Тематический план

  • Descrierea cursului.

                                                                Tehnici de comunicare

    • Cursul Tehnici de comunicare este disciplina care se axează pe dezvoltarea de abilități de comunicare și ascultare activă prin intermediul diferitor tehnici ce conduce la o relaționare eficientă atât în plan profesional, cât și în plan personal; atât în interiorul companiei, cât și cu mediul extern – furnizori, beneficiari etc.
    • Este greu să ne imaginăm un proces comunicațional fără a face apel la aspectele care îl determină, la cauzele acestuia, astfel modalitățile de interrelaționare comunicațională se bazează pe experiența noastră în acest domeniu și iau forma acestei experiențe. Viitorul deasemenea afecteaza comunicarea. Dacă dorim ca ca relația de comunicare să continue, vom comunica cu persoana respectivă în această direcție în prezent. În același timp, comunicarea este un proces irepetabil și ireversibil. Fiecare experiență de comunicare este unică, iar două experiențe de comunicare nu pot fi perfect identice. Experiența de comunicare produce schimbări în persoanele implicate în proces, schimbări care vor condiționa acest deziderat.
    • Indiferent de domeniul pentru care te-ai specializat sau in care ai experienta relevanta de lucru, exista un set de competente cheie care te pot ajuta pe termen lung. Luand in considerare faptul ca atat tehnologia cat si metodele de recrutare evolueaza si se modifica constant, trebuie sa fii pregatit pentru toate aceste schimbari si sa iti pastrezi relevanta pe piața forței de muncă.  piata fortei de munca.
    • Curriculumul la disciplina „Tehnici de comunicare” include şi teme de actualitate permanentă pentru învăţământul tehnic superior. Prin selecţia tehnicilor de comunicare a prezentului curs s-a urmărit să se pună în lumină problematica societății actuale, a organizațiilor, marea diversitate a modului de a soluționa conflicte, metode centrate pe observație, acțiune și cooperare.
    •  De asemenea cursul urmăreşte scopul formării competenței de comunicare, responsabile faţă de activitatea tehnică a inginerului în condiţiile în care aceasta devine una din cele mai revoluţionare în societatea contemporană.


  • Tema-1-Comunicarea-eficientă

    1. Introducere în disciplină.

    2. Modele ale comunicării.

    3. Teorii ale comunicării.

    4. Competența de comunicare pentru formarea inginerului.


  • Tema-2-Bariere-in-comunicare

    • 1. Mituri privind comunicarea;
    • 2. Tipuri de bariere în comunicare,
    • 3.  Surse ale construirii stereotipiilor ca bariere într-o comunicare eficientă;
    • 4.  Modalități de diminuare a barierelor în comunicare


  • Tema-3-Prezentarea-si-ascultarea-eficienta

    • 1 . Tipuri de ascultători dificili
    • 2. Tehnici de exersare a capacității de bun ascultător
    • 3. Erori în ascultarea activă.


  • Tema-4-Tehnici-de-comunicare

    1. Strategii de provocare/prevenire și reducere a conflictului.

    2.Tehnici de competiție.

    3. Tehnica contriversiei decizionale.

    4. Metode centrate pe rezolvarea problemelor.

    5. Tehnici de negociere și mediere.


  • Tema 5. Metode de comunicare centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor și rezolvarea de probleme.

    • 1. Tehnici de prioritizare.
    • 2. Analiza SWOT.
    • 3. Analiza cauzelor și consecințelor.
    • 4. Metoda manunchiului de banane.
    • 5. Brainstorming


  • Tema 6. Tehnici de comunicare centrate pe reflecție, observare și acțiune. Tehnici de manipulare.

    • 1. Tehnici centrate pe reflecții  
    • 2. Tehnica Harta obstacolelor.
    • 3. Fișa personală.
    • 4. Tehnica imaginării. 
    • 5. Analogiile.
    • 6. Metode centrate pe observație. Discuția – panel.
    • 7. Metoda reversului
    • 8.Tehnica scenariilor.
    • 9. Tehnica incidentul critic.


  • Tema 7. Metode de comunicare bazate pe dezvoltarea relaționărilor în cadrul grupului. Eficientizarea comunicării la locul de muncă.

    • 1. Metode bazate pe cooperare.
    • 2. Tehnica plusurilor și minusurilor.
    • 3. Grupuri de discuție tutorială.
    • 4Tehnica dezbaterilor.
    • 5. Jocul de spargere a gheții.
    • 6. Eficientizarea relaționării la locul de muncă prin comunicarea asertivă