În perioada contemporană, spre regret, actualitatea și relevanța principiilor și valorilor care compun obiectul eticii sunt supuse continuu îndoielii. Binele şi răul, virtutea şi viciul, dreptul şi datoria, în fine toate ideile ce se credeau necesare, neschimbătoare, sunt chemate a-şi arăta titlurile înaintea experienţei. Gh. Bunescu, este convins că nu mai putem interpreta lumea ca o „armonie perfectă şi nici ca un ocean de ordine cu (doar) insule de dezordine, ci ca un ocean de dezordine în care insulele de ordine apar prin efortul cunoaşterii şi creaţiei umane”. Astfel, criza contemporană evidenţiază o criză a modelului moral, iar industrializarea a dus la adâncirea continuă a crizei, nu numai în domeniul valorilor morale, culturale, spirituale, ci şi în alte domenii: al mediului, al resurselor, al sănătăţii, al alimentaţiei, dar și al educaţiei. Noile tehnologii ale informației și comunicării au schimbat perspectiva asupra practicii educaționale, oferindu-i noi direcții de dezvoltare și inovare, dar și plasând-o în limitele unor dileme morale cu profunde tangențe juridice, politice, culturale și sociale, în cadrul cărora actorii procesului educațional oscilează, mai ales, la etapa actuală, când învățarea la distanță a devenit o alternativă, o soluție, o oportunitate, dar și o problemă importantă, ridicată la rang de politică națională.
În acest sens, cursul de Etică și integritate academică implică promovarea de către studenţi, profesori şi personalul administrativ al instituţiei de învăţământ a unui set de valori şi principii, cum ar fi: competenţa, integritatea morală, corectitudinea intelectuală şi onestitatea, colegialitatea, loialitatea, responsabilitatea, transparenţa, respectul şi toleranţa. Formarea și dezvoltarea unei culturi a integrității contribuie la consolidarea unei societăți a dreptății, echității, transparenței, solidarității și responsabilității sociale a fiecăruia. Cursul de Etică și integritate academică este destinat, în special, celor care însuşesc o profesie, în diferite domenii de formare profesională, în virtutea faptului că tematica abordată în acest curs contribuie la formarea și cizelarea unei personalități integre, care are ca criterii de conduită valorile și principiile morale. În noul mediu profesional, organizaţiile nu mai sunt entităţi autonome, ci sunt dependente una de cealaltă, constituind un sistem de elemente care cooperează reciproc în vederea integrării noilor specialiști în câmpul muncii, creșterii profesionale, învățării continue, lucrului în echipă și conștientizării rolului fiecărui actor social în dezvoltarea unei societăți sustenabile. În acest sens, cursul universitar de Etică și integritate academică urmărește scopul de a asigura cadru de reglementare a interacțiunii dintre Stat, Organizație și individ, în baza unor norme morale, juridice și sociale și a principiilor integrității profesionale.
Plus la aceasta, în societatea informațională și, ulterior, în cea a cunoașterii, accesul liber la informație și arhisuficiența informației, nu numai au eficientizat procesul cunoașterii, dar și au determinat manifestarea unor așa fenomene, ca plagiatul, autoplagiatul, fabricarea datelor, falsul privind identitatea, care reprezintă încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală. Din aceste considerente, această disciplină înaintează standarde de etică și deontologie în procesul cercetării științifice, făcând apel la normele naționale și internaționale, și evidențiază importanța muncii de echipă în cercetarea științifică, prin asigurarea unui climat etic incluziv bazat pe încredere mutuală.
email: dina.barcari@ssu.utm.md