Aperçu des sections

  • Descrierea cursului Etică și integritate academică

    În perioada contemporană, spre regret, actualitatea și relevanța principiilor și valorilor care compun obiectul eticii sunt supuse continuu îndoielii. Binele şi răul, virtutea şi viciul, dreptul şi datoria, în fine toate ideile ce se credeau necesare, neschimbătoare, sunt chemate a-şi arăta titlurile înaintea experienţei. Gh. Bunescu, este convins că nu mai putem interpreta lumea ca o „armonie perfectă şi nici ca un ocean de ordine cu (doar) insule de dezordine, ci ca un ocean de dezordine în care insulele de ordine apar prin efortul cunoaşterii şi creaţiei umane”. Astfel, criza contemporană evidenţiază o criză a modelului moral, iar industrializarea a dus la adâncirea continuă a crizei, nu numai în domeniul valorilor morale, culturale, spirituale, ci şi în alte domenii: al mediului, al resurselor, al sănătăţii, al alimentaţiei, dar și al educaţiei. Noile tehnologii ale informației și comunicării au schimbat perspectiva asupra practicii educaționale, oferindu-i noi direcții de dezvoltare și inovare, dar și plasând-o în limitele unor dileme morale cu profunde tangențe juridice, politice, culturale și sociale, în cadrul cărora actorii procesului educațional oscilează, mai ales, la etapa actuală, când învățarea la distanță a devenit o alternativă, o soluție, o oportunitate, dar și o problemă importantă, ridicată la rang de politică națională.

    În acest sens, cursul de Etică și integritate academică implică promovarea de către studenţi, profesori şi personalul administrativ al instituţiei de învăţământ a unui set de valori şi principii, cum ar fi: competenţa, integritatea morală, corectitudinea intelectuală şi onestitatea, colegialitatea, loialitatea, responsabilitatea, transparenţa, respectul şi toleranţa. Formarea și dezvoltarea unei culturi a integrității contribuie la consolidarea unei societăți a dreptății, echității, transparenței, solidarității și responsabilității sociale a fiecăruia. Cursul de Etică și integritate academică este destinat, în special, celor care însuşesc o profesie, în diferite domenii de formare profesională, în virtutea faptului că tematica abordată în acest curs contribuie la formarea și cizelarea unei personalități integre, care are ca criterii de conduită valorile și principiile morale. În noul mediu profesional, organizaţiile nu mai sunt entităţi autonome, ci sunt dependente una de cealaltă, constituind un sistem de elemente care cooperează reciproc în vederea integrării noilor specialiști în câmpul muncii, creșterii profesionale, învățării continue, lucrului în echipă și conștientizării rolului fiecărui actor social în dezvoltarea unei societăți sustenabile. În acest sens, cursul universitar de Etică și integritate academică urmărește scopul de a asigura cadru de reglementare a interacțiunii dintre Stat, Organizație și individ, în baza unor norme morale, juridice și sociale și a principiilor integrității profesionale.

    Plus la aceasta, în societatea informațională și, ulterior, în cea a cunoașterii, accesul liber la informație și arhisuficiența informației, nu numai au eficientizat procesul cunoașterii, dar și au determinat manifestarea unor așa fenomene, ca plagiatul, autoplagiatul, fabricarea datelor, falsul privind identitatea, care reprezintă încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală.  Din aceste considerente, această disciplină înaintează standarde de etică și deontologie în procesul cercetării științifice, făcând apel la normele naționale și internaționale, și evidențiază importanța muncii de echipă în cercetarea științifică, prin asigurarea unui climat etic incluziv bazat pe încredere mutuală.

    email: dina.barcari@ssu.utm.md

  • Tema 1. Etica și integritate: concepte și particularități fundamentale

    Unități de conținut:

    1. Morală, deontologie, etică: delimitări conceptuale.
    2. Corelația dintre integritate și moralitate, legalitate și religie.
    3. Integritate personală și integritatea publică
    4. Funcțiile sociale ale moralei.
    5. Dimensiunea globală a eticii.
  • Tema 2. Evaluarea morală a comportamentului uman

    Unități de conținut:

    1. Principiu, valoare/ nonvaloare, virtute/viciu, regulă morală
    2. Moral – imoral – amoral – nonmoral: etichete ale comportamentului uman
    3. Factorii determinanți ai comportamentul etic
    4. Autonomie morală și responsabilitatea personală
    5. Responsabilitatea socială a specialistului
    6. Dilemele etice: tipuri și modalități de gestionare
  • Tema 3. Etica și integritatea în mediul academic

    Unități de conținut:

    1. Etica socială în condițiile societății cunoașterii.
    2. Responsabilitatea socială a organizației
    3. Comunitatea academică: structură și criterii de apartenență
    4. Etică universitară: principii și valori. Carta universitară.
    5. Standarde generale de integritate academică.
    6. Procesul de predare-învățare-evaluare și activitatea de cercetare: abordare din perspectiva integrităţii.  
  • Tema 4. Cadrul normativ-instituțional de reglementare a conduitei academice

    Unități de conținut:

    1. Codul de etică: conținutul și tipologia
    2. Comisia de etică: atribuții și responsabilități
    3. Codul de onoare a studentului UTM
    4. Codul de etică și deontologie profesională al UTM,
    5. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de Etică a Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare în domeniul atestării
  • Tema 5. Activitatea de cercetare științifică – standarde de integritate

    Unități de conținut:

    1.Elemente definitorii ale cercetării științifice. Metodele științifice - condiția asigurării calității în procesul cercetării

    2. Standarde de etică și deontologie în procesul cercetării științifice. Legislația în vigoare.

    3. Codul de conduită european pentru integritatea cercetării. Carta Europeană a Cercetătorilor.

    4. Munca de echipă în cercetarea științifică. Asigurarea unui climat etic incluziv bazat pe încredere mutuală

  • Tema 6. Drepturile de proprietate intelectuală și frauda academică

    Unități de conținut:

    1. Drepturi de proprietate intelectuală (DPI): concept și tipologie

    2. Autoratul științific și ghost writting: oportunități și limite. Politica open-acces în societatea cunoașterii.

    3. Frauda academică: de la intenție la faptă. Tipuri de fraudă academică: plagiatul, copierea, autoplagiatul, fabricarea datelor, falsul privind identitatea

    4. Cadrul normativ-instituțional de protejare a DPI. Regulament antiplagiat al UTM

    5. Acțiuni de prevenție și modalități de combatere a fraudei academice.  

  • Tema 7. Cultura integrității academice: modalități de consolidare/subminare

    Unități de conținut:

    1.  Transparenţa şi gradul de responsabilitate al membrilor comunității academice

    2. Fenomenul corupţiei – concept, prevenire, combatere

    3. Abuz de serviciu și traficul de influență

    4. Conflictul de interese. Favoritism și nepotism. Hărțuire (mobbing, cybermobbing, bulling, cyberbulling,).

    5.Consimțământul informat și cercetarea pe subiecți umani

    6.Cercetări efectuate asupra animalelor

    7.Recomandări privind consolidarea culturii integrităţii academice.

  • Sarcini pentru seminar

    Sarcinile pentru seminar sunt susținute în cadrul ghidărilor stabilite de comun acord cu studenții.