Aperçu des sections

  • Tema 1. Filosofia – obiectul, problematica, funcțiile

    Unități de conținut:

    1. Noțiunea de concepție despre lume și structura ei.

    2. Tipurile de concepții despre lume.

    3. Obiectul de studiu, problematica, domeniile și funcțiile filosofiei.

    4. Problema fundamentală a filosofiei.

    să cunoască:

    -  noţiunea de concepţie despre lume şi caracteristicile ei;

    -  tipurile de concepţie despre lume şi trăsăturile lor;

    -  obiectul de studiu, domeniile și funcțiile filosofiei;

    să fie capabil să:

    -  determine importanţa noţiunii de concepţie despre lume pentru înţelegerea adecvată a filosofiei ca ştiinţă;

    -  aprecieze importanţa, locul şi rolul concepţiei filosofice în formarea unei viziuni ştiinţifice despre lume;

    -  utilizeze  noţiunile principale ale filosofiei în soluţionarea  problemelor cu caracter filosofic.

    • Tema 2. Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii

      Unități de conținut:

      1. Filosofia Greciei antice:

      - filosofia presocratică;

      -  filosofia clasică;

      - filosofia elenistă;

      2. Filosofia medievală și renascentistă;

      Obiectivele:

      cunoască:

      -    condiţiile, specificul şi izvoarele apariției gândirii filosofice la toate etapele ei de dezvoltare;

      să fie capabil să:

      -      caracterizeze concepția teleologică, mecanicistă și relativistă despre natură;

      - evaluarea relevanței conceptului (cumulativ și discret) în soluționarea problemelor paradigmei științei.

      • Tema 3. Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii

        Unități de conținut:

        1. Filosofia modernă și clasică germană;

        2. Filosofia contemporană.

        Obiective:

        cunoască:

        -    conceptele de principiu, substanță, materie, cauză-efect, mișcare, timp, spațiu etc.;

        să fie capabil să:

        -      explice specificul evoluției gândirii filosofice din antichitate până în perioada contemporană;

        -      argumenteze  importanţa constituirii noii științe a naturii pentru dezvoltarea ulterioară a fizicii și compartimentelor ei;

        - aprecieze importanţa ideii de mișcare, timp și spațiu la Leibnitz     pentru constituirea dinamicii;

        Unități de conținut seminar:

        Tema 2-3. Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii                                                                  

        1. Filosofia Greciei antice:

        - filosofia presocratică;

        -  filosofia clasică;

        - filosofia elenistă;

        2. Filosofia medievală și renascentistă;

        3. Filosofia modernă și clasică germană;

        4. Filosofia contemporană.

        • Tema 4. Gnoseologia – teoria cunoașterii

          Unități de conținut:

          1. Cunoașterea umană: definiție și structură

          2. Problema raportului dintre subiectul și obiectul cunoașterii.

          3. Cunoașterea rațională. Memoria, imaginația, intuiția și creația.

          4.Problema adevărului: definiția și criteriile adevărului.

          Obiective:

          să cunoască:

          -  Conceptele de obiect și subiect al cunoașterii;

          -  structura nivelurile şi formele cunoaşterii;

          -  criteriile adevărului.

          să fie capabil să:

          -  explice concepţiile despre procesul cunoaşterii;

          -  caracterizeze structura cunoaşterii, nivelurile şi formele cunoaşterii;

           estima importanţa diferitor teorii despre cunoaştere;

          • Tema 5. Știința și cunoașterea științifică

            Unități de conținut:

            1. Premisele și etapele de constituire ale științei;

            2. Nivelul empiric al cunoașterii științifice;

            3. Nivelul teoretic al cunoașterii științifice;

            4. Metodele cunoașterii științifice.

            Unități de conținut seminar:

            Tema  4-5. Gnoseologia – epistemologia                            

            1. Cunoașterea umană: definiție și structură

            2. Problema raportului dintre subiectul și obiectul cunoașterii.

            3. Cunoașterea rațională. Memoria, imaginația, intuiția și creația.

            4.Problema adevărului: definiția și criteriile adevărului.

            5. Premisele și etapele de constituire ale științei;

            6. Nivelul empiric al cunoașterii științifice;

            7. Nivelul teoretic al cunoașterii științifice;

            8. Metodele cunoașterii științifice.

            Obiective:

            să cunoască:

            -   specificul relaţiei filosofie-ştiinţă;

            -   aspectele logice şi metodologice ale ştiinţei;

            -   metodele ştiinţifice de cercetare;

            -   problemele dinamicii cunoaşterii ştiinţifice;

            să fie capabil să:

            -   explice elementele fundamentale ale cunoaşterii ştiinţifice;

            -   aprecieze rolul ştiinţei în viaţa societăţii;

            -   determine metodele ştiinţifice necesare pentru cercetare în domeniul specialităţii;

            • Tema 6. Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice

              Unități de conținut:

              1. Specificul reflecției filosofice a tehnicii. Obiectul și problematica filosofiei tehnicii;
              2. Etapele de constituire ale filosofiei tehnicii;
              3. Abordările principale ale filosofiei tehnicii;

              Obiective:

              să cunoască:

              -etapele de constituire a filosofiei tehnicii

              - conceptele filosofice ale tehnicii

              să fie capabil să:

              - să definească obiectul filosofiei tehnice;

              - să identifice problemele principale ale filosofiei tehnicii.

              - să realizeze analiza comparativă a concepțiilor filosofice ale tehnicii

              • Tema 7. Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice

                Unități de conținut:

                1. Istoria tehnicii și etapele ei principale de dezvoltare;
                2. Tehnologia și etapele ei principale de dezvoltare;
                3. Tehnologia și tipurile ei în societatea contemporană.

                Tema 6-7.  Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice

                1. 1.    Specificul reflecției filosofice a tehnicii. Obiectul și problematica filosofiei tehnicii;
                2. 2.    Etapele de constituire ale filosofiei tehnicii;
                3. 3.    Abordările principale ale filosofiei tehnicii;
                4. 4.    Istoria tehnicii și etapele ei principale de dezvoltare;
                5. 5.    Tehnologia și etapele ei principale de dezvoltare;
                6. 6.    Tehnologia și tipurile ei în societatea contemporană

                Obiective:

                să cunoască:

                -perioadele de dezvoltare a tehnicii;

                - legităţile dezvoltării tehnicii

                să fie capabil să:

                -   definească și să releve caracteristicile esențiale ale procesului tehnologic;

                -   aprecieze impactul inovațiilor tehnologice asupra societății;

                -   compare tipurile de tehnologii existente în societatea contemporană.

                • Tema 8. Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii

                  Unități de conținut:

                  1. Corelația dintre știință și tehnică. Conceptul de tehnică;

                  2. Științele tehnice și cunoștințele tehnice.

                  3. Tehnica ca fenomen socio-cultural. Tehnica mijloc și tip specific de activitate; Tehnica ca sistem de cunoștințe; Tehnica ca element al culturii.

                  Obiective:

                  să cunoască:

                  -  esența conceptului de tehnică;

                  -  criteriile de distincție a cunoștințelor tehnice;

                  - principiile de constituire a științelor tehnice;

                   să fie capabil să:

                  - estimeze relaţia ştiinţă - tehnică în activitatea inginerească;

                  -  evalueze tehnica ca fenomen socio-cultural, ca mijloc și tip specific de activitate; ca sistem de cunoștințe; ca element al culturii.

                  • Tema 9. Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen

                    Unități de conținut:

                    1. Constituirea noțiunii de inginer. Conceptul de activitate tehnică inginerească;

                    2. Specificul activității inginerești;

                    3. Nivele și formele activității inginerești

                    Unități de conținut seminar:

                    Tema 8.  Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii                                                  

                    1. Corelația dintre știință și tehnică. Conceptul de tehnică;

                    2. Științele tehnice și cunoștințele tehnice.

                    3. Tehnica ca fenomen socio-cultural. Tehnica mijloc și tip specific de activitate; Tehnica ca sistem de cunoștințe; Tehnica ca element al culturii.

                    Obiective:

                    să cunoască:

                    -esența conceptului de activitate tehnică inginerească;

                    -dialectica activităţii ştiinţifice şi inginereşti;

                    să fie capabil să:

                    - caracterizeze activitatea tehnică;

                    - aprecieze importanța diverselor forme ale activității inginerești

                                                                         

                    • Tema 10. Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen

                      Unități de conținut:

                      1. Etapele de dezvoltare a activității inginerești;

                      2. Dezvoltarea domeniului radiotelecomunicațiilor/ energetic.

                      Obiective:

                      să cunoască:

                      -     etapele de constituire și dezvoltare a activității inginerești

                      -     specificul fiecărei etape;

                      să fie capabil să:

                      - identifice aportul domeniului radiotelecomunicațiilor/energetic în modernizarea/eficientizarea vieții umane

                      • Tema 11. Aspectele gnoseologice de cercetare a tehnicii și a activității inginerești

                        Unități de conținut:

                        1. Tabloul tehnic al lumii și criteriile principale de dezvoltare ale tehnicii și activității inginerești;

                        2. Esența și nivelurile cunoștinței tehnice;

                        3.Creația tehnică și inginerească

                        Unități de conținut seminar:

                        Tema 9-11.   Activitatea tehnico-inginerească și aspectele gnoseologice ale acesteia

                        1. Constituirea noțiunii de inginer. Conceptul de activitate tehnică inginerească;

                        2. Specificul activității inginerești;

                        3. Nivele și formele activității inginerești

                        4. Etapele de dezvoltare a activității inginerești;

                        5. Dezvoltarea domeniului radiotelecomunicațiilor/ energetic.

                        6. Tabloul tehnic al lumii și criteriile principale de dezvoltare ale tehnicii și activității inginerești;

                        7. Esența și nivelele cunoștinței tehnice;

                        8.Creația tehnică și inginerească

                        Obiective:

                        să cunoască:

                        -  criteriile principale de dezvoltare ale tehnicii și activității inginerești;

                        -  esența și nivelurile cunoștinței tehnice.

                         să fie capabil să:

                        -  analizeze tabloul tehnic ca instrument de cunoaștere teoretică a lumii;

                        -  evidențieze și să caracterizeze etapele procesului tehnic;

                        - identifice elementele esențiale ale activității inginerești;

                        - utilizeze cunoştinţele filosofice în creativitatea inginerească.

                        • Tema12. Revoluțiile în știință și tehnică.

                          Unități de conținut:

                          1. Revoluția tehnico-științifică și consecințele ei;

                          2. Revoluțiile tehnologice.

                          3. Tipurile de raționalitate științifică la etapa contemporană;

                          Obiective:

                          să cunoască:

                          -  definiția dezvoltării cumulative și revoluționare a științei și tehnicii;

                          - consecințele revoluției tehnico-științifice;

                          să fie capabil:

                          - stabilească criteriile revoluțiilor tehnologice;

                          - caracterizeze tipurile de raționalitate științifică;

                          analizeze elementele esențiale ale raționalităților postneclasice ale științei contemporane;

                          • Tema13. Revoluțiile în știință și tehnică.

                            Unități de conținut:

                            1. Dezvoltarea sistemelor tehnico-tehnologice contemporane;

                            2. Direcțiile principale de dezvoltare a cunoștințelor tehnice contemporane.

                            Unități de conținut seminar:

                            Tema 12-13. Revoluțiile în știință și tehnică.                                     

                            1. Revoluția tehnico-științifică și consecințele ei;

                            2. Revoluțiile tehnologice.

                            3. Tipurile de raționalitate științifică la etapa contemporană;

                            4. Dezvoltarea sistemelor tehnico-tehnologice contemporane;

                            5. Direcțiile principale de dezvoltare a cunoștințelor tehnice contemporane.

                            Obiective:

                            să cunoască:

                            -        direcțiile principale de dezvoltare a cunoștințelor tehnice contemporane.

                            să fie capabil:

                            - identifice  noi sisteme tehnico-tehnologice contemporane în domeniile radioelectronicii/energeticii;

                            aprecieze necesitatea și aportul revoluțiilor tehnico-științifice în contextul globalizării;

                            • Tema14. Tehnologie și progres tehnologic

                              Unități de conținut:

                               1. Conceptul de progres tehnologic. Tehnologiile avansate și tipurile acestora.

                              2. Tehnologiile informaționale și inovaționale.

                              3. Nanotehnologiile.

                              4. Tehnologii energo-eficiente și resurse regenerabile;

                              Obiective:

                              să cunoască:

                              -esența conceptului de progres tehnologic;

                              -legităţile dezvoltării tehnicii şi a progresului ştiinţific.

                              să fie capabil să:

                              - stabilească criteriile progresului tehnic;

                              -clasifice tipurile de tehnologii avansate;

                              - identifice punctele forte și vulnerabilitățile tehnologiilor informaționale, nanotehnologiilor și tehnologiilor energo-eficiente

                              • Tema 15. Activitatea inginerească în contextul eticii globale

                                Unități de conținut:

                                1. Conceptul de etică globală, etica viitorului, responsabilitate globală
                                2. Etica mediului. Etica conservării.
                                3. Etica noilor tehnologii. Etica informațiilor și computerelor. Roboetică.
                                4. Dimensiunea globală a responsabilității inginerești

                                Unități de conținut:

                                Tema 14-15. Etică globală și progres tehnologic

                                 1. Conceptul de progres tehnologic. Tehnologiile avansate și tipurile acestora.

                                2. Tehnologiile informaționale și inovaționale.

                                3. Nanotehnologiile.

                                4. Tehnologii energo-eficiente și resurse regenerabile;

                                5. Coceptul de etică globală, etica viitorului, responsabilitate globală

                                6. Etica mediului. Etica conservării.

                                7. Etica noilor tehnologii. Etica informațiilor și computerelor. Roboetică.

                                8. Dimensiunea globală a responsabilității inginerești

                                Obiective:

                                să cunoască:

                                -  esența conceptului de etică globală, etica viitorului, responsabilitate globală;

                                - principiile eticii mediului/conservării/noilor tehnologii/roboeticii;

                                să fie capabil:

                                - identifice corelația dintre activitatea inginerească și etica mediului/etica conservării/etica noilor tehnologii/roboetica;

                                - predicționeze consecințele ignorării principiilor etice în activitatea inginerească;

                                - să conștientizeze legătura dintre responsabilitatea personală-socială-globală în activitatea inginerească;

                                • Lucrul individual

                                  Nr. Crt.

                                  Capitol, temă

                                  Conţinutul activității

                                  individuale

                                  Durata, ore

                                   

                                  Forma de

                                  Control

                                  Termeni de

                                  control

                                  1

                                  Tema 1. Filosofia – obiectul, problematica, funcțiile

                                                                                            

                                  Seminar1: Filosofia – obiectul, problematica, funcțiile                                                          

                                  Însuşire material teoretic.

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  Studiu individual (împărţirea grupei de studenţi în subgrupe pentru realizarea PPT la următoarele subiecte: ”Caracteristica concepției filosofice și corelația ei cu știința”, ”Concepţia ştiinţifică despre originea Universului”,  ”Teoriile ştiinţifice antropologice”).

                                  1

                                  Prezentarea PPT.

                                   

                                   

                                   

                                  Peste 2 săptămâni

                                   

                                   

                                   

                                  2

                                  Tema 2: Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii

                                   

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  Studiu individual: lecturarea unor secvenţe din lucrarea lui Galileo Galilei „Dialogul dintre cele două sisteme ale lumii” și argumentarea poziției ostile a bisercii catolice față de sistemul heliocentric

                                  2

                                  Prezentarea

                                  raportului în scris.

                                  Peste 1 săptămână.

                                   

                                  3

                                  Tema 3: Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii

                                   

                                  Seminar 2:  Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii                                                               

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  (a) Realizarea eseului cu tema: Imperativul categoric a lui Im. Kant.

                                  (b) Diagrama Venn în baza analizei comparative a modelului teleologic și mecanicist al naturii;

                                  1

                                  Prezentarea

                                  Eseului și diagramei Venn.

                                  Peste 2 săptămâni.

                                  4

                                  Tema 4: Gnoseologia – teoria cunoașterii                               

                                   

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  5 argumente care se evidențieze importanţa teoriilor despre cunoaştere;

                                  1

                                  Dezbateri în grup.

                                  Pregătire 1săptămână.

                                  5

                                  Tema 5: Știința și cunoașterea științifică

                                   

                                  Seminar 3: Gnoseologia – epistemologia                            

                                   

                                   

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  -  Eseu în care să aprecieze rolul ştiinţei în viaţa societăţii;

                                  -  Raport în care să prezinte analiza metodelor ştiinţifice necesare pentru cercetare în domeniul specialităţii

                                  2

                                  Prezentarea

                                  Eseului și raportului în scris

                                  Pregătire 2 săptămâni.

                                  6

                                  Tema  6: Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice

                                   

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  Diagrama Venn în care să reprezinte analiza comparativă a concepțiilor filosofice ale tehnicii

                                  1

                                  Diagrama Venn

                                  Pregătire 1 săptămînă.

                                  7

                                  Tema 7:  Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice

                                   

                                  Seminar 4: Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  Prezentare PPT: impactul inovațiilor tehnologice asupra societății;

                                   

                                  1

                                  Prezentare PPT

                                  Pregătire 2 săptămâni.

                                  8

                                  Tema 8: Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii                                                  

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  Prezentare PPT: tehnica ca fenomen socio-cultural, ca mijloc și tip specific de activitate; ca sistem de cunoștințe; ca element al culturii.

                                  1

                                  Prezentarea PPT.

                                  Pregătire 1 săptămână.

                                  9

                                  Tema 9: Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen 

                                                                                                

                                  Seminar 5: Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii                                                  

                                  Însuşire material teoretic

                                   

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  5 argumente privind importanța diverselor forme ale activității inginerești

                                  1

                                  Dezbateri în grup.

                                  Pregătire 2 săptămâni.

                                  10

                                  Tema 10: Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen                                                                

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  Eseu în care să reliefeze aportul domeniului radiotelecomunicațiilor/ energetic în modernizarea/eficientizarea vieții umane

                                  1

                                  Prezentarea eseului.

                                  Pregătire 1 săptămână.

                                  11

                                  Tema11 : Aspectele gnoseologice de cercetare a tehnicii și a activității inginerești

                                   

                                  Seminar 6:  Activitatea tehnico-inginerească și aspectele gnoseologice ale acesteia

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  - Raport în care să analizeze elementele esențiale ale activității inginerești în domeniul radiotelecomunicțiilor/ enegetic;

                                   

                                  1

                                   

                                   

                                  Prezentarea raportului în formă scrisă.

                                  Pregătirea 2săptămâni

                                  12

                                  Tema 12: Revoluțiile în știință și tehnică.

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  - Raport în care să caracterizeze și să exemplifice tipurile de raționalitate științifică Faradey, Maxwell;

                                  1

                                  Prezentarea raportului în formă scrisă.

                                  Pregătire 1 săptămână.

                                  13

                                  Tema 13: Revoluțiile în știință și tehnică. 

                                     

                                  Seminar 7: Revoluțiile în știință și tehnică.                                                                     

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  - Prezentare PPT în care să exemplifice noi sisteme tehnico-tehnologice contemporane în domeniile radioelectronicii/energeticii;

                                  - eseu în care să aprecieze necesitatea și aportul revoluțiilor tehnico-științifice în contextul globalizării (Kuhn, Popper);

                                  2

                                  Prezentare PPT.

                                  Eseu în formă scrisă.

                                  Pregătirea 2săptămâni

                                  14

                                  Tema 14: Tehnologie și progres tehnologic

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  -

                                   

                                   

                                  -prezentare PPT în care clasifice și să exemplifice prin imagini tipurile de tehnologii avansate;

                                  -analiza SWOT în care să evidențieze punctele forte și vulnerabilitățile tehnologiilor informaționale, nanotehnologiilor și tehnologiilor energo-eficiente

                                   

                                  1

                                  Prezentare PPT. Analiza SWOT

                                  Pregătire 1 săptămână.

                                  15

                                  Tema 15: Activitatea inginerească în contextul eticii globale

                                   

                                  Seminar 8: Etică globală și progres tehnologic

                                  Însuşire material teoretic

                                  1

                                   

                                   

                                  Pregătire seminar

                                  1

                                   

                                   

                                  - Eseu în care să argumenteze corelația dintre activitatea inginerească și etica mediului/etica conservării/etica noilor tehnologii/roboetica;

                                  - Elaborarea unei prezentări PPT în care să reflecte predictiv consecințele ignorării principiilor etice în activitatea inginerească;

                                  - Elaboarea unei prezentări PPT în care să reliefeze prin argumente legătura dintre responsabilitatea personală-socială-globală în activitatea inginerească;

                                   

                                  2

                                  Eseu în formă scrisă. Prezentare PPT

                                  Pregătirea 2săptămâni

                                   

                                  12

                                  Săptămâna  7, 14

                                  Pregătirea pentru evaluările I, II, și evaluarea finală

                                  3

                                   

                                   

                                  Total:

                                  45