Topic outline
Tema 1. Filosofia – obiectul, problematica, funcțiile
Unități de conținut:
1. Noțiunea de concepție despre lume și structura ei.
2. Tipurile de concepții despre lume.
3. Obiectul de studiu, problematica, domeniile și funcțiile filosofiei.
4. Problema fundamentală a filosofiei.
să cunoască:
- noţiunea de concepţie despre lume şi caracteristicile ei;
- tipurile de concepţie despre lume şi trăsăturile lor;
- obiectul de studiu, domeniile și funcțiile filosofiei;
să fie capabil să:
- determine importanţa noţiunii de concepţie despre lume pentru înţelegerea adecvată a filosofiei ca ştiinţă;
- aprecieze importanţa, locul şi rolul concepţiei filosofice în formarea unei viziuni ştiinţifice despre lume;
- utilizeze noţiunile principale ale filosofiei în soluţionarea problemelor cu caracter filosofic.
Tema 2. Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii
Unități de conținut:
- Filosofia Greciei antice:
- filosofia presocratică;
- filosofia clasică;
- filosofia elenistă;
2. Filosofia medievală și renascentistă;
Obiectivele:
să cunoască:
- condiţiile, specificul şi izvoarele apariției gândirii filosofice la toate etapele ei de dezvoltare;
să fie capabil să:
- caracterizeze concepția teleologică, mecanicistă și relativistă despre natură;
- evaluarea relevanței conceptului (cumulativ și discret) în soluționarea problemelor paradigmei științei.
Tema 3. Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii
Unități de conținut:
1. Filosofia modernă și clasică germană;
2. Filosofia contemporană.
Obiective:
să cunoască:
- conceptele de principiu, substanță, materie, cauză-efect, mișcare, timp, spațiu etc.;
să fie capabil să:
- explice specificul evoluției gândirii filosofice din antichitate până în perioada contemporană;
- argumenteze importanţa constituirii noii științe a naturii pentru dezvoltarea ulterioară a fizicii și compartimentelor ei;
- aprecieze importanţa ideii de mișcare, timp și spațiu la Leibnitz pentru constituirea dinamicii;
Unități de conținut seminar:
Tema 2-3. Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii
- Filosofia Greciei antice:
- filosofia presocratică;
- filosofia clasică;
- filosofia elenistă;
2. Filosofia medievală și renascentistă;
3. Filosofia modernă și clasică germană;
4. Filosofia contemporană.
Tema 4. Gnoseologia – teoria cunoașterii
Unități de conținut:
1. Cunoașterea umană: definiție și structură
2. Problema raportului dintre subiectul și obiectul cunoașterii.
3. Cunoașterea rațională. Memoria, imaginația, intuiția și creația.
4.Problema adevărului: definiția și criteriile adevărului.
Obiective:
să cunoască:
- Conceptele de obiect și subiect al cunoașterii;
- structura nivelurile şi formele cunoaşterii;
- criteriile adevărului.
să fie capabil să:
- explice concepţiile despre procesul cunoaşterii;
- caracterizeze structura cunoaşterii, nivelurile şi formele cunoaşterii;
estima importanţa diferitor teorii despre cunoaştere;
Tema 5. Știința și cunoașterea științifică
Unități de conținut:
1. Premisele și etapele de constituire ale științei;
2. Nivelul empiric al cunoașterii științifice;
3. Nivelul teoretic al cunoașterii științifice;
4. Metodele cunoașterii științifice.
Unități de conținut seminar:
Tema 4-5. Gnoseologia – epistemologia
1. Cunoașterea umană: definiție și structură
2. Problema raportului dintre subiectul și obiectul cunoașterii.
3. Cunoașterea rațională. Memoria, imaginația, intuiția și creația.
4.Problema adevărului: definiția și criteriile adevărului.
5. Premisele și etapele de constituire ale științei;
6. Nivelul empiric al cunoașterii științifice;
7. Nivelul teoretic al cunoașterii științifice;
8. Metodele cunoașterii științifice.
Obiective:
să cunoască:
- specificul relaţiei filosofie-ştiinţă;
- aspectele logice şi metodologice ale ştiinţei;
- metodele ştiinţifice de cercetare;
- problemele dinamicii cunoaşterii ştiinţifice;
să fie capabil să:
- explice elementele fundamentale ale cunoaşterii ştiinţifice;
- aprecieze rolul ştiinţei în viaţa societăţii;
- determine metodele ştiinţifice necesare pentru cercetare în domeniul specialităţii;
Tema 6. Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice
Unități de conținut:
- Specificul reflecției filosofice a tehnicii. Obiectul și problematica filosofiei tehnicii;
- Etapele de constituire ale filosofiei tehnicii;
- Abordările principale ale filosofiei tehnicii;
Obiective:
să cunoască:
-etapele de constituire a filosofiei tehnicii
- conceptele filosofice ale tehnicii
să fie capabil să:
- să definească obiectul filosofiei tehnice;
- să identifice problemele principale ale filosofiei tehnicii.
- să realizeze analiza comparativă a concepțiilor filosofice ale tehnicii
Tema 7. Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice
Unități de conținut:
- Istoria tehnicii și etapele ei principale de dezvoltare;
- Tehnologia și etapele ei principale de dezvoltare;
- Tehnologia și tipurile ei în societatea contemporană.
Tema 6-7. Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice
- 1. Specificul reflecției filosofice a tehnicii. Obiectul și problematica filosofiei tehnicii;
- 2. Etapele de constituire ale filosofiei tehnicii;
- 3. Abordările principale ale filosofiei tehnicii;
- 4. Istoria tehnicii și etapele ei principale de dezvoltare;
- 5. Tehnologia și etapele ei principale de dezvoltare;
- 6. Tehnologia și tipurile ei în societatea contemporană
Obiective:
să cunoască:
-perioadele de dezvoltare a tehnicii;
- legităţile dezvoltării tehnicii
să fie capabil să:
- definească și să releve caracteristicile esențiale ale procesului tehnologic;
- aprecieze impactul inovațiilor tehnologice asupra societății;
- compare tipurile de tehnologii existente în societatea contemporană.
Tema 8. Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii
Unități de conținut:
1. Corelația dintre știință și tehnică. Conceptul de tehnică;
2. Științele tehnice și cunoștințele tehnice.
3. Tehnica ca fenomen socio-cultural. Tehnica mijloc și tip specific de activitate; Tehnica ca sistem de cunoștințe; Tehnica ca element al culturii.
Obiective:
să cunoască:
- esența conceptului de tehnică;
- criteriile de distincție a cunoștințelor tehnice;
- principiile de constituire a științelor tehnice;
să fie capabil să:
- estimeze relaţia ştiinţă - tehnică în activitatea inginerească;
- evalueze tehnica ca fenomen socio-cultural, ca mijloc și tip specific de activitate; ca sistem de cunoștințe; ca element al culturii.
Tema 9. Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen
Unități de conținut:
1. Constituirea noțiunii de inginer. Conceptul de activitate tehnică inginerească;
2. Specificul activității inginerești;
3. Nivele și formele activității inginerești
Unități de conținut seminar:
Tema 8. Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii
1. Corelația dintre știință și tehnică. Conceptul de tehnică;
2. Științele tehnice și cunoștințele tehnice.
3. Tehnica ca fenomen socio-cultural. Tehnica mijloc și tip specific de activitate; Tehnica ca sistem de cunoștințe; Tehnica ca element al culturii.
Obiective:
să cunoască:
-esența conceptului de activitate tehnică inginerească;
-dialectica activităţii ştiinţifice şi inginereşti;
să fie capabil să:
- caracterizeze activitatea tehnică;
- aprecieze importanța diverselor forme ale activității inginerești
Tema 10. Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen
Unități de conținut:
1. Etapele de dezvoltare a activității inginerești;
2. Dezvoltarea domeniului radiotelecomunicațiilor/ energetic.
Obiective:
să cunoască:
- etapele de constituire și dezvoltare a activității inginerești
- specificul fiecărei etape;
să fie capabil să:
- identifice aportul domeniului radiotelecomunicațiilor/energetic în modernizarea/eficientizarea vieții umane
Tema 11. Aspectele gnoseologice de cercetare a tehnicii și a activității inginerești
Unități de conținut:
1. Tabloul tehnic al lumii și criteriile principale de dezvoltare ale tehnicii și activității inginerești;
2. Esența și nivelurile cunoștinței tehnice;
3.Creația tehnică și inginerească
Unități de conținut seminar:
Tema 9-11. Activitatea tehnico-inginerească și aspectele gnoseologice ale acesteia
1. Constituirea noțiunii de inginer. Conceptul de activitate tehnică inginerească;
2. Specificul activității inginerești;
3. Nivele și formele activității inginerești
4. Etapele de dezvoltare a activității inginerești;
5. Dezvoltarea domeniului radiotelecomunicațiilor/ energetic.
6. Tabloul tehnic al lumii și criteriile principale de dezvoltare ale tehnicii și activității inginerești;
7. Esența și nivelele cunoștinței tehnice;
8.Creația tehnică și inginerească
Obiective:
să cunoască:
- criteriile principale de dezvoltare ale tehnicii și activității inginerești;
- esența și nivelurile cunoștinței tehnice.
să fie capabil să:
- analizeze tabloul tehnic ca instrument de cunoaștere teoretică a lumii;
- evidențieze și să caracterizeze etapele procesului tehnic;
- identifice elementele esențiale ale activității inginerești;
- utilizeze cunoştinţele filosofice în creativitatea inginerească.
Tema12. Revoluțiile în știință și tehnică.
Unități de conținut:
1. Revoluția tehnico-științifică și consecințele ei;
2. Revoluțiile tehnologice.
3. Tipurile de raționalitate științifică la etapa contemporană;
Obiective:
să cunoască:
- definiția dezvoltării cumulative și revoluționare a științei și tehnicii;
- consecințele revoluției tehnico-științifice;
să fie capabil:
- stabilească criteriile revoluțiilor tehnologice;
- caracterizeze tipurile de raționalitate științifică;
analizeze elementele esențiale ale raționalităților postneclasice ale științei contemporane;
Tema13. Revoluțiile în știință și tehnică.
Unități de conținut:
1. Dezvoltarea sistemelor tehnico-tehnologice contemporane;
2. Direcțiile principale de dezvoltare a cunoștințelor tehnice contemporane.
Unități de conținut seminar:
Tema 12-13. Revoluțiile în știință și tehnică.
1. Revoluția tehnico-științifică și consecințele ei;
2. Revoluțiile tehnologice.
3. Tipurile de raționalitate științifică la etapa contemporană;
4. Dezvoltarea sistemelor tehnico-tehnologice contemporane;
5. Direcțiile principale de dezvoltare a cunoștințelor tehnice contemporane.
Obiective:
să cunoască:
- direcțiile principale de dezvoltare a cunoștințelor tehnice contemporane.
să fie capabil:
- identifice noi sisteme tehnico-tehnologice contemporane în domeniile radioelectronicii/energeticii;
aprecieze necesitatea și aportul revoluțiilor tehnico-științifice în contextul globalizării;
Tema14. Tehnologie și progres tehnologic
Unități de conținut:
1. Conceptul de progres tehnologic. Tehnologiile avansate și tipurile acestora.
2. Tehnologiile informaționale și inovaționale.
3. Nanotehnologiile.
4. Tehnologii energo-eficiente și resurse regenerabile;
Obiective:
să cunoască:
-esența conceptului de progres tehnologic;
-legităţile dezvoltării tehnicii şi a progresului ştiinţific.
să fie capabil să:
- stabilească criteriile progresului tehnic;
-clasifice tipurile de tehnologii avansate;
- identifice punctele forte și vulnerabilitățile tehnologiilor informaționale, nanotehnologiilor și tehnologiilor energo-eficiente
Tema 15. Activitatea inginerească în contextul eticii globale
Unități de conținut:
- Conceptul de etică globală, etica viitorului, responsabilitate globală
- Etica mediului. Etica conservării.
- Etica noilor tehnologii. Etica informațiilor și computerelor. Roboetică.
- Dimensiunea globală a responsabilității inginerești
Unități de conținut:
Tema 14-15. Etică globală și progres tehnologic
1. Conceptul de progres tehnologic. Tehnologiile avansate și tipurile acestora.
2. Tehnologiile informaționale și inovaționale.
3. Nanotehnologiile.
4. Tehnologii energo-eficiente și resurse regenerabile;
5. Coceptul de etică globală, etica viitorului, responsabilitate globală
6. Etica mediului. Etica conservării.
7. Etica noilor tehnologii. Etica informațiilor și computerelor. Roboetică.
8. Dimensiunea globală a responsabilității inginerești
Obiective:
să cunoască:
- esența conceptului de etică globală, etica viitorului, responsabilitate globală;
- principiile eticii mediului/conservării/noilor tehnologii/roboeticii;
să fie capabil:
- identifice corelația dintre activitatea inginerească și etica mediului/etica conservării/etica noilor tehnologii/roboetica;
- predicționeze consecințele ignorării principiilor etice în activitatea inginerească;
- să conștientizeze legătura dintre responsabilitatea personală-socială-globală în activitatea inginerească;
Lucrul individual
Nr. Crt.
Capitol, temă
Conţinutul activității
individuale
Durata, ore
Forma de
Control
Termeni de
control
1
Tema 1. Filosofia – obiectul, problematica, funcțiile
Seminar1: Filosofia – obiectul, problematica, funcțiile
Însuşire material teoretic.
1
Pregătire seminar
1
Studiu individual (împărţirea grupei de studenţi în subgrupe pentru realizarea PPT la următoarele subiecte: ”Caracteristica concepției filosofice și corelația ei cu știința”, ”Concepţia ştiinţifică despre originea Universului”, ”Teoriile ştiinţifice antropologice”).
1
Prezentarea PPT.
Peste 2 săptămâni
2
Tema 2: Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
Studiu individual: lecturarea unor secvenţe din lucrarea lui Galileo Galilei „Dialogul dintre cele două sisteme ale lumii” și argumentarea poziției ostile a bisercii catolice față de sistemul heliocentric
2
Prezentarea
raportului în scris.
Peste 1 săptămână.
3
Tema 3: Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii
Seminar 2: Gândirea filosofică și dezvoltarea științelor naturii
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
(a) Realizarea eseului cu tema: Imperativul categoric a lui Im. Kant.
(b) Diagrama Venn în baza analizei comparative a modelului teleologic și mecanicist al naturii;
1
Prezentarea
Eseului și diagramei Venn.
Peste 2 săptămâni.
4
Tema 4: Gnoseologia – teoria cunoașterii
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
5 argumente care se evidențieze importanţa teoriilor despre cunoaştere;
1
Dezbateri în grup.
Pregătire 1săptămână.
5
Tema 5: Știința și cunoașterea științifică
Seminar 3: Gnoseologia – epistemologia
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
- Eseu în care să aprecieze rolul ştiinţei în viaţa societăţii;
- Raport în care să prezinte analiza metodelor ştiinţifice necesare pentru cercetare în domeniul specialităţii
2
Prezentarea
Eseului și raportului în scris
Pregătire 2 săptămâni.
6
Tema 6: Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
Diagrama Venn în care să reprezinte analiza comparativă a concepțiilor filosofice ale tehnicii
1
Diagrama Venn
Pregătire 1 săptămînă.
7
Tema 7: Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice
Seminar 4: Filosofia tehnicii ca domeniu al cercetării științifice
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
Prezentare PPT: impactul inovațiilor tehnologice asupra societății;
1
Prezentare PPT
Pregătire 2 săptămâni.
8
Tema 8: Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
Prezentare PPT: tehnica ca fenomen socio-cultural, ca mijloc și tip specific de activitate; ca sistem de cunoștințe; ca element al culturii.
1
Prezentarea PPT.
Pregătire 1 săptămână.
9
Tema 9: Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen
Seminar 5: Științele tehnicii și tehnica ca element al culturii
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
5 argumente privind importanța diverselor forme ale activității inginerești
1
Dezbateri în grup.
Pregătire 2 săptămâni.
10
Tema 10: Activitatea tehnico-inginerească: esență și fenomen
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
Eseu în care să reliefeze aportul domeniului radiotelecomunicațiilor/ energetic în modernizarea/eficientizarea vieții umane
1
Prezentarea eseului.
Pregătire 1 săptămână.
11
Tema11 : Aspectele gnoseologice de cercetare a tehnicii și a activității inginerești
Seminar 6: Activitatea tehnico-inginerească și aspectele gnoseologice ale acesteia
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
- Raport în care să analizeze elementele esențiale ale activității inginerești în domeniul radiotelecomunicțiilor/ enegetic;
1
Prezentarea raportului în formă scrisă.
Pregătirea 2săptămâni
12
Tema 12: Revoluțiile în știință și tehnică.
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
- Raport în care să caracterizeze și să exemplifice tipurile de raționalitate științifică Faradey, Maxwell;
1
Prezentarea raportului în formă scrisă.
Pregătire 1 săptămână.
13
Tema 13: Revoluțiile în știință și tehnică.
Seminar 7: Revoluțiile în știință și tehnică.
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
- Prezentare PPT în care să exemplifice noi sisteme tehnico-tehnologice contemporane în domeniile radioelectronicii/energeticii;
- eseu în care să aprecieze necesitatea și aportul revoluțiilor tehnico-științifice în contextul globalizării (Kuhn, Popper);
2
Prezentare PPT.
Eseu în formă scrisă.
Pregătirea 2săptămâni
14
Tema 14: Tehnologie și progres tehnologic
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
-
-prezentare PPT în care clasifice și să exemplifice prin imagini tipurile de tehnologii avansate;
-analiza SWOT în care să evidențieze punctele forte și vulnerabilitățile tehnologiilor informaționale, nanotehnologiilor și tehnologiilor energo-eficiente
1
Prezentare PPT. Analiza SWOT
Pregătire 1 săptămână.
15
Tema 15: Activitatea inginerească în contextul eticii globale
Seminar 8: Etică globală și progres tehnologic
Însuşire material teoretic
1
Pregătire seminar
1
- Eseu în care să argumenteze corelația dintre activitatea inginerească și etica mediului/etica conservării/etica noilor tehnologii/roboetica;
- Elaborarea unei prezentări PPT în care să reflecte predictiv consecințele ignorării principiilor etice în activitatea inginerească;
- Elaboarea unei prezentări PPT în care să reliefeze prin argumente legătura dintre responsabilitatea personală-socială-globală în activitatea inginerească;
2
Eseu în formă scrisă. Prezentare PPT
Pregătirea 2săptămâni
12
Săptămâna 7, 14
Pregătirea pentru evaluările I, II, și evaluarea finală
3
Total:
45