MD-2045, CHIŞINĂU, STR. Studenților 9/7, TEL: 022 509-908, www.utm.md
PRELUCRAREA SEMNALELOR
- Date despre unitatea de curs/modul
Facultatea |
Calculatoare, Informatică și Microelectronică |
||||
Catedra/departamentul |
Ingineria Software şi Automatică |
||||
Ciclul de studii |
Studii superioare de licenţă, ciclul I |
||||
Programul de studiu |
526.2 Tehnologii Informaţionale |
||||
Anul de studiu |
Semestrul |
Tip de evaluare |
Categoria formativă |
Categoria de opţionalitate |
Credite ECTS |
III (învăţământ cu frecvenţă); IV (învăţământ cu frecvenţă redusă) |
6 7 |
E |
S – unitate de curs de specialitate |
O - unitate de curs obligatorie |
6 |
- Timpul total estimat
Total ore în planul de învăţământ |
Din care |
|||||
Ore auditoriale |
Lucrul individual |
|||||
Curs |
Laborator/seminar |
Proiect de an |
Studiul materialului teoretic |
Pregătire aplicaţii |
||
120 |
30 |
30 |
|
30 |
30 |
|
- Precondiţii de acces la unitatea de curs/modul
Conform planului de învăţământ |
Matematica discretă în inginerie, Teoria probabilitatii |
Conform competenţelor |
cunoaşterea fundamentelor teoriei probabilitatilor automatelor abstracte; cunoaşterea principiilor şi metodelor de proiectare şi implementare a filtre digitale si dispositive CAD |
- 4. Condiţii de desfăşurare a procesului educaţional pentru
Curs |
Pentru prezentarea materialului teoretic în sala de curs este nevoie de proiector şi calculator. Nu vor fi tolerate întârzierile studenţilor, precum şi convorbirile telefonice în timpul cursului. |
Laborator/seminar |
Studenţii vor perfecta rapoarte conform condiţiilor impuse de indicaţiile metodice. Pentru predarea cu întârziere a lucrării aceasta se depunctează cu 1pct./săptămână de întârziere. |
- Competenţe specifice acumulate
Competenţe profesionale |
ü CP1. Utilizarea de cunoştinţe de matematică, fizică, tehnica măsurării, grafică inginerească, mecanică, electrică şi electronică, în prelucrarea semnalelor. ü Rezolvarea problemelor uzuale din prelucrarea semnalelor prin identificarea de tehnici, principii, metode adecvate şi prin aplicarea matematicii, cu accent pe metodele de calcul numeric. ü Aprecierea potenţialului, avantajelor şi dezavantajelor unor metode şi procedee din domeniul prelucrării semnalelor, a nivelului de documentare ştiinţifică al proiectelor şi al consistenţei aplicaţiilor folosind tehnici matematice si alte metode ştiinţifice. ü |
Competenţe profesionale |
ü CP2. Operarea cu concepte fundamentale din ştiinţa calculatoarelor, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor. ü Utilizarea argumentată a conceptelor din informatică şi tehnologia calculatoarelor în rezolvarea de probleme bine definite din prelucrarea semnalelor şi în aplicaţii ce impun utilizarea de hardware şi software în sisteme de aciziție și prelucrare a datelor. ü |
Competenţe transversale |
CT1. Aplicarea, în contextul respectării legislaţiei, a drepturilor de proprietate intelectuală (inclusiv transfer tehnologic), a metodologiei de certificare a produselor, a principiilor, normelor şi valorilor codului de etică profesională în cadrul propriei strategii de muncă riguroasă, eficientă şi responsabilă. CT2. Identificarea rolurilor şi responsabilităţilor într-o echipă plurispecializată, luarea deciziilor şi atribuirea de sarcini, cu aplicarea de tehnici de relaţionare şi muncă eficientă în cadrul echipei. |
- Obiectivele unităţii de curs/modulului
Obiectivul general |
Cursul oferă competenţe în direcţia utilizării metodelor şi algoritmilor de bază din prelucrarea semnalelor, în diferite aplicaţii, cum ar fi: achiziţia şi prelucrarea primară a datelor, estimare spectrală, modulaţie, filtrare numerică şi transmisii de date |
Obiectivele specifice |
Obţinerea deprinderilor şi abilităţilor necesare pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea performanţelor filtrelor numerice. |
- Conţinutul unităţii de curs/modulului
Tematica activităţilor didactice |
Numărul de ore |
|
învăţământ cu frecvenţă |
învăţământ cu frecvenţă redusă |
|
Tematica prelegerilor |
||
T1. Clase de semnale. Semnalele şi particularităţile lor. Semnale discrete. |
2 |
1 |
T2. Transformata Fourier. Proprietăţi ale transformatei Fourier. Aplicaţii. Probleme |
2 |
1 |
T3. Transformata Z. Transformata Z inversă. Calculul transformatei Z inverse |
2 |
1 |
T4.Sisteme (Filtre).Definiţii, proprietăţi de bază. Sisteme Liniare Invariante în Timp. Filtre cu răspuns finit la impuls (FIR), Filtre cu răspuns infinit la impuls (IIR). |
2 |
1 |
T5. Eşantionarea semnalelor.Eşantionare(Conversia Analogic-Numeric). Cuantizarea semnalelor. Conversia Numeric-Analogic. Interpolare de ordin zero. Teorema clasică a eşantionării ( Shanon ). |
4 |
2 |
T6. Schimbarea frecvenţei de eşantionare. Decimare. Interpolare (discretă). |
2 |
1 |
T7. Proiectarea filtrelor. Specificarea performanţelor |
2 |
|
T8. Proiectarea filtrelor (FIR) prin metoda ferestrei. Ferestre uzuale |
2 |
|
T9. Proiectarea filtrelor (IIR): Metoda de trasformare. |
2 |
1 |
T10. Filtre analogice. Filtrul Butterworth. Filtrul Chebyshev. Filtrul eliptic. |
2 |
|
T11. Transformata biliniară. Filtrul Butterworth discret. |
2 |
1 |
T12. Analiza în frecvenţă a semnalelor. Transformata Fourier discretă. |
2 |
1 |
T13. Convoluţia ciclică. Transformata Fourier discretă inversă. |
2 |
1 |
T14. Transformata Fourier rapidă. |
2 |
1 |
Total prelegeri: |
30 |
12 |
Tematica activităţilor didactice |
Numărul de ore |
|
învăţământ cu frecvenţă |
învăţământ cu frecvenţă redusă |
|
Tematica lucrărilor de laborator/seminarelor |
||
LL1. Concepte de bază ale programului Matlab |
4 |
2 |
LL2. Convoluţia şi Corelaţia datelor. |
4 |
2 |
LL3. Sisteme Discrete Liniare Invariante in Timp |
4 |
1 |
LL4. Transformata Fourier Discretă. Transformata Fourier Rapidă (DFT, FFT). |
4 |
1 |
LL5. Funcţii “fereastră”. Analiza spectrală a semnalelor. |
4 |
2 |
LL6. Eşantionarea şi cuantizarea semnalelor. |
6 |
2 |
LL7. Filtre discrete (FIR, IIR). |
|
2 |
Total lucrări de laborator/seminare: |
30 |
12 |
- Referinţe bibliografice
Principale |
|
Suplimentare |
1.Опенгейм А., Шафер Р. Цифровая обработка сигналов. Москва, 1979. 2. А. Mateescu. Prelucrarea numerica a semnalelor. Bucureşti, 1977. 3. Richard J. Higgins. Digital Signal Processing. Prentice-Hall, 1990.
|
- Evaluare
Curentă |
Proiect de an |
Examen final |
|
Atestarea 1 |
Atestarea 2 |
||
20% |
20% |
|
60% |
Standard minim de performanţă |
|||
Prezenţa şi activitatea la prelegeri şi lucrări de laborator; Obţinerea notei minime de „5” la fiecare dintre atestări şi lucrări de laborator; Obţinerea notei minime de „5” la proiectul de an; Demonstrarea în lucrarea de examinare finală a cunoaşterii condiţiilor de prelucrarea semnalelor |