Activități

1. Continuați enunțurile cu idei argumentative:

1.    Dacă nu ştiţi să căutaţi un loc de muncă potrivit, ...

2.    Primul lucru pe care trebuie să-l cunoaşteţi atunci când căutaţi un loc unde să munciţi …

3.    Procedeul de a căuta și a găsi  un post de muncă poate fi …

4.    Nu ne vom argumenta în nici un caz dorința de a obține serviciul respectiv …

5.    Atunci când angajatorul a ajuns la concluzia că solicitantul este potrivit pentru un anumit post

6.    Ținuta și punctualitatea sunt niște lucruri foarte importante …

7.    Dacă ni se fixează o anumită oră de întâlnire …

8.    La interviu solicitantul trebuie să ia în calcul regula …

 

2. Extrageți din text  și înscrieți în două colonițe sfaturile utile pentru:

     a) persoanele care sunt în căutarea unui post de lucru;

     b) persoanele care participă la un interviu de angajare.

 

3. Numiți echivalentele românești pentru următoarele cuvinte/expresii: искать/найти работу, заработная плата,  устроиться на работу, работодатель, директор предприятия, неудобные вопросы, отвечать коротко, испытательный срок, нехорошие впечатления, вакантное место, опыт работы, самооценка, подходящее место работы, стаж работы, способный работать, рабочая сила, рабочие руки, успешная карьера, молодой специалист, квалифицированный специалист, получать зарплату, подбор кадров, колебаться в выборе профессии, быть осторожным в выборе профессии, служащий, человеческий фактор,  денежная сумма,   поиск работы,  годен для труда, доволен работой,  сфера деятельности, в зависимости от ваших способностей,  специальная подготовка,   график работы.

 

4. Înlocuiți  cuvintele/expresiile evidențiate cu sinonime potrivite: a se angaja în câmpul muncii, persoană aptă de muncă, a selecta un job, a remunera,  muncă extenuantă, a ezita în selectarea unui post de muncă, persoană fără loc stabil de lucru, a căuta o slujbă, loc vacant, a primi salariu, om calificat, salariat, vechime în muncă.

 

5. În locul punctelor plasați termenul  potrivit pentru următoarele definiții:

1.    Persoana angajată într-o slujbă se numește ... .

2.    Angajatul unui agent economic, care în schimbul muncii primește un salariu se numește ... .

3.    Persoana aptă de muncă pusă în situația de a nu se putea angaja în câmpul muncii, deși dorește să   muncească se numește ... .

4.    Cel care recrutează persoane, cu scopul de a le oferi un job (post de lucru) se numește ... .

5.    Persoana care nu are o pregătire specială într-un anumit domeniu se numește ... .

6.    Persoana care administrează, conduce un serviciu de administrație se numește ... .

7.    Persoana care cunoaște temeinic o problemă în domeniul căreia profesează se numește ... .

8.    Persoana care a absolvit recent un ciclu sau o instituție de învățământ se numește ... .

 

6.  Găsiți  continuarea ideii din prima grupă în cea de-a doua:

 

I

 

1.    Joburile bune se dau fie colaboratorilor merituoși,

2.    Dacă angajarea a avut loc,

3.    Pentru scrisoare se utilizează o coală albă, ministerială,

4.    Dacă oricum o parte importantă din viața noastră ne-o petrecem la serviciu,

5.    Ne arătăm interesul pentru activitatea instituției și insistăm,

6.    V-aș rămâne obligat dacă ați binevoi să-mi acordați în curând un interviu,

7.    Cel nou avansat va aprecia politețea patronului

8.    Angajatorul este în drept să stabilească diferite sisteme de premiere,

 

II

·         mulțumim pentru încrederea acordată și promitem să îndeplinim viitoarele sarcini cu maximă conștiinciozitate.

·         pe care ne vom scrie, în dreapta, numele și adresa, eventual telefonul.

·         pentru a discuta despre eventuala  mea angajare.

·         și va conștientiza că dacă a acceptat onorurile funcției, a acceptat în același timp și obligațiile ei.

·         s-o facem onorabil, frumos și cu plăcere.

·         fie persoanelor recomandate de cineva de încredere.

·         de adaosuri și sporuri la salariu,  în condițiile legislației în vigoare.

·         cu argumente credibile asupra compatibilității noastre cu postul oferit.

 

7. Spuneți românește:

1.        Мой стаж работы составляет 10 лет.

2.        Ты должен явиться на интервью.

3.        Эта профессия востребована на рынке труда.

4.        Он управляет этим коллективом.

5.        Его труд был оплачен в соответствии с контрактом.

6.        У него большой опыт работы.

7.        Cтранe  нужны рабочие руки.

8.        Я заработал большие деньги.

9.        Этот труд требует много усилий.

10.    Эта работа принесет хорошие доходы.

11.    Труд приносит благосостояние.

12.    Я подписал контракт.

13.    Стороны расторгнули контракт.

14.    Этот труд неэффективен.

15.    Работодатель оценит квалификацию специалиста.

16.    Это входит в мои служебные обязанности.

17.    Подчеркните ваши сильные стороны и ключевые компетенции.

18.    Оставьте о себе хорошее впечатление.

19.    Такая зарплата не удовлетворяет меня.

20.    Профессия программиста престижна.

 

8. Punctați câteva lucruri care nu ar trebui să le facem în timpul unui interviu.

 

9. Imaginați-vă că sunteți patron la o firmă privată. Punctați 5 cerinţe  faţă de un angajat.

 

10. Oferiți un răspuns convingător la următoarele întrebări:

1.    Cum credeți, ce probleme întâmpină un tânăr specialist la angajare?

2.    De ce tinerii își găsesc mai ușor un post de muncă decât persoanele mai în vârstă?

3.    Cum credeți, ce etape ar trebui să treacă o persoană care își caută un post de muncă?

4.    Ce avantaje în angajare au persoanele trecute de 45 de ani?

 

11. Oferiți câte 3 sfaturi fiecărei categorii de  persoane care se află în căutarea unui loc de muncă:

unui student

 

1

2

3

unui șomer 

 

1

2

3

unui proaspăt absolvent al universității.

1

2

3

 

 

 

 

12. Citiți textul de mai jos. Redactați o cerere de angajare la serviciu, utilizând informația dată:

Cererea personală  este o scrisoare prin care o persoană fizică, în calitate de cetăţean sau salariat, solicită din partea organizaţiei unde lucrează sau din partea instituţiilor şi organelor de stat care îndeplinesc servicii publice anumite drepturi prevăzute de lege.

Cererea personală se mai numeşte şi petiţie, cel care o adresează -  petiţionar.

Cererea personală este compusă din următoarele elemente:

-       formula de apel (de adresare) – în care se menţionează funcţia conducătorului unităţii căreia i se adresează cererea, însoţită de cuvântul ,,Domnule….”

-       textul scrisorii (cererii) – se amplasează în centrul paginii, în raport cu celelalte elemente. La redactarea textului, trebuie să respectăm anumite reguli de aranjare a elementelor într-o ordine prestabilită. Astfel, introducerea începe cu expresia ,,Subsemnatul(a)”, urmată de numele, prenumele, locul de muncă, calitatea, adresa petiţionarului; concluzia este al doilea element al textului cererii şi constituie obiectul acesteia. În multe cazuri, ea este urmată de o motivare fundamentată; aceasta poate lipsi însă în cazul cererilor simple ca: legalizări de acte, adeverinţe etc.;

-       încheierea – este un element facultativ, constituit dintr-o formulă de respect, de mulţumire sau de salut;

-       semnătura solicitantului – se amplasează sub text, spre dreapta;

-       adresarea scrisorii – se face în subsolul paginii, realizată prin completarea formulei iniţiale cu denumirea unităţii (Domnului Director al Institutului de Matematică și  Informatică al AȘM).

În cererile dactilografiate, formulele de adresare finale se scriu ca şi cele iniţiale, cu majuscule şi fără prescurtări;

-       data – se amplasează la stânga, sub text. Din punct de vedere legal, la cererile prezentate personal, data cererii este considerată data la care a fost înregistrată la unitatea destinatară.

          Pentru cereri se folosesc coli A4.