Announcements

fisa disciplinei

fisa disciplinei

by Alexandr Romanenko -
Number of replies: 0

MD-2045, CHIŞINĂU, STR. Studenților 9/7, TEL: 022 509-908, www.utm.md

 

 PRELUCRAREA SEMNALELOR

  1. Date despre unitatea de curs/modul

Facultatea

Calculatoare, Informatică și Microelectronică

Catedra/departamentul

Ingineria Software şi Automatică

Ciclul de studii

Studii superioare de licenţă, ciclul I

Programul de studiu

526.2 Tehnologii Informaţionale

Anul de studiu

Semestrul

Tip de evaluare

Categoria formativă

Categoria de opţionalitate

Credite ECTS

III (învăţământ cu frecvenţă);

IV (învăţământ cu frecvenţă redusă)

6

7

E

S – unitate de curs de specialitate

O - unitate de curs obligatorie

6

 

  1. Timpul total estimat

Total ore în planul de învăţământ

Din care

Ore auditoriale

Lucrul individual

Curs

Laborator/seminar

Proiect de an

Studiul materialului teoretic

Pregătire aplicaţii

120

30

30

 

30

30

             

 

  1. Precondiţii de acces la unitatea de curs/modul

Conform planului de învăţământ

 Matematica discretă în inginerie, Teoria probabilitatii

Conform competenţelor

cunoaşterea fundamentelor teoriei probabilitatilor  automatelor abstracte; cunoaşterea principiilor şi metodelor de proiectare şi implementare a filtre digitale si dispositive CAD

 

  1. 4.     Condiţii de desfăşurare a procesului educaţional pentru

Curs

Pentru prezentarea materialului teoretic în sala de curs este nevoie de proiector şi calculator. Nu vor fi tolerate întârzierile studenţilor, precum şi convorbirile telefonice în timpul cursului.

Laborator/seminar

Studenţii vor perfecta rapoarte conform condiţiilor impuse de indicaţiile metodice. Pentru predarea cu întârziere a lucrării aceasta se depunctează cu 1pct./săptămână de întârziere.

 

  1. Competenţe specifice acumulate

Competenţe profesionale

ü  CP1. Utilizarea de cunoştinţe de matematică, fizică, tehnica măsurării, grafică inginerească, mecanică, electrică şi electronică, în prelucrarea semnalelor.

ü  Rezolvarea problemelor uzuale din prelucrarea semnalelor prin identificarea de tehnici, principii, metode adecvate şi prin aplicarea matematicii, cu accent pe metodele de calcul numeric.

ü  Aprecierea potenţialului, avantajelor şi dezavantajelor unor metode şi procedee din domeniul prelucrării semnalelor, a  nivelului de documentare ştiinţifică al proiectelor şi al consistenţei aplicaţiilor folosind tehnici matematice si alte metode ştiinţifice.

ü   

 

 

Competenţe profesionale

ü  CP2. Operarea cu concepte fundamentale din ştiinţa calculatoarelor, tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.

ü  Utilizarea argumentată a conceptelor din informatică şi tehnologia calculatoarelor în rezolvarea de probleme bine definite din prelucrarea semnalelor şi în aplicaţii ce impun utilizarea de hardware şi software în sisteme de aciziție și prelucrare a datelor.

ü   

Competenţe transversale

CT1. Aplicarea, în contextul respectării legislaţiei, a drepturilor de proprietate intelectuală (inclusiv transfer tehnologic), a metodologiei de certificare a produselor, a principiilor, normelor şi valorilor codului de etică profesională în cadrul propriei strategii de muncă riguroasă, eficientă şi responsabilă.

CT2. Identificarea rolurilor şi responsabilităţilor într-o echipă plurispecializată, luarea deciziilor şi  atribuirea de sarcini, cu aplicarea de tehnici de relaţionare şi muncă eficientă în cadrul echipei.

 

  1. Obiectivele unităţii de curs/modulului

Obiectivul general

Cursul oferă competenţe în direcţia utilizării metodelor şi algoritmilor de bază din prelucrarea semnalelor, în diferite aplicaţii, cum ar fi: achiziţia şi prelucrarea primară a datelor, estimare spectrală, modulaţie, filtrare numerică şi transmisii de date

Obiectivele specifice

  • Capacitatea de a clasifica semnalele după proprietăţile şi caracteristicile lor de bază şi posibilităţile de prezentare a semnalelor.
  • Abilitatea de a analiza şi modela semnalele operând cu metodologia pusă la dispoziţie de diverse reprezentări prin serii şi transformate.
  • Cunoştinţe profunde a metodelor de multiplexare a canalelor în timp, utilizând metode de eşantionare, cuantizare şi în frecvenţă, folosind metode de modulare a semnalelor.
  • Capacităţi în ceea ce priveşte aprecierea proprietăţilor cantitative legate de obţinerea, transmiterea, prelucrarea şi stocarea informaţiei.
  • Abilitatea de a coda surse pentru canale fără perturbaţii, cu scopul măririi eficienţei utilizării canalului de legătură.

Obţinerea deprinderilor şi abilităţilor necesare pentru proiectarea, implementarea şi evaluarea performanţelor filtrelor numerice.

 

  1. Conţinutul unităţii de curs/modulului

Tematica activităţilor didactice

Numărul de ore

învăţământ cu frecvenţă

învăţământ cu frecvenţă redusă

Tematica prelegerilor

T1. Clase de semnale. Semnalele şi particularităţile lor. Semnale discrete.

2

1

T2. Transformata Fourier. Proprietăţi ale transformatei Fourier. Aplicaţii. Probleme

2

1

T3. Transformata Z. Transformata Z inversă. Calculul transformatei Z inverse

2

1

T4.Sisteme (Filtre).Definiţii, proprietăţi de bază. Sisteme Liniare Invariante în Timp. Filtre cu răspuns finit la impuls (FIR), Filtre cu răspuns infinit la impuls (IIR).  

2

1

T5. Eşantionarea semnalelor.Eşantionare(Conversia Analogic-Numeric). Cuantizarea semnalelor. Conversia Numeric-Analogic. Interpolare de ordin zero. Teorema clasică a eşantionării ( Shanon ).

4

2

T6. Schimbarea frecvenţei de eşantionare. Decimare. Interpolare (discretă).

2

1

T7. Proiectarea filtrelor. Specificarea performanţelor

2

 

T8. Proiectarea filtrelor (FIR) prin metoda ferestrei. Ferestre uzuale

2

 

T9. Proiectarea filtrelor (IIR): Metoda de trasformare.

2

1

T10. Filtre analogice. Filtrul Butterworth. Filtrul Chebyshev. Filtrul eliptic.

2

 

T11. Transformata biliniară. Filtrul Butterworth discret.

2

1

T12. Analiza în frecvenţă a semnalelor. Transformata Fourier discretă.

2

1

T13. Convoluţia ciclică. Transformata Fourier discretă inversă.

2

1

T14. Transformata Fourier rapidă.

2

1

Total prelegeri:

30

12

 

Tematica activităţilor didactice

Numărul de ore

învăţământ cu frecvenţă

învăţământ cu frecvenţă redusă

Tematica lucrărilor de laborator/seminarelor

LL1. Concepte de bază ale programului Matlab

4

2

LL2. Convoluţia şi Corelaţia datelor.

4

2

LL3. Sisteme Discrete Liniare Invariante in Timp

4

1

LL4. Transformata Fourier Discretă. Transformata Fourier Rapidă (DFT, FFT).

4

1

LL5. Funcţii “fereastră”. Analiza spectrală a semnalelor.

4

2

LL6. Eşantionarea şi cuantizarea semnalelor.

6

2

LL7. Filtre discrete (FIR, IIR).

 

2

Total lucrări de laborator/seminare:

30

12

 

  1. Referinţe bibliografice

Principale

  1. Bogdan Dumitrescu. Prelucrarea semnalelor. Universitatea ”Politehnica” Bucureşti, 2003.
  2. . E. Ceangă, Iu. Munteanu, A. Bratcu, M. Culea. Semnale, Circuite şi Sisteme. Editura ACADEMICA, Galaţi România, 2001
  3. A. Mihalcea. Prelucrarea optimă a semnalelor în sistemele informaţionale. Editura militară, Bucureşti, 1987
  4. Применение цифровой обработки сигналов. Под ред.Опенгейма, Москва Мир, 1980

Suplimentare

1.Опенгейм А., Шафер Р. Цифровая обработка сигналов. Москва, 1979.

2. А. Mateescu. Prelucrarea numerica a semnalelor. Bucureşti, 1977.

3. Richard J. Higgins. Digital Signal Processing. Prentice-Hall, 1990.

 

 

 

  1. Evaluare

Curentă

Proiect de an

Examen final

Atestarea 1

Atestarea 2

20%

20%

 

60%

Standard minim de performanţă

Prezenţa şi activitatea la prelegeri şi lucrări de laborator;

Obţinerea notei minime de „5” la fiecare dintre atestări şi lucrări de laborator;

Obţinerea notei minime de „5” la proiectul de an;

Demonstrarea în lucrarea de examinare finală a cunoaşterii condiţiilor de prelucrarea semnalelor