Fişa disciplinii


 

 ETICA ŞI COMUNICAREA PROFESIONALĂ

 

1.      Date despre unitatea de curs/modul

Facultatea

FEIE

Catedra/departamentul

Științe Socio Umane

Ciclul de studii

Studii superioare de licenţă, ciclul I

Programul de studiu

Etica şi Comunicarea Profesională

Anul de studiu

Semestrul

Tip de evaluare

Categoria formativă

Categoria de opţionalitate

Credite ECTS

II (învăţământ cu frecvenţă);

IV (învăţământ cu frecvenţă redusă)

4

7

 

E

G.04.A.019

Unitate de curs de orientare socio-umanistică

3

 

2.      Timpul total estimat

Total ore în planul de învăţământ

Din care

Ore auditoriale

Lucrul individual

Curs

Laborator/seminar

Proiect de an

Studiul materialului teoretic

Pregătire aplicaţii

45

30

15

0

30

15

 

3.      Precondiţii de acces la unitatea de curs/modul

Conform planului de învăţământ

Înscrierea la acest curs nu este condiţionată de parcurgerea sau promovarea vre-unei discipline.

Conform competenţelor

Coerent, cunoştinţele care se dobândesc prin aprofundarea disciplinelor Etica Profesională și Bazele Comunicării, Etica Profesională, Bazele Comunicării sporesc considerabil accesibilitatea disciplinelor care vor urma in cadrul specialităților pe parcursul anilor de studii.

 

4.      Condiţii de desfăşurare a procesului educaţional pentru

Curs

Pentru prezentarea materialului teoretic în sala de curs este nevoie de proiector şi calculator. Nu vor fi tolerate întârzierile studenţilor, precum şi convorbirile telefonice în timpul cursului.

Laborator/seminar

Studenţii vor perfecta rapoarte conform condiţiilor impuse de indicaţiile metodice. Termenul de predare a lucrării de laborator – o săptămână după finalizarea acesteia. Pentru predarea cu întârziere a lucrării aceasta se depunctează cu 1pct./săptămână de întârziere.

 

5.      Competenţe specifice acumulate

Competenţe profesionale

CP4. -Definirea conceptelor, teoriilor, modelelor şi metodelor specifice obiectului Etica Profesională si Bazele Comunicarii; utilizarea adecvată în comunicarea profesională a conceptelor, teoriilor şi metodelor de bază specifice eticiii, culturii organizaționale, comunicării în special, a ştiinţelor socio-umane în general.

       - Realizarea unor conexiuni între domeniul comunicării şi cunoştinţele, deprinderile şi abilităţile dobândite prin studiul eticii;

 - Asimilarea unor metodologii şi instrumente pentru gestionarea comunicării eficiente, a comportamentului și normelor morale, aplanare a conflictelor.

 

 

Competenţe profesionale

CP6.   -Capacitati de proiectare, realizare si evaluare a procesului educational.

           - Cunostinte din domeniile comunicării, eticii, științelor comportamentale și culturii, incluse în structura curriculum-ului pentru învățământul universitar;

           - Capacități de organizare, structurare logică și transpunere a acestor conținuturi în practică;

           - Cunoștințe, capacități și atitudini necesare în integrarea profesional-socială;

          - Capacitatea de a se implica, investiga si soluționa problemele specifice ale societății.

 

 

Competenţe transversale

CT1. Realizarea proiectului de an cu utilizarea corectă a surselor bibliografice şi metodelor specifice, în condiţii de autonomie restrânsă şi asistenţă calificată, precum şi susţinerea acestora cu demonstrarea capacităţii de evaluare calitativă şi cantitativă a unor soluţii tehnice din domeniu.

CT3. Identificarea nevoii de formare profesională, cu analiza critică a propriei activităţi de formare şi a nivelului de dezvoltare profesională şi utilizarea eficientă a resurselor de comunicare şi formare profesională (Internet, e-mail, baze de date, cursuri on-line etc.), inclusiv folosind limbi străine.

 

6.      Obiectivele unităţii de curs/modulului

Obiectivul general

Însuşirea procedeelor și a Conceptele fundamentale ale Eticii profesionale şi Bazele comunicării.

Obiectivele specifice

Să dezvole abilităţii de lucru în grup şi colectiv.

Să poată eficientiza comunicarea în societate dar şi în grupuri restrânse.

Să-și dezvolte capacitatea de a promova aplicaţiile practice ale conceptelor Eticii profesionale şi a Bazei comunicării

În cazuri specific să poată explica și aplica modalităţile de realizare a unor documente în vederea angajării (CV, scrisoare de intenţie, idei pentru interviul de angajare);

 

 

7.      Conţinutul unităţii de curs/modulului

Tematica activităţilor didactice

Numărul de ore

învăţământ cu frecvenţă

învăţământ cu frecvenţă redusă

Tematica prelegerilor

T1. Introducere în etica profesională.

2

1

T2. Particularităţile comportamentului etic..

2

 

T3. Cultura organizaţională.

2

1

T4. Grupul de muncă.

4

 

T5. Etica conducerii.

2

1

T6. Managementul conflictelor şi arta negocierii.

2

1

T7. Stereotipuri, Prejudecăţi, Discriminarea, Mobingul și Discriminarea la Locul de Muncă.

2

 

T8. Comunicarea umană. Noţiuni generale.

2

1

T9. Comunicarea în organizaţie.

2

 

T10. Comunicarea verbală.

2

1

T11. Calităţi personale şi comunicarea.

2

 

T12. Comunicarea non-verbală.

2

1

T13. Comunicarea în grup.

2

1

T14. Recrutarea, selecția si integrarea personalului la locul de muncă angajarea personalului

2

 

Total prelegeri:

30

8

 

Tematica activităţilor didactice

Numărul de ore

învăţământ cu frecvenţă

învăţământ cu frecvenţă redusă

Tematica lucrărilor de laborator/seminarelor

T1. Valorile umane şi morala ca fenomen social. Responsabilitatea socială a organizaţiei. Responsabilitatea socială a inginerului. Stresul si sănătatea la locul de muncă arderea profesională.   

2

1

T2. Grupul şi colectivul de muncă. Coeziunea și disocierea grupurilor. Motivația și motivarea personalului. Adaptarea tînărului înginer în colectivul de muncă.

2

 

T3. Negociere – noţiuni generale. Tipuri şi etape de negociere. Mijloace şi metode de realizare a negocierilor. Adoptarea deciziei. Luarea deciziei.  Tehnici de influenţă şi negociere.

2

1

T4. Stratificarea socială şi discriminarea, stereotipurile și prejudecățile în societate. Cauzele și fazele mobbingului. Noţiuni de etichetă şi protocol.

2

 

T5. Comunicarea umană. Ascultarea activă. Arta de a pune întrebări. Normele de comunicare interumană în diferite situaţii.

2

1

T6. Situaţii de comunicare. Stilul de comunicare: asertiv, agresiv, indiferent.

2

 

T7. Definirea comunicării non-verbale. Public speakingul, vorbitul în public, discursul informativ și discurs persuasiv. Pregătirea organizaţională a negocierilor.

2

1

T8. Pregătirea şi desfăşurarea unui interviu de angajare.

 

 

Total lucrări de laborator/seminare:

15

4

 

8.      Referinţe bibliografice

Principale

1.       Baldrige Letiţia. Codul manierelor în afaceri. Bucureşti, 1996.

2.       Cozma Carmen. Elemente de etică şi deontologie.   Iaşi, 1997.

3.       Craighead JU.Prima impresie. Cum să ne îmbutăţim imaginea, Bucureşti, 2000.

4.       Gîfu Ion Ovidiu. Prelegeri de etică, Craiova, 1997.

5.       Etica- Filosofia Binelui şi  Ştiinţa moralei. Bucureşti, 1996.

6.       Leonardescu C. Etica şi conduita civică, Bucureşti, 1999.

7.       Mareş Nicolae. ABC-ul comportării civilizate. Chişinău, 1992.

8.       Marinescu Aurelia. Codul bunelor maniere astăzi. Bucureşti, 1995.

9.       Mîndîcanu V. Etica şi arta comportamentului civilizat, Chişinău, 2001.

10.   Rogojanu A. Deontologia comunicării, Bucureşti, 2005, 125 p.

 

Suplimentare

1.    Salavastru Dorina, Didactica Psihologiei: Perspective teoretice şi metodice, laşi, Rolirom 1999.

2.    Stog Larisa Caluschi Mariana, Psihologia Managementului. Bucureşti, Carier, 2002

3.    Stog Larisa. Responsabilitatea ca dimensiune a personalităţii, Chişinău. Museum. 1999

4.    Ţurcan Tasia, Psihologia Managerială, Chişinău, Epigraf, 2004

5.  Morceta Angelo, Gândirea vedantă, Bucureşti, Tehnica, 1996

 

9.      Evaluare

Curentă

Proiect de an

Examen final

Atestarea 1

Atestarea 2

15%

15%

30%

40%

Standard minim de performanţă

Standard maxim de performanţă

·         Cel puțin 5 la evaluările semestriale.

·         Cel puțin 5 la proiect/eseu/referat.

·         Prezența la minim 60% din seminariile desfășurate.

·         Utilizarea corectă a conceptelor de bază folosite în cadrul cursului precum și la seminar/ lucrări practice, cunoaşterea bazei teoretice, prezenţa corectă a referinţelor, notelor şi bibliografiei.

 

·         Note maxime la toate probele.

·         Plus prezența la 80% din activități.

·         Elaborarea şi susţinerea unor teme de seminar şi implicarea în dezbaterile organizate.

·         Implicarea în aplicaţiile de la seminar.

·         Parcurgerea bibliografiei minimale recomandate şi a unei bibliografii complementare.

·         Susţinerea examenului scris/oral.


Modifié le: Tuesday 18 August 2020, 14:25