushita, deşi ambele sunt japoneze (M.
Bond).
Cultura organizaţională îndeplineşte şi funcţia de asigurare a unui
cadru adecvat pentru dezvoltarea organizaţională. Pentru organizaţiile
contemporane competitive este caracteristică dependenţa din ce în ce mai
mare a performanţelor de capacitatea lor organizaţională, a cărei esenţă
rezidă în integrarea cunoştinţelor specializate ale salariaţilor. În
realizarea acestei integrări în mod firesc, cultura organizatională are o
contribuţie esenţială. Cercetările demonstrează că pe termen lung
cunoştinţele membrilor organizaţiei constituie sursa principală a
avantajelor sale competitive. Cultura organizatională trebuie să
favorizeze formarea şi menţinerea unor modele cognitive, capabile să
determine rapiditatea feedback-ului, flexibile şi rezistente la ameninţările
exogene şi endogene.
Astfel, o cultură organizaţională puternică, compatibilă cu sistemul
organizatoric, devenind funcţională, asigură companiei un fundament
durabil care permite înţelegerea problemelor organizatorice.
60
Tipologii ale culturii organizaţionale
În orice domeniu de cercetare e nevoie de schematizări şi clasificări.
Operaţia de clasificare presupune folosirea unor criterii şi conduce la
instituirea unei ordini pe care o stabileşte cercetătorul. Cultura
organizaţională este un fenomen complex şi, pentru a fi distinsă, trebuie
aplicată analiza tipologică a principalelor ei variaţii. Stabilirea unei
tipologii a culturilor organizaţionale permite să ne orientăm mai bine în
faţa diversităţii lor. Numeroşi autori au încercat să elaboreze modele sau
tipologii ale culturii organizaţionale.
În funcţie de valorile care stau la baza structurii organizaţiei pot fi
distinse patru tipuri de cultură organizaţională: 1) cultură de rol - firma
instituţie acordă prioritate distribuirii de roluri precise şi formale
membrilor conducerii şi personalului. O structură organizatorică formală,
stabilită în mod riguros şi controlată prin mijloace administrative, este
considerată condiţia principală a performanţei organizaţiei. 2) cultură de
realizare - firma inovativă pune accent pe capacitatea personalului de a
se angaja în muncă şi de a-şi valorifica spiritul de iniţiativă. Structura
organizatorică trebuie să fie astfel construită încât să permită inovarea şi
să asigure adaptarea firmei la noile exigenţe ale mediului. 3) cultură de
dominaţie - firma monolit dă prioritate relaţiilor de putere atât în cadrul
firmei, cât şi în relaţiile cu mediul de afaceri. Structura organizatorică are
un caracter ierarhic, firma fiind controlată administrativ şi operaţional de
elita organizaţiei. 4) cultură suport - firma paternalistă, scopul principal
al căreia este asigurarea în organizaţie a unui cadru adecvat de dezvoltare
a relaţiilor interumane şi a sprijinului reciproc între membrii acesteia.
Firma este o familie mare, iar subordonarea faţă de conducător are un
caracter firesc.
După sfera de înglobare deosebim: cultura dominantă, împărtăşită
de majoritatea membrilor organizaţiei, şi culturi ale departamentelor.
Membrii diferitelor departamente, deşi împărtăşesc cultura dominantă,
pot fi caracterizaţi de alte opinii, specifice subunităţii lor. În funcţie de
caracterul lor, există culturi pozitive, care pun accent pe: participare,
încredere, adaptarea la mediu, comunicare şi flexibilitate, şi culturi
negative, care au astfel de trăsături ca: lipsa de încredere în individ,
separarea conducătorului de executanţi, lipsa de dialog, rigiditatea,
concentrarea deciziei la nivelurile superioare. O cultură negativă duce
treptat la falimentul firmei.
Mulţi dintre cercetătorii culturii organizaţionale pun un accent
deosebit pe puterea unei culturi şi performanţele organizaţiei, existănd
61
culturi puternice şi culturi slabe. Existenţa unei culturi puternice nu
înseamnă eficienţă, deoarece o cultură puternică, dar incompatibilă cu
strategia adoptată nu va conduce la obţinerea unor rezultate bune. Deci
nu intensitatea culturii, cât, mai ales, capacitatea ei de a se adapta la
mediu o transformă într-un instrument al succesului.
În funcţie de structura organizaţiei, un grup de specialişti au
delimitat trei tipuri de culturi:
1) cultura birocratică - ce se evidenţiază prin faptul că nu are un stil
desluşit bazându-se, înainte de toate, pe norme, proceduri stabilite.
Această cultură are o ierarhie rigidă, centralizată. Este un tip decultură
care există în fiecare ţară şi care aduce o mulţime de neplăceri; autorii
propun un şir de recomandări de soluţionare a lor;
2) cultura administrativă- pentru care este specific un stil adecva de
conducere şi care este orientată spre producţie. Este cultura organizaţiilor
care sunt sensibile la schimbări şi se adaptează repede la ele;
3) cultura tehnică - este tipică pentru organizaţiile din industrie,
care se bazează pe „ know - how”.
Un alt punct de vedere referitor la clasificarea culturii organizaţiei au
propus specialiştii americani T.Deal şi A.Kenedy, care se referă la două
criterii: gradul de risc acceptat şi rapiditatea feedback-ului ( viteza de
reacţie) din a căror combinaţie rezultă patru tipuri de culturi:
1) cultura de tip „Macho” (de tip dur) - existând şanse rapide de
succes, dar şi posibilitatea coborârii rapide. Această cultură este tipică
lumii individualiştilor, care îşi asuma riscuri mari şi obţin un feedback
rapid, indiferent dacă acţiunile lor sunt corecte sau greşite. Pentru acest
tip este caracteristică o competiţie intensă şi agresivă, unde se afirmă
valorile individualismului. O astfel de organizaţie oferă satisfacţii
imediate personalului şi mai puţine organizaţiei însăşi;
2) cultura de tip „mizează pe compania ta” include investiţii
maximale şi are o legătură inversă lentă. Ciclurile de luare a deciziilor
sunt lungi, deciziile importante se iau uneori ani de-a rândul, atenţia fiind
îndreptată spre detalii. Caracteristicile acestui tip de cultură sunt
rezistenţa şi perspectiva de durată. Ea se modifică lent, nivelul riscului
fiind înalt. În condiţiile fluctuaţiilor economice organizaţiile sunt
vulnerabile, ceea ce necesită din partea lor acţiuni planificate şi
sistematice. Angajaţii din aceste culturi respectă competenţa tehnică şi
pot aştepta cu răbdare rezultatele activităţii lor;
3) cultura de tip „cultura bazată pe muncă şi certitudine”
presupune lucrul în echipă include angajaţi implicaţi în feedback rapid,
fără riscuri prea mari. Ei sunt stimulaţi pentru o activitate rapidă, dar cu
62
risc minimal. Succesul unor astfel de firme este activitatea intensă.
Organizaţiile respective sunt orientate, de obicei, spre client. Deviza lor
principală este satisfacerea dorinţelor consumatorului. Organizaţiile care
au acest tip de cultura sunt, de regulă, mari, produc bunuri şi servicii de
calitate şi în cantităţi considerabile;
4) cultura de tip „procedurile clar definite” este specifică
organizaţiilor cu o structură ierarhică rigidă, bazată pe reguli şi proceduri
stricte, atenţia fiind concentrată asupra perfecţiunii tehnice, nivelului de
risc, detaliilor. Colaboratorii îşi îndreaptă energia asupra a ceea „cum fac
ei lucrul” şi nu asupra a ceea ce fac, atrag atenţie deosebită
înregistrărilor, documentelor, însemnărilor, desăvârşirii tehnice. Aceste
organizaţii îşi asumă doar riscuri reduse şi nu răspund imediat la
schimbările survenite în mediul în care îşi desfăşoară activitatea.
O altă tipologie, clasificată după modul de afirmare a autorităţii,
conţine patru modele de relaţii dintre manageri şi subalterni: 1)
birocratic - caracteristic organizaţiei formale, cu o ierarhie rigidă.
Fiecare membru al organizaţiei îndeplineşte o funcţie concretă. Şefii iau
decizii, subalternii le îndeplinesc. Se exercită un control permanent,
răspunderea pentru greşeli o poartă executantul; 2) paternalist -
„stăpânul” ia deciziile şi controlează acţiunile subalternilor săi, care nu
trebuie să cunoască amănuntele, să posede informaţie despre strategia
întreprinderii. Însă responsabilitatea 72 pentru eşecuri o poartă întreg
colectivul. Ierarhia fiind rigidă, relaţiile dintre colaboratori au un caracter
personal. Managerul încearcă să rezolve problemele subalternului apărute
în afara serviciului; 3) fraternalist - în organizaţie nu există o ierarhie
strictă. Deciziile se iau în mod colectiv. Eşecurile sunt ale tuturor. Şeful
discută cu subalternii problemele apărute, independent de faptul dacă
sunt personale, sau ţin de organizarea procesului de muncă; 4)
parteneriat - în organizaţie ierarhie, practic, nu există. Deciziile se iau,
de asemenea, în mod colectiv, fiecare membru, în funcţie de calificarea şi
competenţa sa înaintează propuneri. Managerul doar coordonează
acţiunile lor. Responsabil pentru munca efectuată este executantul.
Fiecare angajat are o funcţie concretă, controlul permanent nu este
practicat, iar relaţiile între membrii grupului sunt depersonificate.
În cele ce urmează ne vom referi la tipologia propusă de Ch.Handy
în lucrarea de referinţă Understanding Organisations (1976), care
identifică patru tipuri de cultură a organizaţiei. Autorul utilizează pentru
studiul său zeii din religia Greciei antice pentru a sublinia faptul că
gestiunea organizaţiilor este un proces creativ, ce datorează mult culturii
63
şi tradiţiilor existente în organizaţie. Fiecare dintre aceste culturi ale
organizaţiei are o imagine.
Cultura de tip putere sau cultura lui Zeus. Acestă cultură este
asociată cu o pânză de păianjen, cercurile ei reprezentând sursa de putere.
Importanţa lor se reduce o dată cu îndepărtarea de la centru. Diagonalele
sunt influenţele exercitate de sursa de putere centrală. Cultura respectivă
este specifică organizaţiilor antreprenoriale mici, unor firme comerciale,
sindicate, organizaţii politice etc. Zeus îşi alege cu minuţiozitate
personalul. Controlul este realizat de persoanele-cheie. Sistemul
normativ al organizaţiei este restrâns. Informaţiile analitice, raporturile
au mai puţină importanţă. Se preferă comunicarea verbală în locul celei
scrise. Managerul organizaţiei culturii de tip putere, de obicei, nu-şi
planifica activitatea. Sistemul decizional rezultă din echilibrul de
influenţe şi nu din proceduri logice. Deciziile sunt luate rapid, dar aceasta
nu garantează calitatea. Fluctuaţia personalului este mare. Selectarea
personalului şi succesiunea sunt variabile criticabile. Rezultatele
subalternilor au o importanţă mai mare decât motivele, iar acţiunile lor au
o pondere mai mare decât argumentele. Subalternii dispun de libertatea
de acţiune şi sunt responsabili. Ei au nevoie de un scop, de resurse şi
încredere. Această cultură se dezvoltă reped şi se răspândeşte datorită
unei forme neobişnuite de comunicare: compatibilităţii.
Organizaţia de acest tip reacţionează repede la schimbările ce au loc
în societate. Creşterea numărului personalului în organizaţie creează
probleme, deoarece este foarte greu a coordona activitatea unui grup
mare de oameni în baza unui controlul efectuat de o singură persoană.
Problema peincipală constă în faptul că organizaţia depinde foarte mult
de caracterul individului, care este „stăpânul” ei. „Zeus este zeul
protector, el domnea cu ajutorul fulgerelor, când era înfuriat sau cu
ajutorul ploii dătătoare de viaţă, când dorea să îmblânzească”. De el se
temeau, pe el îl respectau şi uneori îl iubeau. El reprezenta tradiţia
patriarhală, puterea iraţională, adesea însă binevoitoare; el întruchipa în
sine impulsivitatea şi mila. Problema principală constă în faptul că aceste
organizaţii depind foarte mult de caracterul individului care este
„stăpânul” ei. Un Zeus incompetent va contamina rapid şi treptat va
distruge pânza sa de păianjen.
Cultura de tip rol sau cultura lui Apollo. Această cultură este
reprezentată printr-un templu grec. Coloanele sunt funcţiile şi diviziunile
unei organizaţii fondate pe roluri. Coordonarea rolurilor se atribuie unui
grup restrâns din conducerea superioară. Plafonul templului reprezintă
directorul general şi şefii diviziunilor. Cultura de tip rol este
64
caracteristică organizaţiei formale, clasice, birocratice, fiind specifică
întreprinderilor mari - întreprinderilor de stat, administraţiilor locale etc.
Este vorba despre o cultură în care se pune accentul pe rolul ce trebuie
să-l îndeplinească fiecare funcţionar, pe funcţia ce o îndeplineşte.
Autoritatea nu depinde de calităţile personale ale managerului, ci de
poziţia pe care o deţineacesta în scara ierarhică. Activitatea organizaţiei
este divizată pe sectoare funcţionale, adeseori specializate, fiind
coordonată de un sistem de reguli şi procedee, standarde de activitate, a
căror îndeplinire trebuie să garanteze eficienţa. Eficacitatea acestei
culturi este dependentă de un mediu stabil, când viaţa este previzibilă.
Organizaţiile cu cultură de tip rol nu pot reacţiona repede şi semnificativ
la schimbările ce au loc în societate.
Poziţia ierarhică este sursa de putere în această cultură. Oamenii sunt
selectaţi în funcţie de îndeplinirea satisfăcătoare a rolului lor, regulile şi
procedurile reprezintă metode majore de influenţare. Pentru individ,
această cultură oferă securitate şi o ocazie favorabilă de a dobîndi o
specializare profesională, însă nu este potrivită pentru persoanele
ambiţioase, orientate spre putere, care doresc să-şi exercite controlul
asupra propriei munci.
Cultura de tip sarcină sau cultura Athenei. Imaginea culturii este o
plasă. Puterea se află la intersecţia împletiturilor, se concentrează în nod.
Organizaţia este o reţea de sarcini, fiecare unitate este autonomă, dar
toate au o strategie comună. Într-o astfel de cultură, managementul este
privit din perspectiva unui lanţ de probleme ce implică găsirea unor
soluţii. Elementul central al ei îl reprezintă executarea sarcinii şi
asigurarea resurselor necesare pentru fiecare nivel al organizaţiei.
Îndeplinirea obiectivelor organizaţiei depinde de fiecare membru al
echipei. Contribuţia, apartenenţa grupului se bazează pe talentul
individului, creativitatea sa. „Tinereţea, energia şi creativitate, care sunt
asociate cu Athena”, caracterizează această cultură. Sistemul de influenţe
are la bază puterea profesională. Această organizaţie, adesea de
dimensiuni mici, este flexibilă şi adaptivă, fiind eficientă în cazul
schimbărilor permanente.
Această cultură este cea mai adecvată tendinţelor curente ale
schimbării şi adaptării, libertăţii individuale şi diferenţelor sociale
scazute, avînd posibilitatea de a-şi mobiliza repede resursele, însă în
cazul în care numărul angajaţilor creşte, acest tip de cultură se transformă
în cultură de tip putere sau în cultură de tip rol.
Cultura de tip existentialist sau de tip persoană sau cultura lui
Dyonisos. Imaginea acestei culturi este un conglomerat de stele distincte
65
adunate într-un cerc. Ea ar rămâne aceeaşi chiar dacă una sau două stele
ar dispărea, deoarece stelele nu sunt dependente unele de altele. În
ideologia existenţialistă reală este numai existenţa umană. Doar noi avem
responsabilitatea propriului destin. Consecinţele organizaţionale ale
gândirii existenţialiste sunt importante. Spre deosebire de celelalte trei
tipuri de culturi organizaţionale, unde salariatul este subordonat
organizaţiei şi contribuie la atingerea obiectivelor ei, în această cultură
profesioniştii şi scopurile lor individuale reprezintă esenţa organizaţiei.
Cultura de tip existenţialist este excelentă dacă activele principale ale
organizaţiei sunt talentul şi competenţa individului. Acesta poate să-şi
păstreze individualitatea şi libertatea fără a avea sentimentul de
apartenenţă cuiva, face parte dintr-o organizaţie doar pentru a beneficia
de prezenţa colegilor, de susţinerea lor şi de puterea de negociere pe care
o aduce asociaţia. Organizaţiile de acest tip nu sunt multe şi la sigur că
vor lipsi în lumea afacerilor şi în industrie, unde întreprinderile, prin
statutul lor, au obiective care depăşesc durata de viaţă a funcţionarilor
lor. Atunci când nu poţi conduce decât prin consimţământ, când fiecare
individ are un drept de veto, orice efort de coordonare a acţiunilor
indivizilor constituie obiectul unor negocieri fără sfârşit. În acest tip de
cultură a organizaţiei managementul este privit ca o însumare de
îndatoriri administrative, ce implică abilităţi de negociere, necesare
pentru realizarea coordonării. Această cultură este caracteristică pentru
catedrele de profesori de la instituţiile de învăţământ superior, barourile
de avocaţi etc.
Orice organizaţie poate fi descrisă prin raportare la aceste
caracteristici ale tipurilor decultură organizaţională. Eficienţa conducerii
depinde de măsura în care managerul adoptă un comportament adecvat
culturii organizaţiei. O organizaţie include în sine elemente din toate
aceste tipuri ideale de cultură organizaţională, cea ce exprimă diversitatea
de caractere ale grupurilor şi ale indivizilor, contribuind împreună la
complexitatea vieţii organizaţiei.
Modelul de dezvoltare al culturii organizaţionale
Responsabilitatea socială a organizaţiilor
În ştiinţa modernă tot mai mult se pune accentul pe constituirea unei
culturi organizaţionale axate pe integritatea socială, stimularea
performanţei, competenţei, iniţiativei şi spiritului novator, Progresul
tehnologic şi al sistemelor informaţionale reprezintă forţe în deplin avânt,
ceea ce presupune că trebuie să se concentreze mai ales pe dezvoltarea
66
capacităţilor intelectuale ale oamenilor. O schimbare majoră determinată
de aplicarea tehnologiei informaţionale vizează deplasarea accentului
dinspre persoană spre grupul de muncă.
În ultimul timp se acordă o atenţie tot mai mare problemelor privind
responsabilitatea socială a întreprinderilor. Conceptul de
responsabilitate socială a apărut o dată cu trecerea de la modelul pur
economic, unde accentul principal se punea pe producţie, exploatarea
resurselor, pe interesele individuale, la cel socioeconomic, unde pe primplan
se înaintează calitatea vieţii, conservarea resurselor, interesele
societăţii, şi se formează o nouă viziune asupra organizaţiei ca un sistem
deschis. O condiţie necesară pentru succesul organizaţiei, confruntate cu
cerinţele funcţionării într-un mediu din ce în ce mai complex şi mai
competitiv, este reprezentată atât de îmbunătăţirea managementului
relaţiilor atât cu proprii angajaţi, cât şi cu investitorii, furnizorii, clienţii,
creditorii, cu întreaga comunitate. Responsabilitatea socială este o
noţiune prin care se desemnează obligaţiile întreprinderii faţă de
grupurile cuprinse în societate. Ea trebuie să fie voluntară, nu impusă de
lege. Numai dacă organizaţia se va implica în rezolvarea problemelor
sociale, se poate construi o societate axată pe principii democratice.
La nivel organizaţional, schimbarea se referă, în primul rând, la
strategia întreprinderii, stilul de conducere, structura organizaţiei,
sisteme, la schimbările privind personalul, competenţele, abilităţile şi
valorile împărtăşite, sursa de putere şi liderismul.
Cultura organizaţională este caracteristică pentru orice organizaţie,
însă acolo unde valorile nu sunt conştientizate şi susţinute activ cu
ajutorul mecanismelor şi procedurilor de management, ea, de regulă, nu
se formează. Considerată ca fiind un sistem social complex cu un
caracter unic, întreprinderea este abordată ca un model cultural specific,
cu un sistem de valori proprii. Dacă cultura îi oferă întreprinderii o
susţinere temeinică, ce poate accelera dezvoltarea ei, asigura creşterea
productivităţii şi dinamismul, atunci ea este de perspectivă şi merită toată
atenţia. După cum s-a remarcat, o problemă cardinală este cea a
treceriide la munca din obligaţie, bazată pe conformitatea modului de
lucru şi a rezultatelor acesteia cu standardele, la munca din vocaţie, care
presupune originalitate, dezicerea de tiparele comode.
Întreprinderile întâmpină dificultăţi economice şi din cauza că acordă
o atenţie redusă dezvoltării culturii organizaţionale, care le-ar permite să
conceapă şi să conducă activităţile de producţie într-un nou mod. Pentru
a realiza o producţie superioară, organizaţiile performante utilizează o
gamă mult mai largă de concepte şi metode. Întreprinderile cu o cultură
67
puternică pun accentul pe resursele umane şi acordă o atenţie deosebită
politicilor de personal. Este necesar ca managerul să fie preocupat de
problema fundamentării şi implementării unei culturi care să reflecte
misiunea organizaţiei, iar procesul de formare a culturii organizaţionale
să devină sistematizat şi organizat. Pentru a forma o cultură
organizaţională puternică, care ar favoriza sporirea eficacităţii procesului
de muncă, este necesar a analiza elementele şi sursele culturii.
Componentele culturii organizaţionale sunt următoarele: misiunea
organizaţiei, principiile şi valorile formulate explicit, care au drept
obiectiv principal crearea unei imagini pozitive a organizaţiei în
societate, şi formarea integrităţii sociale în cadrul grupului; artefactele,
stratul exterior al culturii reprezentat de simbolurile şi produsele care se
concretizează în lucruri observabile şi care au un sens şi o semnificaţie
pentru membrii grupului; sistemul de valori la care aderă membrii
organizaţiei şi pe care le propun ca referinţă în relaţiile cu lumea din jur;
regulile instituţionale, formale şi informale, care definesc apartenenţa la
o organizaţie şi modurile de conducere şi reglementare a relaţiilor;
abilităţile şi atitudinile managerilor, stilul managerial aplicat; abilităţile
şi atitudinile angajaţilor, competenţele specifice ce se aşteaptă a fi
aplicate de membrii organizaţiei în îndeplinirea sarcinilor de muncă şi în
relaţiile cu cei din afara organizaţiei; ideologia, politici şi principii, care
ghidează acţiunile membrilor organizaţiei în raporturile cu clienţii sau
beneficiarii produselor.
Mediul extern în care activează organizaţia include forţele care o
afectează din exterior: mediile sociocultural, demografic, tehnologic,
economic, juridico-politic, internaţional şi clienţii, concurenţii, furnizorii
etc. Prin intermediul factorilor socioculturali şi demografici sunt stabilite,
acceptate sau respinse credinţele, valorile, normele, simbolistica,
perspectivele individuale, concepţiile de bază ale culturii organizaţiei.
Tehnologiile folosite au, de asemenea, implicaţii asupra culturii
organizaţionale care reflectă procedurile de realizare a produselor şi
serviciilor.
Un factor important care influenţează schimbarea culturii
organizaţiei este faza ciclului de viaţă, parcursă de întreprindere. La
prima etapă - de formare - organizaţia se află în stadiul de statornicire, se
constituie ciclul de viaţă al producţiei. Fondatorii au, de obicei, o
influenţă esenţială asupra dezvoltării culturii organizaţionale. Ei
formulează misiunea organizaţiei şi obiectivele ce ţin de viitor. La
această etapă se impun valorile, normele de comportament, stilul de
activitate, ceea ce ulterior îi determină succesul sau insuccesul. Valorile
68
organizaţiei pot fi divizate în raţionale, care, de regulă, sunt declarate, şi
iraţionale, care se manifestă în acţiuni vizibile, dar nu se reduc la acestea.
Cultura organizaţională este determinată nu de valorile declarate, ci de
cele împărtăşite de membrii grupului. Anume valorile apriorice unesc
structurile organizaţionale într-o integritate. Cultura organizaţiei se
formează în urma interacţiunii ideilor şi principiilor fondatorului cu cele
ale membrilor colectivului.
După apariţia organizaţiei, urmează etapele de creştere şi de
încetinire a creşterii, când cultura se susţine datorită existenţei în
organizaţie a tradiţiilor şi obiceiurilor, care formează abilităţile
personalului. În procesul de recrutare şi de selectare a personalului, de
evaluare a performanţelor lui, sistemul de recompensare, motivarea,
pregătirea profesională, cariera au drept scop susţinerea celor care
împărtăşesc valorile existente în organizaţie.
La etapa de creştere, se dezvoltă procesele inovatoare, se stabileşte
misiunea organizaţiei, structura ei fiind încă neformală. Membrii ei dau
dovadă de abnegaţie şi acordă mult timp problemelor de serviciu. Pe
parcursul evoluţiei organizaţiei se manifestă unele personalităţi, care
conştientizează oportunitatea anumitor schimbări culturale, efectuând
modificările necesare. La această etapă apar eroii, se elaborează
simboluri. Etapa de încetinire a creşterii se caracterizează prin
formalizarea conducerii: structura organizaţiei se stabilizează, se introduc
legi, reguli, se definesc procedurile de muncă. Creşte rolul managerilor
superiori, procesul de luare a deciziilor devine mai calculat şi mai
conservativ. Criteriul de selectare a personalului şi procesul de
socializare devin o parte a tehnologiei organizaţionale.
Acum este necesar să fie pus accentul pe inovare şi să se atragă
atenţie la schimbările care survin în mediul exterior. Anume la această
etapă poate fi elaborată o nouă filosofie a organizaţiei, în scopul
consolidării acesteia pe piaţă.
La etapa maturităţii organizaţia majorează cantitatea producţiei şi
lărgeşte sfera de acordare a serviciilor. Structura organizaţiei devine mai
complexă, mecanismul de luare a deciziilor estedecentralizat. Viitorul
întreprinderii depinde de valorile organizaţionale care se impun. Dacă
personalul organizaţiei valorifică inovaţia, creativitatea, pe de o parte, şi
colaborarea, devotamentul faţă de organizaţie, pe de altă parte, atunci
firma poate avea succes în următoarea etapă, iar dacă nu, atunci este
sortită la decădere şi dispariţie.
Formarea culturii organizaţionale, ca proces complex şi de durată,
necesită precizarea obiectivelor ce trebuie realizate, a metodelor şi
69
tehnicilor ce urmează a fi utilizate şi crearea unei atmosfere colective
favorabile realizării acesteia. Metodologia de formare a culturii
organizaţionale presupune două etape importante: în primul rând, este
necesar a selecta anumite valori, care se pot referi la misiunea şi
imaginea organizaţiei, autoritatea inerentă unei funcţii sau unei persoane,
modul în care sunt trataţi oamenii, criteriile de selectare pentru un anumit
post, disciplina muncii, stilul de conducere, procesele de luare a
deciziilor, modul de comunicare, contactele sociale, modul de soluţionare
a conflictelor, identificarea cu organizaţia, adică în ce măsură angajaţii
aderă la obiectivele şi politicile organizaţiei, loialitate şi integritate,
spiritul de echipă etc., în al doilea rând, aceste valori trebuie să fie
acceptate de către membrii organizaţiei, deoarece cultura îşi are
rădăcinile în adâncul conştiinţei individului. Fiind ancorată profund în
conştiinţă, cultura organizaţională dă sens vieţii individuale, contribuie la
eficacitatea sistemului, ceea ce face din ea o resursă valoroasă.
Bibliografie:
Burduş E., Căprărescu Gh. Fundamentele managementului organizaţiei.
Bucureşti: Ed. Economică, 1999.
Cismaru, D.-M. Comunicarea internă în organizaţii. Bucureşti: Editura
Tritonic, 2008.
Chirică Sofia. Psihologie organizaţională. Modele de diagnoză şi
interveţie. Cluj-Napoca, 1996.
Dumitru Iacob. Managementul organizaţiilor. Comunicare
organizaţională. Bucureşti, 2011.
Johns Gary. Comportament organizaţional. Bucureşti: Ed. Economică,
1999.
Niculescu Ovidiu, Verboncu Ion. Management. Bucureşti: Ed.
Economică, 1997.
Preda Marian. Comportament organizaţional. Teorii, exerciţii şi studii de
caz. Iaşi: Polirom, 2006.
Roşca C., Vărzaru M. Resurse umane. Management şi gestiune Bucureşti:
Ed. Economică, 2005.
Tănase Ion-Filip. Cultura organizaţională în administraţia publică.
Bucureşti: Ed. Ministerului Internelor şi Reformei administrative, 2008.
Vlăsceanu Mihaela. Organizaţia – proiectare şi schimbare. Bucureşti:
Editura Cuminicare.ro, 2005.
Vlăsceanu Mihaela. Organizaţii şi comportament organizaţional. Iaşi:
Polirom, 2003.
Zelenschi Angela. Cultura Organizaţională şi rolul ei în managementul
modern. Chişinău, 2004