Activități

Explicaţi în 2-3 enunţuri cum înțelegeți noțiunea de timp anevoios.

 

2. Extrageți din text și faceți două liste: una cu problemele și alta cu viciile umane, care se regăsesc în text. Traduceți-le în limba rusă.

 

3. Traduceţi expresiile din limba română în limba rusă: a trata cu dispreț, abandon școlar, a se vindeca de rele, agricultură vulnerabilă, analfabetismul maselor, a aduce în fața justiției, povara grijilor, perioadă de tranziție, a-și asuma responsabilitatea, a lua parte la ceva, comunitate din care facem parte, sondaje de opinii, a se încadra în câmpul muncii, problemele derivă din experiența de muncă, studii contra plată.

 

4. Identificați în text și citiți fragmentele în care se relatează despre:

-       ruperea legăturilor cu țara;

-       problemele existente în țara noastră;

-       problemele șomajului;

-       responsabilitatea care trebuie să o aibă societatea;

-       responsabilitatea individuală a fiecărui cetățean.

 

5. Completați fișa de mai jos.

         Problema

                               Consecințele

1.      Analfabetismul maselor

 

2.      Abandonul școlar

 

 

 

3.      Mită pentru angajare

 

 

6. Traduceţi expresiile din limba rusă în limba română: ежедневные заботы, перегруженый график, тяжелое время,  униженные люди, индивидуальная ответственность, закрытые предприятия, некомпетентные  чиновники, рабочая сила,  стихийные бедствия, горькие плоды, переходный период, неграмотность  людей.

 

7. Cum credeți,  la rezolvarea căror probleme ale țării aţi putea contribui personal, în calitate de cetăţean? Consideraţi participarea dvs. decisivă?

 

8. Numiți cinci motive pentru care conducătorii țării ar trebui să poarte responsabilitate în fața poporului pentru o guvernare defectuoasă.

 

9.  În   dreptul  fiecărei  definiții  scrieți  termenul  care  se potrivește  după  sens:  abuz  de putere, abandon,  degradare, mită, incultură, analfabetism, corupție, fărădelege.

 

1.    Situație în care persoana nu știe să scrie și să citească –

2.    Sumă de bani sau obiecte date unei persoane, cu scopul de a o determina să-și   încalce obligațiile de serviciu –

3.    Proces de schimbare în rău –

4.    Delict (правонарушение) săvârșit de cineva prin depășirea atribuțiilor sale –

5.    Faptă care contrazice legile juridice –

6.    Părăsire împotriva regulilor morale și a obligațiilor materiale a copiilor, familiei etc. –

7.    Lipsă de cultură a unui om –

8.    Stare de abatere de la moralitate, de la cinste, de la datorie  –

 

10. Cum vedeți Moldova în cazul în care nu ar exista în țară nici o problemă? Punctați cinci idei.

 

11. Plasați în locul punctelor cuvintele care se potrivesc după sens: pensii, publice, incomodităţi,  problemele,  dezvoltare, corupției, reformelor, abandonul.

1.    La momentul actual, scopul … este apropierea Moldovei de standardele Uniunii Europene.

2.    Accesul la informațiile … în țara noastră nu este fluidizat, în pofida solicitărilor mass-media și a apelurilor organizațiilor interne și internaționale.

3.    Lipsa, după 20 de ani de independenţă, a unui sistem de transport public eficient creează … atât călătorilor, cât şi celor care prestează servicii de transport.

4.    Până în prezent în Moldova  nu a există o strategie de … a sectorului agroindustrial.

5.    … copiilor în Republica Moldova continuă să fie un fenomen destul de răspândit.

6.    Situaţia în care s-a pomenit majoritatea oamenilor este destul de dură:… mici, condiţii de trai mizere, probleme mari de sănătate, diverse umilinţe etc.

7.    Numai dacă fiecare din noi își va rezolva …  cu datul și luatul mitei, cu indiferența față de carte și lege, cu punctualitatea, cu nerespectarea regulilor de circulație, cu  aroganța, cu invidia, cu lenea la unii, cu lucratul din greu și fără sens la alții ș.a., atunci vom trăi  bine.

8.    Printre factorii-cheie care contribuie la consolidarea … sunt salariile și veniturile mici ale funcționarilor publici și ale populaţiei, nivelul ridicat al birocraţiei în administraţie, nivelul scăzut al  culturii în rândurile  cetățenilor.

 

12. Comentați următoarele cugetări:

1.     Învață să-ți scrii durerile pe nisip și bucuriile pe stâncă (Sf. Augustin).

2.    Nu toți oamenii pot fi Ciceroni sau Platoni, Virgili sau Homeri, dar toți pot fi oameni buni (Petrarca).

3.    Nu pune problemele tale pe umerii altora.

4.    Dacă nu vrei să participi la soluționarea problemelor, cel puțin nu încurca.

5.    Nu te plânge altora de viață grea, fiecare om are problemele lui.

6.    Fiecare om în viață trebuie să-și ducă crucea sa.

 

13. Redactați un text reflexiv, în care să descrieți o problemă existentă în Moldova,  care vă deranjează cel mai mult.

 

 14. Faceți  în  scris  un  comentariu  pe  marginea  mottoului textului.