Comunicarea nonverbală

 

Prelegerea nr. 5   COMUNICAREA NONVERBALĂ

 

Ce este comunicarea nonverbala?

 

Comunicarea nonverbală reprezintă cea mai importantă formă de comunicare. Deși suntem tentați să credem că ne este mai ușor să utilizăm cuvinte pentru a ne face înțeleși, realitatea este că într-o discuție, doar 7% din semnificație este cuprinsă în limbajul verbal, in timp ce 38% este transmis pe cale vocala si 55% prin limbajul corpului, deci prin comunicarea nonverbala,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

„Comunicarea nonverbală este o formă de limbă socială care de multe ori este mai bogată și mai fundamentală decât cuvintele noastre”.

Leonard Mlodinow

Limbajul trupului, sau comunicarea nonverbală, reprezintă cea mai sinceră și mai puțin cerebralizată expresie a gândurilor și a emoțiilor noastre. Deși studiul gesturilor este tot mai apreciat, există încă un procent foarte mare al populației care nu conștientizează cât este de importantă înțelegerea semnalelor nonverbale.

Astfel, învățând mai multe despre ce spun ceilalți atunci când nu folosesc cuvinte putem deveni mai empaticine dezvoltăm inteligența emoțională și putem calibra eficient verbalul și nonverbalul pentru o comunicare de succes.

 

Când se utilizează comunicarea non-verbală?

Comunicarea non-verbală este utilizată împreună cu comunicarea verbală și, deși la început ați putea considera că gesturile completează cuvintele, adevărul este că cuvintele susțin gesturile.

Aceasta deoarece comunicarea non-verbală este mult mai sinceră și spontană decât comunicarea verbală. Din acest motiv, puteți detecta că o persoană este tristă sau îngrijorată, chiar dacă spune contrar verbal.

Gesturile tale sunt direct conectate la emoțiile tale. În acest fel, puteți utiliza limbajul corpului atât pentru a vă arăta sentimentele, cât și pentru a le camufla.

 

 Comunicarea non-verbală este necesară în orice comunicare, de fapt, este inevitabil să comunici în acest fel.

Pentru a verifica acest lucru, vă propun un exercițiu: încercați să comunicați un mesaj cuiva apropiat fără a utiliza comunicarea non-verbală, adică fără a face gesturi, fără a transmite cu ochii, fără a vă arăta atitudinea față de subiect ... este dificil, nu?

Comunicarea non-verbală este o parte inerentă a comunicării dvs. De fapt, hainele pe care le porți și chiar mirosul tău corporal fac parte din comunicarea ta non-verbală.

Câteva exemple sunt: ​​poziția brațelor, picioarelor, modul în care zâmbești, dilatarea pupilelor, distanța la care te afli de cealaltă persoană ...

 

 

De ce este importantă comunicarea nonverbală

Comunicarea nonverbală poate completa un mesaj, prin ticuri verbale și prin gesturi comportamentale. Corpul oferă semnale conștiente și subconștiente, iar dacă ceea ce spunem nu este sincronizat cu limbajul nonverbal, putem transmite un mesaj greșit. Mai jos sunt principalele motive pentru care comunicarea nonverbală este importantă:

  • Îi ajută pe cei din jur să înțeleagă ce spui – de exemplu, dacă vorbești despre o problemă de mare importanță pentru tine, expresia facială și gesturile îi ajută pe ceilalți să înțeleagă și importanța mesajului comunicat. De asemenea, dacă zâmbești sau dai din cap aprobator, le arăți celorlalți că îi asculți și că ești de acord cu ei;
  • Arată că ai încredere în tine – de multe ori, persoanele sigure pe ele transmit acest lucru. Mai mult, cele care vor să pară mai încrezătoare, de exemplu, la un interviu de angajare, ar trebui să țină umerii drepți, capul în poziție relaxată și să mențină contactul vizual;
  • Te ajută să faci o (primă) impresie bună – se crede că persoana din față își face o impresie despre tine în mai puțin de șapte secunde, uneori, înainte de a spune ceva. De aceea, este important să fii atent la comunicarea nonverbală (gesturi, ticuri, ținută etc.).

 

5 lucruri pe care ar trebui să le știți despre comunicarea non-verbală

  • Singurele comportamente non-verbale care sunt universale în întreaga lume sunt expresiile faciale de ură, fericire, tristețe, dezgust, surpriză și teamă. Restul sunt specifice fiecărei culturi. De exemplu, în Occident, contactul vizual înseamnă respect și este bine privit. Cu toate acestea, în est poate însemna interes romantic și tinde să fie evitat.
  • Capacitatea de a citi limbajul non-verbal este legată de inteligența emoțională. Mulți oameni cu autism nu pot citi indicii non-verbale.
  • Limbajul corpului poate fi ambiguu, iar experții nu au întotdeauna dreptate. Chiar dacă ați văzut serii și documentare în care sunt interpretate comportamentele non-verbale ale altor persoane, nu puteți avea întotdeauna dreptate. De exemplu, îți poți atinge nasul pentru că te doare, ai avut o lovitură sau ai răceală. Nu înseamnă că dacă te atingi de nas sau îți pui mâna peste gură în timp ce vorbești, minți.
  • Majoritatea limbajului non-verbal este inconștient. Dacă nu vă simțiți confortabil ascultând pe cineva, veți afișa indicii non-verbale de care nu sunteți conștienți (cu excepția cazului în care încercați intenționat să le controlați).
  • Micro-expresiile sunt mai bune în prezicerea emoțiilor și sentimentelor. Acestea sunt expresii faciale care durează doar o fracțiune de secundă și sunt semne că simțiți o emoție sau că încercați să o suprimați.

 

 

 

Forme ale comunicării nonverbale. Tipuri de comunicare non-verbală

Judee Burgoon a identificat șapte dimensiuni diferite ale comunicării nonverbale:

  1. Kinestezia sau mișcarea corpului (care include expresiile faciale și contactul vizual);
  2. Vocalica (ca acordare nonverbală la limbajul paraverbal);
  3. Aspectul fizic;
  4. Mediul fizic sau artefactele/obiectele care îl compun;
  5. Proxemica sau spațiul personal;
  6. Atingerea;
  7. Limbajul timpului – la care adăugăm semiotica (știința semnelor și simbolurilor).

ELEMENTELE DIN COMUNICAREA NONVERBALA                   

  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL CORPULUI – expresia fetei, gesturi, pozitia corpului
  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL SPATIULUI – modul in care utilizam spatiul personal, social, public, intim
  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL TIMPULUI – a veni la timp sau a intarzia la o sedinta, a alege sau nu sa-ti petreci timpul cu cineva
  • Comunicarea nonverbala prin PREZENTA PERSONALA – comunica prin vestimentatie, accesorii vestimentare, igiena personala
  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL TACERII – comunica aprobare, dezaprobare
  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL LUCRURILOR – colectiile, obiectele de uz curent (casa, masina)
  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL CULORILOR – culori calde stimuleaza comunicarea; culorile reci o inhiba
  • Comunicarea nonverbala prin LIMBAJUL PARAVERBAL – calitatile vocii (ritm, rezonanta, viteza); caracteristici vocale (ras, plans, soptit); parametrii vocali (intensitate, inaltime)
  •  

Limbajul corpului – comunicarea nonverbala

Ceea ce se indica prin comunicarea nonverbala

 

Trosnitul degetelor

Plictiseala, anxietate sau agitatie

Joaca cu degetele

Plictiseala sau dorinta de a spune ceva

Joaca cu obiecte (pix)

Plictiseala sau dorinta de a spune ceva

Brate deschise sau palme la vedere

Arata incredere si interes

Acoperirea unei maini cu cealalta

Insecuritate, sentimente contradictorii

Agatarea de obiecte

Confuzie si insecuritate

Maini stranse

Defensiva

Pumn strans

Agresivitate, iritare

Strangere de mana ferma

Incredere

Strangere de mana slaba

Nervozitate, timiditate

Rosul unghiilor

Nervozitate

A-si frange mainile

Nervozitate

Uitatul la ceas

Plictiseala

Batut din picior

Nerabdare sau atentie distrasa

Miscarea continua a picioarelor

Nervozitate, ingrijorare, stres sau furie

Statul cu picioarele incrucisate catre interlocutor

Relaxare, incredere si atentie catre persoana/subiect

Picioarele larg departate

Siguranta, incredere in sine, lider

Barbia sau obrazul sprijinit de palma

Plictiseala sau dezinteres

Atingere in zona nasului

Ganduri negative sau dubii

Atingere in zona urechilor

Nesiguranta sau cantarirea unor posibilitati

Dat din cap repede

Impacientat/a sau doreste sa adauge ceva conversatiei

Dat din cap incet

Interes, validarea comentariilor sau incurajare

Buze stranse

Dezaprobare sau doreste sa incheie conversatia

Buze stranse si obraji ridicati

Agresivitate

Muscatul buzelor

Lipsa de incredere in sine, rusinare

Pune mana la gura

Ascunde o mima, vorbit fara ca altii sa auda sau indicarea unei greseli

Sprancene ridicate

Surpriza

Ochii larg deschisi

Mirare

Frunte ridicata

Incercare de reamintire

Privit la distanta

Incercare de reamintire

Tusit

Nervozitate sau doreste sa spuna ceva

Scoaterea ochelarilor si curatarea lor

Doreste timp inainte de a continua

Sprancene incruntate

Confuzie, tensiune sau teama

Lasat pe spate cu mainile la ceafa

Confort

Clipit

Secret sau moment impartasit

Masarea tamplelor

Anxietate

Respirat mai repede

Nervozitate sau furie

Inspiratie prelunga

Doreste sa intrerupa conversatia

Respirat usor

Relaxare si confort

Umeri aplecati in fata

Lipsa de interes sau se sinte in inferioritate

Brate incrucisate

Interiorizare

Aranjatul cravatei

Insecuritate sau doreste sa impresioneze

Umeri tensionati

Ingrijorare

Umerii la nivele diferite

Nehotarare in legatura cu actiunile urmatoare

Postura rigida a corpului

Anxietate

 

Microexpresiile – manifestarea emotiilor prin comunicarea nonverbala

Comunicarea nonverbala se manifesta si prin expresii faciale numite microexpresii. O microexpresie este o reactie involuntara a muschilor fetei care are loc atunci cand experimentam diferite emotii. Practic, lucrurile pe care le simtim sunt “afisate” cu ajutorul muschii fetei si “tradeaza” emotiile pe care le experimentam. Durata unei microexpresii este extrem de scurta si se incadreaza intre 1/25 – 1/15 dintr-o secunda.

Prin microexpresii, comunicarea nonverbala transmite o serie de emotii. Dintre acestea s-au concretizat 7 ca fiind de baza si cel mai des intalnite.

Cele 7 emotii fundamentale sunt: mania, frica, bucuria, uimirea, dezgustul, dispretul si tristetea. Acestea sunt denumite fundamentale pentru ca sunt universale si pot recunoscute la orice persoana.

Dintre cele 7, cea mai “contestata” emotie este dispretul. Multi oameni de stiinta si experti in expresiile faciale considera ca dispretul este mai degraba o expresie care se exprima in functie de cultura fiecarui popor, dar Paul Ekman a realizat o serie de studii menite sa clarifice universalitatea “dispretului” reusind sa o includa pana la urma in randul emotiilor fundamentale.

1.   Frica

Microexpresia specifica fricii se manifesta prin:

  • sprancene ridicate si apropiate
  • pleoapele superioare ridicate
  • pleoapele inferioare incordate
  • buzele usor incordate si intinse orizontal catre urechi

Frica este o emotie des intalnita in comunicarea nonverbala si este si una dintre cele mai usor de depistat.

2.   Bucuria (Fericirea)

Microexpresia specifica bucuriei se manifesta prin:

  • riduri in jurul ochilor
  • obrajii ridicati
  • muschii fetei asezati in concordanta cu ochii

In comunicarea nonverbala, bucuria poate fi mimata, dar imediat este tradata din cauza ochilor. Ochii sunt cei ce arata bucuria, nu neaparat zambetul.

3.   Tristetea

Microexpresia specifica tristetii se manifesta prin:

  • pleoape inferioare care simuleaza “caderea”
  • privire care nu este concentrata pe un punct fix
  • colturile buzelor se duc in jos

4.   Mania (Furia)

Microexpresia specifica furiei se manifesta prin:

  • sprancene apropiate puternic
  • privire extrem de fixa
  • incordarea si apropierea buzelor

5.   Dispretul

Microexpresia specifica dispretului se manifesta prin:

  • coltul buzelor este incordat si ridicat doar intr-o parte a fetei

Dintre toate microexpresiile, dispretul este cea mai subtila microexpresie pentru ca afisarea ei nu implica o “echipa” intreaga de muschi si uneori poate fi confundata cu un zambet ironic. Este extrem de importanta in comunicarea nonverbala.

6.   Dezgustul

Microexpresia specifica dezgustului se manifesta prin:

  • nas incordat si ridicat, miscare care ii provoaca riduri nasului
  • buza superioara ridicata

Aceasta expresie arata ca si cum ai fi descoperit ceva urat mirositor. Este foarte utila in comunicarea nonverbala, fiind si cea mai controversata.

7.   Uimirea

Microexpresia specifica umirii se manifesta prin:

  • sprancenele ridicate
  • ochii larg deschisi
  • gura deschisa

In comunicarea nonverbala, uimirea este printre cele mai evidente expresii, fiind foarte greu de mascat.

In concluzie, comunicarea nonverbala este extrem de importanta si la fel de greu de controlat. Retineti faptul ca primele 90 de secunde ale unei intalniri reprezinta 90% din impresia pe care o produceti asupra celor prezenti. Nu exista o a doua ocazie de a face o prima impresie buna, asa ca trebuie sa avem grija la ceea ce transmitem prin comunicarea nonverbala, mai mult decat prin cea verbala. Oamenii tind sa creada mai degraba comunicarea nonverbala, asadar de cele mai multe ori felul in care spunem un lucru este mai important decat ceea ce spunem.

 

 

Cele 10 moduri de a vă îmbunătăți comunicarea non-verbală

În continuare, voi analiza 10 forme de comunicare non-verbală, prin care vei fi mai conștient de importanța gesturilor și atitudinilor tale, îmbunătățind astfel comunicarea ta non-verbală.

 

 

 

1. Aspectul

Privirea este un element foarte important în comunicarea non-verbală, deoarece ochii sunt cea mai expresivă parte a feței datorită legăturii lor intime cu emoțiile. Rolul tău în comunicare este esențial.

Când ești atent la ceva sau la cineva, pupilele tale se dilată și când nu-ți place ceva, se contractă.

Timpul în care se ține privirea ne oferă o mulțime de informații despre cealaltă persoană.

Oamenii timizi nu sunt în măsură să-și țină privirea mult timp, oamenii care privesc fix transmit o atitudine sfidătoare sau agresivă, iar cei care privesc direct în ochi transmit sentimente mai pozitive.

În ceea ce privește sexul, femeile arată mai mult decât bărbații atunci când comunică, deoarece se simt mai puțin constrânși să-și exprime emoțiile și sunt mai receptivi la ascultarea și înțelegerea emoțiilor celorlalți.

 

 

 

Diferențele dintre bărbați și femei se datorează faptului că, de la o vârstă fragedă, copiii au fost învățați să-și controleze și să-și camufleze sentimentele.

Sfat. Când vorbiți și ascultați pe alții, încercați să priviți direct pentru a face o impresie mai bună, evitând ca acest aspect să devină provocator.

2. Zâmbetul

Zâmbetul te ajută să empatizezi, să îți arăți sentimentele și emoțiile și să le detectezi pe ale altora, dar de unde știi dacă cineva îți zâmbește sincer sau îl preface?

Foarte simplu, oamenii care zâmbesc sincer și spontan mișcă mușchii gurii, cei care înconjoară ochii și ridică obrajii, în timp ce oamenii care îi falsifică mișcă doar mușchii gurii.

Adică, persoanele care zâmbesc sincer au picioarele de coadă marcate în același timp cu creșterea pomeților, în timp ce oamenii care le falsifică nu.

sfat: falsificarea unui zâmbet este dificilă, dar detectarea nu atât de mult. Uită-te la oamenii din jurul tău, cum zâmbesc și învață să detecteze între cei care îți arată sincer sentimentele și cei care nu.

3. Brațele

Cel mai frecvent gest pe care îl faci cu brațele este încrucișarea lor.Cu acest gest, ceea ce creezi este o barieră cu care încerci să îndepărtezi de tine acele circumstanțe nedorite care nu îți plac sau care te deranjează.

Când îți încrucișezi brațele, transmiți o atitudine defensivă, negativă, iar dacă ai pumnii închiși, această atitudine se transformă într-o atitudine ostilă.

Bariera de apărare pe care o creați cu brațele dvs. poate fi creată și cu obiecte de zi cu zi, cum ar fi o carte, o jachetă, o geantă ...

sfat: Dacă vrei să detectezi dacă o persoană este defensivă cu tine, uită-te la brațele ei, la fel ca și când vrei să-ți ascunzi furia sau respingerea față de cineva, nu o traversa.

4. Mâinile

În comunicarea non-verbală, mâinile sunt foarte importante, deși de multe ori nu ești conștient de asta.

Arătarea palmelor înseamnă adevăr, onestitate, că nu ascunzi nimic. Dimpotrivă, dacă ții mâinile în buzunare, adică nu le arăți, înseamnă că ascunzi ceva.

Cu toate acestea, dacă mâinile sunt în buzunare, dar degetul mare iese în afară sau degetul mare este în buzunar, iar restul degetelor ies în afară, înseamnă că ai totul sub control.

sfat: dacă doriți să faceți o impresie bună, arătați-vă mâinile, nu trebuie să faceți nimic anume cu ele, pur și simplu nu le ascundeți pentru a da o imagine mai bună despre voi înșivă.

 

5. Picioarele

Când stai și îți încrucișezi picioarele simbolizează la fel ca atunci când îți încrucișezi brațele: o atitudine negativă față de ceva sau de cineva.

Încrucișarea brațelor este mai negativă decât încrucișarea picioarelor și dacă acestea apar deja ambele în același timp, atitudinea defensivă și cea negativă sunt mai mult decât evidente.

Trebuie să aveți grijă atunci când interpretați acest gest la femei, deoarece unele dintre ele își încrucișează picioarele când stau jos, deoarece consideră că această postură este mai elegantă și mai feminină.

sfat: La fel ca în cazul brațelor, să știi ce înseamnă încrucișarea picioarelor te ajută atât să detectezi atitudinile defensive, cât și să le ascunzi.

6. Picioarele

Picioarele sunt o parte a corpului căreia nu îi acordăm de obicei atenție, acordăm mai multă atenție gesturilor feței sau ale mâinilor înainte de cele ale
picioare.

 

Aceasta este o greșeală, deoarece picioarele nu mint, de fapt ele dezvăluie mai multe informații decât ați putea crede la început.

De exemplu, dacă stai în picioare și încrucișezi un picior peste celălalt, transmiți un sentiment de închidere către ceilalți și, dacă îți răsuciți piciorul din partea laterală a gleznei spre exterior, înseamnă că te simți inconfortabil în situația în care te găsești.

În ceea ce privește direcția picioarelor tale, dacă vorbești cu cineva și în loc să ai ambele picioare orientate către acea persoană, ai una orientată spre lateral, înseamnă că vrei să pleci, să fugi din acea situație sau să nu mai vorbești cu acea persoană.

sfat: dacă înveți să interpretezi ce spun picioarele despre o persoană, va fi mai ușor să interacționezi cu ea: vei ști când vrea să plece, dacă sunt incomode sau închise pentru alții.

7. Salutul

Ne putem saluta în două moduri diferite: cu două sărutări sau cu o strângere de mână. Primul salut este folosit cu cei mai apropiați de tine, iar al doilea cu străini.

 

Modul în care dai strângerea de mână spune multe despre o persoană. Dacă prinderea este slabă, ceea ce arăți este pasivitate și lipsă de încredere în tine, la fel ca în cazul în care prinderea este prea puternică, arăți dominant și agresiv.

sfat: idealul este să dai o strângere care se află între cele două pe care tocmai le-am descris, în așa fel încât să pari încrezător și sigur de tine.

8. Spațiul personal

Spațiul pe care îl stabiliți atunci când comunicați cu o altă persoană este foarte important.

Edward Hall, un antropolog american, descrie patru tipuri diferite de distanțe:

  • Distanta intima: intre 15 si 45 cm. Această distanță se stabilește numai cu oamenii în care ai încredere și de care ești atașat emoțional.
  • Distanța personală: între 46 și 120 cm. Este distanța pe care o ții la o petrecere, la serviciu, în conversații prietenoase ...
  • Distanța socială: între 120 și 360 cm. Este distanța pe care o stabiliți cu străini cu care nu aveți nicio relație, cum ar fi instalatorul.
  • Distanța publică: mai mult de 360 ​​cm. Este distanța la care te așezi când vei vorbi în public în fața unui grup de oameni.

sfat: idealul este să respecți spațiul personal al celeilalte persoane în funcție de tipul de relație pe care îl ai astfel încât celălalt să nu se simtă invadat sau intimidat.

9. Postura corpului

Postura corporală pe care o adopți influențează foarte mult primele impresii pe care le faci.

De exemplu, dacă intri într-o cameră cu capul sus și pieptul în poziție verticală, vei arăta o personalitate încrezătoare și încrezătoare și, dimpotrivă, dacă intri cu capul și umerii încremeniți, ceea ce transmite este nesiguranță.

 

sfat: Reflectează asupra tipului de postură pe care o adoptă de obicei și învață să te arăți în siguranță în fața celorlalți prin corpul tău.

10. Imaginea

Imaginea, ca și postura corporală, influențează foarte mult primele impresii.

Este foarte important să aveți o imagine atentă și adecvată situațiilor cu care vă confruntați în fiecare zi, adică nu mergeți îmbrăcat în același mod la un interviu de angajare ca atunci când ieșiți la petrecere cu prietenii.

sfat: a avea o imagine adecvată și corectă pentru situație deschide multe uși. Ai grijă de aspectul tău fizic și amintește-ți asta “nu exista a doua șansă de a face o primă impresie bună ".

După amprentele unui bărbat, după mânecile hainei, după cizme, de genunchii pantalonilor, de calusurile degetelor, de expresia lui, de manșetele cămășii, de mișcările sale ... fiecare unul dintre aceste lucruri relevă cu ușurință intențiile unui om. Că toate acestea împreună nu aruncă lumină asupra interogatorului competent este practic de neconceput”. Sherlock Holmes.

Culorile în limbajul nonverbal

Culoarea reprezintă o formă foarte elocventă a comunicării nonverbale. Aceasta are capacitatea de a trezi gânduri și amintiri, precum și de a stimula simțurile, ori chiar a reprezenta idei abstracte. Din acest motiv este important să avem în vedere psihologia culorii atunci când avem de transmis un anumit mesaj (fie el de marketing sau nu).

Sursa foto: imgur.com

Simbolurile ca parte a comunicării nonverbale

Simbolurile sunt un element extrem de important în comunicarea nonverbală. În perioada primitivă ele reprezentau principalul mod de comunicare. Ulterior, pe măsură ce știința a evoluat, acestea au trecut într-un plan secundar. Cu toate acestea, simbolurile reprezintă, într-o oarecare măsură, o formă universală de comunicare, ce depășește chiar barierele lingvistice clasice și pe cele culturale. Cu toate că există culturi în care un simbol poate avea altă semnificație decât cea convențională, nu trebuie să ignorăm că peste 80% din mesajele importante privitoare la timp, spațiu și reguli de conduită au același înțeles, indiferent unde ne-am afla.

Sursa foto: reidsitaly.com

Limbajul corpului în comunicarea nonverbală (Exemple)

Limbajul mâinilor în comunicarea nonverbală

Mâinile au un rol extrem de important în comunicarea nonverbală. Prin intermediul lor transmitem cele mai multe informații: pornind de la direcția spre care indicăm (sugestia unor lucruri evidente) și până la exprimarea celor mai intime emoții. Urmărind gesturile celorlalți putem înțelege multe lucruri cu privire la trăsăturile lor de personalitate, la nivelul de confort pe care îl trăiesc în acea clipă, precum și la ceea ce simt.

Explorează în continuare ce spun anumite gesturi ale mâinilor despre cel ce le realizează:

Trosnitul degetelor – Plictiseală, anxietate, agitație;

Joaca obsesivă cu degetele – Plictiseala sau dorința de a spune ceva, persoana în cauză are un dialog intern destul de intens;

Joaca cu obiecte diverse – Plictiseală, nerăbdare, proces intern puternic;

Brațe deschise/palme la vedere – Încredere, interes, lejeritate;

Acoperirea unei mâini cu cealaltă – Insecuritate, sentimente contradictorii;

Agățarea de obiecte – Confuzie și nesiguranță;

Mâini strânse – Defensivă, frică;

Pumn strâns – Iritare, agitație, agresivitate;

Rosul unghiilor – nervozitate;

Frângerea mâinilor – nervozitate;

Uitatul la ceas – Plictiseală,

Limbajul picioarelor în comunicarea nonverbala

Atunci când vine vorba despre poziția picioarelor, cel mai adesea observăm persoane care practică statul picior peste picior. Cu toate că multă vreme a fost considerată o poziție pur defensivă, studiile recente demonstrează faptul că această poziție este adesea adoptată atunci când șederea este prelungită, fără a avea legătură cu nevoia de a ne simți apărați. Totuși, este important să acordăm importanță atât picioarelor cât și aspectului total al corpului, pentru a putea realiza o interpretare corectă a semnalelor primite.

Explorează în continuare ce spun anumite gesturi ale picioarelor despre cel ce le realizează:

Mișcarea continuă a picioarelor – nervozitate, îngrijorare, stres, furie;

Statul cu picioarele încrucișate către interlocutor – relaxare, încredere,atenție către persoana din față;

Picioarele larg depărtate – Siguranță, încredere în sine, lider.

Gesturile și postura – exemple

Gesturile și postura când stăm jos

Cu toate că atunci când suntem așezați ne propunem, în principal, să ne relaxăm, este important totuși să păstrăm o postură cât mai potrivită contextului în care ne aflăm… pentru că putem risca să fim înțeleși greșit.

Sursa foto: backcentre.com.au

PONTURI pentru o comunicare nonverbala potrivită atunci când stai jos:

  1. Dacă ești într-o ședință, evită să stai „pleoștit” pe scaun, ci mai curând așează-te astfel încât să ai contact cu spătarul cât mai jos, pe spate;
  2. Permite spatelui să se sprijine pe spătarul scaunului, menținând în același timp poziția superioară a corpului;
  3. Dacă este o întâlnire formală sau care impune seriozitate este recomandat să păstrezi ambele picioare pe podea. În cazul în care mediul este mai relaxat și spațiul permite, încrucișarea picioarelor poate fi o opțiune.

Gesturile și postura când stam in picioare

Atunci când stai în picioare este foarte important să fii încrezător și să inspiri profesionalism. Totuși, este de asemenea important să fii comod. Altfel nu vei putea susține prea mult postura, iar asta îți va afecta randamentul.

Sursa foto: freepik.com

Postura potrivită: stai drept, cu spatele drept, pieptul în față, umerii în spate, mâinile pe lângă corp:

Mai multe recomandări:

  • Atunci când ești pe punctul de a intra într-o încăpere unde se află deja alte persoane, oprește-te o clipă și gândește-te ce ai vrea să spună postura ta despre tine. Ce resurse din interiorul tău ai vrea să accesezi? (Încredere? Liniște? Degajare? Prietenie?)
  • Evită un blocaj al genunchilor prin alternarea subtilă a greutății de pe un picior  pe celălalt, cu ușoara îndoire a genunchiului;
  • În timp ce vorbești cu o altă persoană, înclină-te ușor spre ea;
  • Evită încrucișarea mâinilor. Este un semnal defensiv, atât dacă se produce în față sau la spate. Transmite frică și nesiguranță, inflexibilitate;
  • Dacă întâmpini dificultăți în păstrarea membrelor pe lângă corp, ia în considerare prinderea unui obiect. Ține-ți mâinile ocupate și relaxează-te!
  • Evită să te sprijini de un obiect, cum ar fi un zid sau un scaun.

Gesturile și postura în mers

Și în mers e bine să păstrezi aceeași postură ca atunci când stai în picioare: umerii în spate, pieptul în față, bazinul înainte, spatele drept.

Sursa foto: bestwalkingshoereview.com

Uite câteva ponturi suplimentare:

  • Mergi cu capul sus și cu bărbia înapoi;
  • Mișcă-te cu scop și direcție;
  • La lucru mergi puțin mai repede decât ai face-o în mod normal;

Comunicarea nonverbala in afaceri

În mediul de afaceri orice detaliu este important. Atenția acordată unui gest aparent insignifiant poate detemina succesul unei negocieri sau, dimpotrivă, neglijarea unor semnale importante poate duce la ruperea unei colaborări. Așadar, cele mai importante elemente ale comunicării nonverbale în afaceri sunt:

1.     Contactul vizual

Contactul vizual reprezintă primul mod de a spune că ai încredere în tine și în interlocutorul tău. Privindu-l pe celălalt în ochi transmiți siguranță. Conexiunea pe care o realizezi prin acest gest de curaj îți poate oferi multe beneficii, mai ales atunci când ții o prezentare, negociezi un contract sau participi la un interviu. În plus, studiile de NLP (Programare Neuro-Lingvistică) arată că urmărind privirea interlocutorului tău îți poți da seama dacă informațiile pe care le verbalizează sunt conforme cu realitatea sau sunt creații ale imaginației sale.

 „Când doi oameni se privesc în ochi și mentin contactul vizual, se naște un circuit energetic invizibil, care înlătură barierele care în mod obișnuit îi separă unul de altul, aducându-i mai aproape, într-o stare de uniune conștientă.” Will Johnson

Dacă vrei să citești mai mult, îți recomand cartea lui Henrik Fexeus – Arta de a citi gândurile.

2.     Respiratia și mesajele non-verbale transmise

Cu toate că am putea foarte bine considera respirația drept un element al comunicării paraverbale, ea se află în strânsă legătură cu modul în care ne formăm reprezentările fizice ale gândurilor. Cu alte cuvinte, atunci când învățăm să ne controlăm conștient respirația, avem un mai mare control și asupra trupului și devine mai ușor să ne păstrăm starea de siguranță și încredere.

Cum abordăm o atitudine calmă, relaxată, prin prisma limbajului nonverbal? Este foarte simplu: învățând să fim conștienți de respirația noastră. Dacă vrei să știi mai multe despre cum să îți înțelegi și controlezi respirația pentru a avea succes în orice domeniu, îți recomand cartea lui Dan Brule: Respiră pur și simplu.

3.     Imbracamintea adecvata si comunicarea nonverbala

 

Prin îmbrăcăminte adecvată se pot înțelege multe, mai ales atunci când vine vorba despre mediul de afaceri. Totuși, ce este cel mai important de ținut minte este faptul că înainte de a începe un raport de muncă, trebuie să fii conștient de el. Cu alte cuvinte, ține cont permanent de contextul în care te afli, și chiar dacă ești o fire mai rebelă, îmbracă-te cum îți place, dar păstrând aerul convențional.

Nu zice nimeni să nu porți culori stridente la birou, dar ține cont că acestea atrag atenția… și dacă ai o zi în care ai mult de lucru și nu vrei să fii deranjat, o bluză roz cu paiete s-ar putea să le distragă suficient de mult atenția celorlalți încât, într-un final, să te împiedice din a fi productiv.

Mai mult, îmbrăcămintea pe care o purtăm transmite mesaje nonverbale cu privire la personalitatea noastră, statutul nostru social, situația financiară, sistemul de reprezentare cel mai des utilizat în comunicare, gradul de încredere, vârsta psihologică și nu numai. De aceea este foarte important ca în mediul de afaceri să fim atenți ca vestimentația noastră să fie în acord cu mesajul pe care vrem să îl transmitem.

Citește mai multe despre stilurile vestimentare și personalitate în cartea lui Brigitte Esnoult și Pascal Lengrand – Comunică bine prin look.

4.     Strangerea de mana

Sursa foto: thelocal.dk

O formă importantă a comunicării nonverbale de afaceri este strângerea de mână. Pentru că aceasta reprezintă cel mai adesea primul contact realizat între două persoane, este important să fie executată corect, în așa fel încât să dezvolte o primă impresie pozitivă.

Când este o strangere de mana potrivită?

  • Când intri în discuție cu o persoană pe care o întâlnești pentru prima dată;
  • Când ți se face cunoștință cu o persoană nouă;
  • Când mergi în vizită sau te întâlnești cu cineva pe care nu ai mai văzut de mult;
  • Când vrei să feliciți o persoană;
  • Când îți iei la revedere de la cineva pe care este probabil să nu revezi prea curând.

Citește și: Limbajul mainilor – cum ne tradeaza pozitia mainilor? + 14 exemple concrete

5.     Pozitia pe scaun/la birou

Scaunul pe care stai cele 8 ore la muncă este extrem de important. El îți poate afecta sănătatea, motiv pentru care este indicat să faci tot posibilul pentru a lucra pe un scaun cât mai comod și ergonomic. Totuși, nu doar sănătatea este afectată de postura ta la birou, ci și imaginea ta.

Astfel, locul picioarelor este sub birou, nu pe el, iar al spatelui drept, rezemat de spătar. Deși o poziție de genul poate fi extrem de influentă și inspiră mult curaj, ea vine la pachet cu o atitudine care nu este, neapărat, axată pe productivitate!

Sursa foto: techmasair.com

Dacă vrei să știi chiar mai multe despre comunicarea nonverbală în afaceri îți recomand să citești  cartea lui Kevin Hogan – Limbajul secret de business.

În final, te invit să te abonezi la canalul meu de Youtube și să vezi ce alte resurse de succes poți accesa:

Te îmbrățișez,