Material suplimentar

Ce este comunicarea și de ce comunicăm? Întrebări atât de simple ce generează atât de multă confuzie. Comunicarea este ca respirația indispensabilă relațiilor umane determinând în mare măsură cum și de ce reacționăm în modul x sau y. Aceasta ne influențează majoritatea aspectelor existenței de la necesitățile de bază, cele fizice, până la experiențele legate de identitate, relații și spiritualitate. Din intim până în social și locul de muncă, din copilăria fragedă, tinerețe și până la vârstele adulte, de la un simplu sunet până la complexe discursuri filosofice comunicarea precede fiecare aspect al existenței umane. Comunicarea ne menține deasemenea conectați și sănătoși, lipsa ei însă, izolarea ne aruncă în brațele degradării fizice și intelectuale. S-ar putea crede că, întrucât comunicăm atât de mult unii cu alții sau cu sine suntem toți experți în comunicare. Realitatea însă dovedește contrariul.

În conţinutul programei „Bazele Comunicării,, se supun atenţiei toate aspectele existente fiinţei umane, precum şi unele probleme ale comunicării inter şi intrapersonale; ale activităţii în cadrul unui grup, al colectivului; al bunăstării,  capacităţii de a coordona acţiunile unui colectiv în vederea atingerii unui scop, caracteristicile de bază ale liderului şi formele de putere pe care se axează, nepierzând însă din calcul procesul continuu de dezvoltare personală.

Două principii fundamentale au determinat structura şi conţinutul programei: Principiul didactic, implică modalităţi pedagogice de valorificare a resurselor intelectuale şi a cunoştinţelor asimilate anterior pe fundamentul relaţiei profesor-student, şi al capacităţii de inserare a cunoştinţelor propuse pentru învăţat prin modalităţi coerente de expunere şi control în procesarea informaţiei. Principiul formativ se referă la utilizarea cunoştinţelor în formarea complexă a capacităţilor individuale şi aprofundarea intereselor pentru domeniul eticii şi al comunicării precum şi aplicarea practică a materialului prevăzut de programă.Prin predarea disciplinelor socioumane, precum obiectul de față, „Bazele Comunicării,, se urmăreşte ca studenţii să-şi însuşească un sistem de atitudini complex prin raportarea la sine precum și la alții, un mod valoros de a acţiona, de a gândi şi de a se raporta la realitate; să poată avea capacitatea de a se implica, investiga și soluţiona problemele specifice ale societăţii, un mod prin care să se asigure coerenţă pentru premisele competenţei şi responsabilităţii profesionale. Noile programe din domeniul sociouman diferă în continut şi stil faţă de predarea altor discipline urmărind în primă instanţă realizarea optimă a calificarii pe domeniul de activităţi corespunzător fiecărei specializări tehnice.

Comunicarea este liantulcare leagă toate subdiviziunile cursului. Prin analizăşi dezbateri în auditorii, studenţii vor învăţa cum pot pune în practică toate aceste concepte şi situaţii specifice discutate;să funcţioneze mai eficient şi asertiv în mediile publice şi de muncă. Vor învăţa abilităţi şi tehnici esenţiale pentru o comunicare eficientă intrapersonală (cu sine), interpersonală  (faţă-în-faţă), în grupurile mici (faţă-în-faţă cu câţiva) sau în grupuri mai mari, vorbitul în public (unul cu mai mulţi). În aceeaşi măsură ei vor putea aplica aceste aptitudini şi tehnici prin exerciţiile practice realizate, exerciţii care îi va ajuta să se integreze mai uşor la locul de muncă sau în comportamentele uzuale în viaţa de zi cu zi.

Competenţele dobândite la absovirea acestui curs permit absolventului, indiferent de specializare, o gestionare mai eficientă a vieţii personale şi profesionale, respectiv o inserţie productivă pe piaţa forţei de muncă (prin cunoașterea și aplicarea tehnicilor de comunicare verbală și nonverbală, a comportamentului asertiv, abilităţilor de negociere, respectiv a strategiilor de cooperare și management al tensiunilor la nivel de grup/echipă).