Tema 2. Particularităţile comportamentului etic
Tema 2. Particularităţile comportamentului etic
Factorii ce favorizează comportamentul etic
Conceptul de deontologie. Codul deontologic
Rezolvarea dilemelor etice
Etica muncii şi morala profesională
Factorii ce favorizează comportamentul etic
Comportamentul etic – o conduită ce corespunde unui cod de etică
al întreprinderii sau instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea persoana
în cauză.
Conform legislaţiei la nivel de stat comportamentul etic este
condiţionat de “CODUL DE ETICĂ ŞI CONDUITĂ PROFESIONALĂ”
[1] al ministerului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor
vîrstnice.
Codul de etică şi conduităprofesională stabileştenormele
fundamentale şi reguli morale şi profesionale la care aderă toţi
demnitarii, funcţionarii publici şi personalul contractual dincadrul
Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vîrstnice, precum şi colaboratorii instituţiei.
Cod de etică reprezintă un ghid în ceea ce priveşte comportamentul
acceptabil din punct de vedere moral Ia nivel instituţional.[1]
Rolul codului este să ghideze comportamentul moral al personalului
şi colaboratorilor Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vîrstnice, atît în timpul activităţii profesionale, cît şi în afara
acesteia (în măsura în care afectează imaginea instituţiei). Obiectivul
codului este să contribuie la crearea unei conduite organizaţionale a
integrităţii la nivelul Ministerului şi a unei microclime etice care să
determine personalul şi colaboratorii să acţioneze cu încredere reciprocă
şi în interesul cetăţeanului.Codul de etică şi conduităprofesională pune
accent pe formarea şi dezvoltarea discernămîntului moral al personalului
şi colaboratorilor Ministerului în concordanţă cu valorile şi principiile
organizaţionale, şi nu pe o respectare mecanicăa regulilor.
30
Prezentul Cod are drept fundament patru valori – responsabilitate,
profesionalism, integritate şi transparenţă.
Principiul responsabilităţii–personalul şi colaboratorii Ministerului
trebuie să se asigure că prin modul în care îndeplinesc atribuţiile de
serviciu sau desfăşoară orice altă activitate profesională colaterală
respectă interesul public, interesele legitime şi drepturile cetăţenilor şi nu
afectează demnitatea şi integritatea acestora.
Principiul profesionalismuluitoate atribuţiile de serviciu care revin
personalului şi colaboratorilor Ministerului trebuie îndeplinite cu
maximum de eficienţă şi eficacitate, conform competenţelor deţinute şi
în cunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte reglementările legale.
Principiul integrităţii în orice situaţie, personalul şi colaboratorii
Ministerului trebuie să adopte un comportament bazat pe respect,
imparţialitate, obiectivitate, onestitate, egalitate de şanse şi
nediscriminare, deschidere şi diligenţă faţă de cetăţean şi fără ingerinţe
care să afecteze interesul public, interesele legitime şi drepturile
cetăţenilor ori prestigiul fundamental .
Principiul transparenţei–personalul şi colaboratorii Ministerului
trebuie să promoveze guvernarea deschisă către cetăţean, să asigure
accesul neîngrădit la informaţiile de interes public, dar în acelaşi timp să
protejeze informaţiile care nu sunt publice de care sunt responsabili ori
de care au luat la cunoştinţă.
Fiecare instituţie are propriul său cod de etică – codul deontologic al
întreprinderii.
Cod deontologic -codul de etică şi deontologie a administratorilor
autorizaţi trebuie să cuprindă ansamblul caracteristicilor ce definesc
calitatea activităţii profesionale a administratorilor autorizaţi, să
stabilească regulile de conduită ale administratorului în exercitarea
atribuţiilor funcţionale, precum şi în afara acestora.
Întrebare: Da-ţi exemple de profesii (Cunoaşteţi careva profesii)
ce nu pot exista fără un cod deontologic. Ce exemple putem aduce în
discuţie/dezbatere ?
Codul deontologic. Deontologia desemnează normele de conduită şi
obligaţiile etice din cadrul unei profesii şi aplicarea anumitor norme
morale particulare. Prin codurile etice se încearcă rezolvarea unor
conflicte de interese în mediul intern şi în relaţiile externe ale
organizaţiei, respective, sta-tuarea unor principii şi cerinţe care să-i facă
pe manageri mai sensibilila problemele etice. Ele nu conţin precepte pur
31
teoretice, ci stabilesc semnificaţii practice, utile pentru toţi membrii
organizaţiei. Aceasta nu înseamnă că un cod de etică asigură automat un
comportament moral sau că poate acoperi toate situaţiile întîlnite în viaţa
organizaţională.Limita de acţiune a codurilor etice constă în formularea
lor în termini generali tocmai pentru că, la început, managerii şi
subordonaţii lor se află în incapacitatea de a identifica toate problemele
etice care pot apărea. Universităţile şi-au creat propriile coduri
deontologice.
Un cod de etică trebuie să prevadă:
- modul în care membrii unei organizaţii să acţioneze într-o situaţie dată;
- modul în care membrii organizaţiei ar trebui să gîndească şi să se
comporte;
- probleme cum ar fi: conflicte de interese, concurenţă, caracterul privat
al informaţiilor, oferirea cadourilor, oferirea/primirea sponsorizărilor
politice;
- concurenţa dintre membrii unei profesiuni;
- conflictele dintre membri;
- relaţiile dintre profesionişti şi clienţi, consumatori, surse de
aprovizionare sau beneficiari;
- relaţiile angajaţilor cu superiorii;
- relaţiile dintre practicieni şi specialişti într-o profesiune etc.
Deontologia se referă la ceea ce este “drept”,“corect”, “just”.
Întrebare: De ce universităţile şi-au creat coduri deontologice şi nu
unul comun pentru toate universităţile?
Aplicaţie: În cadrul grupului de studiu împreună cu profesorul
încercaţi să creaţi un model de cod deontologic universitar. În opinia
voastră ce elemente ar trebui să conţină un cod etic universitar. Aduceţi
pe parcursul procesului argumente pro sau contra?
Nu uitaţi: argumentaţi-vă poziţia.
Calitaţile personale. Calităţi personale –caracteristicile individuale
ale membrilor grupului organizaţional reprezintăun set propriu de valori
pe care îl dezvoltă fiecare persoană încă din copilarie.
Acest set de valori este influenţat de familie, şcoală, prieteni,
societate etc. Fiecare persoană învaţă să distingă între “bine” şi “rau”,
între “corect” şi “incorect”, structura psihică individuală şi sistemul de
educaţie avînd cel mai puternic impact asupra stabilităţii acestui set de
valori.
32
Extraversiunea – reprezintă gradul în care cineva este sociabil,
cordial, sigur de sine. Extraverţii se simt bine în situaţii sociale, căutînd
senzaţii şi emoţii, în timp ce acei care se situează la nivelul de jos pe
această dimensiune (introverţii) le evită. În dependenţă de nivelul
dimensiunii se determină comportamentul etic al persoanei în
organizaţie.
Stabilitatea emoţională –măsura în care o persoană are unnivel
corespunzător de control, echilibrare, încredere în forţele proprii. Cei cu
o stabilitate emoţională redusă tind spre şovăială şi deprimare.
Agreabilitatea – măsura în care o persoană este prietenoasă.
Persoanele agreabile se caracterizează prin încredere, loialitate, altruism,
colaborare, modestie, atenţie faţă de ceilalţi. Iar cei mai puţin agreabili
sunt distanţi.
Conştiinciozitatea – gradul în care o persoană este responsabilă
aceasta reprezintă un fundament spre realizări. Oamenii mai conştiincioşi
sunt de nădejde, pozitiv, competenţi, ordonaţi, autodisciplinaţi, au
dezvoltat simţul datoriei, dorinţa de reuşită şi capacitatea de a
fundamenta. Oamenii mai puţin conştiincioşi nu sunt cea mai bună
achiziţie pentru organizaţie.
Deschiderea la nou – măsura în care o persoană gîndeşte flexibil şi
estefundament la idei noi. Oamenii mai deschişi tind spre activitate şi
inovare, cei mai puţin deschişi, deseori, se opun schimbărilor.
Întrebare: Care persoane sunt mai deschise la nou cele tinere sau
cele în vîrstă? De ce? Analizaţi relevanţa acestor calităţi pentru profesia
dvs.
Regulament de activitate a organizaţiei. Codul etic al
întreprinderii ar trebui să fie în perfectă coordonare cu “Regulamentul de
activitate al organizaţiei”. Regulamentul de activitate al organizaţiei
stabileşte condiţiile şi modul de activitate a întreprinderii modalităţile
posibile de atingere a obiectivelor ei care ar trebui să fie strîns legate de
codul deontologic pentru a înlătura posibilităţile unui comportament
neetic încă de la faza de planificare.
Conform titlului VII al Codului muncii a R. Moldova stipulează:
Articolul 198. Dispoziţii generale
(1) Regulamentul intern al unităţii este un act juridic care se întocmeşte
în fiecare unitate, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, şi se aprobă
prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) angajatorului.
(2) Regulamentul intern al unităţii nu poate cuprinde prevederi care
33
contravin legislaţiei în vigoare, clauzelor convenţiilor colective şi ale
contractului colectiv de muncă.
(3) Prin regulamentul intern al unităţii nu se pot stabili limitări ale
drepturilor individuale sau colective ale salariaţilor.
Articolul 199. Conţinutul regulamentului intern al unităţii
(1) Regulamentul intern al unităţii trebuie să conţină următoarele
prevederi:
a) securitatea şi sănătatea în muncă în cadrul unităţii;
b) respectarea principiului nediscriminării, eliminarea hărţuirii sexuale şi
a oricărei forme de lezare a demnităţii în muncă;
c) drepturile, obligaţiile şi răspunderea angajatorului şi ale salariaţilor;
d) disciplina muncii în unitate;
e) abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile potrivit legislaţiei în
vigoare;
f) procedura disciplinară;
g) regimul de muncă şi de odihnă.
(2) Regulamentul intern al unităţii poate cuprinde şi alte reglementări
privind raporturile de muncă în unitate.
(3) Regulamentul intern al unităţii se aduce la cunoştinţa salariaţilor, sub
semnătură, de către angajator şi produce efecte juridice pentru aceştia de
la data încunoştinţării.
(4) Obligaţia familiarizării salariaţilor, sub semnătură, cu conţinutul
regulamentului intern al unităţii trebuie îndeplinită de angajator în
termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării regulamentului.
(5) Modul de familiarizare a fiecărui salariat cu conţinutul
regulamentului intern al unităţii se stabileşte nemijlocit în textul acestuia.
(6) Regulamentul intern se afişează în toate subdiviziunile structurale
ale unităţii.
(7) Orice modificare sau completare a regulamentului intern al unităţii
se efectuează cu respectarea prevederilor art.198 şi se aduce la cunoştinţa
salariaţilor în termenul şi în modul prevăzute la alin. (4) şi (5).
Articolul 200. Statutele şi regulamentele disciplinare.
În unele ramuri ale economiei naţionale, anumitelor categorii de salariaţi
li se aplică statute şi regulamente disciplinare aprobate de Guvern.
Nivel de dezvoltare a organizaţiei. Odată cu avansarea nivelului de
dezvoltare a organizaţiei cresc cerinţele faţă de lucrători şi
responsabilitatea faţă de clienţi si uneori nu este doar profitul pe prim
plan ci scopul principal este menţinerea brandului la un nivel
corespunzător. Pentru acesta organizaţiile dezvoltă o cultură a
34
responsabilităţii sociale bazată pe etică în afaceri, respect pentru
drepturile consumatorului, echitate socială şi economica, tehnologii
preitenoase faţă de mediu, corectitudine în relaţiile de muncă,
transparenţă faţă de autorităţile publice, integritate şi investiţii în
comunitate.Serviciile sunt orientate spre îndeplinirea tuturor cerinţelor şi
aşteptărilor îndreptăţite ale părţilor interesate.Ea răspunde cerinţelor
pieţei prin apropierea faţă de client,dorinţa de inovaţie şi preţul accesibil.
Totodată, mediul înconjurător, protejarea sa, responsabilitatea faţă de
comunitate şi dezvoltarea durabilă sunt deosebit de importante pentru
întreprindere. Strategia de dezvoltare durabilă a organizaţiei are la bază
principiul conform căruia responsabilitatea faţă de om şi faţă de mediu
sunt un fundament al identităţii. Compania este preocupată constant de
creşterea nivelului implicării angajaţilor săi, reprezentanţilor săi,
sindicatelor precum şi a celor din afara organizaţiei (creditori,
consumatori şi investitori) în dezvoltarea şi implementarea practicilor
sale în domeniul responsabilităţii sociale.
Cauzele comportamentului immoral.
Comportament neetic este acea conduită ce nu corespunde
normelor morale stabilite de instituţia în care îşi desfăşoară activitatea
persoana în cauză.
La fel cum etica se aplică în toate sferele activităţii umane, atît în
sectorul public, cît şi în cel privat, la fel apare şi comportamentul contrar
eticii şi moralei sănătoase. Astfel pentru a descoperi care sunt soluţiile în
înlăturarea comportamentului neetic, trebuie să identificăm care sunt
cauzele şi factorii care îl determină. Printre cauzele apariţiei acestuia se
regăsesc:
cîştigul – care duce la numeroase tentaţii, mai ales cînd se
anticipează un cîştig consistent şi, în general este de asteptat să se adopte
decizii neetice;
conflictul de roluri – multe dileme etice care apar în organizaţii sunt
în realitate forme ale conflictului de roluri care ajung să fie rezolvate
neetic. O formă răspîndită de conflict alrolurilor care generează
comportamente neetice apare atunci cînd „rolul birocratic” al angajatului
într-o organizaţie, intră în contradicţie cu rolul de „membru al unui corp
profesional”;
competiţia puternică pentru obţinerea de resurse deficitare poate
stimula un comportament neetic;
personalitatea – oamenii puternic orientaţi spre valorile economice
sunt mai expuşi la un comportament neetic decît ceilalţi. în plus, în
35
abordareaa chestiunilor morale de către oameni, există puncte de vedere
diferite. În condiţii normale, este raţional să ne aşteptăm ca oamenii ce
sunt mai conştienţi de problemele morale, să fie tentaţi să evite deciziile
neetice, iar cei cu o mare putere personală (machiavelici) vor fi mai
dispuşi să ia decizii neetice, folosindu-şi puterea pentru promovarea
interesului personal mai degrabă decît pentru binele întregii organizaţii.
Întrebare: Cum putem găsi echilibrul între scopurile economice a
întreprinderii şi păstrarea unui comportament etic ? Profit vs Morală
Conceptul de deontologie. Codul deontologic
Deontologia este un compartiment al eticii care se ocupă cu studiul
normelor şi obligaţiilor specifice unei activităţi profesionale. [2]
Definirea codului deontologic. Scopul şi obiectivele lui.
Deontologia este un ansamblu de principii care îşi au sursa în
calităţile morale ale persoanei şi care influenţează pozitiv întreaga
activitate profesională a acesteia.
Deontologia este bazată pe morală şi moralitate cu elemente de
legalitate. În sens restrîns, ea acoperă cadrul de cercetare şi interpretare a
drepturilor şi îndatoririlor şi a modului de comportare într-un anumit
domeniu al vieţii sociale şi profesionale.
Evident, deontologia diferă de la o profesie la alta datorită
specificului activităţii desfăşurate dar are pretutindeni aceeaşi bază: ideea
de onestitate şi corectitudine în relaţiile cu persoana care utilizează
serviciile profesionistului.
Codul deontologic este un summum de principii şi standarde etice
de exercitare a unei profesiei cu drept de liberă practică şi care instituie
regulile de conduită.[4]
Codul deontologic stabileşte standardele de conduită aangajaţilor în
conformitate cu onoarea şi demnitatea profesiei .Respectarea normelor
cuprinse în prezentul cod deontologic constituie un criteriu pentru
evaluarea eficienţei calităţii activităţii angajatului.
Codul oferă o bază consensuală pentru luarea de atitudine colectivă
împotriva unor eventuale comportamente apreciate care încălca
principiile eticii profesionale. Acest cod pe lîngă valoarea sa normativă
are rolul de a orienta şi regla numai acele activităţi ale angajaţilor în care
aceştia se angajează ca reprezentanţi ai profesiei date, nu şi pe cele din
viaţa privată a acestora. Comportamentul personal al angajatului poate fi
luat în discuţie numai dacă este de o asemenea natură încît aduce
36
prejudicii profesiei de psiholog sau ridică serioase îndoieli privind
capacitatea acestuia de a-şi asuma şi îndeplini responsabilităţile sale
profesionale ca psiholog. Codul de etică şi deontologie profesională
reprezintă un cadru de formalizare a unor reguli consensuale între
membrii comunităţii academice, privitoare la modul de a acţiona în
acelaşi spaţiu social, pentru a conferi un spor de autoritate acestuia în
ansamblul societăţii. Parte integrantă a mecanismelor de asigurare a
calităţii instituţionale, Codul de etică şi deontologie profesională are
menirea de a contribui la îmbunătăţirea continuă a procesului de formare
profesională, morală şi civică, la punerea în act a unor atitudini şi
comportamente cît mai aproape de exemplaritate, în temeiul integrităţii
academice. Furnizînd un model de conduită, Codul este un contract
moral între membrii comunităţii universitare, a cărei coeziune o menţine
prin angajarea adeziunii şi devotamentului, a aprecierii, a imparţialităţii
şi a comunicării profesionale. La interferenţa dintre morală şi drept,
Codul de etică şi deontologie profesională este un instrument de
orientare, de intervenţie ameliorativă, de evaluare a moralităţii acţiunilor
membrilor comunităţii universitare, pe baza unor standarde generale
„bune pentru fiecare, dar şi pentru societate”, conciliind: concurenţa şi
cooperarea, individualismul şi solidaritatea, asumarea regulilor generale
şi liberul-arbitru, în scopul de a proteja atît libertatea şi demnitatea
persoanei, cît şi binele public. Expresie a poziţiilor etice definitorii
pentru ceea ce este permis sau nu, Codul desfăşoară un ansamblu de
drepturi şi obligaţii ce decurg din valori şi principii civice fundamentale,
aplicabile cu flexibilitate în situaţii concrete, în ideea afirmării unei
interacţiuni sociale armonioase – cadru de realizare justă şi eficientă a
potenţialului intelectual şi uman al tuturor membrilor comunităţii
universitare.
Întrebare: Care este rolul codului deontologic ?
Aplicaţie: Imaginaţi-vă că aţi ajuns singuri pe o insulă pustie.
Împărţiţi grupul în două tabere şi creaţi un model de bună purtare, un cod
deontologic. La final realizaţi o dezbatere.
b. Nivelurile normelor morale în sfera profesională şi de afaceri
În afaceri pot să fie detectate cîteva niveluri de aplicare ale eticii:
a) Nivelul micro (la nivel de agenţi economici) - este cel care se
stabileşte între indivizi în baza principiului corectitudinii schimbului.
Acest nivel este mai aproape de etica tradiţională şi cuprinde: obligaţii,
promisiuni, intenţii, consecinţe, drepturi individuale. Toate acestea se
37
află sub principiile schimbului cinstit, cîstigului cinstit, tratamentului
corect. Unui astfel de nivel i se aplică ceea ce Aristotel numea dreptate
comutativă, cea practicată între egali. O firmă care vinde maşini, trebuie
să-şi prevină cumparătorii dacă ele au defecte la sistemul de frînare sau o
firmă care vinde anticoncepţionale trebuie să prevină clienţii că acestea
produc dereglări hormonale. Clientul trebuie considerat raţional,
autonom şi trebuie informat ca să poată cumpăra serviciul sau produsul
în cunoştinta de cauză.
b). Nivelul macro (la nivel de stat) - se referă la reguli instituţionale
sau sociale ale comerţului, ale lumii afacerilor. Conceptele centrale cu
care se operează pentru acest nivel sunt: dreptate şi legitimitate.
Problemele puse în contextul nivelului macro sunt de natură filosofică,
preponderent etică şi sunt de tipul următor: Care e scopul pieţei libere?
Este proprietatea privatăun drept prioritar? Este drept sistemul de
reglementare al pieţei? Ce rol trebuie să aibă statul în afaceri? Sunt
corecte şi echitabile politicile de impozitare aplicate firmelor?
c). Nivelul corporatiilor. Discuţiile etice se referă preponderent la
rolul jucat în societate, la responsabilitatea socială şi internaţionala a
corporaţiilor.
Nivelul macroeconomic pune şi problema stringentă a problemelor
etice în globalizarea afacerilor. Ele apar mai ales cînd unele corporatii
internaţionale desfăşoara afaceri în ţări cu economii slab dezvoltate, cu
un nivel mai redus de maturizare a conştiinţei civice. Consimţămîntul
obţinut în urma unei informări deficitare sau mincinoase (în reclama
unor produse), dreptul la un mediu natural sănatos (ecologizarea
Occidentului prin transferul tehnologiilor poluante în Est), utilizarea unor
practici neloiale (dumpingul sub formă înlesnirilor de taxe acordate în
tarile lumii a treia), dependenţa de corporaţii (creşterea polarizării sociale
din cauza dominaţiei corporaţiilor în viaţa publică, în America Latină )
sunt tot atîtea exemple care demonstrează necesitatea implicării eticii
manageriale şi pe plan internaţional.
Astăzi, toate organizaţiile din lume trebuie să recunoască importanţa
şi necesitatea luării în considerare a unor concepte ca: etica, morala,
responsabilitate socială, echitate şi, totodată, să încerce să le
implementeze în cultura lor organizaţională.
Codul de etică internaţionale, naţionale, ramurale şi al unei
organizaţii.
Particularităţile codului etic depind de codul deontologic care este
respectat la acel moment:
38
1. Internaţional- se aplică la summituri sau conferinţe la care
participă reprezentanţii companiior din diferite ţări(ex. Honda şi General
Motors)
2. Naţional se aplică la întruniri la care participă reprezentanţii
companiilor din aceiaşi ţără(ex. Franzeluţa şi RED UNION FENOSA)
3. Ramurale se aplică cînd au loc şedinţe ale persoanelor care
aparţin aceleiaşi direcţiei profesionale (ex.Inginerul şi brigada de
lucrători)
Întrebare: Da-ţi încă cîteva exemple de situaţii în care se aplică
codul deontologic ramural ? În cadrul facultăţii dvs.încercaţi să
formulaţi cîteva situaţii în care se aplică codul deontologic ramural?
Analizaţi interdependenţa dintre codurile deontologice aplicate la nivel
internaţional, national, ramural.
Rezolvarea dilemelor etice
Noţiunea de dilemă etică
Esenţa problemelor etice în unitatea economică constă în conflictul
permanent dintre performanţa economică a firmei, măsurată prin
costuri, venituri, profit, dividende etc., şi performanţa socială a
acesteia, mult mai greu de evaluat şi reprezentînd obligaţiile faţă de
angajaţi, consumatori, creditori, furnizori.[7]
Rezolvarea conflictului este adesea extrem de dificilă, presupunînd
evaluarea complexă a balanţei dintre realizarea economică şi performanţa
socială, din perspectiva corectitudinii, cinstei, justeţei deciziei.
Dileme etică este o problemă morală dificilă, care implică două sau
mai multe variante de acţiune ce se exclud reciproc şi sunt egale moral.
[7]
Este etic de a nu divulga informaţia, care poate să-l facă pe un bun
lucrător să-şi schimbe locul de muncă?
Este etic de a da mită, pentru a primi un contract avantajos?
Este etic de a permite companiei de a amplasa deşeurile dăunătoare
într-o formă periculoasă? .
Dilemele etice se pot regăsi practic la nivelul oricărei decizii luate în
cadrul unităţii economice: în legătură cu salariaţii, furnizorii, clienţii,
concurenţii etc.
Complicitatea dilemelor etice este indiscutabilă şi sunt necesare
recomandări practice referitor la soluţionarea lor.
39
Problema luării unei decizii eticese complică atunci cînd intră în
conflict mai multe valori.
Întrebare: Da-ţi exemple de dileme etice din domeniul afacerilor ?
Aduceţi în prim plan câteva exemple de dileme etice (citite, din
auzite, de la tv sau din experienţa personală), haideţi să le discutăm.
Rezolvarea dilemelor etice
Nu este secret, că pentru manageri contează mai mult indicatorii
cantitativi ai eficienţei de aceea deseori ei tind să evite soluţiile primite
din aspect etic, care reprezintă pentru ei anumite dificultăţi. Aceste
dificultăţi pot fi legate de contrariul dintre abordarea etică şi economică
sau tehnică, fie de complicitatea operării cu diferite niveluri ale normelor
etice. Ca ajutor în această situaţie pot servi (ce-i drept într-o măsură
limitată) standardele menţionate mai sus şi unele recomandări referitor la
implementarea soluţiilor etice în management.
1. La apariţia unui conflict între normele etice din diferite nivele, el
se recomandă să fie soluţionat după principiul priorităţii. Aşa conflict e
posibil cînd are loc amplasarea filialelor unei companii în ţări şi regiuni
cu diferite culturi. Cu toate că hipernormele şi macronormele trebuie să
domine, e necesar să fie luate în consideraţie şi micronormele.
Astfel, dacă o companie din vest creează o întreprindere într-o ţară în
curs de dezvoltare, se utilizează regulile tehnicii securităţii primite în
occident, ce interzic discriminarea în timpul angajării şi utilizarea muncii
copiilor. Se consideră, că aceste hipernorme vor corespunde intereselor
ţării date, cît şi partenerilor săi. În acelaşi timp, remunerarea muncii
trebuie să fie stabilită în dependenţă de standardele locale, ca să se
respecte „principiul echităţii” în relaţiile cu partenerii săi.
2. Etica businessului contemporan pune pe prim-plan acele norme
care sunt clar formulate, deoarece în caz contrar ele sunt greu de utilizat
la luarea deciziei manageriale.
Astfel, unele companii păstrează confidenţialitatea corespondenţei
angajaţilor săi prin intermediul poştei electronice, motivînd aceasta prin
drepturile omului la taina corespondenţei, alţii o controlează,
argumentînd aceasta prin dreptul său la proprietatea computerelor şi
păstrarea informaţiei de serviciu. O decizie etică reprezintă o expunere
clară, fără ambiguitate al politicii companiei în ceea ce priveşte utilizarea
computerelor de către angajaţi (indiferent de conţinutul concret al acestei
expuneri).
40
3. La elaborarea deciziei manageriale e necesar de precăutat şi de
evaluat aspectele economice, tehnice, sociale şi etice. Dacă se iau în
consideraţie toate sau majoritatea din ele, decizia poate fi considerată ca
argumentată în mod ştiinţific. Aspectul moral îl au multe decizii, care
lezează interesele altor oameni sau organizaţii, deoarece alegerea corectă
nu întotdeauna ţine de domeniul eticii.
Astfel, pentru reputaţia firmei e important de determinat, dacă vor
influenţa asupra avantajului obţinut de întreprindere de la restructurarea
ei pierderile morale, care vor apărea în urma reducerii cadrelor, sau
invers, compania mai mult va cîştiga decît va pierde, în opinia
investitorilor, sau poate reducerea cadrelor nu are alternative şi nu poate
fi evaluată moral.
4. Cu toate că pentru business motivarea economică a deciziilor
joacă un rol primordial, aceasta nu presupune că etica cedează sau
împiedică interesul economic sau de alt ordin. Unii manageri, deseori,
atribuie eticii un sens de „antivenit” şi o exclud din criteriile posibile la
luarea deciziilor de conducere. Dar aceasta este o poziţie greşită. La
alegerea variantei optime e important, ca considerentele etice să
majoreze influenţa factorilor economici, iar aceştia, la rîndul său, să
sporească influenţa factorilor etici. Etica nu pretinde la rolul de
„judecător”, ci este îndreptată spre luarea unor decizii, fundamentate din
toate punctele de vedere.
Astfel, decizia de a finanţa o activitate de caritate sau de a procura
filtre noi de curăţire nu se poate de argumentat prin considerente
economice, dar numai prin abordarea etică. Realizarea băuturilor
spirtoase adolescenţilor majorează venitul, dar nu este admisibilă din
punct de vedere etic, juridic, social şi totalitatea lor prevalează asupra
argumentelor economice. Dacă din motive tehnice sau economice nu se
poate de majorat calitatea produselor, cerinţele etice faţă de ele nu se
anulează, dar se reduc la un nivel minim admisibil (produs nedăunător,
un număr mic de reclamaţii).
Importanţa aspectului etic, sau măsura în care el trebuie să fie luat în
consideraţie depinde, de un şir de factori prognozabili:
Consecinţele morale, atît pozitive, cît şi negative;
Consensul social – nivelul de acord sau dezacord moral din
partea societăţii, consumatorilor sau colectivului organizaţiei cu o decizie
sau acţiune;
Dauna sau folosul probabil, la primirea deciziei pentru grupurile
cointeresate;
41
Viteza apariţiei consecinţelor;
Mărimea distanţei (psihologice, culturale) între persoanele care
au participat la luarea deciziei şi acei asupra cărora această decizie o să
influenţeze (dacă distanţa e mică, atunci consecinţele se vor manifesta
repede, dacă e mare, consecinţele vor ajunge mai tîrziu, într-o formă mai
slabă sau nu se vor manifesta deloc);
Concentrarea urmărilor – procentul de persoane, asupra cărora se vor
manifesta consecinţele deciziei luate.[4]
În scopul soluţionării dilemelor etice din unităţile economice şi luării
unor decizii manageriale, este util să se conducă de următorul model,
care presupune parcurgerea anumitor etape:
I. Se culege informaţia pentru o fundamentare multilaterală a deciziei.
Dacă sunt atinse interesele participanţilor de bază în afaceri, managerii
prognozează nivelul de influenţă.
II. Se cumulează normele etice corespunzătoare de la diferite nivele.
Dacă între ele apar careva conflicte, se utilizează regula priorităţilor:
domină hipernormele, apoi macronormele şi doar, la sfîrşit,
micronormele. Însă toate trebuie să fie expuse clar şi pe înţelesul tuturor.
III. După excluderea variantelor inacceptabile se pregătesc două
variante argumentate etic – varianta dorită şi minim acceptabilă.
IV. Se determină, dacă e posibil de modificat varianta minim
acceptabilă în cea dorită.
V. Cînd nu este clar fundamentată decizia din punct de vedere etic este
necesar de condus de alte aspecte: economice, sociale, tehnologice.
Astfel, reducerea personalului în urma modernizării procesului de
producţie, dacă este dictată de necesităţile producţiei, e greu de evaluat
din aspect moral. Cîştigul sumar de la aşa reducere (economic,
tehnologic) este superior considerentelor morale în folosul păstrării
locurilor de muncă.[5]
Utilizarea flexibilă al eticii afacerilor permite firmelor de vază din
străinătate să folosească maximal potenţialul factorului etic, fără a crea
conflicte cu alte componente.
În scopul utilizării mai eficiente a eticii în luarea deciziilor
manageriale sunt necesare cel puţin două condiţii: atenţia managerilor la
aceste întrebări şi cultura organizaţională înaltă.
Prima este caracteristică pentru acele companii, unde
conducătorii sunt lideri profesionişti, tot personalul se află pe
poziţia că „un business etic – un business bun”, strategia şi tactica
se subordonează satisfacerii cerinţelor participanţilor în afaceri, s-a
42
format un mecanism flexibil de adaptare la mediul ambiant. În aşa
organizaţii se consideră, că etica susţine cultura organizaţională la
un anumit nivel cerut şi aceasta permite de a solidifica businessul.
Algoritm de rezolvare a dilemelor etice: analiza economică,
analiza legală analiza etică.
În acest caz, situaţiile conflictuale trebuie trecute succesiv prin trei
filtre pentru a obţine o decizie etică, decizie care să optimizeze raportul:
performanţa economică – performanţa socială. De fapt, este vorba de trei
tipuri de analiză:
analiza economică;
analiza legală;
analiza etică.
Analiza economică abordează problema managerială din
perspectiva teoriei microeconomice. Această analiză se bazează pe
convingerea că managerii unei organizaţii trebuie întotdeauna să
acţioneze pentru maximizarea veniturilor şi minimizarea cheltuielilor.
Analiza legală tratează dilemele etice prin prisma teoriei legalităţii,
pornind de la ideea că, într-o societate democratică, fiecare lege
reprezintă judecăţile colective, morale făcute de membrii ei în legătură
cu un litigiu determinat. Acest tip de analiză ajută la cunoaşterea
legalităţii unei situaţii dar, deoarece legea nu acoperă decît parţial sfera
standardelor morale, analiza legală este insuficientă în soluţionarea unei
dileme etice.
Analiza etică este bazată pe procesele de gîndire raţională. Optica
este aceea că un manager va trebui să acţioneze întotdeauna în
concordanţă cu anumite principii de comportament, care mai sunt
denumite „standarde etice”.
Deciziile etice, ca soluţii pentru rezolvarea dilemelor etice, prezintă o
serie de particularităţi:
Majoritatea deciziilor etice au consecinţe ample ce nu se limitează la
un singur nivel managerial;
Consecinţele deciziilor etice sunt, în general, nesigure şi greu de
estimat;
Cele mai multe decizii etice au implicaţii personale asupra vieţii şi
carierei managerilor, mai ales în condiţiile în care controlul managerial
înregistrează rezultatele financiare ale activităţii şi nu calitatea etică a
deciziilor ce au condus la rezultatele respective;
Cele mai multe decizii etice au multiple variante, ele nu reprezintă o
simplă alegere între „da” şi „nu”.
43
Întrebare: Aplicaţi acest algoritm în rezolvarea unei dileme etice ce
poate apărea în domeniul dstră de formare profesională.
Etica muncii şi morala profesională
Datoria Profesională-Datoria Morală
Termenul măiestrie presupune îndemînare desăvîrşită într-o
activitate, dibăcie deosebită în executarea unui lucru, iscusinţă.
Competenţa este Aptitudine + Capacitate + Abilitate. E o rezultantă a
cunoştinţelor, aptitudinilor, capacităţilor, abilităţilor şi trăsăturilor
caracterial temperamentale care conduc la performanţe în
diferitedomenii. În orice profesie sunt identificaţi maeştri. Măiestria
profesională ne întemeiază pe o profundă о înţelegere a psihologiei
colectivului, pepriceperea de a aplica adecvat şi în spirit creator
procedeele de lucru şi metodice, pe capacitatea de a analiza rezultatele
aplicării lor şi de a întrevedeaetapele desfăşurării procesului de lucru, ca
şi eficienţa acestui proces, ţinînd seama de particularităţile de vîrstă şi
cele individualeale persoanelor cu care lucrează în acest sens, profesiilor
le sunt necesare coduri etice. Pentru ca aceste coduri să deţină o
autoritate morală, trebuie să prezinte consimţămîntulexplicit al fiecărui
membru. Acest consimţămînteste cerut la intrarea оntr-o profesie şi, оn
lipsa lui, persoana nu esteacceptată sau, dacă оncalcă principiile-cadru,
este exclusă. Există cazuri în care anumiţi practicanţi ai unei profesii pun
un monopol absolut peregulile şi codul acesteia, ajungîndu-se la ceea ce
se poate numi „mafiea prototipului unei profesii". Profesioniştii unui
domeniu care îşi exercitărolul în mod responsabil, cît mai aproape de
aceste cerinţe, dobîndesc un statut recunoscut. Aceasta este proba că ei
dau dovadă deceea ce este considerat drept profesionalism.
Profesionalismul este considerat o ideologie relevantă pentru ceicare
lucrează în acelaşi domeniu. Prin exercitarea rolului de coagularea
cerinţelor comune ale unei profesii, se consolidează identitatea şi creşte
stima faţă de sine a membrilor unui grup profesional.Problema centrală a
relaţiei dintre client şi profesionist este cea aalocării responsabilităţii şi
autorităţii. La modul ideal, între cei doi se stabileşte un contract. În acest
contract, în principiu, alocarea se conducede următoarele supoziţii:
1) clientul are mai multă responsabilitate şi autoritate;
2) cei doi contractanţi sunt aproximativ egali;
3) responsabilitatea şi autoritatea principală revin profesionistului.
44
Prima supoziţie, clientul are mai multă responsabilitate şi
autoritate,derivă din ideea că profesionistul este angajat de client şi
acţioneazăpentru acesta. Prin urmare, profesionistul este partizanul
scopurilor clientului său (am angajat un avocat, medic, arhitect,
profesor,deci acea persoană nu mai poate să fie neutră şi detaşată, ci
ataşatăscopurilor mele în calitate de client). Profesioniştii au obligaţia
„celei de-a treia persoană", care limitează normativ acţiunea clienţilor. O
astfel de abordare se potriveşte mai mult profesiilor în care clientul
trebuie apărat (de exemplu, avocaţii), dar şi în acest caz profesioniştii
trebuie să acţioneze în limite legal permiseşi moral corecte. Profesioniştii
nu sunt simpli executanţi ai ordinelorclienţilor, ei au expertiză, au
autoritate epistemică, discernămîntprofesional. Cu anumite excepţii
(urgenţe medicale, de exemplu). Termenul datorie poate fi analizat fie la
nivelul simţului comun, ca "datorie, în genere", fie la un nivel
specializat,de natură economică, juridică, psihosocială, morală. [6]
Datorie este obligaţie asumată sau impusa faţă de cineva. Aceasta
obligaţie poate avea caracter material (datorie în bani sau obiecte) sau
spiritual (datorii morale, juridice, administrative etc).[6]
În sens restrîns, ca datorie morală, aceasta are dublă semnificaţie:
1. Cantitativă, ca ansamblul normelor morale pe care o persoană
trebuie să le urmeze semnificaţia cantitativă nu este însa lipsită de una
derivată, de ordin calitativ: ansamblul normelor morale este înteles, ca
datorie , prin unitatea şi corelaţia părţilor-norme, ceea ce adaugă
întregului un plus faţă de suma acestora, acel plus semnificat de Kant
prin sintagma "lege morala". Norma, în sens logic nu are, încă,
demnitatea legii. În unitatea lor, normele capată acel plus de demnitate
care le face apte să genereze Legea.
2. Calitativă, ca latură deontologica a moralităţii; este expresia
forţei de influenţă a moralei asupra conduitei individului, acea forţă carel
face pe individ să acorde "prioritate la ceea ce este corect din punct de
vedere moral, faţă de ceea ce este bun" pentru sine. (J. Rawls)
S-ar părea că datoria morală nu are, aşa cum a remarcat Kant, nimic
de-a face cu scopurile străine moralităţii şi nici măcar cu unele
intermediar morale, de tipul celor exprimate de etica utilitaristă.
Studiul lui Michael Sandel[6] asupra teoriei lui Rawls scoate în
evidenţă viziunea sa asupra eticii deontologice, prin cîteva accente bine
delimitate:
a. Principala teză a eticii deontologice este susţinerea că "dreptatea
este cea dintîi virtute a instituţiilor sociale".
45
b. Baza argumentaţiei în etica deontologica o constituie "ideea
generală că ceea ce este corect din punct de vedere moral este prioritar
faţă de ceea ce este bun".
c. Teoriile deontologice proclamă prioritatea eului în raport cu
scopurile pe care le promoveaza si capacitatea lui de a alege.Două sunt
sensurile acestei prioritati: primul indica un "trebuie" moral care impune
respectul demnitatii persoanei, indiferent de rolul pe care-l îndeplineste
al doilea indică, în sens epistemologic, posibilitatea ca eul să fie
identificat în mod independent.
d. Un rol central în etica deontologista îl joacă conceptul voluntarist
de "capacitate de a acţiona".
Întrebare: Ce părere aveţi despre afirmaţia lui Michael Sandel
"ideea generală că ceea ce este corect din punct de vedere moral este
prioritar faţă de ceea ce este bun"?
Datoria ca unitate dintre obligativitate si responsabilitate
În uzul cotidian al limbii exista doua moduri de a folosi termenul
"datorie":
Unul imperativ, indicînd obligaţiile persoanei: "Fă-ţi datoria!";
Datoria ta este să." "Sunt dator şi cu asta" etc. Aceasta este perceptia
exterioară a datoriei, ca venind de la o instanţă care supraveghează,
oarecum din afară, "ce trebuie să fac";
Unul apreciativ, indicînd starea de fapt a persoanei care are
conştiinţa datoriei: "nu şi-a făcut decît datoria", "este om al datoriei", "a
căzut la datorie". Aceasta este percepţia interioară a datoriei, ca produs al
transformării obligaţiilor impuse în obligaţii asumate deliberat, cum
spune Kant, "în virtutea libertatii şi autonomiei voinţei" sau, cum spune
Nikolai Hartmann, "în virtutea libertăţii de a alege".
Este demnă de reţinut aprecierea lui Traian Gînju, potrivit careia
"datoria morală, prin natura conţinutului său, nu este compatibilă cu
obligaţia, nu suportă rigorile constrîngerii, ale fatalităţii. Întotdeauna se
exprimă şi rămîne un act de libertate izvorînd din necesităţi interioare".
Cu toate acestea, considerăm că în întelegerea datoriei ca
responsabilitate, deci ca "simţ al datoriei", trebuie luate în seamă toate
cele trei determinaţii puse în evidenţă de Kant: exterioritatea Legii
morale, libertatea (autonomia) voinţei şi condiţia că aceasta să fie o
voinţă bună.
Mihai Florea face o utilă prezentare a acestor determinatii în lucrarea
"responsabilitatea acţiunii sociale", prezentîndu-le sub forma:
46
"necesităţile obiective ale vieţii sociale, libertatea (de voinţă şi acţiune)
agentului si autoangajarea lui voită şi bazată pe opţiune la realizarea unui
obiectiv social (propus de el însusi sau de către alţii, dar adoptat în mod
liber şi voit, pe bază de opţiune sau de interes propriu)" Dincolo de
nuanţele vădit colectiviste, proprii ideologiei marxiste, identificarea si
examinarea acestor determinari este benefică. Particularizate la
responsabilitatea morală, cele trei determinaţii dau seama de modul
specific de instituire a conştiinţei datoriei. Este semnificativă observaţia
autorului, în consonanţă cu cea a lui Kant, ca factorul decisiv în
constituirea simţului datoriei, deci a responsabilităţii este autoangajarea
(voinţă bună, după Kant). Sub formă exterioară, autoangajarea este actul
voinţei în faţa opiniei publice; sub formă interioară, este actul vointei în
faţa propriei conştiinţe.
Aplicaţie: Imaginaţi-vă o situaţie la locul de muncă în care sunteţi
puşi în faţa unei dileme moralevs dilemă profesională. Creaţi
corespondentul în sala de curs şi discutaţi exemplul. (ca o idee se poate
de reformulat, când am citit subpunctul mi-am imaginat o atare situaţie.)
CONCLUZIE:
Comportamentul etic este un lucru absolut necesar pentru
funcţionarea în armonie al oricărei instituţii, organizaţii, întreprinderi. El
este cel ce domneşte asupra structurii relaţiilor membrilor instituţiei între
ei cît şi cu persoane din exterior,fiind influenţat de o sumedenie de
factori de la legislaţia în cauză care stabileşte limitele acestor raporturi
pînă la calităţile personale ale fiecărui individ care influenţeză nemijlocit
cercul oamenilor cu care el interacţionează. Totodată este foarte
important de stabilit cauzele comportamentului imoral pentru că doar
ştiind cauzele putem neutraliza incidental de la rădăcină evitînd repetarea
sa în timp. Organizarea cuvenită a climei etice a organizaţiei este
domeniul de studiu al deontologiei, ştiinţă care “furnizează” coduri
deontologice caracteristice fiecărei profesii .În dependenţă de nivelul
organizaţiilor la convorbiri pot fi aplicate diferite coduri etice care cu
avansarea nivelului cuprind mai multe aspecte pentru a nu leza drepturile
nimănui,a respecta tradiţiile ,a egala participanţii din punct de vedere
etic. Deseori apare conflictul între performanţa economică şi cea socială
aceste conflicturi în cele mai frecvente cazuri sunt dileme etice greu
rezolvabile care presupun o pregătire bună a celui ce le rezolvă pentru a
alege din două “rele” răul mai mic cantitativ şi a argumenta ştiinţific
această decizie, necesită capacităţi psihologice adecvate.Toate aceste
47
aspecte sus-numite au scopul ca datoria profesională să fie desfăşurată în
perfectă armonie cu datoria morală.
Bibliografie
1. “Codul de etică şi conduită profesională al Ministerului
Muncii,Familiei,Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vîrstinice”-anexă la ordinul
109/29.01.2015
http://www.mmuncii.ro/j33/images/intranet/Rapoarte/2015_Codul_etic_con
duita.pdf
2. STUDIU PRIVIND STANDARDELE ETICE PREVĂZUTE DE
CODUL DEONTOLOGIC AL EXECUTORULUI JUDECATORESC al
Ministerului Justiţiei al RM Chişinău 2015
http://www.justice.gov.md/public/files/file/reforma_sectorul_justitiei/proiec
te/proiect_standardele_etice_02.06.pdf
3.Etica Profesională Viorelia LUNGU Suport de Curs Chişinău 2011
4. Christians С., Etica mass-media, Iaşi, Editura Polirom, 2001.
5. Cozma C., Elemente de etică şi deontologie, Iaşi, Ed. Univ. „Al.I. Cuza",
1997.
6. Baldrige L., Codul manierelor în afaceri, Business Tech International,
Bucureşti, 1997.
7. COMPORTAMENTUL ETIC ÎN AFACERI - UN AVANTAJ AL
DEZVOLTĂRII ECONOMIEI ROMÎNEŞTI
http://steconomiceuoradea.ro/anale/volume/2005/economie-siadministrarea-
afacerilor-internationale/24.pdf
8. CODUL DE ETICĂ ŞI DEONTOLOGIE PROFESIONALĂ AL
UNIVERSITĂŢII ALEXANDRU IOAN CUZA DIN IAŞI
http://www.uaic.ro/wp-content/uploads/2013/12/3CoduldeEtica.pdf