Tema 7. Stereotipuri, Prejudecăţi, Discriminarea, Mobingul şi Discriminarea la Locul De Muncă.
Tema 9. Steriotipuri, prejudecăţi, discriminarea şi mobingul
la locul de muncă
Definiţii şi precizări conceptuale ale stereotipurilor, prejudecăţilor şi
discriminării
Perpetuarea stereotipurilor şi prejudecăţilor
Modalităţi de atenuare a stereotipurilor, prejudecăţilor şi
discriminării în societate
203
Mobbingul la locul de muncă
Definiţii şi precizări conceptuale ale stereotipurilor,
prejudecăţilor şi discriminării
Fiinţele umane în mod spontan categorizează informaţii şi
evenimente pe care le trăiesc din experienţă. Pentru a reduce şi simplifica
procesul prelucrării de informaţie din tot ceea ce ne înconjoară, pe plan
mental grupăm: obiecte, idei, evenimente ce au proprietăţi şi
caracteristici comune. Această tendinţă naturală de categoriza, se aplică
de asemenea celor din jurul nostru, acest proces purtând denumirea de
categorizare socială. Categorizarea socială nu înseamnă neapărat
gruparea oamenilor în funcţie de sex sau vârstă. În cadrul acestor
categorii sociale, există adesea păreri cu privire la personalităţile,
abilităţile sau motivele acestor oameni. Aceste păreri pe care adesea le
învăţăm de la alţii, sunt, de fapt, stereotipuri.
Cuvântul stereotip provine din greacă de la „stereos”ce înseamnă
„dur, solid” şi „typos”- amprentă, model. În secolul XVIII, în tipografie
acest termen semnifica o imprimare, care putea fi reprodusă într-un mare
număr. În sens figurat aceasta ar însemna o expresie ce o repetăm fără a
fi supusă unul examen critic. A crea stereotipuri este o funcţie naturala a
creierului nostru, prin care simplificăm realitatea complexa, pentru ca
mintea şi corpul nostru să dezvolte răspunsuri automate la stimuli
similari. Noi nu vedem înainte de a defini, ci definim înainte de a vedea.
Practica socială demonstrează că stereotipurile şi prejudecăţile
influenţează relaţiile dintre diferite grupuri (mai ales, etnice), fiind în
anumite situaţii şi un factor de blocare a comunicării. De aceea, o
discuţie asupra originilor stereotipurilor şi prejudecăţii, care să ne prevină
asupra efectelor negative pe care le activează, este de o extremă
importanţă în lumea de azi, o lume unde clivajele etnice, rasiale,
confesionale, economice, sociale şi chiar culturale sânt departe de a se fi
epuizat. Totodată, o evaluare a strategiilor de prevenire sau, atunci când
s-au manifestat deja, de ponderare a stereotipului şi prejudecăţii,
evidenţiază miza majoră pe care o pune în joc analiza acestei teme.
Aşadar, stereotipurile reprezintă judecăţi stabile despre
reprezentanţii unor grupuri din punctul de vedere al altora. Relevant
este faptul că acestea nu exclud judecăţi pozitive despre grupul
stereotipizat. Spre deosebire de stereotipuri, prejudecăţile reprezintă o
apreciere cu caracter negativ şi se numără printre cauzele conflictelor
204
intergrupale. Dacă stereotipul reprezintă de fapt o serie de caracteristici
considerate relevante pentru a descrie membrii aparţinând unui grup sau
unei categorii sociale, prejudecata reprezintă reacţia afectivă faţă de
membrii unui grup sau unei categorii sociale.
Conform Dicţionarului Cambridge, stereotipul este „o idee fixă pe
care oamenii o au despre cum este cineva sau ceva, în special despre ceva
greşit”, iar prejudecata este „o opinie sau sentiment
nedrept şi nerezonabil, format fără îndeajuns de multă gândire sau
cunoaştere”. G. Allport a definit prejudecata ca pe o atitudine negativă
sau o predispoziţie de a adopta un comportament faţă de un grup sau faţă
de membrii acestui grup, bazată pe o generalizare eronată şi rigidă.
Aşadar Allport situa originea prejudecăţilor în „tendinţa de a face
generalizări, de a forma categorii şi de a suprasimplifica experienţa în
legătură cu lumea“.
Stereotipizarea înseamnă aplicarea unei judecăţi rigide, repetitive,
membrilor unui grup. Stereotipurile influenţează semnificativ felul în
care procesăm informaţia socială. De aceea, în momentul în care este
reactivat un stereotip în memorie, avem tendinţa de a vedea oamenii din
interiorul unei categorii sociale, ca având acele caracteristici ce se
asociază unui grup în particular. Unul dintre factorii cu impact deosebit
în activarea stereotipurilor categorizării sociale este factorul fizic.
Indivizii ce au caracteristici fizice ce se apropie de prototipul sociocultural
al unei categorii sociale particulare, sunt percepuţi ca având
caracteristicile acelei categorii sociale. Stereotipurile nu au caracter
neutru, purtând amprenta sentimentelor şi preferinţelor. Sunt
caracterizate de afecţiune sau respingere, sunt ataşate temerilor,
pierderilor, dorinţelor puternice, mândriei şi speranţei.
Cele mai cunoscute stereotipuri sunt cele cu referire la rasă (culoarea
pielii), religie, vârsta, gen, orientare sexuală, aspectul fizic, cultură,
statutul financiar, deficienţe mentale sau fizice, gradul de inteligenţă,
limbă, starea socială, regiune, ţară, cartier, tentaţii criminale,
comportament. Stereotipurile se găsesc în mai toate mediile de viaţă. Se
pare că noi le folosim ca model pentru aproape orice. Bazându-ne pe
aceste stereotipuri, decidem cine merită respect, drepturi, minimul
necesar pentru a duce o viaţă normală şi chiar dreptul de a trăi. Unii,
totuşi, percep categorisirea oamenilor după stereotipuri ca un lucru
folositor. Din păcate şi cei cu handicap au parte de stereotipuri. Din
aceasta cauză, ei nu-şi găsesc un serviciu şi de aceea nici viaţa lor nu este
prea uşoara. Nici măcar nu le dăm şansa de a face ceva, atât cât pot,
205
deoarece îi marginalizăm. Nu numai pe plan profesional şi social, dar şi
în familie, părinţii procedează aşa.
Prejudecăţile, la rândul lor, por apărea faţă de membrii oricărei
categorii sociale diferită de cea proprie, în legătură cu care există
sentimente defavorabile. Prejudecăţile sunt clasificate deseori în funcţie
de categoria socială care face obiectul generalizării. De pildă, sexismul
este o prejudecată împotriva femeilor sau a bărbaţilor, antisemitismul este
prejudecata faţă de evrei, xenofobie – teama faţă de străini, iar rasismul
este prejudecata faţă de indivizii unei alte “rase”.
Aşadar, stereotipurile sunt idei preconcepute, iar prejudecata
reprezintă dimensiunea afectivă asociată stereotipului. Când trecem în
domeniul actelor, vorbim despre discriminare. Stereotipurile sunt idei
nedrepte şi nejustificate, construite dintr-o eroare de cunoaştere şi dintr-o
generalizare care apare cu privire la ele. Prejudecata conduce la ură, ura
induce radicalism exprimat prin cuvinte şi radicalismul cuvintelor duce la
radicalismul faptelor. Frecvent discriminarea reprezintă un
comportament negativ faţă de indivizii membri ai unui out-grup despre
care avem prejudecăţi. Deşi discriminarea derivă deseori din prejudecăţi
relaţia lor rămâne complexă şi nu este automată. Comportamentul nostru
depinde atât de convingerile noastre personale, cât şi de circumstanţele
exterioare care ne pot scăpa de sub control. De exemplu, o persoana
poate avea prejudecăţi puternice în privinţa unei minorităţi etnice, însă
realizează că nu poate acţiona sub impulsul sentimentelor sale negative,
deoarece astfel de comportamente discriminatorii sunt indezirabile pe
plan social sau interzise de lege. În schimb, un individ care nu are
prejudecăţi despre femei poate fi obligat să facă discriminări la adresa lor
din cauza legilor sau regulamentelor sexiste existente la locul de muncă
sau în ţara unde trăieşte.
Întrebare: Identificaţi stereotipuri şi/sau prejudecăţi într-un text la
alegere. Poate fi un manual, un ziar, cartea preferată sau un text de pe
internet. În ce măsură crezi că deciziile şi comportamentul dstră au fost
sau sunt influenţate de aceste stereotipuri şi prejudecăţi?
Suntem în faţa unei alegeri în fiecare zi atunci când decidem cu cine
socializăm, unde ne facem cumpărăturile şi unde lucrăm. Preferăm
anumite lucruri şi anumiţi oameni în locul altora. Chiar dacă exprimarea
preferinţelor noastre subiective este un lucru comun şi normal, este
posibil ca în unele momente să exercităm funcţii care ne plasează într-o
poziţie de autoritate sau care ne permit să luăm decizii ce pot avea un
impact direct asupra vieţilor altora. Este posibil să fim funcţionari
206
publici, comercianţi, angajatori, proprietari de imobile sau inginerii şi să
decidem cu privire la modul în care facem uz de prerogativele publice
sau de modul în care oferim bunurile şi serviciile private, acţionând
intenţionat sau neintenţionat discriminatoriu în raport cu alte persoane,
fie angajaţi, consumatori, clienţi sau colegi. Etica conducerii este
preocupată, în principal, de crearea unei culturi etice. Totuşi, cele mai
multe probleme de morală sunt legate de managementul resurselor
umane. Dincolo de crearea unei culturi etice, problemele care apar în
managementul resurselor umane sunt legate, în principal, de fenomenul
discriminării, fenomen opus echităţii.
Discriminarea a fost definită de M. Richelle ca „atitudinile şi
conduitele deosebite pe care un individ sau un grup le manifestă faţă de
un alt individ/grup, cel mai adesea pe baza caracteristicilor atribuite de
prejudecată decât reperele obiective”. Discriminarea clasică rezultă din
adoptarea unor comportamente stereotipice, ce presupune imputarea unei
persoane a unor trăsături care nu corespund celor de personalitate ale
acesteia ci caracteristicilor grupului din care aceasta face parte. Printre
formele clasice de discriminare cele mai răspândite sunt discriminarea de
vârstă, de gen, rasială sau etno-culturală. Mai noi sunt discriminarea în
baza orientării sexuale, abolilor potenţial transmisibile (HIV, de
exemplu), handicapului sau discriminarea geografică (aceasta fiind
o variantă a celei etno-culturale). Astfel, discriminarea este un tip de
tratament inegal sau nedrept, aplicat unei persoane,
datorat diferenţelor de gen, vârstă, religie, rasă, limbă, origine etnică,
naţională sau socială, avere, opinie sau apartenenţă politică. Aceste
diferenţe fac parte din sistemul criteriilor (caracteristicilor) protejate,
atât la nivel naţional, cât şi internaţional. Un „criteriu protejat” este
o caracteristică a unei persoane care nu ar trebui considerată relevantă
pentru aplicarea unui tratament diferenţiat sau acordarea unui anumit
beneficiu.
Aşadar discriminarea reflectă o situaţie în care o persoană este
dezavantajată într-un anumit fel din cauza unei „caracteristici protejate”.
Discriminarea îmbracă diverse forme, printre care evidenţiem:
discriminare directă, discriminare indirectă şi hărţuirea.
Se consideră că există discriminare directă atunci când o persoană
este tratată în mod nefavorabil prin comparaţie cu modul în care au fost
sau ar fi tratate alte persoane aflate într-o situaţie similară, iar motivul
acestui tratament îl constituie o caracteristică concretă a acestora, care se
încadrează în categoria „criteriu protejat”. Exemplu: refuzul de a angaja
o persoană pentru că este în vârstă sau este condiţionată de o anumita
207
vârstă impusă de angajator. În consecinţă, esenţa oricărei forme de
discriminare directă este dovada tratamentului nefavorabil, care se poate
manifesta prin: refuzul de a permite intrarea într-un restaurant sau
magazin, abuzuri verbale sau acte de violenţă îndreptate împotriva
persoanei, excluderea din sistemul de învăţământ de bază, interzicerea
practicării unei anumite profesii sau ocupării unei anumite funcţii,
primirea unei remuneraţii sau pensii mai mici, sau refuzul sau revocarea
în privinţa plăţilor de asigurări sociale. Cu toate acestea, o plângere
referitoare la un salariu „mic” nu reprezintă o plângere pe motive de
discriminare decât dacă se poate demonstra că salariul este mai mic decât
cel al unei alte persoane angajate în vederea îndeplinirii unei sarcini
similare de către acelaşi angajator.
Discriminarea poate rezulta nu numai din aplicarea unui tratament
diferit unor persoane aflate în situaţii similare, ci şi din aplicarea
aceluiaşi tratament unor persoane aflate în situaţii diferite. Ultima dintre
cele două este denumită discriminare „indirectă” deoarece nu
tratamentul este cel care diferă, ci efectele acestuia, care vor fi resimţite
în mod diferit de către oameni având caracteristici diferite. De asemenea,
discriminarea indirectă este orice comportament activ sau pasiv care, prin
efectele pe care le generează, favorizează sau defavorizează nejustificat,
supune unui tratament injust sau degradant o persoană, un grup de
persoane sau o comunitate faţă de altele care se află în situaţii egale.
Exemple: în cadrul unui interviu pentru angajare, o persoană este
întrebată despre statutul marital sau despre intenţia de a avea un copil în
viitorul apropiat. Deşi mascată, aceasta este o situaţie de discriminare
indirectă. Un alt exemplu, în acest sens sunt cerinţele la angajare care ţin
de aspectul fizic şi nu de competenţe profesionale. Astfel, sunt excluse
toate acele persoane care corespund cerinţelor profesionale, dar nu şi
celor fizice.
Discriminarea multiplă survine atunci când o persoană sau un grup
de persoane sunt tratate diferenţiat, într-o situaţie egală, pe baza a două
sau a mai multor criterii de discriminare cum ar fi: sex şi religie, vârstă şi
etnie, etc.. Exemplu: refuzul de angaja o femeie în vârstă, de etnie romă.
O formă deosebit de nocivă de tratament discriminatoriu o reprezintă
hărţuirea. Hărţuirea este considerată discriminare atunci când se
manifestată printr-o conduită indezirabilă referitoare la un criteriu
protejat, orientată spre lezarea demnităţii unei persoane şi/sau crearea un
mediu intimidant, ostil, degradant, umilitor sau ofensator. Spre exemplu,
hărţuirea sexuală este un tip specific de discriminare, în cadrul căreia
conduita indezirabilă „verbală, nonverbală sau fizică” are „conotaţie
208
sexuală”, fiind orientată cel mai frecvent faţă de femei şi, de cele mai
multe ori din partea cuiva care deţine o poziţie de superioritate ierarhică
la locul de muncă. Hărţuirea sexuală poate lua diverse forme, de la
atingeri şi mângâieri (hărţuire fizică), comentarii nedorite legate de viaţa
privată (hărţuire verbală) şi până la ameninţări cu pierderea locului de
muncă sau cu refuzarea promovării/creşterii salariale în cazul respingerii
avansurilor sexuale. Ea poate fi directă, prin agresiuni verbale şi fizice,
sau indirectă, prin comportamente care izolează, discriminează sau
exclud persoana în cauză pe motiv de rol-sex. Din punct de vedere
psihologic, femeia hărţuită trece printr-un adevărat calvar. Pe de o parte
se simte neputincioasă, pe de altă parte este deranjată, speriată şi furioasă
din cauza avansurilor primite de la un coleg sau de la un şef. Începe să
meargă cu groază la un serviciu care îi făcea plăcere, pentru că nu ştie
cum să evite persoana respectivă. Victima ajunge să trăiască tot timpul cu
teama unor consecinţe: că va fi dată afară, că va fi presată şi pusă în
situaţii dificile încât va renunţa de bună voie la un loc de muncă
important pentru ea. Nu se mai poate concentra la ceea ce are de făcut, nu
mai dă randament, deci nu mai poate avansa şi nu mai primeşte
recunoaştere pentru calitatea muncii sale, îi este jenă să dea ochii cu
hărţuitorul, să-i răspundă, nu ştie cum să se poarte ca să nu-l jignească
sau ca să nu-şi agraveze situaţia, şi nu în ultimul rând, îi este ruşine de
ceea ce vor crede colegii.
În vreme ce în ţări precum SUA există multe organizaţii care
protejează femeile aflate într-o asemenea situaţie şi le pun la dispoziţie
asistenţă juridică gratuită iar în Marea Britanie femeile nu ezită să
reclame cazurile de hărţuire sexuală la locul de muncă, la noi în ţară,
femeile preferă să le treacă sub tăcere deoarece, adesea, ele nu îşi cunosc
drepturile. Plus la aceasta, hărţuirea sexuală este, de regulă, greu de
probat juridic, putându-se imputa de către agresor faptul că este vorba de
o problemă de receptare a unor semnale. Psihologul Keren Rosner atrage
atenţia că atunci când o femeie este victimă a hărţuirii sexuale trebuie să
vorbească despre asta Cazurile răsunătoare din Occident de hărţuire
sexuală au avut succes atunci când mai multe femei s-au unit şi au vorbit
despre ceea ce li s-a întâmplat la locul de muncă.
Întrebare: Când devin stereotipurile prejudecăţi?
Daţi exemple de discriminare în care aţi fost implicat sau la care aţi
asistat?
209
Din punct de vedere managerial, etica bazată pe rezultatele acţiunii
oferă o justificare pentru decizii care vizează binele pentru cei mai mulţi
oameni, etica bazată pe responsabilitate promovează valori universale
care transcend practicile locale (oferind argumente instaurării unei
morale universale în opoziţie cu relativismul cultural), iar etica bazată pe
drepturi apără drepturile fundamentale ale oamenilor. Plus la aceasta, la
baza reglementării relaţiilor de muncă într-un stat democratic trebuie să
stea principiul fundamental al egalităţii de şanse, care se referă generic la
accesul nediscriminatoriu la:
alegerea unei profesii;
angajarea şi promovarea pe orice post sau loc de muncă vacant, la orice
nivel de ierarhie profesională;
informare şi consiliere profesională;
calificare, perfecţionare, învăţare pe tot parcursul vieţii;
posibilitatea dezvoltării profesionale;
condiţii de muncă ce respectă normele de sănătate şi securitate în muncă;
plată egală pentru muncă egală;
acces la beneficii extrasalariale sau măsuri de protecţie socială.
În lipsa acestora la locul de muncă pot să se manifeste următoarele
tipuri de discriminare:
Discriminările după apartenenţă la gen – se referă la discriminarea
care se bazează pe faptul că o persoană este femeie sau bărbat. Cu toate
că asistăm şi în ţara noastră la o explozie a studiilor de gen şi a unei
literaturi de specialitate remarcabile pe tema erei feministe, mai există
numeroase aspecte discriminatorii privind apartenenţa la gen. Stereotipia
sexuală se referă la prejudecăţi care pot afecta deciziile de personal,
generate de modul tradiţional de a acorda un anumit statut social unei
persoane şi de a-i judeca comportamentul în funcţie de sex.
În domeniul muncii, pot exista două forme principale de discriminare
a femeilor: segregarea profesională (femeile încă mai domină
învăţământul, iar bărbaţii ingineria), prin care femeile realizează şi un
acces mai scăzut la anumite posturi (bărbaţii încă mai domină în funcţiile
de conducere); discriminarea prin nivelul de salarizare, când, pentru
prestarea unei munci similare cantitativ şi calitativ, femeile primesc o
plată diferenţiată faţă de bărbaţi. Motivele principale ale discriminării
femeilor la locul de muncă şi principalele bariere în ascensiunea lor
profesională pot fi ideile preconcepute ale angajatorilor faţă de calitatea
forţei de muncă feminine şi/sau previziunile angajatorului privind
productivitatea probabilă a muncii femeilor, dat fiind faptul că munca
acestora poate fi întreruptă de naşterea şi îngrijirea copiilor,
210
Lipsa unor principii etice asumate la nivelul organizaţiei sau reglementate
legal, pune persoanele nedreptăţite în imposibilitatea de a se
apăra. Apartenenţa la o familie acţionează ca factor discriminator, de
obicei, în privinţa femeilor. De exemplu, când ambii soţi lucrează în
aceeaşi firmă şi se fac reduceri de personal, deşi femeile pot demonstra
aceleaşi capacităţi ca şi bărbaţii, acestea sunt disponibilizate primele.
Această atitudine, frecvent întâlnită la noi în ultimii ani, este promotoare
de discriminări şi periclitează chiar eficienţa organizaţiei prin posibila
disponibilizare a unei persoane bine pregătite profesional.
Deşi în ultimii ani, sub presiunea exercitată de societatea civilă, s-au
realizat progrese importante în promovarea cauzei egalităţii între sexe
(accesul la educaţie, medii de afaceri sau posturi rezervate cândva numai
bărbaţilor), sunt încă numeroase semnale că lucrurile nu se ridică la
nivelul aşteptărilor.
Discriminările legate de vârstă. Vizează, de obicei, persoanele de
peste 40 de ani care sunt ignorate de angajatori. Întâlnim deseori anunţuri
publicitare prin care, făcându-se cunoscute locuri de muncă vacante, se
condiţionează angajarea solicitanţilor cu îndeplinirea unui barem
prohibitiv: să nu se depăşească vârsta de 35-40 de ani. Astfel, cei care
depăşesc această vârstă, indiferent de pregătirea lor, nu numai că nu au
posibilitatea să-şi găsească un loc de muncă, dar nu pot nici măcar să-şi
încerce şansele sau să-şi valorifice competenţele şi abilităţile prin
participarea la concursurile organizate de angajatori.
Discriminările privind persoanele cu handicapuri. Asemenea
persoane cele care au incapacităţi fizice, mentale, intelectuale sau
senzoriale de durată, deficienţe care, în interacţiune cu diferite bariere,
pot îngrădi participarea deplină şi efectivă a persoanelor în societate în
condiţii de egalitate cu ceilalţi. Pentru integrarea lor socioprofesională,
organizaţiile trebuie să asigure condiţii de adaptare la specificul muncii:
accesul la zona de lucru prin adaptarea unor elemente de construcţie
(scări, coridoare), a sarcinilor, programului de lucru şi a echipamentelor
(prin corelarea lor cu posibilităţile fizice şi psihice ale persoanelor cu
handicap).
Discriminările pe baze etnice şi religioase sunt în contradicţie cu
prevederile constituţionale şi cu normele internaţionale legate de
respectarea drepturilor omului. Apartenenţa la o etnie sau la o comunitate
religioasă nu are nici o legătură cu modul de desfăşurare a activităţilor la
locul de muncă sau cu obţinerea de performanţe. Doctrinele drepturilor
omului se bazează pe trasarea unor condiţii minime pentru o viaţă demnă
de o fiinţă umană deplină.
211
Deşi art. 47 din Codul muncii al Republicii Moldova interzice „orice
limitare, directă sau indirectă, în drepturi ori stabilirea unor avantaje,
directe sau indirecte, la încheierea contractului individual de muncă în
dependenţă de sex, rasă, etnie, religie, domiciliu, opţiune politică sau
origine socială.” (Codul Muncii, Art 47), totuşi există numeroase situaţii
în care ne putem întâlni cu discriminarea la locul de muncă:
a.La recrutare şi angajare- excluderea unui candidat pentru că nu
are domiciliul în localitatea unde îşi are sediul firma, în condiţiile în care
poate primi viză de flotant. Condiţiile impuse candidaţilor, de către
angajatori în mod direct sau prin firme de recrutare, trebuie să
urmărească acele cerinţe profesionale şi personale necesare îndeplinirii
sarcinilor postului, fără a avea însă caracter discriminatoriu.
b. În stabilirea, schimbarea condiţiilor de muncă, a sarcinilor la
locul de muncă - un angajat despre care şefii săi cred că este homosexual
este mutat pe un post fără sporuri la salariu.
c.Condiţiile şi sarcinile sunt stabilite prin fişa postului. Schimbarea
lor se face cu consimţământul angajatului sau ca sancţiune disciplinară cu
respectarea întregii proceduri prevăzute de Codul muncii.
d.Remunerarea – salariu mai mic acordat unei femei în raport cu
omologul său masculin, deşi legea prevede plată egală pentru muncă
egală şi pentru muncă de valoare egală;
e.Formarea şi perfecţionarea profesională - excluderea din
programele de formare profesională continuă a angajaţilor care au depăşit
o anumită vârstă, deşi au nevoie de o astfel de formare. Criteriile de
participare la astfel de programe trebuie să fie neutre din punct de vedere
al discriminării.
f. Promovarea - a prefera în vederea promovării într-un post de
conducere candidaţii bărbaţi faţă de candidatele femei cu pregătire şi
experienţă similară sau mai bună. Promovarea ar trebui să se realizeze pe
criterii exclusiv de competenţă profesională, fără discriminare.
g.Concedierea - desfacerea contractului de muncă, pe motiv că
angajatul este homosexual sau că este în vârstă.
h.Relaţiile dintre angajaţi - în echipă se află că un coleg are un copil
infectat HIV, motiv pentru care colegii cer excluderea lui din colectiv.
i. Relaţiile cu clienţii – şi clienţii de etnie romă, alături de toţi
clienţii, vor fi trataţi cu aceeaşi solicitudine.
Preferinţa pentru personalul cu experienţă (vârstnic) sau pentru
flexibilitatea de timp şi învăţare a celui tânăr, pentru forţa potenţială a
bărbaţilor, respectiv pentru orientarea spre detaliu/ organizare a femeilor
poate fi pe deplin justificată în raport cu specificul şi exigenţele ocupării
212
optime a unui post. Totuşi, vom putea vorbi despre aplicabilitatea
principiului nondiscriminării la locul de muncă când vom putea
demonstra că nu există vreun argument de ordin funcţional în
condiţionările impuse la angajare sau promovare şi că sunt eludate
competenţele profesionale ale candidatului la ocuparea postului vacant.
Perpetuarea stereotipurilor şi prejudecăţilor
Stereotipurile joacă rolul unui adevărat circuit închis prin care
mintea noastră încearcă să ne obstrucţioneze posibilitatea de a vedea
adevărul. Din cauza lor ajungem să ne întrebăm: de ce vedem viaţa doar
în alb şi negru? De ce ne grăbim să catalogăm acţiunile ca fiind bune
sau rele şi niciodată nu admitem că deciziile umane sunt relative şi ţin de
mai mulţi factori? Stereotipurile ne fac să vedem viaţa conform unor
standarde predefinite. Odată cu deprinderea limbajului, ni se
administrează doze, mai mari sau mai mici, de idei preconcepute legate
de tot ce ne înconjoară. Iniţial, curiozitatea noastră nativă ne face să ne
îndoim de gândurile străine care ne împiedică să explorăm şi să facem
propriile experimente. Din acel moment ni se oferă „cunoaşterea” pe
tavă fără ca noi să mai fim nevoiţi să cercetăm. Unele studii au
demonstrat prezenta stereotipurilor de la vârsta de 6 ani. Oricât de
tolerant ai încerca să creşti un copil, el se va lovi la un moment dat de
astfel de prejudecăţi pe măsură ce le va experimenta. În faţa unora va
opune rezistenţă, însă în faţa altora va ceda fără să-şi dea seama sau
pentru că se lasă influenţat. Mediile din care învaţă copiii cele mai
frecvente prejudecăţi sunt : televizorul, jocurile video, internetul, şcoala,
familia, strada, prietenii şi cărţile.
Stereotipurile tind să ne amorţească simţurile şi gândirea. Acestea ne
oferă un adevărat miraj al minciunii, al încorsetării într-o pânză de
păianjen, în care nu mai putem distinge cine suntem noi, cine sunt ei şi ce
trebuie să alegem. Stereotipurile fac parte din moştenirea noastră
culturală, ele se transmit în timp la fel ca şi normele sociale, obiceiurile.
Stereotipurile continuă să fie o boală socială care a infectat 100%,
deoarece se pare că nimeni nu a scăpat de efectele ei negative. Se
constată că o bună parte din stereotipuri se transmit din generaţie în
generaţie, altele sunt rezultatul propriei experienţe de comunicare sau se
formează sub influenţa mass media. Stereotipurile nu sunt numai
promovate, dar şi încurajate de societatea noastră şi sunt folosite de
guvern, mas-media, de angajaţi, de poliţie, mai exact de toţi membri
213
comunităţii. Fiecare, prin propria experienţă şi prejudecăţi, creează
categorii de oameni. De fapt, experienţa sau părerile personale ale unora
despre diferite lucruri devin un mod de a judeca pentru tot grupul.
Identitatea se oferă în termenii de ”noi” şi „ei, ceilalţi”.Un rol deosebit în
comunicarea interculturală îi revine mass-media. Substituind situaţia
materială de comunicare cu text şi imagine, multiplicând-o, media însă,
potrivit unor păreri, nu facilitează, dar contaminează comunicarea
intergrupală şi interculturală şi mai mult cu vechi şi noi prejudecăţi şi
stereotipuri. Plus la acestea, comunicarea interculturală în Republica
Moldova este influenţată de un şir de factori contextuali care creează
dificultăţi în calea construirii unei societăţi libere în gândire şi
tolerante. Acestea ar fi:
• Lipsa unui proiect unic de dezvoltare durabilă a ţării ca punct de
atracţie pentru întreaga populaţie, indiferent de apartenenţă etnică;
• Dezbinarea teritorială a ţării: conflictul transnistrean s-a transformat
în unul latent, de lungă durată, atribuindu-i-se şi unele conotaţii de ordin
intercultural;
• Moştenirea istorică, experienţa unor relaţii de discriminare a
populaţiei autohtone de către puterea sovietică, asociată cu populaţia de
origine rusă, creează stereotipuri în comunicare, care nu pot fi depăşite
atât de uşor, dacă nu există o strategie în această direcţie;
• Dilema identitară care sfâşie populaţia majoritară: antagonismele
dintre “români” şi “moldoveni” sunt întreţinute artificial de către
politicieni;
• Acordarea minorităţii ruse unui statut ce depăşeşte cu mult practica
europeană;
• Incoerenţă politicii lingvistice, promovate de guvernările
precedente şi actuale;
• Politica “moldovenismului primitiv“, promovată de actuala
guvernare;
• Deficitul de educaţie pentru comunicarea interculturală în sistemul
de învăţământ etc.
Pe această cale, în absenţa experienţei nemijlocite şi a confruntării cu
faptele, se produce fenomenul autoconfirmării sale, subiecţii intrând
într-un joc simbolic în care filtrează doar informaţia ce este convergentă
cu tiparul stereotip. Printr-un fenomen recurent de întărire - dacă pas cu
pas stereotipul este reconfirmat în contexte diverse - se ajunge la o
consolidare şi o permanentizare a prejudecăţilor sau stereotipurilor.
Conform teoriei conflictelor reale, cu cât există o mai mare
competiţie pentru resurse limitate, cu atât vor fi mai intense prejudecăţile,
214
discriminarea şi ostilitatea între grupurile în cauză. Ostilitatea dintre
grupuri se datorează prejudecăţilor individuale potenţate de ignoranţa
indivizilor în ceea ce priveşte adevăratele caracteristici ale grupurilor
etnice cu care intră în contact. Aceste prejudecăţi generează ostilitatea
prin vicierea contactelor şi comunicării intergrupuri, prin evidenţierea
inegalităţilor de statut, prin susţinerea clivajelor şi suspiciunilor, prin
hiperbolizarea şi opunerea diferenţelor. Aşadar, mai mult decât
caracteristicile lor intrinseci, poziţia grupurilor în structura socială
determină, în mare parte, percepţiile şi comportamentele intregrupuri ale
membrilor acestor colectivităţi. Doar cercetarea fundamentală şi aplicată
va putea găsi modalităţi eficiente de armonizare a relaţiilor intergrupuri.
Distribuţia mai echitabilă a resurselor între grupurile sociale pare
abordarea cea mai promiţătoare pentru reducerea conflictelor
intergrupuri. Totuşi, stratificarea socială care caracterizează majoritatea
societăţilor demonstrează că partajul inegal al puterii, statutului şi
resurselor este o regula, nu doar o excepţie, în relaţia intergrupuri.
Modalităţi de atenuare a stereotipurilor, prejudecăţilor şi
discriminării în societate
Dacă vom crede că fiecare membru al unui grup social particular
posedă toate atributele asociate datorită stereotipurilor şi prejudecăţilor,
acest tip de gândire poate fi considerat unul iraţional. Cel mai trist lucru
despre stereotipuri este acela ca din cauza lor, noi ne depărtăm de
persoanele care sunt considerate diferite. Ar fi mai uşor dacă am accepta
efectele negative ale stereotipurilor, decât să-i criticăm pe cei din jur. Cât
timp, noi excludem faptul că suntem influenţaţi de efectele negative ale
stereotipurilor, tot noi excludem faptul că am putea fi mai toleranţi şi mai
prietenoşi. În primul rând, se exclud prieteniile şi relaţiile afective cu
persoane dintr-un alt grup, mascând un sentiment de insecuritate. Cel mai
grav este că acuzăm unele persoane fără a le cunoaşte măcar. Iată de ce
este important să identificăm cele mai cunoscute strategii care pot demonta
mecanismele stereotipului şi prejudecăţii:
- socializarea critică a subiecţilor, ce reprezintă o strategie
costisitoare, globală, de termen mediu şi lung, dar foarte influentă. Premisa
acestei strategii susţine că prejudecata este învăţată social, iar o socializare
realizată în valorile toleranţei şi respectului diversităţii e mult mai
profitabilă într-o lume care, prin natura ei, este tot mai puţin omogenă.
Tehnici precum jocul de rol, în care subiectul este pus să exerseze un rol
empatic (de exemplu, să fii femeie într-o organizaţie ori să devii un student
215
de altă etnie decât cea majoritară într-o universitate de stat), sau reforma
curriculară în şcoală, care să-l determine pe tânăr, prin intermediul unor
noi conţinuturi, să asimileze valorile toleranţei faţă de alteritate, pot
constitui tot atâtea căi eficiente pentru ponderea prejudecăţii. Ţinând cont
de faptul că socializarea primară este piatra de temelie, reformarea de către
părinţi a modului de a gândi diferenţa va avea o înrâurire decisivă asupra
copiilor lor. Mai mult, studiile din domeniu au indicat că prejudecata şi
discriminarea afectează nu numai persoana supusă evaluării şi
tratamentului nedrept, ci şi pe cea care judecă şi se comportă pe baza
stereotipului, întreţinând, pe termen mediu, o stare de conflictualitate
socială şi de disconfort psihologic considerabil. Prin urmare, părinţii
trebuie să fie avertizaţi asupra costurilor implicate de o educaţie în valorile
egocentrică şi cele etnocentrică;
- contactul nemijlocit dintre persoane ce aparţin unor grupuri
diferite, care poate să fie însoţit de o recunoaştere a similitudinilor, mai
degrabă decât a deosebirilor dintre ele. Totodată, în pofida rezistenţei la
schimbare a stereotipurilor, o cunoaştere suplimentară a „celuilalt” poate
conduce la descoperirea a numeroase trăsături care se abat de la imagineaclişeu
iniţială, evidenţiind excepţiile de la reprezentarea prefabricată şi
alterând semnificativ contururile şi puterea stereotipului de început.
Aceasta conduce nu doar la o diminuare a prejudecăţilor, dar indică şi rolul
vital al responsabilităţii sociale - o altă abilitate învăţată prin socializare -,
care impune nevoia de căutare a adevărului, de adecvare, de asumare a
conduitelor şi de analiză critică a propriilor acţiuni în vederea conservării
valorilor „sănătoase” ale grupului, acţiuni ce nu pot exclude respectul faţă
de alteritate, care întotdeauna îmbogăţeşte universul valoric propriu, nu îl
sărăceşte;
- Oamenilor deseori le este frică de ceea ce nu cunosc. Noi nu gândim
liber, deoarece ceilalţi ne spun cum să gândim şi cum să ne comportăm
cu persoanele din diferite grupuri. Din nefericire, suntem atât de obişnuiţi
cu faptul că ni se spune cum să gândim încât efectiv nu ştim cum să
identificam propriile noastre procese de gândire. Dacă eşti fericit şi sigur
pe tine, atunci poţi accepta şi înţelege diferenţele dintre oameni. Cea mai
bună „armă” împotriva propriei ignoranţei sunt cunoştinţele. Educaţia,
instruirea şi familiarizarea cu obiectul prejudecăţilor şi stereotipurilor
permit adevărului despre „ceilalţi”să iasă la suprafaţă şi să fie ulterior
aplicat în aprecierea corectă a acestora, prin înţelegerea şi acceptarea
diferenţelor. În aşa mod devenim imuni la prejudiciile şi stereotipurile ce
macină societatea contemporană.
216
- Un contact intergrupuri trebuie sa fie confirmat şi prin sprijinul
oficial al autorităţilor. Prin urmare, în cazul unei societăţi multietnice,
trebuie pusă în aplicare o politică oficială de integrare culturală şi etnică
pentru a permite proceselor de contact intergrupuri sa fie fructuoase.
Comunicarea interculturală presupune „ca cel ce se angajează în
cunoaşterea străinului, să-l perceapă ca seamăn şi ca diferit”. Există o
tendinţă de înţelegere a identităţii celorlalţi în termeni de naţionalitate la
nivel de stereotipuri comune (aşa cum românii sunt percepuţi ca
ospitalieri, blânzi, dar şi invidioşi; ruşii ca fiind deschişi, dar şi obraznici;
ucrainenii - şmecheri etc.). Comunicarea interculturală, în general, este
un proces dinamic, nu unul static; ea necesită metode de apropiere la fel
de dinamice. Este evident, că din punctul de vedere al comunicării,
aspectele culturale diverse complică, direct proporţional cu multitudinea
lor, procesul comunicării. Iar diferenţele culturale trebuie să se înscrie
într-un proces de transformare a barierelor de comunicare în punţi
de legătură. Procesul este unul amplu, şi deosebit de complex.
Plus la acestea, scopul dreptului privind nediscriminarea este de a
asigura tuturor persoanelor perspective egale şi echitabile de acces la
oportunităţile disponibile în societate. Aceasta înseamnă că dreptul
privind nediscriminarea ar trebuie să interzică situaţiile în care
persoanele sau grupurile de persoane aflate într-o situaţie similară sunt
tratate diferit, precum şi situaţiile în care persoanele sau grupurile de
persoane aflate în situaţii diferite sunt tratate în mod identic. Cu alte
cuvinte, persoanele aflate în situaţii similare trebuie să beneficieze de
tratament similar şi să nu fie tratate mai puţin favorabil numai din cauza
unei anumite caracteristici „protejate” pe care o deţin. În al doilea rând,
dreptul privind nediscriminarea prevede că acele persoane care se află în
situaţii diferite trebuie să beneficieze de tratament diferit în măsura în
care acesta este necesar pentru a le permite să profite de anumite
oportunităţi în acelaşi mod ca şi celelalte persoane. Astfel, aceleaşi
„criterii protejate” trebuie luate în considerare atunci când se derulează
practici concrete sau se creează norme concrete. Pentru a se asigura că
toate persoanele îşi pot exercita drepturile în mod egal, este posibil ca
guvernele, angajatorii şi furnizorii de servicii să trebuiască să ia măsuri
speciale sau specifice pentru a-şi adapta regulile şi practicile la cei cu
caracteristici diferite. Avantajele elaborării codurilor de etică: ajută la
rezolvarea eficientă a problemelor de discriminare, a dilemelor etice în
general.
La sfârşitul anilor ’70 se lansează două noi concepte, complementare
– discriminare pozitivă şi acţiune afirmativă (măsuri pozitive).
217
Discriminarea pozitivă desemnează ansamblul măsurilor ce vizează
sporirea avantajelor pe care membrii unui grup minoritar, care a fost
victima unei discriminări, le au de pe urma unei anumite politici sociale,
instituind sau nu un tratament preferenţial. Discriminarea pozitivă a
pornit din Statele Unite şi era un tratament preferenţial aplicat unor
minorităţi rasiale sau sexuale. În Statele Unite, beneficiarii evidenţi sânt
indienii, primii locuitori ai continentului, şi oamenii de culoare. În trecut,
aceştia au suferit sistematic de discriminare, în învăţământ sau atunci
când trebuiau să-şi găsească un loc de muncă. Prima lege de acest tip a
fost introdusă în 1961, în Statele Unite de către preşedintele Kennedy. În
1968, legea a fost extinsă pentru a acoperi şi femeile. Cu toate acestea,
sistemul nu e lipsit de ambiguităţi, întrucât legislaţia Statelor Unite
interzice aplicarea unor cote precise. În Europa, discriminarea pozitivă
este aplicată în special femeilor. În multe ţări, precum în ţările
scandinave, femeile beneficiază de un tratament preferenţial atunci când
candidează pentru un post în instituţiile statului, inclusiv în poliţie,
armată şi învăţământ.
Unele grupuri minoritare au continuat totuşi să rămână la periferia
societăţii, de unde cu greu puteau trece de barierele culturale,
educaţionale sau de mentalitate ale grupurilor majoritare. În aceste
condiţii, s-a pus problema iniţierii unor măsuri active de susţinere şi de
încurajare a acestor grupuri, cu scopul de le oferi şanse egale cu
majoritatea populaţiei. Aceste măsuri sunt văzute în special ca o depăşire
a efectelor discriminării din trecut, fapt ce trebuie sa aibă efecte mai
vizibile decât simpla pedepsire a discriminării. Principiul se numeşte
acţiune afirmativă. Acţiunea afirmativă este o politică socială ce
presupune un set de măsuri speciale, cum ar fi finanţarea unor instituţii
educative sau a unor locuri în administraţie, până la introducerea de cote
în ocuparea funcţiilor în stat sau a locurilor în şcoli, toate acestea în
favoarea unor grupuri sociale dezavantajate. Totodată, acţiunea
afirmativă poate presupune o gamă largă de activităţi pe care instituţiile
publice şi private le demarează voluntar, şi care au scopul de a creşte
diversitatea, echitatea şi oportunităţile. Se urmăreşte astfel crearea unei
societăţi care să respecte diversitatea şi diferenţele dintre oameni. Pe
scurt, principiul acţiunii afirmative duce, în planul politicilor publice, la o
discriminare pozitivă a grupurilor dezavantajate, cu scopul de a le integra
în societate, prin ieşirea din imaginarul discriminant, şi pentru a realiza o
egalitate concretă a şanselor.
Mobbingul la locul de muncă
218
Orice instituţie este cu atât mai funcţională social şi economic cu cât
sunt mai funcţionale grupurile sociale formale şi/sau informale ce o
constituie. Totuşi, în cadrul grupurilor sociale din organizaţii pot apărea
anumite disfuncţii. De regulă, asemenea disfuncţii favorizează
manifestarea unor atitudini distructive pentru coeziunea de grup,
parazitând şi uneori deturnând colectivul de la împlinirea obiectivelor
sale. Unul din fenomenele de tensiune organizaţională este şi mobbingul.
Rădăcina termenului mobbing este substantivul englezesc mob, care
înseamnă „mulţime dezorganizată, gloată”, angajată în violenţă fără
reguli. Primul cercetător care a folosit termenul de mobbing a fost
etologul Konrad Lorenz, pentru a descrie comportamentul de hărţuire al
animalelor mici faţă de un animal mai mare, perceput ca o ameninţare.
Mai târziu, prin anii ‘80, termenul a fost preluat cu semnificaţia lui de
hărţuire şi adaptat mediului organizaţional de către cercetătorul suedez
H. Leymann, pentru a descrie comportamentul agresiv şi de durată al
unui grup de persoane faţă de un coleg, perceput ca o ameninţare.
Leymann, observat existenţa şi acţiunea unor fenomene de injustiţie,
denigrare, de încălcare a drepturilor, de hărţuire psihologică, agresiune la
care sunt supuşi oamenii la locul de muncă, fapt care generează
importante prejudicii personale, dar şi la nivel organizaţional, acestea
pornind de la simpla rănire şi izolare în grupul de muncă, până la
sinucidere.
Conform definiţiei date de Leymann (1996), „mobbing-ul sau
teroarea psihologică la locul de muncă implică o comunicare ostilă şi
neetică, îndreptată sistematic în general asupra unui singur individ, care,
în consecinţă este împins într-o situaţie de neajutorare şi în care nu se
poate apăra. Victima este ţinută în această situaţie luni – poate ani – de
zile, timp în care atacatorii continuă mobbing-ul”. Definiţia dată de
Leymann a cunoscut în ultimii ani, pe măsura studiului tot mai
aprofundat al acestui fenomen, nuanţări şi completări noi, menite să
surprindă, cât mai exact, esenţa conceptului de mobbing:
Westhues (2002): „Mobbing-ul reprezintă o campanie colectivă a
colegilor de a exclude, pedepsi şi umili un alt coleg;
Namie&Namie (2003): „Mobbing-ul reprezintă rele tratamente
aplicate unui angajat de către un altul, prin comportamente agresive sau
nerezonabile, cu scopul de a-i sabota performanţa”;
219
S. Einersen (2004): „Mobbing-ul reprezintă abuzul la locul de
muncă, hărţuirea, jignirea, excluderea socială a cuiva sau influenţarea
negativă a sarcinilor persoanei respective”.
Gates (2004): Mobbing-ul reprezintă coalizarea unor colegi pentru
a forţa pe un altul să părăsească organizaţia, prin intermediul unor tactici,
precum răspândirea de zvonuri, intimidare, umilire, discreditare sau
izolare;
Deseori termenul de mobbing se confundă cu termenul de bullying
(engl. “to bully – a teroriza), folosit mai ales în literatura anglo-saxonă,
care se referă tot la hărţuirea psihologică. Leymann consideră însă, că în
ciuda faptului că există şi multe elemente comune (ambele indică
aplicarea sistematică de rele tratamente unei victime, cu consecinţe
nefaste, atât asupra individului, cât şi asupra organizaţiei), semnificativă
rămâne diferenţa între cei doi termeni, dată mai ales de mediul în care se
aplică: bullying-ul este specific mai ales mediului şcolar, iar mobbing-ul
– mediului organizaţional. În vreme ce mobbing-ul vizează victime ce
provin din rândurile unor persoane calificate peste medie, în cadrul unui
proces de bullying agresorul testează terenul pentru a vedea dacă între
angajaţii noi există vreunul mai slab, mai uşor de terorizat. Asemenea
agresori selectează de regulă, victime ce nu opun sau opun o slabă
rezistenţă la atacuri, aşa-numitele „ţinte uşoare”. Mobbing-ul presupune
o agresiune mai subtilă, mai puţin exprimată fizic, spre deosebire de
bullying care recurge mai degrabă la agresiunea de tip fizic. Din acest
motiv, în cazurile de bullying, agresorul are şanse mai mari să fie
pedepsit, decât în cazurile de mobbing.
Diferenţa dintre mobbing şi discriminare este că primul proces are ca
ţintă caracteristicile personale ale victimei, în timp ce discriminarea se
referă la o categorie de persoane. Mobbingul poate fi totuşi asociat cu o
formă de discriminare.
Întrebare: Care ar fi motivele pentru care un angajat părăseşte
organizaţia în care lucrează, fie că îşi dă demisia sau este concediat?
Cauze şi factori explicativi ai fenomenului de mobbing.
În general se consideră că mobbing-ul este plasat la interacţiunea mai
multor factori: psihologici, factori ce ţin de personalitatea agresorilor, dar
şi a victimelor, circumstanţele; cultura şi structura organizaţională;
evenimentul declanşator, conflictul subiacent şi chiar factori exteriori
organizaţiei. Leyman susţine că există patru factori principali în
provocarea mobbingul-ui: deficienţele în organizarea muncii, deficienţele
220
în comportamentul de conducere, poziţia socială a victimei şi morala
departamentală scăzută. Aşadar principalii factori care pregătesc terenul
pentru manifestarea mobbingul-ui sunt:
deficienţe în managementul resurselor umane;
toleranţa faţă de hărţuirea morală şi nerecunoaşterea acesteia ca fiind o
problemă;
dinamica grupurilor din organizaţie;
schimbările organizatorice rapide;
nesiguranţa locului de muncă;
relaţii deficitare între colegii de muncă;
tipul sarcinilor de serviciu, mediul socio-organizaţional, organizarea
muncii;
un spirit concurenţial greşit înţeles şi aplicat;
trăsăturile de personalitate;
stresul organizaţional;
discriminarea;
intoleranţa;
problemele personale.
Agresorii şi victimele mobbingul-ui.
Conform lui Harald Edge mobbing-ul este un fenomen social, „o
dramă agresivă ce cuprind două părţi: agresorul (sau mobber-ul) şi
victima. Primele încercări de explicare a fenomenului de mobbing s-au
centrat în jurul personalităţii victimei, avansând ipoteza că există un
anumit tip de personalitate predispus a fi ţinta mobbing-ului, ipoteză
respinsă însă de cercetări ulterioare. În ciuda prejudecăţii că victimele
mobbing-ului sunt persoane slabe, timide, cu o stimă scăzută de sine,
realitatea arată că persoane competente în profesia lor, puternice,
încrezătoare în sine, cu grad mare de popularitate printre colegi,
intolerante faţă de ipocrizie şi comportamente neetice, devin adesea ţinte
ale mobbing-ului. Cu alte cuvinte, ţintele cele mai importante sunt
oamenii care au principii foarte clare, fiind încrezători în valorile
organizaţionale. Victimele sunt adesea profesionişti exemplari sau
persoane care se diferenţiază puţin de norma grupului (o femeie într-un
grup de bărbaţi, un tânăr într-un colectiv în vârstă etc). Prin mobbing ele
devin slabe şi nesigure, încep să se îndoiască de competenţa şi chiar de
sănătatea lor mentală.
În ceea ce priveşte agresorul(ii) multe cazuri, este vorba despre un
număr variabil de persoane implicate: putem vorbi de un grup, format din
iniţiator (cel care deţine strategia) şi aliaţi, îndreptaţi împotriva unei alte
persoane. Cei mai mulţi acţionează în grupuri de 2-4 persoane. Colegii de
221
muncă ce devin agresori se simt deranjaţi într-un anume mod de victimă,
sau unul dintre ei s-a simţit ameninţat de victimă şi primeşte solidaritatea
altor colegi care se angajează să devină co-agresori. În cazul grupurilor
mai mari de 4 mobberi, este vorba despre o aversiune faţă de anumite
caracteristici speciale, ieşite din comun ale victimei (o idee specială,
calificare, caracter, origine). Situaţia în care un agresor acţionează pe
cont propriu este mai puţin frecventă, iar cea mai rară situaţie este aceea
în care întregul grup de colegi de muncă coalizează împotriva victimei,
care este văzută ca un ţap ispăşitor pentru toate problemele
departamentului.
Putem distinge trei tipuri de agresori: şefi (manageri, supervizori,
patroni), colegi, clienţi. Studiile demonstrează că puţine persoane sunt
victime ale subordonaţilor, cei mai mulţi fiind agresaţi psihologic de
colegi sau şefi. Femeile sunt predispuse să fie ţinta colegilor, în timp ce
bărbaţii tind să fie vizaţi de supervizori. Ca raportare la gen, bărbaţii sunt
hărţuiţi psihologic de alţi bărbaţi, în timp ce femeile sunt ţinta ambelor
sexe. Statisticile arată că anual, numai la nivelul UE, sunt afectaţi de
mobbing circa 12 milioane de angajaţi. Bărbaţii sunt hărţuiţi în proporţie
de 45%, iar femeile în proporţie de 55%. De asemenea, tabloul
distribuţiei pe sexe a victimelor hărţuirii psihologice arată că 76% dintre
bărbaţi sunt hărţuiţi de bărbaţi, 3% de femei, 21% de către ambele sexe.
40% din femei sunt hărţuite tot de femei, 30% de către bărbaţi şi 30% de
ambele sexe. (Gheondea, A., 2010). Spre deosebire de alte forme de stres
ocupaţional, mobbing-ul destabilizează foarte mult viaţa psihică şi
socială a individului. Martorii sunt persoane care sunt prezente la
acţiunile derulate de agresori, putând fi înglobaţi indirect în categoria
agresorilor, contribuind astfel la perpetuarea şi tolerarea acestei situaţii
grave.
Întrebare: De ce martorii pot fi indirect înglobaţi în categoria
agresorilor şi cum ar putea ei contribui la contracararea mobbing-ului?
Există diferite tipuri de mobbing:
- vertical, cu două subcomponente: top-down mobbing (mobbing-ul
de sus în jos: mobber-ul este un superior care profită de poziţia sa
privilegiată pentru a agresa angajaţii; prevalenţa acestui tip este de 88%;
rolul şefului se poate manifesta în mai multe moduri: şeful poate fi cel
care iniţiază mobbing-ul, implicând şi alţi angajaţi ai firmei pe post de
agresori, care nu au curajul să protesteze; şeful poate tolera sau stimula
acţiunile de tip mobbing ale angajaţilor: de cele mai multe ori, mobberii
222
primesc acordul, încurajarea şefului în demersurile lor.) şi bottom-up
mobbing (mobbing-ul de jos în sus: atunci când autoritatea
şefului/managerului nu este recunoscută de către angajaţi, aceştia din
urmă devenind agresori; este un tip de mobbing mai rar întâlnit).
- orizontal – se manifestă atunci când mobberul şi victima se află pe
poziţii similare la locul de muncă; apare între colegi şi poate avea
consecinţe mai grave la nivel emoţional, decât cel vertical.
H. Leymann, studiind relaţia agresor-victimă în cadrul relaţiilor de
muncă, a identificat circa 45 de comportamente agresive, specifice
mobbing-ului, pe care le-a grupat în 5 categorii:
I. acţiuni care urmăresc reducerea la tăcere a angajatului:
victimei i se refuză, de către superiorii ierarhici, posibilitatea de a
se exprima;
victima este constant întreruptă de către colegi şi şefi atunci când
vorbeşte;
este criticată munca victimei şi ridiculizată viaţa privată a acesteia;
victima este ameninţată verbal sau în scris;
ignorarea prezenţei victimei etc.
II. acţiuni vizând izolarea victimei:
victimei i se dă un birou cât mai îndepărtat de restul colegilor;
li se interzice colegilor să vorbească cu victima;
se neagă constant prezenţa fizică a victimei.
III. acţiuni care generează desconsiderarea victimei în faţa
colegilor:
victima este calomniată şi ridiculizată;
i se imită acţiunile, gesturile, vocea şi îi sunt atacate convingerile
politice sau credinţele religioase;
se glumeşte pe seama vieţii private a victimei;
i se dau sarcini umilitoare;
deciziile victimei sunt puse sub semnul întrebării sau contestate;
agresarea victimei în termeni obsceni sau insultători;
hărţuirea sexuală a victimei (gesturi şi propuneri).
IV. discreditarea profesională a victimei:
încredinţarea unor sarcini inutile şi absurde sau inferioare
competenţelor;
atribuirea în permanenţă a unui număr prea mare de sarcini sau
superioare calificării, cu scopul discreditării.
V. compromiterea sănătăţii victimei:
încredinţarea unor sarcini periculoase şi nocive pentru sănătate;
ameninţarea cu violenţe fizice;
223
provocarea de neplăceri la domiciliu sau la locul de muncă;
agresarea sexuală a victimei etc.
Cu alte cuvinte, conceptul de mobbing defineşte setul de acţiuni
îndreptate împotriva unui angajat care, prin frecvenţă şi repetiţie (cel
puţin o dată pe săptămână şi cel puţin 6 luni consecutiv), provoacă daune
sănătăţii fizice şi psihice a acestuia, compromiţând chiar viitorul
profesional şi social al angajatului. Aceasta formă de hărţuire are drept
scop de a face rău intenţionat şi se caracterizează prin atacarea unui
salariat prin zvonuri, intimidare, umilire, discreditare, izolare, critici,
insulte, remarci defăimătoare, violenţă verbală şi fizică:
- Cuvântul pe post de bici - motivul pentru care „agresivitatea cea
mai periculoasă este cea transmisă prin intermediul cuvântului, este
faptul că relaţiile mijlocite de cuvânt sunt mult mai sofisticate, mai
ascunse şi deci mai perfide decât cele prin acte, fapte, impulsuri
exprimate violent. Prin intermediul cuvântului se ating valori esenţiale
ale fiinţei, se ţinteşte degradarea personalităţii, atingerea reprezentării de
sine, dizolvarea identităţii şi demnităţii, ştirbirea libertăţii de a exista,
atingând cele mai importante şi absolut necesare valori pe care se ridică
eşafodajul eului şi al personalităţii socio-morale.
- Calomnia, de exemplu, urmăreşte o anihilare a încrederii în sine, o
schimbare în sensul dorit de calomniator a dimensiunilor morale şi
sociale ale eului iar efectul „otrăvirii” verbale este moartea omului din
punct de vedere moral şi psihic. Denigrarea, pe de altă parte, constituie
un atac la integritatea morală a persoanei, „o formă de degradare a unui
capital moral, social, profesional agonisit cu eforturi îndelungate”. Cel
calomniat suferă un traumatism afectiv şi moral, manifestat prin suferinţe
psihice, uneori cu stări nevrotice, ca reacţie la manifestările de percepţie
a eului şi a pierderii încrederii de sine.
- Ironia, definită drept „acea formă de agresivitate verbală în care
enunţul manifest ascunde semnificaţiile latente (ascunse, cu valoare
agresivă), diferite de mesajul propriu-zis, urmăreşte să producă
persoanei atacate, prin caracterul său metaforic sau de joc, un prejudiciu
moral sau o traumă psihică. Chiar dacă se consideră că ea constituie o
formă de compensare a unui sentiment de inferioritate sau superioritate,
pentru cel care o utilizează, ea echivalează cu un act de agresiune real,
pervertit în formă verbală, producând o plăcere cu nuanţe sadice”.
- Sarcasmul este forma cea mai acută, mai pertinentă şi mai
traumatizantă de agresivitate prin limbaj. Dacă ironia are conotaţie netă
de răutate, sarcasmul vehiculează o încărcătură considerabilă de răutate şi
cruzime.
224
- Critica este una din metodele preferate de mobbing, deoarece sub
aparenţa îmbunătăţirii activităţii, subminează de fapt încrederea în sine şi
în competenţa profesională a victimei, paralizându-i iniţiativa şi
creativitatea, dar şi posibilitatea de a se apăra.
Aşadar, oricare individ considerat “periculos” poate fi atacat de
colegi. Oricine, indiferent de personalitate sau competenţă, poate fi
victimă a mobbing-ului. Dintr-un anumit punct de vedere, mobbing-ul
este o formă de coerciţie la adresa unei persoane, pentru îndepărtarea
pericolului pe care aceasta îl reprezintă pentru ceilalţi, prin atacul la
credibilitate sau subminarea performanţelor. Este vorba de acţiuni de
injustiţie, denigrare, ridiculizare, umilire, jignire şi izolare, discreditare
profesională etc. care, în forma lor atenuată, apar ca un fenomen de
persecuţie, iar în forma radicală drept psihoteroare la locul de muncă.
Toate aceste acţiuni au ca efect crearea unui mediu de lucru nesănătos şi
distructiv, în care victimelor le este tot mai dificil, dacă nu imposibil, săşi
îndeplinească sarcinile de lucru, intrând progresiv într-un fel de spirală
a decăderii psihice şi fizice. De cele mai multe ori, victimelor le ia mult
timp ca să realizeze că au de-a face cu un comportament total iraţional,
injust şi nejustificat din partea colegilor, comportament pe care nu ei l-au
provocat, dar care este greu de controlat şi contracarat, mai ales că multe
din manifestările acestei forme de violenţă sunt subtile şi indirecte. Este
un comportament care reuşeşte să rănească profund şi în acelaşi timp să
rămână neobservat de către martori sau să fie interpretat ca un
comportament justificat.
Fazele mobbing-ului.
Mobbing-ul nu este un incident izolat sau o izbucnire produsă de
tensiune, stres sau furie, ci este un proces, care nu apare dintr-o dată, ci
parcurge câteva etape distincte până se stabilizează ca acţiune persistentă
şi conştient organizată. Heinz Leymann a identificat patru faze ale
acestui proces:
1.Prima fază este cea în care apar unele divergenţe de opinie sau
conflicte între angajaţi, în cea mai mare parte fireşti pentru progresul unei
organizaţii, care în numeroase cazuri se atenuează de la sine. În cazul în
care acest lucru nu se întâmplă, iar conflictele persistă, situaţia poate
degenera în mobbing. Leymann (1996) recunoaşte că un prost
management al conflictelor care este o problemă organizaţională poate fi
o sursă a mobbing-ului, dar în combinaţie cu organizarea neadecvată a
muncii. În opinia sa, conflictele escaladează în mobbing numai atunci
când managerii sau supervizorii fie neglijează, fie neagă această
225
problemă, sau sunt implicaţi şi alimentează astfel conflictul. Cele mai
multe cazuri de mobbing apar de obicei în organizaţii în care sunt tolerate
comportamente şi atitudini precum nesinceritatea, judecăţile rapide sau
atitudinea critică, distructivă. La acestea se mai adaugă un management
defectuos, care neagă conflictele în loc să le soluţioneze, comportamente
şi activităţi neetice sau un mediu de lucru stresant. Conform lui Kenneth
Westhues, mobbing-ul se produce mai ales în organizaţii unde angajaţii
nu sunt siguri de slujbele lor, unde există măsuri subiective de
performanţă şi o contradicţie între loialitatea faţă de organizaţie şi
loialitatea faţă de scopuri mai înalte sau personale. De multe ori, sursa
conflictelor şi a mobbing-ului este existenţa dublei organigrame,
respectiv funcţionarea în paralel cu organigrama oficială a unei
organigrame neoficiale, dar funcţionale, alcătuită din angajaţii mai vechi
sau din anumite cercuri de interese, de multe ori cu o influenţă mai mare,
decât cea oficială.
2.În cea de-a doua fază, conflictele încep să afecteze deja echilibrul
psihic al victimei. Apar şi primele efecte negative de pe urma stresului
prelungit: anxietate, insomnii, chiar şi atacuri de panică. Este important
de subliniat că agresiunea psihică nu este exercitată doar de o persoană
împotriva altei persoane, ea poate fi şi intergrupală şi de asemenea se
poate manifesta de-a lungul şi de-a latul întregii organizaţii: descendent,
ascendent, orizontal, combinat şi nici nu ţine seamă de vârstă, sex sau
rasă. În cele mai multe cazuri cei care iniţiază şi susţin procesul de
mobbing sunt chiar persoane cu un rol important în leadership, cei mai
mulţi fiind chiar şefi direcţi, pentru care comportamentul agresiv şi
dominant face parte din „fişa postului”, motiv pentru care este tolerat ca
atare în arhitectura organizaţiei, deşi în esenţă provoacă şi perpetuează
violenţa la locul de muncă. Mobbing-ul practicat de un şef sau manager,
de exemplu, este descris ca un comportament ce exagerează propria
contribuţie şi respinge sau minimalizează contribuţia celorlalţi, tratându-i
adesea ca non-persoane. Psihologii susţin că de cele mai multe ori un
astfel de comportament denotă o stimă de sine redusă, şi că prin
instaurarea fricii şi terorii în ceilalţi, ei încearcă de fapt să deturneze
atenţia de la propriile lor probleme. Folosind puterea pentru a diminua
încrederea şi imaginea profesională şi umană a altora, ei încearcă să pară
competenţi şi importanţi, acolo unde este evident că ceilalţi sunt de fapt
mult mai buni decât ei.
3.Cea de a treia fază este, de regulă, faza încălcării drepturilor
victimei, situaţie tolerată sau indirect decisă de către conducerea unităţii
care, în loc să încerce soluţionarea conflictului, îl lasă să mocnească. De
226
obicei conducerea porneşte cu ideea preconcepută a vinovăţiei victimei.
Se dă credit şefului departamentului respectiv sau, după caz, părţii mai
numeroase a angajaţilor, niciodată persoanei supuse mobbing-ului.
4.Cea de a patra fază este si cea mai dură, caracterizându-se prin
stigmatizarea, izolarea socială a victimei şi chiar înlăturarea sa de la
locul de muncă.
Efectele mobbing-ului la locul de muncă.
Asemenea unei epidemii tăcute, creează progresiv insatisfacţie şi
demotivare la locul de muncă, distres şi, implicit, nenumărate probleme
fizice sau psihosomatice care, pe ansamblu, dau mobbing-ului aspectul
de cel mai sever stresor social, devastator pentru individ, organizaţie şi
societate. Circa 80% dintre victimele mobbing-ului ajung de obicei
pacienţi psihiatrici, ceea ce explică şi interesul care se acordă acestui
fenomen, costurile sociale aferente recuperării prin tratament de
specialitate fiind mari şi de lungă durată.
Pe lângă unele efecte psihosomatice (ulcer, hepatită, tulburări de
vedere, ameţeli, dureri de cap sau de inimă) mobbing-ul predispune la
grave tulburări psihice, pe fondul accentuatei devalorizări şi a pierderii
încrederii şi stimei de sine.
M. Zlate (2007) a identificat trei planuri în care se fac simţite
efectele mobbing-ului:
1. În plan psihoindividual mobbing-ul afectează direct
integritatea psihofizică a victimei. Printre efectele constatate, enumerăm:
anxietate, anxietate generalizată cu atac de panică, cu simptomatologie
obsesiv-compulsivă, sindrom posttraumatic de stres, tulburări
comportamentale: anorexie, bulimie, alcoolism, toxicomanie (mai
frecvent cu medicamente), pierderea motivaţiei pentru activitatea
profesională, scăderea satisfacţiei, a performanţelor şi randamentului,
alterarea capacităţii de adaptare, a echilibrului socio-emoţional, a stimei
de sine, alienare socioprofesională pensionare medicală prematură.
Studii ample efectuate în Germania (2002) asupra fenomenului de
mobbing au arătat că aproape 98,7% din cei care au fost ţintele hărţuirii
psihologice la locul de muncă au fost afectaţi mai mult sau mai puţin
sever. Aproximativ 43,9% s-au îmbolnăvit iar 68,1% au fost forţaţi să-şi
părăsească locul de muncă. La rândul lor, Hoel & Cooper (2000),
bazându-se pe răspunsurile a 5228 persoane, provenind din mai bine de
70 de organizaţii diferite din Marea Britanie, au identificat existenţa unei
relaţii semnificative între fenomenul de mobbing şi bolile mentale sau
nivelul scăzut de satisfacţie a muncii din organizaţie. Dr. Heinz Leymann
227
estimează chiar că mobbingul de la locul de muncă este responsabil de
aproximativ 15% din cazurile de suicid din Suedia (Leymann, 1990).
2. Nu mai puţin importante sunt costurile mobbingul-ui în plan
organizaţional. Într-un mediu economic tot mai competitiv şi în
continuă schimbare este vital pentru fiecare organizaţie să-şi fidelizeze
angajaţii şi să-i menţină pe termen cât mai lung, ca o garanţie a
performanţei şi competitivităţii. Pe lângă riscul de a-şi pierde angajaţi
valoroşi, mobbing-ul se traduce prin efecte ca: degradarea relaţiilor
profesionale, afectarea/degradarea calităţii comunicării, lipsa implicării şi
susţinerii autentice reciproce, absenteism, fluctuaţii de personal,
frecvente concedii de boală, distrugerea moralului angajaţilor, erodarea
încrederii, lipsa iniţiativei, resemnare, vină, paranoia şi diminuarea
nivelului producţiei. Pe lângă impactul organizaţional evident mai sunt şi
costurile ascunse, precum diminuarea încrederii investitorilor, a clienţilor
sau a imaginii companiei.
3. În plan socio-economic: efectele mobbing-ul atinge, în cele din
urmă, şi echilibrul social. Pe de o parte, este alterată capacitatea
individului de a menţine şi desfăşura relaţii fireşti/normale cu familia,
grupul social, instituţiile sociale. Nu este întâmplător faptul că rata
divorţurilor este mai mare în cazul persoanelor hărţuite psihologic. Pe de
altă parte, societatea, prin instituţiile sale de protecţie, are de plătit
suplimentar pentru perioade mai lungi sau mai scurte de şomaj, pentru
programe de recuperare psiho-socioprofesională, pentru refacerea
propriului ei echilibru.
Măsuri de soluţionare şi prevenire a mobbing-ului.
Putem spune, deci, că specifică mobbing-ului este natura repetată
(cel puţin o dată pe săptămână) şi de durată a comportamentului agresiv
(timp de minimum 6 luni) căruia îi este expusă victima, dezechilibrul de
putere dintre părţi şi caracterul subtil al acestei forme de agresivitate,
deghizată de cele mai multe ori într-un comportament legitim, aparent
normal. Considerat de către specialişti o sursă de stres mai nocivă, prin
efectele sale, decât toate sursele stresogene de la locul de muncă luate la
un loc, mobbing-ul sau „teroarea psihologică la locul de muncă” este o
realitate a mediului organizaţional actual. Având profunde implicaţii la
nivel individual, dar şi organizaţional, social sau economic, mobbing-ul
este un fenomen care a captat atenţia nu doar a managerilor, angajaţilor
sau specialiştilor în sănătatea muncii, ci şi a forurilor legislative din
numeroase ţări.
228
Desigur, cea mai dezirabilă formă de protejare a capacităţii integrale
de muncă a salariaţilor este prevenirea apariţiei mobbing-ului. Din punct
de vedere al soluţiilor de politică publică pentru gestionarea mobbingului,
din experienţa ţărilor europene, putem sintetiza două abordări:
a.Ţările care au stabilit o legislaţie specifică cu privire la
combaterea fenomenului de mobbing: spre exemplu, Suedia, prima
ţară europeană care a introdus în legislaţia sa conceptul de „hărţuire
psihologică la locul de muncă” (1993), obligă angajatorii să înainteze
Oficiului de Asigurări Sociale planuri de reabilitare atunci când un
angajat a fost trimis în concediu de boală o lună sau de 10 ori pe
parcursul unui an. Iar în legislaţia franceză, hărţuirea psihologică
dovedită este sancţionată cu un an de închisoare şi o amendă de 15.000
de euro.
b. Ţările care pun accentul în prevenirea şi combaterea
fenomenelor de violenţă şi hărţuire psihologică la locul de muncă pe
legislaţia muncii şi contractele colective de muncă, fără să adopte
legislaţie specifică anti-mobbing. Spre exemplu, în Germania
salariaţilor li se oferă protecţie extinsă prin legislaţia din sfera protecţiei
muncii. Detaliile cu privire la obligaţiile managerilor de organizaţii sunt
prevăzute în Codul muncii şi în Codul penal, iar contractele colective de
muncă au inclus progresiv, începând cu 1996, clauze de prevenire şi
combatere a violenţei psihologice la locul de muncă, specificând clar
faptul că aceste prevederi au ca scop realizarea unui climat de muncă
pozitiv, o precondiţie pentru succesul economic al companiilor.
În ceea ce priveşte Republica Moldova, foarte puţini cunosc
conceptul de mobbing, termenul de hărţuire la locul de muncă fiind mai
des vehiculat de către marea majoritate a populaţiei. Fenomenul
mobbing-ului este unul destul de răspândit în societatea moldovenească,
chiar dacă nu este cunoscut sub denumirea de mobbing. La enumerarea
acţiunilor care fac parte din acest tip de hărţuire, o parte dintre cititori vor
recunoaşte manifestarea acestui fenomen în instituţiile de învăţământ sau
la locul de muncă sau se vor recunoaşte pe sine în postura de victimă. Şi
chiar dacă, de multe ori, mobbing-ul este numit, eufemistic, intimidare,
lipsă de politeţe, atitudine ostilă, conflict, management dur sau
personalităţi în conflict, toate aceste etichete nu sunt decât condiţiile în
care mobbing-ul creşte şi se dezvoltă, afectând în final demnitatea,
respectul de sine, integritatea şi competenţa victimei.
Legislaţia actuală statuează drepturi egale pentru toţi cetăţenii
privind participarea la viaţa economică şi socială, pregătirea şi formarea
profesională, angajarea în muncă şi promovarea, participarea şi
229
distribuirea beneficiilor economice şi protecţia socială în situaţii
prevăzute de lege. Totuşi, până în prezent, ţara noastră nu dispune de o
legislaţie explicită, directă, cu privire la fenomenele de mobbing,
existând specificaţii care, doar în interpretare, pot include şi gestionarea
fenomenelor de discriminare şi mobbing. Spre exemplu, art. 16 din
Codul civil al Republicii Moldova stipulează că „orice persoană are
dreptul la respectul onoarei, demnităţii şi reputaţiei sale profesionale în
condiţiile prevăzute de lege”, iar Codul muncii al Republicii Moldova
conţine următoarele prevederi:
- Art. 5 - Principiile de bază ale reglementării raporturilor de
muncă şi a altor raporturi legate nemijlocit de acestea, sunt: b)
interzicerea muncii forţate (obligatorii) şi a discriminării în domeniul
raporturilor de muncă; d) asigurarea dreptului fiecărui salariat la
condiţii echitabile de muncă, inclusiv la condiţii de muncă care
corespund cerinţelor securităţii şi sănătăţii în muncă, şi a dreptului la
odihnă, inclusiv la reglementarea timpului de muncă, la acordarea
concediului anual de odihnă, a pauzelor de odihnă zilnice, a zilelor de
repaus şi de sărbătoare nelucrătoare; e) egalitatea în drepturi şi în
posibilităţi a salariaţilor; f) garantarea dreptului fiecărui salariat la
achitarea la timp integrală şi echitabilă a salariului care ar asigura o
existenţă decentă salariatului şi familiei lui; g) asigurarea egalităţii
salariaţilor, fără nici o discriminare, la avansare în serviciu, luându-se
în considerare productivitatea muncii, calificarea şi vechimea în muncă
în specialitate, precum şi la formare profesională, reciclare şi
perfecţionare; n) asigurarea dreptului la soluţionarea litigiilor
individuale de muncă şi a conflictelor colective de muncă, precum şi a
dreptului la grevă, în modul stabilit de prezentul cod şi de alte acte
normative; r) asigurarea dreptului salariaţilor la apărarea onoarei,
demnităţii şi reputaţiei profesionale în perioada activităţii de muncă;
- Art. 8 - Interzicerea discriminării în sfera muncii: (1) În cadrul
raporturilor de muncă acţionează principiul egalităţii în drepturi a
tuturor salariaţilor. Orice discriminare, directă sau indirectă, a
salariatului pe criterii de sex, vîrstă, rasă, culoare a pielii, etnie, religie,
opţiune politică, origine socială, domiciliu, dizabilitate, infectare cu
HIV/SIDA, apartenenţă sau activitate sindicală, precum şi pe alte criterii
nelegate de calităţile sale profesionale, este interzisă. (2) Nu constituie
discriminare stabilirea unor diferenţieri, excepţii, preferinţe sau drepturi
ale salariaţilor, care sînt determinate de cerinţele specifice unei munci,
stabilite de legislaţia în vigoare, sau de grija deosebită a statului faţă de
persoanele care necesită o protecţie socială şi juridică sporită.
230
- Art. 9 - Drepturile şi obligaţiile de bază ale salariatului: al. (2)
Salariatul este obligat: d) să respecte disciplina muncii; d1) să manifeste
un comportament nediscriminatoriu în raport cu ceilalţi salariaţi şi cu
angajatorul; d2) să respecte dreptul la demnitate în muncă al celorlalţi
salariaţi; e) să respecte cerinţele de securitate şi sănătate în muncă; g)
să informeze de îndată angajatorul sau conducătorul nemijlocit despre
orice situaţie care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea oamenilor
sau pentru integritatea patrimoniului angajatorului.
- Art. 10 al. (2) Angajatorul este obligat: e) să asigure salariaţilor
condiţiile de muncă corespunzătoare cerinţelor de securitate şi sănătate
în muncă; f1) să asigure egalitatea de şanse şi de tratament tuturor
persoanelor la angajare potrivit profesiei, la orientare şi formare
profesională, la promovare în serviciu, fără nici un fel de discriminare;
f3) să întreprindă măsuri de prevenire a hărţuirii sexuale la locul de
muncă, precum şi măsuri de prevenire a persecutării pentru depunere în
organul competent a plîngerilor privind discriminarea; f4) să asigure
condiţii egale, pentru femei şi bărbaţi, de îmbinare a obligaţiilor de
serviciu cu cele familiale; f5) să introducă în regulamentul intern al
unităţii dispoziţii privind interzicerea discriminărilor după oricare
criteriu şi a hărţuirii sexuale; f6) să asigure respectarea demnităţii în
muncă a salariaţilor; g) să asigure o plată egală pentru o muncă de
valoare egală;
- Art. 199 al. (1) - „Regulamentul intern al unităţii (întreprindere,
instituţie sau organizaţie cu statut de persoană juridică) trebuie să
conţină următoarele prevederi: a) securitatea şi sănătatea în muncă în
cadrul unităţii; b) respectarea principiului nediscriminării, eliminarea
hărţuirii sexuale şi a oricărei forme de lezare a demnităţii în muncă”;
Paralel cu reglementările legislative, de un real ajutor în prevenirea
mobbing-ului sunt programele educaţionale adresate managerilor. Ele
permit formarea unor capacităţi de identificare a surselor potenţial
generatoare de conflict, dar mai ales a aptitudinilor necesare identificării
şi soluţionării lor, imediat ce au apărut. (aşa-zisele intervenţii
manageriale timpurii).
Foarte mulţi specialişti consideră că o cheie importantă în reducerea
fenomenului de mobbing este cultura organizaţională, în sensul
schimbării tiparelor de comportament şi interacţiune nocive, începând cu
liderii şi terminând cu angajaţii. O astfel de schimbare ar contribui,
implicit, şi la schimbarea stilului de comunicare din organizaţie, cu efecte
benefice asupra sănătăţii acesteia în ansamblu. De exemplu, managerii ar
putea să întrerupă şirul calomniilor refuzând să vorbească despre un
231
membru al organizaţiei în absenţa acestuia. De asemenea, împărtăşirea
informaţiilor ar preveni apariţia zvonurilor şi degradarea unor conflicte
într-o formă ostilă. De asemenea, este importantă informarea angajaţilor
despre specificul şi riscurile mobbing-ului, reducerea stresului
ocupaţional, asigurarea respectării regulilor de conduită şi etică la locul
de muncă printr-un regulament intern şi un cod de etică explicite.
Tot în seria acţiunilor preventive se înscriu intervenţiile
manageriale timpurii: asigurarea unui cliat optim prin organizarea
eficientă a fişelor de post, a sarcinilor, organizarea unor interviuri la
plecarea din organizaţie. Pentru a putea interveni prompt, managerul
trebuie să fie capabil să citească primele semne de dezvoltare ale
procesului de mobbing. Mai mult, crearea unor structuri organizaţionale
care să permită victimelor raportarea mai facilă a unor comportamente
abuzive sau de violenţă, neblocate de reguli rigide de ierarhie, ar
îmbunătăţi comunicarea şi i-ar da mai multă transparenţă şi deschidere.
Foarte importantă este existenţa unor mecanisme organizaţionale
interne de prevenire a mobbingul-lui: comisii de disciplină şi integritate
morală, mecanisme de mediere, sindicate care să aibă atribuţii de
constatare şi sancţionare disciplinară a hărţuirilor, iar în cazurile mai
grave ce au necesitat tratament ori internare medicală de durată, hărţuirea
morală trebuie considerată accident de muncă. Prevenirea mobbing-ului
în organizaţie presupune inventarierea problemelor companiei,
monitorizarea dinamicii lor şi formularea normelor etice şi
comportamentale.
Dacă totuşi situaţiile de mobbing au apărut, utilă devine şi metoda
reconcilierii părţilor, cu ajutorul unui specialist în medierea
conflictelor, punând părţile faţă în faţă, dar nelăsând, sub nici o formă, ca
situaţia să se agraveze. Este foarte important să existe, şi de partea
victimei, şi de partea managerului, un canal şi o disponibilitate spre
comunicare. În general ordinea paşilor care trebuie urmaţi de cel care are
problema respectivă, sunt discuţiile cu superiorul şi responsabilul
departamentului de Resurse Umane. Pentru a putea media conflictul
apărut, condiţia esenţială este ca problema să fie adusă la suprafaţă şi să
se creeze un climat de încredere, chiar să existe o cultură organizaţională
puternică în care angajatul să ştie ca poate vorbi deschis despre problema
sa.
Formalizarea etică în managementul personalului este un deziderat
care poate fi îndeplinit, mai ales atunci când în procesele decizionale se
ţine cont de: codul etic al organizaţiei şi codul de conduită
profesională. Studiile noi arată că prezenţa codurilor etice nu are efectul
232
scontat în luarea deciziilor, fiind relaţionate negativ cu rezultatele
deciziilor individuale. Aceasta înseamnă că procesele decizionale sunt
influenţate, în special, de cultura şi climatul etic. Totuşi, putem fi de
acord că idealurile, valorile şi principiile pe care le formulează codurile
etice şi cadrul legislativ pot consolida practicile şi procedurile corecte
utilizate în managementul resurselor umane, respectiv, creşterea
încrederii şi promovarea virtuţilor şi valorilor profesionale. În aceste
condiţii, capabilitatea etică devine o sursă de avantaj competitiv pentru
managementul resurselor umane, deoarece implică într-o organizaţie
resurse rare şi inimitabile.
Tot pentru situaţia în care mobbing-ul s-a instalat deja, dar în ideea
prevenirii agravării efectelor sale, este folositoare metoda reabilitării
vocaţionale. Aceasta înseamnă autosesizarea managementului şi crearea
unor programe care au drept scop protejarea şi reabilitarea
psihosocioprofesională a victimei. Ultima formă de intervenţie în cazul
eşuării tuturor celorlalte este cea juridică.
Elaborarea unei metode de prevenţie la nivel individual presupune:
o atenţie sporită îndreptată spre schimbările de viziune din organizaţie,
mai ales dacă acestea diferă foarte mult de valorile dumneavoastră;
verificarea gradului de nuanţare a valorilor organizaţionale (în termeni de
„alb-negru” sau „gri”) cu scopul de a evalua în ce măsură credeţi că
puteţi găsi o cale de reconciliere a valorilor personale cu cele
organizaţionale; conectarea la opinia exterioară a unui specialist, pentru a
putea analiza lucrurile „la rece”, prevenind astfel o reacţie personală
exagerată, foarte subiectivă şi, nu în ultimul rând utilizarea unor resurse
de management al conflictului. Aşadar, din punct de vedere, individual,
metodele de acţiune atunci când aţi devenit ţinta mobbing-ului ar putea fi
următoarele:
1- Căutaţi ajutorul unui specialist (psihoterapeut, medic, avocat)
sau găsiţi o persoană de încredere căreia să-i destăinuiţi situaţia.
2- Autocontrol emoţional eficient, păstrarea unei atitudini calme.
Identificaţi acele răspunsuri emoţionale şi acţiuni care s-au dovedit
eficiente în relaţia cu agresorii şi întăriţi-le.
3- Documentare despre tot ceea ce se întâmplă, pentru a lua o
decizie legată de renunţarea la job sau realizarea unor schimbări care să
faciliteze rezolvarea problemei.
4- Crearea unui număr sporit de resurse informaţionale despre
fenomenul de mobbing, care vor fi utile pentru o mai bună înţelegere
personală a ceea ce se întâmplă, pentru intervenţia terapeutică
individuală, pentru a face plângeri sau pentru a acţiona în instanţă.
233
5- Centrarea spre noi forme de dezvoltare profesională ca
metodă de ieşire sin acest context, prin îndreptarea către un mediu de
lucru în acord cu valorile şi dorinţele dumneavoastră.
6- Conştientizarea pericolului şi autoîngrijirea, prin acordarea
importanţei propriei persoane şi căutarea sprijinului emoţional.
7-
Întrebare: Ce alte măsuri aţi putea propune pentru a preveni sau
contracara fenomenul mobbing-ului la locul de muncă?
Cu toate că este greu de spus, judecând numai după stilul de
leadership (autoritar sau laissez-faire), care provoacă şi favorizează mai
mult dezvoltarea mobbing-ului, este cert că într-o organizaţie în care sunt
valorizate cooperarea, compasiunea sau ajutorul reciproc, iar angajaţii se
percep mai mult colaboratori decât competititori, şansele dezvoltării unui
fenomen de mobbing sunt foarte reduse.
În concluzie, putem spune că mobbing-ul şi consecinţele sale sunt în
mod cert o provocare pentru organizaţii, fie ele mari sau mici.
Complexitatea, dar mai ales importanţa fenomenului ar trebui să-l
impună atenţiei manageriale în primul rând, care are şi puterea de a
interveni eficient, ştiut fiind faptul că mai uşor este a preveni decât a
vindeca. Construirea propriei personalităţi ar trebui să reprezinte un
proces prin care să ne afirmăm propria voce şi să evităm şablonările care
ne îngustează perspectivele. Dacă vrem să privim adevărul drept în ochi,
trebuie să începem să ne evaluăm gândirea şi dorinţa de a experimenta
viaţa în deplinătatea ei, fără minciuni sau acţiuni predefinite. Fără
stereotipuri şi prejudecăţi, viaţa ar fi mai frumoasă dar această evaluare
ţine doar de noi şi mai ales de modul în care ne raportăm la popria
noastră existenţă.
Bibliografie
Boncu Ş., Ilin C., Sulea C. Manual de psihologie socială aplicată. – Timişoara, 2007;
Cace S., Ilie S., Lambru M., Mihăilescu A., Popescu R. Studiu asupra fenomenului de
mobbing şi a unor fenomene de discriminare la locul de muncă în România. – Bucureşti
2011;
Codul muncii al Republicii Moldova, din 20.03.2003 / http://lex.justice.md/md/326757/
Mitrofan L. Elemente de psihologie socială. – Bucureşti 2004;
Zaharia E. C. Mobbingul sau teroarea psihologică. /
https://www.snapromania.ro/uploaded_files/bbed129d692492516d15f36264bef8aa.pdf